ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

دوست خوب من

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۵۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

دیروز با یکی از دوستان خیلی خوبم قرار داشتم. از همون افرادی که با دیدنشون آرامش وجود آدمو پُر می کنه و کلی خاطرات خوب به ذهن می رسه. از همونایی که با دیدنشون ایمانت بیشتر میشه و یاد خدا می افتی.

چقدر خوبه که آدم یه همچین دوستانی داشته باشه و دائم باهاشون در ارتباط باشه. تا دائم یاد خدا بیفته و عملش رو درست کنه.


http://bashiran.ir/wp-content/uploads/2015/02/mohammad2.jpg

امام علی علیه السلام می فرمایند:

بهترین برادرانت (دوستانت)، کسى است که با راستگویى اش تو را به راستگویى دعوت کند و با اعمال نیک خود، تو را به بهترین اعمال برانگیزد1.

گاهی ما افرادی رو برای دوستی انتخاب می کنیم که اصلا صلاحیت دوستی ندارند، حتی دوستی کردن به نیت درست کردنشون هم اشتباهه چون اصلاح پذیر نیستند. وقتی دو نفر مدت زیادی باهم باشند یا خیلی باهم صمیمی باشند خواه ناخواه روی هم اثر میگذارن و معمولا اگه اعتقاداتشون خیلی مستحکم نباشه ممکنه به جای اثر گذاشتن روی دوستشون از اونها اثر بگیرن.
اگه دوستانی دارید که رفتارهاشون خدایی نیست اگه مطمئن هستید که میتونید روشون اثر مثبت بگذارید باهاشون صمیمی بشید و دوستی رو ادامه بدید وگرنه اگه حتی به اندازه ی ذره ای هم احتمال می دید که ممکنه شما رو هم به راه خودش ببره، ازش دوری کنید.
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
با خوبان معاشرت کن تا از آنان باشى و از بدان دورى کن تا از آنان نباشى2.
دوستان خوب شما چه ویژگی هایی دارند؟


منبع:

1.تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص417 :خَیرُ اِخوانِکَ مَن دَعاکَ اِلى صِدقِ المَقالِ بِصِدقِ مَقالِهِ وَ نَدَبَکَ اِلى اَفضَلِ العمالِ بِحُسنِ اَعمالِهِ

2.نهج البلاغه(صبحی صالح)  نامه 31 ،ص 402:قارِن اَهلَ الخَیرِ تَکُن مِنهُم وَ بایِن اَهلَ الشَّرِّ تَبِن عَنهُم

نظرات  (۷)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
هعی ***** ****
حسرت چنین دوستی به گمانم تا ابد بر دلم بماند!
پاسخ:
ان شاالله که خدا دوستای خوب روزیتون کنه
منم قبلا دور و برم پر بود از دوستای ناجور اما به لطف خدا اینجا دوستهای خیلی خوبی دارم. الحمدلله علی هذه النعمة
  • مجتبی مطوری
  • زیبا بود مرسی(:
    پاسخ:
    ممنوونم
    بسیار عالی دوست عزیز
    پاسخ:
    ممنونم از لطفتون
    من دوست صمیمی خیلی کم دارم اما دوست زیاد دارم.
    دوستای من  پوشش و اعتقاد و سطح فکر مختلف دارن... شاید بخاطر اینه که من همیشه سعی میکنم با همه کنار بیام و یه رابطه ی حداقلی ایجاد کنم ، حالا اندک رابطه هایی عمیق میشه و بعضی ها همون حداقلی میمونه.
    داشتم به صفات صمیمی ترین دوست این روزهام فکر میکردم: مهربون, شوخ طبع, دوست داشتنی, باحجاب , با جنبه و کلی صفات خوب دیگه...باورتون شاید نشه الان که داشتم فکر میکردم هیچ صفت منفی توش پیدا نکردم:)
    موفق و مانا باشید
    یاعلی
    پاسخ:
    ان شاالله که دوستی تون پایدار بمونه
    ممنونم
    یاعلی

  • علیرضا رحیمی
  • خدا رو شکر که بعد از هجرت به قم چنین دوستانی برای ما زیاد شد...
    پاسخ:
    الحمدلله
    ممنونم از همراهیتون
  • ....مسعود ....
  • احسنت خوب و مفید
    پاسخ:
    ممنونم
    سلام برشما

    اللهم وفقنا لموافقة الابرار
    و جنبنا من مرافقه الاشرار

    خدایا ما را به دوستی نیکان و صالحان موفق بدار
    و از هم نشینی و هم صحبتی با اشرار و بدان دور نگه دار.


    البته گاهی آدم دوستانی دارد که خوبی هایی دارند باید با انها در حد خوبی هایشان دوستی کرد و نیازی نیست که قطع ارتباط کنیم. اما گاهی یک نقطه منفی دارد که ممکن است در ما اثر منفی بگذارد به فرمایش شما آنجا باید با ملاحظه و پرهیز رفتار کرد و درجه دوستی را کاهش داد یا کلا قطع کرد. اما سعی کنیم ناراحت نشن بهتره .
    پاسخ:
    سلام
    بله درست می فرمایید من هم در مورد دوستان صمیمی که احتمال اثرگذاری رفتار بدشون بیشتره ، راه حل دوری رو پیشنهاد کردم.
    من از نزدیک دیدم این دوستی های صمیمی چه افرادی رو از این رو به اون رو کرده.
    ممنونم از وقتی که میگذارید و نکاتی که گوشزد می کنید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی