ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۳۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم


از میمون بن مهران روایت شده است، که گفت: در حضور امام حسن مجتبی (علیه السلام) نشسته بودم
و هر دو در حال اعتکاف بودیم.
ناگهان مردی نزد آن حضرت آمد و گفت:
ای فرزند رسول خدا، فلان شخص مالی از من طلب دارد، و می‏ خواهد مرا به زندان افکند
امام (علیه السلام) فرمود: به خدا قسم پولی در اختیار ندارم که قرض تو را بپردازم،
آن شخص بدهکار گفت: پس در این باره با او گفتگو کن تا به من مهلت دهد و یا تخفیف دهد یا اصلا ببخشد.
حضرت کفشش را پوشید که همراه شخص بدهکار برود و واسطه شود.
میمون بن مهران می گوید من صدا زدم که: ای فرزند رسول خدا آیا اعتکافت را فراموش کردی؟
امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود: فراموش نکرده‏ ام، ولی از پدرم امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) شنیدم که از جدّم‏ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت می‏ کرد که فرمود:
کسی که در راه بر آوردن حاجت برادر مسلمانش بکوشد، چنان است که نُه هزار سال خدا را عبادت کرده باشد. به این صورت که روزها را روزه گرفته و شب ها را به شب زنده داری و عبادت مشغول باشد2.

ان شاالله که به حق این ماه عزیز بتونیم همراه با روزه داری تا هر جا که توانایی داشتیم ؛ مشکلات دوستان و افرادی که از ما کمک خواستند رو حل کنیم.


منابع:

1.تحف العقول ص 229: بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا.

2. من لا یحضره الفقیه، ج‏لد2، صفحه: 189

۳۰
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم


این روزها برخی رو میبینم که به شدت به دنیا بی رغبتی نشون میدن ، چیزهایی که برای بعضی ها از مهمترین و اصلی ترین ملاک هاست ، برای اون ها خیلی بی اهمیت و ناچیز به حساب میاد. وقتی بقیه با ذوق و شوق از زرق و برق های این روزهای دنیا تعریف می کنند ؛ اونها انقدر غرق در قرآن و حدیث هستند که نمی شنوند یا شاید هم خودشان را به نشنیدن می زنند تا بقیه هم کمی به فکر فرو بروند... چقدر زوائد زندگی ها زیاد شده... چقدر دل هامون نیاز به غبارروبی داره... چقدر دل به دنیا بستیم.... کاش در این بهار دل ها ، در دلمان خانه تکانی کنیم و هرچه غیر از خداست دور بریزیم و فقط محبت خدا را داخل کنیم...

۲۹
خرداد
بسم الله الرحمن الرحیم
از پیامدهای کم فرزندی ، تنهایی و افسردگی است. الان دیگه تقریبا همه ی ما موارد این تنهایی رو در بچه های این نسل می بینیم ، بچه هایی که اکثرا تنها مانده و به اجبار و برای فرار از تنهایی به مهدهای کودک فرستاده می شوند. بچه هایی که دائما از پدر و مادر های خود درخواست خواهر و برادر و همبازی می کنند.
بچه ها به خانه شادی و روح می بخشند. حاج آقا پناهیان می فرمودند : اجازه بدید همبازی بچه هاتون بچه های خودتون باشند نه دیگران.
اگر خونواده ها کمی دست از خودخواهی بردارند و چند بچه داشته باشند ؛ خواهند دید که تربیت بچه ی دوم و بعد از آن راحت تر از بچه ی اول است؛ چون خیلی چیزهایی رو که با زحمت به بچه ی اول یاد دادیم ، بچه ی دوم خودش به راحتی از بچه ی اول یاد می گیرد و کار مادر و پدر بسیار راحت تر خواهد شد.
اگر به وعده های خدا اعتماد کنیم ، هم خانواده ی شادتری خواهیم داشت و هم در آینده کشوری پویا خواهیم داشت. 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: فرزند بخواهید و آن را طلب کنید؛ چرا که مایه روشنى چشم و شادىِ قلب است1.
همانطور که در پست قبل گفته شد، پیامبر در قیامت به زیادی امت خود بر دیگر امت ها افتخار می کنند.



منبع:
1/ مکارم الأخلاق: ج ۱ ص ۴۸۰ ح ۱۶۶۵:اُطلُبُوا الوَلَدَ وَ التَمِسوهُ؛ فَإنَّهُ قُرَّةُ العَینِ، و رَیحانَةُ القَلبِ
۲۸
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از بحث های داغ این روزها ، بحث ازدیاد جمعیت است. سوالی که خیلی ها می پرسند این هست که اصلا چه کسانی هستند که ما رو به این امر ، تشویق می کنند و هدفشون از این کار چیه؟

4 گروه هستند که تشویق به فرزندآوری می کنند و هر کدام دلایل خاص خود را دارند:

1/ گروه اول جمعیت شناسان هستند که اعلام کردند ، جمعیت کشور تا چند سال آینده به سمت پیری می رود و کشور دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

2/ گروه دیگر افرادی هستند که نگران به هم خوردن توازن جمعیت شیعه و سنی در کشور هستند و معتقدند با کم شدن جمعیت شیعیان کشور ، احتمال زیاد شدن سنی ها و وهابی های جنوب کشور زیاد شده و ممکن است ایران هم سرنوشتی همچون پاکستان و عربستان و... پیدا کرده و شیعیان ، جمعیتی حداقلی پیدا کند.

3/ سومین گروه ، رهبری و افراد منتسب به ایشان هستند؛ که مکررا در سخنرانی های خود به این موضوع اشاره کرده و حتی رهبری اشاره کردند که ما اشتباه کردیم که فراموش کردیم مساله ی جمعیت را1...

اما اگر این سه دسته هم سفارشی به بچه دار شدن و فرزندآوری نمی کردند آیا ما وظیفه ای نداشتیم؟

آیا فقط ما بخاطر این سه گروه نیاز به فرزندآوری داشتیم؟ آیا اسلام هیچ توصیه ای به این امر نکرده؟

4/ مهمترین دلیل ما برای فرزند آوری تاکید ویژه ی روایات و آیات نسبت به بچه دار شدن است.

پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:ازدواج کنید و ایجاد نسل نمایید که در این صورت جمعیتتان زیاد می شود پس به راستی من در روز قیامت به کثرت جمعیتتان در مقابل سایر امت ها، مباهات می کنم 2.

در روایت دیگری داریم که می فرمایند: بچه ی سقط شده جلوی بهشت می ایستد ، وقتی به او امر می شود که داخل شو می گوید : داخل بهشت نمی شوم؛ مگر اینکه پدر و مادرم قبل از من وارد شوند؛ پس خدا به فرشته ها امر می کند که پدر و مادرش را داخل بهشت کنند3.


منابع:

1: سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع مردم بجنورد/1391

2:جامع الاخبار/ 118 :تناکحوا تناسلوا تکثّروا فإنّی أباهی بکم الأمم یوم القیامة و لو بالسّقط.

3:توحید صدوق ، ص395 : قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَزَوَّجُوا الْأَبْکَارَ فَإِنَّهُنَّ أَطْیَبُ شَیْ‏ءٍ أَفْوَاهاً وَ أَدَرُّ شَیْ‏ءٍ أَخْلَافاً وَ أَفْتَحُ شَیْ‏ءٍ أَرْحَاماً أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنِّی أُبَاهِی بِکُمُ الْأُمَمَ- یَوْمَ الْقِیَامَةِ حَتَّى بِالسِّقْطِ یَظَلُّ مُحْبَنْطِئاً عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ فَیَقُولُ لَا حَتَّى یَدْخُلَ أَبَوَایَ قَبْلِی فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِمَلَکٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ ایتِنِی بِأَبَوَیْهِ فَیَأْمُرُ بِهِمَا إِلَى الْجَنَّةِ فَیَقُولُ هَذَا بِفَضْلِ رَحْمَتِی لَک.

۲۷
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

در آیات نورانی قرآن کریم و روایات ما تاکید فراوانی شده به احترام به پدر و مادر؛ تا جاییکه گفته شده حتی اگر به شما به ناحق حرفی زدند ، شما حق ندارید حتی روی ترش کنید1 ؛البته که اگر امر به کارهای غیر شرعی کنند ، نباید اطاعت شوند ؛ اما بی احترامی هم هرگز. طوری امر به معروف یا نهی از منکر کنیم که ناراحت نشوند از لحن و حرکات ما. در قرآن بعد از پرستش خدای متعال، امر به نیکی به پدر و مادر شده ؛ حتی (اگر جهاد واجب عینی نباشد) با اینکه این همه روایات درباره جهاد و اهمیت آن وارد شده اما اگر رضایت پدر و مادر برای جهاد فرزندشان نباشد این جهاد برای فرزند جایز نیست و این نشان دهنده ی مقام بالای پدر و مادر دارد.

پیامبر خدا(صلی الله علیه) فرمود:

هر فرزند نیکو کاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه، ثواب یک حج کامل مقبول باو داده می شود، سؤال کردند، حتی اگر روزی صد مرتبه به آنها نگاه کند؟

فرمود: آری خداوند بزرگتر و پاکتر است2.




منابع:

1.کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص349 :مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَیْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً.

2.بحار الانوار، ج 74، ص 73:ما ولد بار نظر الی ابویه برحمة الا کان له بکل نظرة حجة مبرورة.فقالوا: یا رسول الله و ان نظر فی کل یوم مائة نظرة؟قال: نعم، الله اکبر و اطیب.

۲۶
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

در وصف و بزرگی حضرت خدیجه سلام الله علیها همین بس که ، وقتی ایشان فوت کردند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آن سال را عام الحزن نامیدند. ایشان همراهی باوفا و مسلمانی شایسته بودند. در سخت ترین و بدترین شرایط از مال خود گذشتند و آن را خرج مسلمانانی که در شعب ابی طالب زندگی سختی را می گذراندند؛ کردند. در روزهایی که پیامبر گرامی اسلام مظلومانه و غریبانه مورد اذیت و آزار کفار قرار می گرفتند، ایشان همیشه با پیامبر همدل و همراه بودند و سنگ صبور ایشان بودند.

ان شاالله که خدا همه ی ما را از یاوران امام عصر خود قرار دهد و باعث خوشنودی ایشان باشیم؛ همانطور که حضرت خدیجه سلام الله علیها مورد رضایت امام زمانش قرار گرفت.




۲۵
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز داشتم به بعضی وبلاگ ها سر میزدم چند نفر سر موضوع بچه دار شدن باهم بحث میکردن... یعنی بعضی ها یه استدلال هایی می کنن آدم می مونه اینا چجوری به ذهنشون می رسه آخه؟؟؟

جالب هم اینجاست که انگار فقط اومدن یه مطلبی رو بگن و برن اصلا دنبال استدلال و شنیدن حرف حق نیستند.

یکی نظرش این بود که نظام ! فقط به خاطر این اصرار داره جمعیت زیاد بشه که یار برای ظهور آماده کنه و این کارش اصلا عاقانه نیست و ما اصلا نباید گول حرفشون رو بخوریم!!!

یکی دیگه نظرش این بود که تا وقتی مثل بقیه ی کشورهای اروپایی برای بچه دار شدن به مردم امتیاز ندن و وسایل رفاه اون ها رو فراهم نکنن ما به هیچ عنوان نباید این ظلم بزرگ رو بپذیریم و بچه دار بشیم.

بقیه هم نظرات مشابهی داشتند که اکثرا حول محور مادیات می چرخید.

نمی دونم مشکل از کجاست؟

چرا ما اینقدر عوض شدیم؟

چی شد که اینقدر توکل ما به خدا کم شده؟

چرا وعده های خدا رو قبول نمی کنیم؟

مگه روزی ما رو کسی جز خدا میده؟

متن صریح آیه ی قرآن است که می فرماید:فرزندان خود را از بیم فقر نکشید، مائیم که شما و آنها را روزی می دهیم1

نمی دونم چرا مردم باور نمی کنند که خدا روزی دهنده است. اولا که باید قبول کنیم در سبک زندگی اسلامی ، تجمل گرایی و رفاه زدگی جایی ندارد. وقتی خدا روزی رو تقبل کرده؛ نگفته برید ولخرجی کنید ، بلکه همیشه از اسراف کردن ، نهی کرده.

خداوند روزی را از جایی که فکرش را هم نمی کنید به شما عطا خواهد فرمود2 پس به خدا اعتماد کنیم. انقدر مادی فکر نکنیم...

ان شاالله که توکلمون رو تقویت کنیم و از روزی نترسیم.


برای تفسیر ایات دو و سه سوره طلاق به اینجا رجوع کنید.

منابع:

1. سوره انعام ، آیه 151: قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ

2. سوره ی طلاق ، آیه 2 و 3 : وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً

۲۴
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

نظم در زندگی بسیار سفارش شده ، طوریکه امام علی علیه السلام درحالیکه در بستر بیماری بودند و لحظات آخر عمر شریف خود را سپری می کردند در وصیتی که به امام حسن علیه السلام فرمودند ایشان و فرزندان خود را بعد از تقوا،به نظم در کارها سفارش کردند: من ، به شما و همه فرزندان و خاندانم و کسانى را که نامه من بدانان مى‏رسد ، به پروا کردن از خدا و نظم در کارها سفارش میکنم1 .

اهمیت نظم اینقدر زیاد است که بعد از تقوا امام  علیه السلام به آن امر فرموده اند. نظم در زندگی ، برنامه ریزی کارها ، عبادات و ...

از عواملی که باعث کاهش نظم می شوند به چند دلیل اشاره می کنیم.

1. امروز و فردا کردن : امیر مومنان علیه السلام می فرماید:در هر روز، کار همان روز را انجام بده ؛ زیرا، برای هر روز، کاری مخصوص بدان است2. تقریبا برای اکثر ما اتفاق افتاده که وقتی کاری رو که قرار بوده امروز انجام دهیم را به تعویق انداخته ایم ؛ مدت زمان زیادی گذشته و نتوانسته ایم آن کار را انجام دهیم. 

2. سستی و تنبلی کردن : امام صادق علیه السلام آمده است:سستی و تنبلی ، دشمن عمل است3 . از بهترین روش های موثر برای مبارزه با تنبلی ، انگیزه سازی است.

3. شتاب بی جا : حضرت علی علیه السلام در نامه اش به مالک اشتر، او را از شتاب زدگی بر حذر می دارد و می فرماید:
بر حذر باش از شتاب زدگی در کارها، پیش از رسیدن وقت آنها4. همانطور که سستی در کارها باعث تباهی عمل می شود ، بی موقع و با عجله انجام دادن کارها هم باعث بی ثمر شدن آن ها خواهد شد. هر کاری باید در زمان مناسب و وقت خودش انجام شود.

4. اولویت بندی نکردن کارها: مولای متقیان ، امام علی علیه السلام می فرمایند:
آن کس که فکر و نیروی خود را به کارهای غیر مهم مشغول دارد، کارهای مهم را تباه می کند5. وقتی کارها را اولویت بندی نکرده و بدون نظم انجام می دهیم، ممکن است کاری زمانی خاص داشته و بعد از اتمام زمان مخصوصش دیگر به کارِ ما نیاید.



منابع:

1.نهج البلاغة، فیض الاسلام ،الکتاب 47:اُوصیکُما وجَمیعَ وُلدی وأهلی ومَن بَلَغَهُ کِتابی بِتَقوَى اللّه‏ِ ونَظمِ أمرِکُم

2. همان، نامه ۵۳،ص ۱۰۲۲:و امض لکل یوم عمله ؛ فان لکل یوم ما فیه

3. اصول کافی، ثقة الاسلام کلینی، ج ۵،ص ۸۵،تهران ولیعصر 1375:عدو العمل الکسل

4.نهج البلاغه،فیض الاسلام ، نامه ۵۳ : ایاک و العجلة بالامور قبل اوآنها

5.الحیاة ، ج ۱،ص ۳۴۵ : من اشتغل بغیر المهم ضیع الاهم

۲۳
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

در زمان های قدیم رسم بود که وقتی دختر را به خانه ی همسر می فرستادند ، قبل از رفتن او پدر و مادر نصیحت هایی به او می کردند. از جمله نصیحت هایی که به دختر می گفتند این حدیث از رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بود که می فرمایند:

خداوند سه زن را از عذاب قبر در امان دارد و با فاطمه ی زهرا سلام الله علیها محشور فرماید:

1. زنی که به هنگام تنگدستی شوهر صبر کند.

2. زنی که با بد اخلاقی شوهر بسازد.

3. زنی که مهرش را (به شوهر بی بضاعتش) ببخشد1.

البته در زمان ما یکی از مشکلات اساسی همین خانواده ها هستند که گاهی در مراسم خواستگاری، اول از میزان دارایی مرد سوال می کنند و در آخر از اعتقادات او میپرسند. اگر این مشکل خانواده ها حل شود؛ هم ازدواج ها آسان می شود و هم با راهنمایی های خانواده و انجام این امور، علاقه ی زن و مرد به هم بیشتر می شود.

معمولا بعضی کارها واقعا سخت و طاقت فرسا هستند مثلا تحمل بر اخلاق بد همسر جزء کارهای بسیار سخت است؛ اما زنی که به یاد مرگ باشد و توجه ش به دنیای باقی، بیشتر از این جهان فانی باشد می داند که تحمل همسرش باعث رشد معنوی او و آرامش و آسایش ابدی او خواهد شد.


منبع:

1. تحریر المواعظ العددیه، علی مشکینی اردبیلی، ص 244،نشر الهادی، قم،1382: ثَلَاثٌ مِنَ النِّسَاءِ یَرْفَعُ اللَّهُ عَنْهُنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ وَ یَکُونُ مَحْشَرُهُنَّ مَعَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ ص امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى غَیْرَةِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا لِزَوْجِهَا.

۲۲
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی وقتی کوچکترین مسئله ای، ذهن ما را به خود درگیر می کند طوری به هم می ریزیم که انگار تمام درهای دنیا به روی ما بسته شده و دیگر هیچ راه نجاتی نداریم. وقتی با مشکلات سخت برخورد کنیم ؛ زندگی هم سخت می گذرد اما وقتی نسبت به آنها بی توجه باشیم و تمام توجه خود را به خالق بزرگ معطوف کنیم می بینیم که بعضی مشکلات در حقیقت باعث رشد و تعالی ما هستند.

اگر در زندگی مشترک با هر مسئله و مشکلی ، زندگی را به خود سخت بگیریم نه از زندگی لذت می بریم و نه انرژی برای شریک زندگی خود خواهیم داشت در نتیجه باعث سرد شدن زندگی می شویم.

ابوعلی سینا حکیم معروف ایرانی که باعث افتخار مشرق زمین است می گوید:

هر گاه در مساله ای از مسائل، به مشکل برخورد می کردم و در حل آن حیران می شدم، وضو می گرفتم و به مسجد جامع شهر می رفتم ، دو رکعت نماز به جا می آوردم و از خالق بی همتای دانا و توانا استمداد می کردم ، پس از نماز و بیرون آمدن از مسجد به نحوی به من الهام می شد و آن مشکل به آسانی برایم حل می شد1.

اگر خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود شاهد بدانیم ، مشکلات آنقدر نمی توانند انرژی را از زندگی ما بگیرند ، فقط باید باور کنیم که انّ مع العسر یُسرا2 وعده ی خداوند حق است. چه بسا که خدا مقام هایی برای ما کنار گذاشته که به همراه این مشکلات به آنها می رسیم. هنگام مشکلات دو رکعت نماز بخوانیم و از خدا استمداد بجوییم. نمازهای استغاثه به ائمه ی معصومین علیهم السلام که در مفاتیح آمده بسیار مشکل گشاست.

سعی کنیم زندگی مان رنگ و بوی خدایی داشته باشد؛ تا آسیب ناپذیر شویم.



منابع:

1.سجاده عشق، نعمت الله صالحی حاجی آبادی، بخش هفتم

2.سوره ی انشراح ، آیه ی 6

۲۱
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مهمترین موضوعاتی که این روزها اکثر خانواده ها با آن درگیر هستند؛ موضوع جوان هاست.

جوان هایی که خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر فرهنگ غربی شده و بسیاری از رفتارها و کارهای خود را طبق آن فرهنگ انجام می دهند. جوان هایی که فکر می کنند، دلیل پیشرفت های علمی و تکنولوژی غرب ، ناشی از سبک زندگی آن هاست!!

وقتی سبک زندگی ما عوض می شود طبیعتا، نتیجه ی آن چیزی جز نتایجی که در خود غرب هم شاهد آن هستیم نخواهد بود. نتایجی تاسف بار و ناراحت کننده.

یکی از موضوعاتی که این روزها بسیار فراگیر شده؛ خارج شدن از چارچوب ازدواج سنتی است.
گاهی خانواده هایی که ادعای روشنفکری می کنند به فرزندان پیشنهاد می دهند که مورد مناسب را پیدا کرده و به آنها معرفی کنند.

از معایب این کار غیر از ارتباط گیری های غیر شرعی و... این است که احساسات ، مانع از تصمیم گیری های عاقلانه می شود1. ممکن است فرد بخاطر علاقه ای که ایجاد شده بسیاری از معایب طرف مقابل را نبیند یا اینکه اصلا هم کفو بودن دو خانواده را بی اهمیت بداند؛ یا اینکه بسیاری از تضادهای موجود را نبیند؛ در حالیکه مدتی بعد از ازدواج که آتش احساسات فروکش کرد؛ تازه چشمش به روی واقعیات باز شده و دیگر قادر به ادامه ی زندگی نخواهد بود.

اگر به معیارهای دینی توجه کنیم ، به بسیاری از این معضلات دچار نخواهیم شد.

معیار اصلی و مهم در ازدواج باید تقوا باشد؛ چرا که اگر دو طرف مومن و متقی باشند بسیاری از مشکلات بوجود نخواهد آمد و یا اگر به وجود هم بیایند بخاطر تقوای دو طرف سریع حل خواهند شد. (فرد متقی، دارای سجایای اخلاقی، رزقی حلال، چشمی پاک و عمل کننده به سفارش های خدا و رسول خواهد بود که اینگونه سلامت زندگی تضمین خواهد شد).

ان شاالله که خدا به همه ی جوان ها ، زوج و زوجه ی باتقوا عنایت کنه و زندگی هاشون سرشار از ایمان به خدا و توکل باشه.

سعی می کنم مطالب طولانی نباشند که اذیت کننده نباشه وگرنه مطلب برای گفتن زیاده...


منبع:

1.من لا یحضر الفقیه ج4 ، ص380 ، ح5814   :حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم:حبّک للشّی‏ء یعمی و یصم‏


۲۰
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها پدیده ی شوم طلاق ، به یکی از عادی ترین امور زندگی تبدیل شده. روزگاری وقتی اسم طلاق می آمد از نظر همه، حتی واژه ی طلاق هم منحوس و نامبارک بود؛ اما حالا برای جدایی از هم جشن گرفته و تمامی افرادی که در عقد و عروسی شرکت کرده بودند، دعوت می کنند و با کیک و ... از آنها پذیرایی می کنند. این واقعه به جایی رسیده که آمار رسمی کشور نشان می دهند که در هر روز به طور متوسط 381 طلاق در کشور انجام می شود1. آیا این آمار، برای یک کشور اسلامی و شیعی فاجعه نیست؟

واقعا چرا؟

یکی از دلایلی که در ازدیاد طلاق دیده می شود ، عدم تحمل و صبوری زوج ها و عدم شناخت کافی از خصوصیات روانشناختی یکدیگر است. بسیاری از طلاق ها در سال های اول ازدواج صورت می گیرد. زن و شوهر جوان با دیدی آرمانی و کاملا متفاوت با واقعیت وارد زندگی مشترک می شوند. گاهی چشم و هم چشمی های بی جا و نصیحت های مثلا دوستانه و در عمل دشمنانه اطرافیان، چنان زندگی را در دید آن ها سخت می کند و طوری به آن ها آموزش داده می شود، که هر کوتاه آمدن تو برابر است با بدبختی یک عمر؛ که زوجین تصورات نادرست دیگران را بر زندگی خود اعمال کرده و وقتی زندگی را متفاوت با خواسته ها و انتظارات خود می بینند به راحتی درخواست طلاق می دهند. در این میان حمایت های همه جانبه ی خانواده ها از فرزندان یکی از اشتباهات بسیار بزرگ خواهد بود. وقتی زن خانواده می بیند که از طرف خانواده به طلاق ترغیب می شود و هیچ مذمتی در مورد طلاق نمی شنود؛ تصمیم خود را بسیار خوب و مهم می پندارد و گمان می کند که هیچ اشتباهی نکرده؛ چرا که او جوان است و تجربه ای در زندگی ندارد.

خانواده به عنوان مهمترین پایگاه اجتماعی باید در عین حالی که از فرزندان خود حمایت می کنند اما نقشی مستبصرانه در زندگی زوجین داشته باشد تا با کوچکترین اتفاق به فکر جدایی نباشند و زندگی خود را بسازند و از تلخی ها به شیرینی ها برسند.



منبع:

1. جام جم آنلاین

۱۹
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

در قسمت قبل در مورد حق زنان صحبت کردیم. حالا نوبت به وظایف زنان در قبال همسرانشان می رسد.

اگر به تعالیم الهی عمل کنیم و طبق فرمایشات ائمه ی معصومین علیهم السلام زندگی کنیم ، خواهیم دید که زندگی شیرین و عاشقانه ای خواهیم داشت. اگر در زندگی هر یک از زن و مرد به وظایف خود ، عمل کنند دیگر مشکلی نخواهد بود. پس علیکم بالایمان ، ایمان ، ایمان

به هر حال همه ی ما با هم تفاوت هایی داریم ؛ معمولا هم کمتر پیش می آید که دو نفر در همه ی موارد با هم اتفاق نظر داشه باشند، زندگی هم این طور نیست که هر کسی نظر خودش را داشته باشد در زندگی باید کوتاه آمد ؛ امام خمینی رحمة الله علیه وقتی برای جوانان خطبه ی عقد می خواندند تنها یک جمله نصیحت می فرمودند و آن هم این بود که بروید با هم بسازید. این جمله نشان دهنده ی این هست که زن و شوهر باید در کنار هم و با تحمل اخلاقیات هم زندگی را بسازند نه اینکه با کوچکترین اختلافی به سراغ راه حل آخر بروند.

امام باقر - علیه السلام - فرمود: برای زن نزد پروردگارش، هیچ شفیعی کارسازتر از رضایت شوهرش نیست1.

با توجه به این حدیث و احادیث مشابه، می بینیم که مهمترین عامل در قبولی طاعات و عبادات زن، رضایت شوهر است. پس بهتر است زن ها به این نکات توجه کنند:

وقتی وارد خانه می شود به استقبال او بروند.

همیشه با محبت و احترام با همسر خود برخورد کنند.

به نیازهای همسر خود توجه کنند و هیچگاه از آنها غافل نشوند.

در خانه بسیار مرتب و آراسته باشند.

در رابطه با نامحرم حیا و عفت را رعایت کنند و غیرت همسر خود را تحریک نکنند.

بدون اجازه ی همسر خود از خانه خارج نشوند.

با خواسته های بی جا، همسر خود را مجبور به آنچه در توانش نیست نکنند.

در روایتی از پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم آمده که :
هر زنى که هفت روز شوهرش را خدمت کند ، خداوند هفت در دوزخ را به روى او ببندد و هشت در بهشت را به رویش بگشاید ، تا از هر در که خواهد وارد شود .
و فرمود : هیچ زنى نیست که جرعه‏اى آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که این عمل او برایش بهتر از یک سال باشد که روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپرى کند
2 .

ان شاالله که بتوانیم با رعایت کلام معصومین علیهم السلام، زندگی شیرین و سرشار از معنویت داشته باشیم و اعمال ما مورد رضایت حق تعالی قرار گیرد.

برای مطالعه ی احادیث بیشتر در این زمینه به اینجا مراجعه بفرمایید.

منابع:

1. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ح 7864  قال الامام الباقر - عَلَیْهِ السَّلامُ - : لاشَفیعَ لِلمَرأَةِ أنجَحُ عِندَ رَبِّها مِن رِضا زَوجِها.

2.حسن بن محمد دیلمی، إرشاد القلوب، ص171، الشریف الرضی، قم 1371 :أیُّما امرَأةٍ خَدَمَتْ زَوجَها سَبعَةَ أیّامٍ ، غَلَّقَ اللّه‏ُ عَنها سَبعةَ أبوابِ النارِ وفَتَحَ لَها ثمانِیَةَ أبوابِ الجَنّةِ تَدخُلُ مِن أینَما شاءَتْ . وقالَ علیه‏السلام : ما مِنِ امرَأةٍ تَسقِی زَوجَها شَربَةَ ماءٍ إلاّ کانَ خَیرا لَها مِن سَنةٍ صِیامِ نَهارِها وقِیامِ لَیلِها .

۱۸
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

جنب و جوش خاصی در شهر به پا شده. همه در حال مهیا شدن هستند. از فردا میهمانی مهمی برپا می شود. قرار است خالق عالم و حکیم همه را به میهمانی بزرگ رحمت و مغفرت دعوت کند.در این میهمانی سی روزه ، با انواع و اقسام برکات پذیرایی خواهیم شد.

آیا آماده ایم؟

حالا که در این روزهای گرم باید روزه بگیریم و در حدیثی از این امر به جهاد تعبیر شده1 ؛ پس از امروز از خدا بخواهیم که توفیق این جهاد را به ما بدهد و ما را یاری کند.

در این ماه شریف فرصت های بسیاری داریم. باید با تلاش زیاد از تمامی این فرصت ها استفاده کنیم چرا که هر کاری در این ماه عبادت است ؛ پس چه بهتر که از فرصت های خود برای بهترینِ عبادات استفاده کنیم. قرآنِ با تدبر ، روزه ی بدون انجام محرمات ، شب بیداری های این ماه ، فرصت نماز شب و تضرع و دعاهای وارده در این ماه عزیز، همه و همه باعث رشد معنوی و نزدیکی ما به معبود می شود. باید از تمام ِ لحظات در این ماه نهایت استفاده را کرده و خود را آماده کنیم؛ آماده ی یاری بهترین خلق خدا.

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله می فرمایند: ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى سوزاند2.

الان بهترین وقت برای سوزاندن گناهان و پاک شدن و آمادگی یاوری مهدی فاطمه است. شاید از بهترین مواقع برای تمرین درک حضور حضرت هم باشد دوستان بیایید با هم تمرین کنیم روزی یک ساعت خود را در محضر حضرت ببینیم و مراقب اعمالمان باشیم.

ان شاالله که در این ماه مبارک ، خود را آماده ی یاری بهترین خلق خدا ، امام غایب و مظلوم حضرت حجة بن الحسن العسگری علیه السلام کنیم و موجبات ظهورش را فراهم آوریم.

در سحر ها و افطارهای این ماه پر برکت، دعا برای مسلمانان تحت ظلم در یمن ، فلسطین ، سوریه ، عراق، بحرین و عربستان را فراموش نکنیم.

التماس دعا




منابع:

1. بحارالانوار، علامه مجلسى ،ج 93، ص 257 ،مؤسسه الوفاء، بیروت:الصَّوْمُ فِی الْحَرِّ جِهَاد

2.همان، ج 55، ص 341،  : انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب

۱۷
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

برای زندگی بهتر و راحت تر زن و شوهر باید بدانند که چطور با هم برخورد کنند تا هم زندگی زیبایی داشته باشند و هم خدا را از خود راضی نگاه دارند.

از اونجایی که خانم ها مقدم هستند ابتدا به حقوق زن ها و اینکه مردها چطور باید حق اونها رو رعایت کنند صحبت می کنیم. با کلام نورانی امام سجاد علیه السلام شروع می کنیم:

و أما حق  همسر تو اینست که بدانى خدا او را آرامش جان و راحت باش توان و انیس و نگهدار تو ساخته و نیز هر کدام از شما زن و شوهر باید بنعمت وجود همسرش حمد کند و بداند که این نعمت خدا است که به او داده، و لازم است که با نعمت خدا خوشرفتارى کند و آن را گرامى دارد و با او بسازد، و گر چه حق تو بر زنت سخت‏تر و طاعت تو بر او لازمتر است نسبت به هر خواه و نخواه تو تا آنجا که گناه نباشد ولى آن زن هم حق دلنوازى و انس و حفظ مقام آسایش در دامن او را دارد براى کامیابى و لذت‏جوئى که باید انجام شود و این خود حق بزرگى است. و لا قوة الا باللَّه1.

همانطور که در کلام امام سجاد علیه السلام هم آمده زوجین باید خدا را به خاطر این نعمت الهی شکر کنند و شکر فقط شکر زبانی نیست و باید در عمل هم این شکر انجام شود.
از حقوق مرد بر زن ، غیرت او و مواظبت بر تربیت دینی خانواده است. مرد مسئول دین خانواده اش است2 و از او سوال خواهد شد پس موظف است که بر این موارد نظارت داشته و کم کاری نکند.
اینکه مرد به همسرش لفظ دوستت دارم را بگوید اثر بسیار مهمی بر روحیه ی لطیف زن خواهد داشت3.
در احادیث بر احترام مرد به همسرش تاکید فراوانی شده4.
معمولا زن ها بسیار احساساتی هستند. وقتی دائم به خاطر زحمات آن ها قدردانی و تشکر کنید روحیه ی مضاعفی گرفته و بهتر از قبل به خانواده انرژی می دهند.
هر از گاهی هدیه ای کوچک یا شاخه ای گل ، به زن این حس را می دهد که هنوز هم مهم است و دوست داشته می شود.
کمک کردن در امور خانه از اموری است که در سیره ی علما هم شاهد آن هستیم.
امام سجّاد - علیه السلام - فرمود: خداوند از آن کس خشنودتر است که خانواده خود را بیشتر در آسایش و نعمت قرار دهد5.

از دیگر حقوقی که در روایات ذکر شده خوش لباسی مرد در منزل است6. همونطور که دوست داریم همسر آراسته و زیبایی داشته باشیم ؛ متقابلا خود هم باید آراسته باشیم.

ان شاالله که با به گارگیری روایات در زندگی ، زندگی زیبا و آرام و معنوی داشته باشیم .



منابع:

1.رساله حقوق امام سجاد علیه السلام

و اما حـق رعیتک بملک النکاح فـان تعلـم إن الله جعلهـا سکنـا و مستراحـا و انسـا و واقیه ؛ و کذلک کل واحد منکما یجب ان یحمد الله علی صاحبه و یعلم ان ذلک نعمــه منه علیه و وجب ان یحسن صحبه نعمه الله و یکرمها و یرفــق بها و إن کان حقک علیها اغلظ و طاعتک بها الزم فیما احببت و کرهت ما لم تکن معصیه ؛ فإن لها حق الرحمه و الموانسه و موضع السکون إلیها قضاء اللذه التی لابد من قضائها و ذلک عظیم ؛ و لا قوه الا بالله

2.تحریم/6: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ

3.وسائل الشیعة، ج 14، ص 10 :قول الرجل للمراة انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا

4.من لایحضره الفقیه، ج4، ص392،أَحسِنِ الصُّحبَةَ لَها فَیَصفُوَ عَیشُکَ

5.بحار الأنوار، ج 78، ص 136
قال الامام السجاد - عَلَیْهِ السَّلامُ - : إنَّ أرضاکم عِندَاللَّهِ أسبَغُکم عَلی عِیالِهِ.

6.میزان الحکمه، ح 7876

قال الامام الصادق - عَلَیْهِ السَّلامُ - : لاغنی بِالزَّوجِ عَن ثَلاثَةِ أشیاء فیما بَینَهُ و بَینَ زوجَتِهِ و هِی: المُوافَقَةُ لِیَجتَلِبَ بِها مُوافَقَتَها و مَحَبَّتَها و هَواها و حُسنُ خُلقِهِ مَعَها وَ استِعمالُهُ استِمالَةَ قَلبِها بِالهَیئَةِ الحَسَنَةِ فی عَینِها و تَوسِعَتِهِ عَلَیها.


۱۶
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

همه ی ما در زندگی نیازمند الگو هستیم. معمولا علمای عصر ما از الگوهای عینی و ملموس هستند که دیدن رفتارها و زندگی اونها، اثر خوبی بر رفتارهای ما خواهد گذاشت.

یکی از بهترین نمونه های مهرورزی به همسر امام خمینی (رحمة الله علیه) بودند که از رفتارهای محبت آمیزشان بسیار شنیده ایم.

خانم فریده مصطفوی، دختر امام تأکید می‌کند:«هیچ وقت ما ندیدیم ایشان[امام] به خانم بگویند «فلان کار را انجام بده» و یا حتی «یک چای برای من بریز»... خیلی به ایشان[مادرم] اظهار محبّت و علاقه می‌کردند و مقید بودند این اظهار محبّت و علاقه را جلوی ما فرزندان هم علنی کنند. امام احترام فوق‌العاده برای خانم قائل بودند... در طول شصت سال زندگی، هیچ وقت یک لیوان آب از خانم نخواستند... در شرایط سخت روزهای آخر، هر وقت چشم باز می‌کردند، اگر قادر به صحبت بودند، می‌گفتند: خانم چطورند؟... اگر روزی خانم غذا را تهیه می‌کردند، هر چقدر هم که بد می‌شد، کسی حق اعتراض نداشت و امام از آن غذا تعریف می‌کردند. امام به ما می‌گفتند: هیچ کس مادر شما نمی‌شود.1»

یکی از مهمترین اصول در ارتباط همسران این است که محبت خود را علنی کنند و این محبت کردن را فرزندان ببینند. هم بچه ها یاد می گیرند و هم بنا به احادیثی که در رابطه با علنی گفتن دوستت دارم وجود دارد2؛ اثرات زیادی در زیباتر شدن روابط زن و شوهر خواهد گذاشت.

درباره علامه طباطبایی و رفتارشون با همسرشون هم بسیار شنیده ایم که خیلی عاشقانه و با محبت زندگی می کردند طوریکه انگار هیچ وقت هیچ مشکلی با هم نداشتند. مرحوم علامه طباطبایی(ره) بارها از همسر خود به عنوان زنی صبور و شکیبا یاد کرده است و خود نیز در قدردانی از محبت‌هایی که همسرش به وی نموده بود کوتاهی نمی‌کرد و در این خصوص از رفتار خوب خود ذکری به میان نمی‌آورد و همه خوبی‌ها را به همسرش نسبت می‌داد.3

طوریکه همیشه علامه ، نوشتن کتاب شریف المیزان را مدیون فداکاری و همراهی همسر خود می دانستند.

فرزند علامه درباره رفتار علامه و همسرشان می گویند:

رفتارشان با مادرم بسیار احترام‌آمیز و دوستانه بود. همیشه طوری رفتار می‌کردند گویی مشتاق دیدار مادرم هستند. ما هرگز بگو مگو و اختلافی بین آن دو ندیدیم. به قدری نسبت به هم مهربان و فداکار و باگذشت بودند که ما گمان می‌کردیم اینها هرگز با هم اختلافی ندارند آنها واقعاً مانند دو دوست با هم بودند.4»

همسر شهید مطهری (ره) می گویند:

در مدت 26 سالی که با ایشان زندگی کردم، همیشه با یک حالت تواضع و آرامش با من رفتار می‌کردند، با صدای متین و چهره خندان، به طوری که من با یک ارادت و عشق خاصی کار می‌کردم و علاقه شدید ایشان به من و محبت‌هایی که می‌کردند، مرا در انجام کارهای منزل رغبت و شوق عجیبی می‌بخشید. من بسیار کم سن و سال بودم که به منزل ایشان آمدم. ولی با همه آن کمی سن، هیچ وقت یادم نمی‌آید که از ایشان ناراحتی و رنجی دیده باشم. بسیار مهربان و با گذشت بودند، و به آسایش و راحتی من و بچه‌ها اهمیت می‌دادند. آنقدر با من صمیمی و نزدیک بودند که رنج و ناراحتی مرا نمی‌توانستند تحمل کنند. یادم هست یک بار برای دیدن دخترم به اصفهان رفته بودم و بعد از چند روزی با یکی از دوستانم به تهران برگشتم. نزدیکی‌های سحر بود که به خانه رسیدم. وقتی وارد خانه شدم، دیدم همه بچه‌ها خواب هستند، ولی آقا بیدار است. چای حاضر کرده بودند، میوه و شیرینی چیده بودند و منتظر من بودند. دوستم از دیدن این منظره بسیار تعجب کرد و گفت: همه روحانیون این قدر خوب هستند! بعد از سلام و علیک، وقتی آقا دیدند، بچه‌ها هنوز خوابند. با تأثر به من گفتند: می‌ترسم یک وقت من نباشم و شما از سفر بیایید و کسی نباشد که به استقبالتان بیاید5.

این ها نمونه هایی از علما بودند که رفتار عاشقانه و در عین حال دو طرفه ای در زندگی حکمفرما بوده. علمای بسیار برجسته ای را میشناسم که بخاطر تحمل بدخلقی و بدرفتاری های همسرانشان به درجات بالایی از کمال رسیدند.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله  سلم) فرمود: مردى که بر بداخلاقى زنش صبر و بردبارى کند، خداوند پاداشى را که به داود(علیه السلام) به خاطر تحمل بلا و سختى عطا کرد به او مى دهد، و زنى که بر بداخلاقى شوهرش شکیبایى به خرج دهد، خداوند همانند پاداش حضرت آسیه را به او خواهد داد6.



منابع:

1.پا به پای آفتاب، ج 1، صص 92و97

2. وسائل الشیعة، ج 14، ص 10: قول الرجل للمراة انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا

3.مجله زن روز، ش 892.

4.همان

5.به نقل از کتاب سرگذشت‌های ویژه، ج 2، صص 108 تا 111.

6. بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۷. مَنْ صَبَرَ عَلى  سُوءِ خُلْقِ امْرَأَتِهِ اَعْطاهُ اللَّهُ مِنَ الاَجْرِ ما اَعْطاهُ داوُدَ(علیه السلام) عَلى  بَلائِهِ، وَ مَنْ صَبَرَتْ عَلى  سُوءِ خُلْقِ زَوْجِها اَعْطاها مِثْلَ ثَوابِ آسِیَةَ بِنْتِ مُزاحِمٍ

۱۵
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

چند روز پیش توی یکی از وبلاگ ها به صحبتی برخوردم که نوع نگاهش برام عجیب بود. مدعی شده بودند که اسلام به مردها اجازه زدن زن ها رو داده و حتی به اون ها توصیه کرده که زن ها رو بزنند!!!!

چون این مطلب به مطالب مورد بحث ما در سبک زندگی هم مربوط میشه بد نیست که توضیحی در این مورد داده بشه.

این شبهه از کجا پیدا شده؟ از آیه 34 سوره نساء: وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیًّا کَبِیرًا

در این آیه چند نکته وجود داره : اولا آیه درباره ی زن های ناشزه هست. یعنی زنی که به درخواست های جنسی همسرش پاسخ نمیدهد و تمکین نمی کند.

ثانیا در این باره هم ، همون اول دستور زدن داده نشده ، بلکه در سه مرحله و گام به گام راه حل ارائه شده برای برخورد با این زن.

اول گفته فَعِظُوهُنَّ: یعنی آگاهش کن از عمل زشتش (با صحبت کردن)

 در مرحله ی دوم وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ : از خوابگاهشان جدا شوید (استفاده از ابزار عاطفی)

و در مرحله ی سوم اضْرِبُوهُنَّ : در این مرحله اعمال قانون و برخورد فیزیکی که در خیلی کشورهای دیگه برخورد بسیار بدتری میشه. که این زدن هم توضیح دارد.

در روایات آمده که این زدن باید ملایم باشد طوریکه نه موجب شکستگی بشود نه موجب مجروح شدن و نه حتی باعث کبود شدن. حالا آیا این کتک زدن همان چیزی است که در ذهن برخی هست؟

حتی در ادامه ی آیه ی شریف می فرمایند که اگر هر یک از این راه ها جواب داد دیگر بهانه جویی نکنید و زن را آزار ندهید.

پس اگر در آیه ی شریفه اشاره به زدن شده به خاطر به خطر افتادن نظام خانواده و اجتماع است و برای هر مرد و زنی هم صدق نمی کند بلکه شاید عده ی بسیار کمی را شامل شود و اگر هم کار به زدن برسد ؛ شرایطی دارد که گفته شد.

از پیامبر اکرم نقل شده که: هر مردی به زنش لطمه وارد کند خدا به نگهبان دوزخش دستور میدهد که بر او هفتاد ضربه و لطمه وارد کند1.



منبع:
1. مستدرک الوسائل ، ج 14 ، ص250 :

فای رجل لطم امراته لطمه امرالله عزوجل مالک خازن النیران فیلطمه علی حی سبعین لطمه فی نار جهنم

۱۴
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم


ان شاالله که بتونیم همواره راه ایشان را تحت ولایت ، خلف صالح ایشان حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دهیم و حتی به اندازه ی ذره ای از راه ایشان منحرف نشده و از آرمان های بزرگ انقلاب کوتاه نیاییم.

امیدوارم برخی مسئولین کشوری آرمان های فراموش شده شان را به یاد بیاورند و دیگر مرعوب غرب نباشند...

کاش یادی کنند از صحبت های امام ...

کاش سری بزنند به صحیفه ی نور امام...

کاش گاه گاهی سخنرانی های پر عظمت امام را گوش کنند...

کاش از خواب بیدار شوند...

۱۳
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

صحنه ی اول: (چین)

پسر 29 ساله در حالیکه خشمگین به خانه آمده طبق معمول هیاهو و قیل و قال راه انداخته و با عصبانیت با پدر و مادرش حرف می زند.

پسر: این بار هم اگر به این کار ادامه دهید ، مجبور می شوم از شما شکایت کنم.

پدر: شکایت چرا؟

پسر: چون شما به نیازهای من توجهی نمی کنید.

پدر: کدام نیازها ما که هرچیزی که لازم داری برای تو مهیا کردیم.

پسر: پس چرا پول تو جیبی من را نمی دهید؟ اگر از ماه بعد هم این وضع را تکرار کنید مجبور میشوم شما را به دادگاه بکشانم1...

صحنه ی دوم: (ایران)

پسر آرام آرام با مادر در حال صحبت است. پدر وارد می شود، پسر سریع بحث را عوض کرده و با شوخی و خنده از اتاق خارج می شود.

پدر: چیزی لازم داشت؟

مادر: برای تحقیقش به وسیله ی جدیدی نیاز داشت اما وقتی گفتم این ماه نمی شود، فورا بحث رو عوض کرد و رفت.

پدر: خدا رو شکر پسر فهمیده ای داریم.

این است تفاوت زندگی اسلامی و غیر اسلامی. در کشورهای متمدن امروزی فرزندان خیلی راحت و به هر بهانه ای می توانند از پدر و مادر خود شکایت کنند و آن ها را دادگاهی کنند.

اما دین اسلام تاکیدات فراوانی بر احترام به والدین دارد. امام صادق علیه السلام می فرمایند: سه چیز است که ترک آن براى هیچ کس جایز نیست: نیکى به پدر و مادر نیکو کار باشند یا فاجر ، وفاى به عهد با نیکو کار یا فاجر و اداى امانت به نیکو کار یا فاجر2 . در سبک زندگی اسلامی توصیه های بسیاری شده به احترام به والدین ، حتی اگر حرف اون ها درست نباشه (غیر از امر به خلاف دستورات الهی). امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر که به پدر و مادر خود - اگر چه به وی ستم کرده باشند - با نگاه غضب آلود بنگرد خداوند نمازش را نمی پذیرد3. این حدیث ، خیلی حدیث تکان دهنده ای است ؛ یعنی خداوند حتی به خاطر نگاه غضب آلودی که حق ما بوده هم نماز ما را نمی پذیرد؛ چه برسد به اینکه جایی حق نداشته باشیم و دل پدر و مادر را بشکنیم.

آیت الله بهجت اگر به این مقام رسیدند به خاطر اطاعت بی چون و چرا از حرف پدرشان بود. وقتی پدرشان گفتند: حق نداری به سمت آقای قاضی بروی و حتی اجازه ی انجام دادن هیچ مستحبی رو هم نداری. و ایشان فقط به خاطر حرف پدرشان فقط به انجام واجبات و ترک محرمات پرداختند و تا زمان مرگ ایشان ، سراغ آقای قاضی نرفتند.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: ای جابر! شیعیان ما شناخته نمی شوند مگر با ... نیکی به والدین4.

به هر حال هیچ کس نمی تونه زحماتی که پدر و مادرش براش کشیدن رو انکار کنه و مطمئنا همه ی ما در قبال اون زحمات و سختی ها مسئول هستیم.

ان شاالله که بتوانیم با اکرام و تبعیت از والدین ، آن ها را از خود راضی کرده و به رضایت خداوند متعال دست پیدا کنیم.

 

منابع:

1. برگرفته از این خبر: اینجا

2.ابن شعبه حرانی، تحف العقول ص 367:  ثَلَاثٌ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ فِیهِنَّ رُخْصَةً بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ وَ وَفَاءٌ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِر

3.ثقة الاسلام کلینی ،کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص349: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَیْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً.  

4. همان ، ج 2 ، ص 74: فَوَاللهَ مَا شِیعَتُنَا اِلّا مَنِِِِ اتَقَی اللهَ .... و ما کانوا یُعرَفون ... و البّرِ بِِِالوالدَین          

۱۲
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

ان شاالله از امروز ، بحث سبک زندگی اسلامی رو با هم شروع می کنیم.

همونطور که در پست قبل اشاره کردیم ، ما باید یاد بگیریم که در تعاملات اجتماعی ، چطور برخورد کنیم. ان شاالله قراره مدل زندگی کردن ما الگویی برای دیگران باشد پس باید به بهترین نحو از دین خود یاد بگیریم و به آموزه های آن عمل کنیم؛ تا در این امتحان الهی سربلند و پیروز شویم.

در اولین تقسیم بندی ، به مهمترین اصل اساسی هر جامعه یعنی خانواده می پردازیم.

اولین کانون رشد و آرامش بشر خانواده است1؛ که انجام درست وظایف اعضاء آن باعث سعادت دنیا و دوری از عذاب آخرت می شود2.

در آیات و روایات ، تاکید ویژه ای به تشکیل خانواده و رفتار های مناسب اهل خانواده با هم شده.

رسول خدا صلى ‏ الله ‏ علیه ‏ و ‏ آله ‏ وسلم  می فر مایند: هرکه را خداوند زنى پارسا داده ، وى را بر نصف دین خویش یارى کرده و باید درباره نصف دیگر آن از خدا بترسد.3

امام صادق علیه السلام می فرمایند: مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند مى سازد؛ تا همه آنان را وارد بهشت کند.4

این آیات و روایات فقط گوشه ای از تاکیدات دین اسلام به خانواده است. در بسیاری از روایات پاداش خوش رفتاری با خانواده را طول عمر ، رفع گرفتاری ها ، کفاره گناهان و سعادت اخروی معرفی می کنند.

اما در دنیای امروز بی احترامی و کم توجهی به خانواده، یک امر بسیار عادی تلقی می شود. طوریکه در بسیاری کشورهای پیشرفته ی دنیا نظام خانواده ها از هم گسیخته و متلاشی شده و این امر باعث بسیاری مشکلات برای جوامع آنها شده.

حضرت آیت الله خامنه ای در یکی از دیدارهای خود می فرمودند: روزی که غرب در دوره ی رنسانس، علم و سیاست و روش زندگی را از دین جدا کرد، می خواستند به جای بهشتی که ادیان به انسانها وعده می دهند، در دنیا برایشان بهشت بسازند. این بهشت، امروز به جهنم تبدیل شده؛ خودشان هم این را می گویند5.

دین برای پاسخگویی به تمامی نیازهای ما راه حل دارد؛ فقط کافی است که به دین اعتماد کنیم و طبق ضوابط آن عمل کنیم که در این صورت خواهیم دید که چقدر نتیجه می گیریم.

ان شاالله ادامه دارد...


منابع:

1. سوره روم / آیه 21: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فی ذلِکَ َلآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ :و از آیات او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا بواسطه آنها آرامش بیابید و میان شما دوستی ومحبت قرار داد، همانا در این امر نشانه هایی برای گروهی که تفکر کنند وجود دارد

2. سوره تحریم آیه 6: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ ‏:
‏ای مؤمنان ! خود و خانواده خویش را از آتش دوزخی بر کنار دارید که افروزینه آن انسانها و سنگها است . فرشتگانی بر آن گمارده شده‌اند که خشن و سختگیر ، و زورمند و توانا هستند . از خدا در آنچه بدیشان دستور داده است نافرمانی نمی‌کنند ، و همان چیزی را انجام می‌دهند که بدان مأمور شده‌اند .‏
3. نهج الفصاحه، ابوالقاسم پاینده، تهران، ص 615، ح 3016. مَنْ رَزَقَهُ اللّهُ امْرَأةً صالِحَةً فَقَدْ اَعانَهُ عَلى شَطْرِ دینِهِ فَلْیتَّقِ اللّهَ فِى الشَّطْرِالْباقى

4.مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل، حسین نوری ، بیروت(لبنان)، ج12، ص201، ح 13881: لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ یُورِثُ أَهْلَ بَیْتِهِ الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ الصَّالِحَ حَتَّى یُدْخِلَهُمُ الْجَنَّةَ [جَمِیعاً]

5.بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان کرمان، 1384/02/19