ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

ارتباط تا کجا؟

جمعه, ۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۰۵:۱۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

با حالتی گرفته و خسته ازم پرسید تا کی باید با اقواممون ارتباط داشته باشیم؟ چرا اینقدر روی صله ی رحم تاکید شده؟ وقتی این ارتباط های پر از نیش و کنایه من رو خسته و عصبی می کنه، چرا من باید باز هم باهاشون ارتباط داشته باشم؟

در روایات ما تأکید فراوانی به صله ی رحم شده. شاید یکی از مهمترین دلایل این تأکید این باشه که ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم و ارتباط های ما بر هم تأثیر می گذارد پس چه بهتر که ما مسلمین ارتباطاتمون رو با هم حفظ کنیم تا دشمن نتونه به جای ما به خونواده ها نفوذ کنه. از امام صادق علیه السلام درباره مکارم الاخلاق سئوال شد، فرمودند: گذشت از کسى که به تو ظلم کرده، رابطه با کسى که با تو قطع رابطه کرده، عطا به آن کس که از تو دریغ داشته است و گفتن حق اگر چه بر ضد خودت باشد1.

وقتی برخی از نزدیکان زبان خوبی ندارند، سعی کنیم ما با رفتار خوبمون اون ها رو تحت تأثیر قرار بدیم؛ یا اینکه به این قضیه به چشم یک امتحان الهی نگاه کنیم. ما باید مهارت زندگی در اجتماع رو پیدا کنیم، باید بتونیم با مردم و اخلاقیات مختلفشون به خوبی کنار بیایم و زندگی کنیم، تا کم کم جامعه رو به سمت مدینه فاضله ببریم.امام صادق علیه السلام می فرمایند:
هر که برای خدا برادرش را زیارت کند ،خدای عزوجل می فرماید: به زیارت من آمدی و پاداش تو بر عهده من است و من غیر از بهشت برای تو، به پاداش دیگری راضی نمی شوم2.

برای صله ی رحم لازم نیست هر روز به اقوام سر بزنیم، گاهی یک تلفن زدن یا احوالپرسی کردن هم از مصادیق صله رحم حساب می شود. امام باقر علیه السلام می فرمایند:
صله رحم اعمال را پاکیزه، اموال را بسیار، بلا را دفع، حساب (قیامت) را آسان مى کند و مرگ را به تأخیر مى اندازد3.

گاهی بعضی از کارها اینقدر ثواب های زیادی دارند، که به خاطر خودمون هم که شده، خوبه سختی هاش رو تحمل کنیم و اون ها رو انجام بدیم تا از نتایج دنیوی و اخروی اون کار بهره مند بشیم، صله رحم یکی از همون کارهاست.

یکی از دوستانمون پانزدهم هر ماه تو خونه ش روضه میگیره و فامیل رو هم دعوت می کنه ، اینجوری با یک تیر دو نشون می زنه هم صله رحم و مجلس روضه و دعا تو خونه برگزار میشه. اینجوری وقتی همه جمع هستن هم خیلی اون کسایی که زبون آزار دهنده ای دارند معمولا نمیتونن خیلی کاری از پیش ببرن.

ان شاالله که بتونیم آداب اسلامی رو در خودمون و خونواده هامون نهادینه کنیم و از کسانی باشیم که باعث افتخار امام حاضرمون باشیم نه باعث دلشکستگی و ناراحتیشون.


http://bayanbox.ir/view/4635282951235075402/69547285025693625781.gif

برای مطالعه بیشتر درباره احکام صله رحم کلیک کنید.


منابع:

1. منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه(خویی) ج6 ، ص218: و َقَد سُئِلَ عَن مَکارِمِ الخلاقِ: اَلعفوُ عَمَّن ظَلَمَکَ وَصِلَةُ مَن قَطَعَکَ و َإعطاءُ مَن حَرَمَکَ و َقَولُ الحَقِّ و َلَو عَلى نَفسِکَ

2.کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص176: مَن زَارَ أخاهُ فِی اللهِ قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إیّایَ زُرتَ وَ ثَوَابُکَ عَلَیَّ وَ لَستُ أرضَی لَکَ ثَوَاباً دونَ الجَنَّة ِ

3.کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص150 - تحف العقول، ص 299: صِلَةُ الاَرحامِ تُزکى اَلاَعمالَ و َتُنمى اَلاَموالَ و َتَدفَعُ اَلبَلوى وَ تُیَسِّرَ الحِسابَ و َتُنسِئُ فِى الاَجَلِ

نظرات  (۵)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • صله رحم خیلی مهمه 

    متشکرم.
    پاسخ:
    ممنونم از همراهی شما
  • ساعت دخترانه
  • سلام دوست من وبتون بسیار زیباست ، راستش من خیلی وقته ارتباطم باهاشون کم شده نه که من نرم فاصله اقتصادی باعث این همه دوری شد ...!
    پاسخ:
    سلام
    خب همونطوری که اشاره کردیم گاهی ارتباط تلفنی هم میتونه قلب ها رو به هم نزدیک کنه. صله رحم واقعا باعث گشایش در روزی میشه.
    ان شاالله که هر چه زودتر گره از مشکلات اقتصادی همه باز بشه
  • ♥سرباز شیعه♥
  • خیلی خوب بود

    ممنون
    پاسخ:
    ممنونم از حضور شما
    سلام ، بنا به درخواست خیلی از دوستان اموزش قدم به قدم سئو رو داخل وبلاگ گوگل سئو قرار دادم خوشحال میشم شما هم بیای و بخونی و نظرتو درمورد مقاله ها بهم بگی !
    درضمن با استفاده از روش هایی که مینویسم میتونید بازدید وبلاگتون رو به مرور زمان چند برابر کنید !
    پاسخ:
    سلام
    خدمت می رسم
  • ....مسعود ....
  • احسنت خوب بود
    پاسخ:
    ممنونم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی