ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

حدیث قُرب نوافل

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی دنبال ذکر و وردی می گردیم که به خدا نزدیک بشیم. بعضی ها فکر میکنند برای نزدیک شدن به خدا و محبوب خدا شدن نیاز به کارهای عجیب و غریب هست درحالیکه اینطور نیست. تنها توصیه ی اخلاقی آیت الله بهجت به مراجعین در یک جمله خلاصه می شد و اون این بود: انجام واجبات و ترک محرمات

امام باقر علیه السلام می فرمایند: پیامبر در شب معراج از خداوند پرسید: پروردگارا حال مومن نزد تو چگونه است؟ .... و هیچ بنده اى با هیچ چیز به من نزدیک نشده است که از واجبات نزد من محبوبتر باشد. همانا بنده به وسیله نوافل و مستحبات به من نزدیک مى شود تا محبوب من مى گردد و همینکه محبوب گشت ، من گوش او مى شوم که با آن مى شنود، و چشم او مى شوم که با آن مى بیند، و زبان او مى شوم که با آن سخن مى گوید، و دست او مى شوم که با آن برگیرد.
اگر مرا بخواند اجابت مى کنم ، و اگر از من بخواهد مى بخشم1 .

البته اینجا توضیح این نکته ضروری است که اگر بنده واجبات و محرمات را به خوبی رعایت نکند هرچقدر هم که به مستحبات بپردازد ، اثری ندارد بلکه انجام مستحبات در کنار رعایت واجبات و محرمات است که انسان را بالا و بالاتر می برد.

گاهی برخی اینقدر غرق در مستحبات می شوند که از واجبات جا می مانند، که این هم یکی از خدعه های شیطان است. مثل بعضی جوون های هیاتی که تا سه صبح سینه زنی دارند و بخاطر همین، برای نماز صبح بیدار نمی شوند.





منبع:

1. کافی ، ج 2، ص 352: وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَیْرِ حَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّتِى یَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِى أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِى أَعْطَیْتُهُ

  • منتظر

حدیث روز

نظرات  (۸)

  • سید مهدی سید مهدی
  • سلام
    بسیار عالی
    ضمنا شاید برای دوستان سوال بشه پس چرا در روایات مثلا میفرمایند فلان عمل مستحب از مثلا چندین حج برتره ، جوابی که اساتید ما میفرمودند اینه که این قیاس بین اون عمل و مثلا حج مستحبیه نه حج واجب و هیچ وقت مستحبات به پای واجبات نمیرسه .
    ممنون دوست عزیز
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم از توضیح تکمیلیتون
    ممنون از لطفتون
    زیبا بود
    موفق و مانا باشید
    یاعلی
    پاسخ:
    ممنونم
    یاعلی
  • سیّد محمّد جعاوله
  • پست خیلی خوب و آموزنده ی بود
    متشکرم
    پاسخ:
    ممنونم از همراهی شما
    خیلی با پستتون موافقم
    پاسخ:
    ممنون
    آموزنده و مفید بود...
    مرسی
    پاسخ:
    ممنونم از حضورتون
    سلام علیکم
    احسنتم؛
    بسیار زیبا بود
    پاسخ:
    علیکم السلام
    ممنونم
    عالی بود :)
    گناه نکنید به نماز اهمیت ویژه بدهید :) اینم توصیه ی رهبری :)
    پاسخ:
    ممنون از نکات ارزنده شما
    در مورد اهمیت واجبات نسبت به مستحبات، آقای پناهیان تعبیرِ ذوقیِ قشنگی داشتند در مورد واجب بودن نمازِ شب بر پیامبر، بر خلاف همه ی عالمیان. میگفتند وقتی کاری واجب باشه، یعنی خداوند منتظر ماست که انجامش بدیم. وقتی مستحبه خیلی براش فرقی نمیکنه اگر هم انجام ندیم.
    در تمام عالم، نماز شب فقط بر پیامبر اکرم واجب بود چون خداوند براش مهم بود که پیامبر رو شب هنگام درحال عبادت ببینه... به پیامبر میگفت اگر تو نیای این شب صبح شدنی نیست.. من منتظرت هستم.. :)
    پاسخ:
    تعبیرات آقای پناهیان واقعا منحصر به خودشونه و فوق العاده عالی هستن ایشون
    ان شاالله که خدا حفظشون کنه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی