ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

چه کنیم که اخلاص داشته باشیم؟

چهارشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۷:۱۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

برای این که بدانیم چگونه اخلاص داشته باشیم بهتر است اول به معنی و مفهوم آن بپردازیم. اخلاص یعنی ضد ریا یعنی کاری کاملا برای خدا و به دور از جلب توجه دیگران باشد.

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله و سلم می فرمایند:

به وسیله حقیقت اخلاص است که درجات مؤمنین بر یکدیگر برتری و رفعت پیدا می‌کنند1

 یکی از بهترین کارها برای داشتن اخلاص ، دوری از ریا و توجه دائمی به خداست. اینکه هر کاری می کنیم خالصانه برای خدا باشد. و این جا باز هم به مرحله ای از درک حضور می رسیم؛ اینکه دائم و لحظه به لحظه خودمون رو در محضر خدا ببینیم. شاید اول کار سخت باشد اما کم کم با توجه ، این کار تبدیل به ملکه ی ذهنی خواهد شد. وقتی به نتیجه ی این سختی ها فکر کنیم همه ی آن ها برای ما شیرین و دلچسب خواهد شد.

شهید مطهری درباره ی حاج میرزا علی آقای شیرازی اصفهانی، این استاد بزرگ می نویسد: هر وقت به قم می آمد، علمای طراز اول قم با اصرار از او می خواستند که منبر برود و موعظه کند. منبرش بیش از آن که « قال» باشد « حال» بود. از امامت جماعت پرهیز داشت. سالی در ماه مبارک رمضان با اصرار زیاد او را وادار کردند که آن ماه در مدرسه ی صدر اصفهان اقامه ی جماعت کند. با این که مرتب نمی آمد و قید منظم آمدن سر ساعت معین را تحمل نمی کرد، جمعیت بی سابقه ای برای اقتدا شرکت کردند. شنیدم که جماعت های اطراف خلوت شد، او هم دیگر ادامه نداد2.

انسان های بزرگ، طوری با اخلاص رفتار می کنند که حتی تحمل شهرت نزد مردم را هم ندارند.

ان شاالله که بتونیم همه ی اعمالمون رو خالص کنیم تا دست خالی از این دنیا نرویم و لیاقت دیدار امام زمان علیه السلام را پیدا کنیم.



منابع:

1.میزان‌الحکمة، ج 3، ص 57: بِالاِخلاصِ یتفاضَلُ مراتِبُ المؤمنین.
2.سیری در نهج البلاغه، شهید مطهری، ص 12، مقدمه.

  • منتظر

درک حضور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی