ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

قلب شما چگونه است؟

سه شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۳:۴۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

تصمیم داشتم از امروز شروع کنم و درباره ی محرم بنویسم. اما حدیث بسیار زیبایی دیدم که دلم نیومد ازش بگذرم. می تونیم همین حدیثم ربط بدیم به امام حسین علیه السلام.

روایت از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند:

قلب ها سه گونه اند: 1-قلبی که مشغول و وابسته به دنیا است.2- قلبی که مشغول به تنعّمات اخروی است.3- قلبی که وابسته به مولا است. اما آن قلبی که سرگرم و وابسته به دنیا است،‌ همیشه دچار سختی و گرفتاری است. و آن قلبی که وابسته به تنعّمات اخروی است ‌به درجات و مراتب بالایی می­رسد. و قلبی که دل‏بسته به مولا (خدا) است، هم دنیا دارد، ‌هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد1.


http://upload7.ir/uploads//7d58c0e0459aaa14cc09780c31e2e6f94cde0451.jpg

قلب هایی که وابسته به دنیا هستند معمولا آرامش ندارند چون ویژگی دنیا ناپایداری هست و تنعمات اون هم دائمی نیستند ، دائما پایین و بالا دارد و خیلی نمیشه روش حساب کرد. چون در دنیا به هر چیزی که می رسند بازهم از لذت آن سرخوش نمی شوند و دائما به دنبال بیشتر و بهتر هستند.

اما کسانی که دلبسته آخرت هستند، همه ی کارهای خود را به نیت الهی انجام می دهند پس از گرفتاری های دنیا نارحتی به خود راه نمی دهند چون هدف دیگری دارند.

و اما از همه ی این مقام ها بالاتر ، آن قلبی است که به خدا دلبسته است. این قلب هم دنیا را دارد و هم آخرت را چرا؟ چون در همه جا خدا را دارد. چون دلبسته دنیا نیست که شدت و ضعف دنیا اذیتش کند پس از همین ابتداییات زندگی هم لذت می برد. مثلا کسی را میشناسم که بشدت در مادیات غرق شده با اینکه از نظر مالی عالی هست اما چون دائم خودش را با دیگران مقایسه می کند هیچوقت از چیزی راضی نیست در حالیکه فردی که قانع است از زندگی نهایت لذت را می برد و هم نیت قرب الهی دارد و خدا را شکر می کند.

فردی که دلبسته ی خداست از بلاها فرار نمی کند بلکه خود را تسلیم اوامر الهی می بیند مثل امام حسین علیه السلام که در اوج سختی و مصیبت فرمود: الهی رضا بقضائک و تسلیما لامرک و لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین2



منابع:

1. تحریر المواعظ العددیه،صفحه 245: اَلْقَلبُ ثَلاثَهُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی.وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی

2.مقتل الحسین مقرم، ص 753


  • منتظر

حدیث روز

نظرات  (۷)

  • ܓ✿ سامره ܓ✿
  • الهی رضا بقائک و تسلیما لامرک ...
    پاسخ:
    ممنونم از حضورتون
    گاهی احساس میکنم قلبم اولیه گاهی هم احساس میکنم هیچ کدوم نیست...
    اما ای کاش یه روز تو دسته ی سوم جا بگیره.
    پست زیبایی بود
    ممنونم
    یاعلی
    پاسخ:
    ان شاالله که همه مون تو دسته ی سوم جا بگیریم
    یاعلی
  • سید حسین سیدی
  • عالی و زیبا
    پاسخ:
    ممنونم از لطف شما
  • علی حقیقی
  • سلام علیکم
    استفاده کردیم
    تشکر
    پاسخ:
    علیکم السلام
    ممنون از همراهیتون
  • حسن امکانی
  • سلام؛ با "تخریبات انتخاباتی" بروزم ... لطفا سربزنید و نظرتون رو راجع به موضوع اعلام کنید.

    اگر مایل بودید وبلاگ رو دنبال کنید و برای تبادل لینک هم اطلاع بدید.

    پاسخ:
    سلام
    ان شاالله خدمت می رسم.
  • سیدمحمدمهدی زیدی
  • تشکر
    پاسخ:
    ممنونم از همراهی شما
  • کوثر متقی
  • بسیار عالی بود
    خیلی ممنون :)
    پاسخ:
    ممنونم از حضور شما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی