ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

نورٌ علی نور

يكشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۵:۰۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی دنبال یه راهی می گردیم تا به خدا نزدیک بشیم. راهی که هم اسون باشه و هم دائمی.

یکی از بهترین این راه ها دائم الوضو بودن هست. فواید و ثواب هایی که برای وضو در روایات و کلام بزرگان اومده بسیار زیاد است.
امام رضا علیه السلام هم درباره فلسفه واجب شدن وضو فرموده اند: خداوند سبحان امر به وضو کرده تا اینکه انسان وقتی در پیشگاه خداوند برای مناجات حق تعالی قرار می گیرد، طاهر و پاکیزه گردد و مطیع دستورات او باشد و همچنین به وسیله وضو انسان را از پلیدی ها و نجاسات پاک می گردد، و نیز به سبب وضو، سستی و چرت از بین می رود و قلب برای نماز و حضور نزد حق تعالی پاک خواهد گشت1.


http://files.namnak.com/users/sf/Images/sabk%20zendegi/Din%20%26%20Mazhab/9408/4_pics/%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-%D9%88%D8%B6%D9%88.jpg

شاید یکی از مهمترین دلایلی که به دائم الوضو بودن تاکید شده، این باشد که وقتی انسان دائما وضو داشته باشد و به محض باطل شدن وضو دوباره شروع به وضو گرفتن کند، دائما به یاد خدا می افتد و برای انجام هرکاری نیت الهی میکند.
حضرت  محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: اگر می توانی که در تمام شبانه روز با وضو باشی این کار را بکن که اگر در حال طهارت بمیری، شهید از دنیا رفته ای2.

در روایتی از وضوی بر وضو تعبیر به نورٌ علی نور شده. و همه ی این احادیث تاکید بر این نکته دارند که ظاهر بر باطن تاثیر دارد. اگر دائما وضو بگیریم و سعی در طهارت جسم داشته باشیم این طهات باعث طهارت روح ما هم خواهد شد.



منابع:

1. عیون اخبار الرضا (ع) : ج 2، ص 104: « انما امر بالوضوء لیکون العبد طاهراً اذا قام بین یدی الجبّار عند مناجاته ایّاه، مطیعا له فیها امره، تقیاً من الادناس و النجاسة، فیه من ذهاب الکسل و طرد النّعاس و تزکیة الفوار للقیام بین یدی الجبّار

2. العاملی، وسایل ‏الشیعه،1374، ج 1؛ ص 383

  • منتظر

سبک زندگی اسلامی

نظرات  (۵)

برای درس خوندن ادم وقتی خوابش میاد اگه فقط صورتش رو بشوره یه چند دقیقه ی بعد دوباره خوابش میاد اما وضو که بگیری معمولا دیگه خوابت نمیاد.:))
حدیث پیامبر خیلی جالب بود.
موفق و مانا باشید
یاعلی
پاسخ:
بله همینطوره
همه ی احادیثشون زیباست و روح ادمو رو جلا میده
ممنونم
یاعلی
  • سید مهدی عاشق علی
  • سلام
    مثل همیشه واقعا استفاده کردم
    ممنونم از این مطلب و مطالب مفید دیگتون دوست خوبم
    پاسخ:
    سلام
     شما همیشه لطف دارید
    ممنونم از همراهی شما
    خوب بود
    پاسخ:
    ممنونم
  • ܓ✿ سامره ܓ✿
  • سلام

    خواهرم وقتی باردار بودند دائما وضو داشتند و واقعا اثر این کارشون روی بچه به چشم میاد و فرزندشون یه جور خاصی با سایر بچه های هم سن و سال متفاوته
    پاسخ:
    سلام
    بله خیلی اثرات داره دائم الوضو بودن
    ان شاالله که عاقبشون بخیر بشه
    سلام. سفرها بی خطر :)
    راستش نمیدونستم که واقعا عذاب نازل میشده. فکر میکنم خوبه در مورد مباهله بیشتر بخونم. اگر واقعا عذاب نازل می شده آرهههه شاید بشه اینطور توجیه کرد.
    ممنون از وقتی که گذاشتی.
    من این سوالات رو گاهی عمومی نمیذارم به این خاطر که اولا کسی ممکنه چنین سوالی نداشته باشه بعد بدتر از من به این موضوع گیر بشه!! و دوم اینکه گاهی لحن پاسخها برام خوشایند نیست وقتی که سوالی دا
    پاسخ:
    سلام ممنونم
    بله عذاب نازل میشد. اتفاقا احادیث زیادی در این مورد داریم که یکیش رو براتون مینویسم: امام صادق (ع) در پاسخ سائل فرمود: در چنین صورت آنان را به مباهله دعوت کن آنگاه نحوه مباهله را بیان کرد و فرمود: چیزی نمیگذرد مگر اینکه آثار مباهله ( نزول عذاب) را مشاهده میکنی. (کافی، 2/ کتاب دعا، باب مباهله).
    اتفاقا به نظر من اگه سوالاتتون رو عمومی بنویسید اگه برای کسی سوال باشه هم جوابش رو میگیره و هم بعضیا که روشون نمیشه سوالشون رو بپرسن جسارتش رو پیدا می کنن.
    ان شاالله اینجا همیشه لحن پاسخ ها دوستانه خواهد بود (:

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی