ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

فرهنگ انتقاد

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۲۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


http://cdn.akairan.com/akairan/user/12/201591213234660a.jpg

بعضی افراد هستند که موقع انتقاد کردن از بدترین و نامناسب ترین الفاظ و بدترین موقعیت ممکن استفاده می کنند. مثلا وقتی فردی کاری انجام داده که از نظر این فرد اشتباه بوده ، طوری با اون فرد برخورد می کنند که انگار فقط این افراد مسلمان هستند و اون فرد یک کافر حربی!!! و مطمئنا این کار باعث دلزدگی از دین و ناراحتی از مومنین خواهد شد.

امام باقر علیه السلام می فرمایند:
 در این باره که «با مردم به زبان خوش سخن بگویید» فرمود: بهترین سخنى که دوست دارید مردم به شما بگویند، به آنها بگویید، چرا که خداوند، لعنت کننده، دشنام دهند، زخم زبان زن بر مؤمنان، زشت گفتار، بدزبان و گداى سمج را دشمن مى دارد و با حیا و بردبار و عفیفِ پارسا را دوست دارد1.

اما در مقابل افرادی هستند که به زیباترین و بهترین روش ممکن از دیگران انتقاد می کنند. در موقعیتی مناسب، با زبانی نرم و بسیار محترمانه. این افراد همیشه دوست داشتنی هستند و صحبت کردن با آن ها لذت بخش و مسرور کننده است.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: بهشتى ‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده2.

وقتی این امکان رو داریم که با زبان خوب باعث خوشبینی به دین و مومنین باشیم و کسی رو از اشتباه دربیاریم چرا این کار رو نکنیم؟

ان شاالله که بتونیم صفات بهشتی ها رو در خودمون تقویت کنیم و از اونها باشیم.


منابع:

1.امالى صدوق، ص 326: فى قَولِهِ «قُولُوا لِلنّاسِ حُسنا» قال: قُولوا لِلنّاسِ أحسَنَ مَا تُحبّونَ أن یُقالَ لَکُم، فَاِنَّ اللّه عزَّوَجلَّ یُبغِضُ اللَّعّانَ السَّبّابَ الطَّعّانَ عَلىَ المُؤمِنین، اَلفاحِشَ المُتَفَّحِشَ السّائَلَ المُلحِفَ، وَ یُحِبُّ الحَیّى الحَلیمَ اَ لعفیفَ المُتعَفِّـفَ

2. امالی(طوسی) ص 683: إِنَّ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ [أَرْبَعَ عَلَامَاتٍ وَجْهٍ مُنْبَسِطٍ وَ لِسَانٍ لَطِیفٍ وَ قَلْبٍ رَحِیمٍ وَ یَدٍ مُعْطِیَةٍ]

  • منتظر

نظرات  (۳)

درسته خیلی ها به شدت بد نقد میکنند
پاسخ:
بله متاسفانه
ما باید سعی کنیم از خودمون شروع کنیم که مردم به مذهبی ها بدبین نباشن
ممنونم از همراهیتون
  • ♥سرباز شیعه♥
  • احسنت برشما

    ممنون
    جالب بود
    پاسخ:
    ممنونم از حضور شما
    بله واقعا.
    انقدر ادم دیدم که با لحن تند و اخلاق بد میخوان مردم رو مثلا ارشاد کنن.همه رو از دین و خدا و ... زده میکنن.
    متن بسیار عالی بود
    ممنون
    یاعلی
    پاسخ:
    بله متاسفانه ...
    نظر لطف شماست
    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی