ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتی پیش مطلب تکان دهنده ای درباره خمس شنیدم که من را به تحقیق بیشتر در رابطه به اهمیت خمس وادار کرد. بخشی از این تحقیقات تقدیم حضور شما دوستان عزیز می شود.

خداوند در آیه 41 سوره انفال می فرماید:

وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (٤١)

و بدانید آنچه از اشیا و اموال ( به وسیله جنگ با کفّار یا هر اکتساب و استفاده دیگر ) به غنیمت بردید پس مسلم است که یک پنجم آن از آن خدا و از آن فرستاده او و از آن خویشاوند رسول و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است ( راه هر هدف دینی و دنیوی لازم برای اسلام و مسلمین که راهیانش نیاز به آن دارند ) ( خدا مالک حقیقی آن ، و رسول و خویشاوند به عنوان امام امت مالک اعتباری طولی آن ، و گروه های سه گانه از خاندان رسول مستحقین انفاق از آنند ) 

این آیه ، در قرآن معروف به آیه خمس است. خمس که یکی از فروعات دین است ، مثل نماز و روزه بر مسلمین واجب است و کسانی که خمس پرداخت نکنند اجازه تصرف در اموال خود را ندارند چون اموال آنها مخلوط به حرام است.

امام مهدی علیه السلام فرمودند:


لعنت خدا و فرشتگان و تمامی مردم بر کسی باد که درهمی از اموال ما را حلال بداند1.( منظور حضرت از اموال ما، سهم امام است که باید کسی که خمس بر او واجب است بپردازد و اگر نپردازد، شامل این لعنت می شود.)

ممکن است این سوال به ذهن برسد که چطور مردم کسی که خمس نمی دهد را لعنت می کنند؟ برای نمونه می توان به این نکته اشاره کرد:
در فرازهای آخر زیارت عاشورا می خوانیم: اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک2 : خداوندا لعنت کن اولین ظالمی را که در حق محمد و آل محمد ظلم کرد و هر کسی که در این کار از او تبعیت کرد.
از جمله حق های آل محمد، فدک بود که آن را غصب کردند و این جزء اموال و حق های حضرت زهرا سلام الله علیها بود و در ادامه می فرماید و آخرتابع له : یعنی تا روز قیامت هر کسی حق و اموال محمد و آل محمد را غصب کند و ادا نکند ، شامل این لعن می شود؛ که خمس نیز از جمله حقوق و اموال امام زمان علیه السلام است. لذا برخی از عرفا توصیه می کنند آنهایی که در روز عاشورا ، زیارت عاشورا را با صد لعن و سلام می خوانند، صدقه کنار بگذارند، که این لعن شامل خود آن ها نشود.
بعضی فکر می کنند که چون قسط دارند یا حقوق کمی دارند، به اموال آن ها خمس تعلق نمی گیرد اما هرچند که به این افراد، خمس هم تعلق نگیرد اما باید حتما سال خمسی داشته باشند. مثلا سال خمسی کارمند اولین روزی است که حقوق می گیرد که علما تا یکسال به آنها برای خرج کردن حقوق فرصت داده اند.




منابع:

1.بحارالانوار ، ج 53،ص183 :لعنةُ الله و الملائکةِ و النّاسِ أجمعینَ علی مَن استَحَّلَ مِن اموالِنا دِرهَما

2. مفاتیح الجنان ، زیارت عاشورا

نظرات  (۸)

عالی بود
پاسخ:
ممنون از حضورتون
  • علیرضا رحیمی
  • احکام خداوند شوخی بردار نیست و تبعات دارد
    پاسخ:
    بله همینطوره
  • سیّد محمّد جعاوله
  • احسنت
    طیب الله
    پاسخ:
    ممنونم از همراهی شما
    البته این لعن لزوما شامل مادیات و غصب اموال نیست به نظرم.
    من هروقت به این  جمله میرسم بعدش میگم اللهم لا تجعلنا منهم الظالمین.
    ان شالله که مشمول رحمت و خیر زیارت عاشورا باشیم.
    پاسخ:
    بله درسته منم نگفتم مطلقا مربوط به این مورده خمسه من اینجا این استفاده رو ازش کردم وگرنه هرجا حق پیامبر  و اهل بیتشون رو تضییع کنیم خدایی نکرده، مشمول این لعن میشیم.
  • سید مهدی رییس السادتی
  • سلام
    خیلی خوب بیان فرمودین
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
  • علی رحمانی پور
  • ممنون
    پاسخ:
    ممنون از حضور شما
    بسیار عالی
    استفاده کردم
    پاسخ:
    ممنون از حضورتون
  • ❤منتـــظر المهدی 313❤
  • متشکرم
    پاسخ:
    ممنون از حضور شما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی