ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

ارزش درس و علم آموزی

شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

از اونجایی که این روزها همه مشغول درس و امتحان هستیم ، مطلب امشبمون یکمی انگیزه هاتون رو برای درس خوندن بالا می بره.

گاهی با بعضی از دوستان که صحبت می کنم ، شروع می کنند به ناله کردن و غر زدن که اصلا ما برای چی باید درس بخونیم؟ که چی بشه؟ این همه آدم درس خوندن چی شد؟ با اینکه معمولا خودشون جواب همه ی سوال هاشون رو می دونن اما باز هم دوست دارن به یکی غر بزنن... این روایت رو امشب دیدم و برام خیلی جالب بود؛ نمیدونم اگه این روایت رو بخونن باز هم دوست دارن بگن چرا درس بخونیم؟

از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که :

روزی در مسجد النبی نشسته بودیم که ، ابوذر وارد شد و گفت: یا رسول الله ، تشییع جنازه ی عابد نزد شما محبوب تر است یا نشستن در مجلس عالم؟

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:‏‎ ‎ای اباذر، نشستن ساعتی در مجلس علم محبوب تر است نزد خدا از قیام هزار شب که کسی در هر شب هزار رکعت نماز بخواند و نشستن ساعتی در مجلس علم محبوب تر است نزد خدا از هزار جهاد (در کنار رسول خدا) و خواندن کل قرآن.
ابوذر عرض کرد‏‎:‎‏ یا رسول اللَّه مذاکره علم بهتر است از خواندن همه قرآن؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای ابوذر، نشستن ساعتی در مجلس علم پیشگاه خدا از خواندن دوازده هزار بار کلّ قرآن بهتر است‎.‎‏ ملزم باشید به حضور در مجلس علم برای آن که سبب علم حلال را از حرام باز می شناسید.
ای اباذر، نشستن ساعتی در مجلس علم بهتر است از عبادت یک سال که روزه باشی روزهای آن را و قیام نمائی شب های آنرا و نظر کردن بر روی عالم بهتر است از آزاد کردن هزار بنده!1

البته در مورد اینکه این چه علمی است که اینهمه مورد تمجید رسول گرامی اسلام قرار گرفته نظرات مختلفی هست. بعضی فقط علوم دینی را مصداق این روایت شریف می دانند. اما من فکر می کنم ، هر علمی که باعث پیشرفت جامعه ی اسلامی و شیعی ما بشود اگر با قصد قربت باشد، مصداق این روایت خواهد بود چرا که باعث قدرتمند شدن اسلام و مسلمین شده و ما را از بیگانگان و نفوذ آنها ایمن می کند. مخصوصا علومی مثل علم هسته ای که ما برایش خون داده ایم و دانشمندان بزرگی را از دست داده ایم...

بیاییم همه ی نیاتمون رو الهی کنیم که در این صورت خدا خیلی بهمون کمک خواهد کرد.

اگه دوست داشتید احادیث بیشتری درمورد علم بخونید میتونید یه سر به اینجا بزنید.



منبع:

1.بحارالانوار، جلد 1 صفحه 204
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): یَا أَبَاذَرٍّ وَ الْجُلُوسُ سَاعَهً عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ قِیَامِ أَلْفِ لَیْلَه یُصَلَّی فِی کُلِّ لَیْلَه أَلْفُ رَکْعَه وَ الْجُلُوسُ سَاعَه عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ أَلْفِ غَزْوَه وَ قِرَاءَه الْقُرْآنِ کُلِّهِ قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ خَیْرٌ مِنْ قِرَاءَه الْقُرْآنِ کُلِّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یَا أَبَاذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَه عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ مِنْ قِرَاءَه الْقُرْآنِ کُلِّهِ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ مَرَّه عَلَیْکُمْ بِمُذَاکَرَه الْعِلْمِ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلَالَ مِنَ الْحَرَامِ. یَا أَبَاذَرٍّ وَ الْجُلُوسُ سَاعَه عِنْدَ مُذَاکَرَه الْعِلْمِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ عِبَادَه سَنَه صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ قِیَامٍ لَیْلُهَا، وَ النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ الْعَالِمِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَه.

نظرات  (۵)

خیلی خیلی ممنون خیلی خوب و به جا بود
پاسخ:
خواهش می کنم
ممنون از همراهیتون
مفید و آموزنده...
پاسخ:
ممنون از حضورتون
رب زدنی علما و عملا و الحقنی بالصالحین و الشهداء
تشکر
پاسخ:
ان شاالله
تشکر از حضورتون
میدونی هر موقع بحث پیش میاد
میگم والا باید سرباز امام زمان همه چی تموم باشه !
وقتی درس میخونیم ، با هدف خوندن و 20 گرفتن نباشه
بخونیم که سرباز امام زمان درک و فهمش بالا بشه ، سواد درست حسابی داشته باشه ، مایه ی آبرو باشه خلاصه ((:
پاسخ:
بهترین هدف رو دارید برای درس خوندن...
ان شاالله که از بهترین یاران امام زمان علیه السلام باشید
باید برم سمتش 
ممنون تلنگر خوب و بجایی بود
فعلا که در جهاد بچه داری و همسرداری و کلا خانواده داری بسر میبرم متاسفانه کمی از مطالعه بدور افتادم
التماس دعا
پاسخ:
ان شاالله
ارزش همین کار شما هم خیلی بالاست. ان شاالله که در همه ی زمینه ها موفق باشید
محتاجیم به دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی