ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۲۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از اسامی قیامت یوم الحسرة است که زیاد در روایات و سخنرانی ها شنیده ایم، اما دقیقا نمیدانیم که از چه چیزهایی بیشتر حسرت می خوریم. شاید اگر بدانیم که در آن روز از چه چیزهایی حسرت میخوریم در آن موارد بیشتر دقت کنیم.

یکی از جاهایی که انسان ها خیلی حسرت می خورند در این روایت زیبا آمده است:

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

هیچ شبی نیست مگر آنکه فرشته مرگ ، جناب عزرائیل علیه السلام به اهل قبر ندا می دهد و از آن ها می پرسد که شما بعد از دیدن مرگ و سختی هایش به چه کسی غبطه می خورید؟ آن ها می گویند: به مومنان در مساجد غبطه می خوریم! زیرا آن ها نماز می خوانند و ما نمی خوانیم1.

البته مساجد در این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد و دشمن ما هم همین را فهمیده که تمام تلاش خود را در راستای دور کردن جوانان از مساجد، انجام می دهد. مساجد در صدر اسلام محل اجتماع مسلمین بود ، از کلاس های درس گرفته تا محل قضاوت بین مسلمین تا محل تجمع سپاهیان و سامان دهی نیروها..

اگر امروز هم ما هنوز در مساجد به کارهای مهم بپردازیم، مطمئنا از برکات فراوان آن بهره خواهیم برد.

چقدر خوب است که بچه ها را از کودکی با مسجد آشنا کنیم تا در بزرگسالی هم از مسجد فراری نباشند. که اگر اینطور باشد هم برکت در کارهای آن ها خواهد بود و هم در یوم الحسرة، نارحت و نگران نخواهند بود.

امام خمینی می فرمودند:

ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید. ای روشنفکران! مسجدها را حفظ کنید. روشن فکر غربی نباشید. روشن فکر وارداتی نباشید... مساجد را حفظ کنید تا این نهضت به ثمر برسد؛ تا مملکت شما نجات پیدا کند. خداوند ان شاالله این مساجد را برای ما حفظ کند2



منابع:

1. ارشاد القلوب الی الصواب، ج 1، ص 53: ما مِن یَومٍ إلاّ و مَلَکٌ یُنادی فِی‌المَقابِر: مَن تَغبِطونَ؟ فَیقولونَ: «أهلَ المَساجِدِ؛ یُصَلّونَ و لا نَقدِرُ و یصومُونَ و لا نَقدِرُ و...

2.صحیفه امام، ج 8، ص 60

۳۰
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از گناهان کبیره ای که خداوند آن را نمی بخشد ، بردن آبروی مومن است. متاسفانه در جامعه ی ما حتی بین برخی به ظاهر متدینین این امر،تبدیل به امری شایع و عادی شده است. طوری که می بینیم در مورد دیگران دائما اظهار نظر کرده و افعال آن ها را تقبیح می کنند و گاها میخواهند خود را از دیگران برتر جلوه دهند.

آیة الله فاطمی نیا در یکی از سخنرانی ها در این باره می فرمودند: خدا این گناه را هیچگاه نمی آمرزد. بله با توبه واقعی هر گناهی بخشیده می شود اما کسی که به گناهی عادت کند و از انجام آن لذت ببرد گاهی فرصت توبه هم پیدا نمی کند. برخی گناهان اینقدر منحوس هستند که صاحبان آن ها حتی فرصت توبه را نیز از دست می دهند.

در مقابل این افراد کسانی هستند که همیشه در حال توجیه و دفاع کردن از افراد هستند و هیچوقت نمیتوان در حضور آن ها به کسی تهمت زد یا غیبت کرد ، پیامبر گرامی اسلام در مورد این افراد می فرمایند:

کسی که از حیثیت و آبروی برادر دینی خود دفاع کند برای او هفتاد هزار سپر از آتش جهنم خواهد بود1.

ان شاالله که ما هم از کسانی باشیم که جامعه را به سمت جامعه ی آرمانی و امام زمانی ببریم و با همین تلاش های خود باعث ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه باشیم.

منبع:
1.بحار، ج ۷۵، ص253:  مَن رَدَّ عَن عِرضِ اَخیهِ کانَ لَهُ سبعونَ اَلفَ حجابٍ مِنَ النّار.
۲۹
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

شیطان و حضور در صحنه‌های حساس تاریخی (4)

همان گونه که گفته شد شیطان در حساس‌ترین لحظه‌های تاریخ حضئر دارد. هدف اصلی شیطان جلوگیری از هدایت انسان‌ها، و مانع تراشی برای گسترش نور در سرتاسر جهان است.

روز اول در بهشت، این شیطان بود که آدم و حوا (علیهما السلام) را فریب داد و موجب رانده شدن آدم (ع) از بهشت به زمین شد و مسیر حیات انسان تغییر کردم. به قول حافظ:

من ملک بودم و فردوس برین جایم بود

آدم آورد در این دیر خراب آبادم...

پس از هبوط آدم (ع) بر زمین و آغاز زندگی زمینی انسان، این شیطان بود که فتنه‌ی قتل هابیل به دست قابیل را رقم زد و از آن پس سنگ بنای قتل و جنایت در تاریخ انسانی نهاده شد.

این شیطان بود که أمت های أنبیاء گذشته را از تبعیت پیامبران الهی منع می‌کرد. این شیطان بود که بنی اسرائیل را هر روز به گونه‌ای از تبعیت موسی (ع) منع می‌کرد و روزی آن‌ها را به گاو پرستی دعوت کرد و موحدان روزگار، گاو پرست شدند.

این شیطان بود که در روز ولادت پیامبر اسلام محمد مصطفی (ص) ناله و شیون سر داد و از گسترش نور در عالم گیتی هراسان و نگران و حیران و پریشان شد. شیطان با هر گامی به سوی نور و اقدامی در مسیر الهی شدن جامعه مخالف است.

شیطان بود که سقیفه را رقم زد و کانع حکومت نورانی علی (ع) شد

شیطان بود که در کربلا صحنه گردانی می‌کرد...

و حالا در عصر ظهور این شیطان است که بزرگترین فتنه‌ها را موجب می‌شود.

شیطان در آخرالزمان و هر لحظه‌ای که به ظهور نزدیک‌تر می‌شود، از خوف اینکه ظهور محقق شود، دست به هر فتنه‌ای دست می زند. باید بدانیم در این روزگار سخت‌ترین فتنه‌ها در پیش است چون شیطان با همه وجود نگران شده است که مبادا وعده الهی محقق شود و نور تمام دنیا را فرا گیرد.

اگر جامعه دل خود را به دست شیطان بسپارد، ظهور باز هم به تأخیر خواهد افتاد....

۲۸
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی دنبال ذکر و وردی می گردیم که به خدا نزدیک بشیم. بعضی ها فکر میکنند برای نزدیک شدن به خدا و محبوب خدا شدن نیاز به کارهای عجیب و غریب هست درحالیکه اینطور نیست. تنها توصیه ی اخلاقی آیت الله بهجت به مراجعین در یک جمله خلاصه می شد و اون این بود: انجام واجبات و ترک محرمات

امام باقر علیه السلام می فرمایند: پیامبر در شب معراج از خداوند پرسید: پروردگارا حال مومن نزد تو چگونه است؟ .... و هیچ بنده اى با هیچ چیز به من نزدیک نشده است که از واجبات نزد من محبوبتر باشد. همانا بنده به وسیله نوافل و مستحبات به من نزدیک مى شود تا محبوب من مى گردد و همینکه محبوب گشت ، من گوش او مى شوم که با آن مى شنود، و چشم او مى شوم که با آن مى بیند، و زبان او مى شوم که با آن سخن مى گوید، و دست او مى شوم که با آن برگیرد.
اگر مرا بخواند اجابت مى کنم ، و اگر از من بخواهد مى بخشم1 .

البته اینجا توضیح این نکته ضروری است که اگر بنده واجبات و محرمات را به خوبی رعایت نکند هرچقدر هم که به مستحبات بپردازد ، اثری ندارد بلکه انجام مستحبات در کنار رعایت واجبات و محرمات است که انسان را بالا و بالاتر می برد.

گاهی برخی اینقدر غرق در مستحبات می شوند که از واجبات جا می مانند، که این هم یکی از خدعه های شیطان است. مثل بعضی جوون های هیاتی که تا سه صبح سینه زنی دارند و بخاطر همین، برای نماز صبح بیدار نمی شوند.





منبع:

1. کافی ، ج 2، ص 352: وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَى غَیْرِ حَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّتِى یَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِى أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِى أَعْطَیْتُهُ

۲۷
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی برخی افراد رو می بینیم که انگار هیچوقت صبر و طاقت خود را از دست نمی دهند و از هیچ مشکلی، ناله و شکایت نمی کنند، یا هیچ فاجعه ای نمی تواند تحمل آن ها را از بین ببرد. وقتی این افراد رو می بینم از خودم می پرسم چطور می شود که کسی اینقدر تحمل داشته باشد؟ چه اتفاقی برای این شخص افتاده چه بینشی در این فرد وجود دارد که اینقدر راحت با قضایا کنار می آید؟ تا اینکه این حدیث زیبا رو دیدم.

پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:
صبر چهار شعبه دارد : شوق، ترس، زهد و انتظار ، هر کس شوق بهشت داشته باشد ، از هوا و هوس دست مى کشد و هر کس از آتش بترسد، از حرام ها خود را نگه مى دارد و هر کس به دنیا بى اعتنا باشد ، گرفتارى ها را به چیزى نگیرد و هر کس منتظر مرگ باشد ، در کارهاى خیر بکوشد1 .

هر کدام از این عوامل به تنهایی می تواند در وجود فرد باعث صبر شود ، اما همه ی آنها در کنار هم صبر را به بهترین شکل ممکن در انسان به نمایش می گذارند.
از نتایج بردباری می توان به این حدیث از پیامبر مکرم اسلام یاد کرد که فرمودند:

حاصل بردبارى: آراسته شدن به خوبیها، هم نشینى با نیکان، ارجمند شدن، عزیز گشتن، رغبت به نیکى، نزدیک شدن بردبار به درجات عالى، گذشت، آرامش  و تأنى، احسان  و خاموشى. اینها ثمره  بردبارى  عاقل  است2.

ان شاالله که بتونیم این صفت خوب رو در خودمون تقویت کنیم.




منابع:

1.معدن الجواهر ص 40 :فَلِلصَّبْرِ أَرْبَعُ شُعَبٍ الشَّوْقُ وَ الشَّفَقَةُ وَ الزَّهَادَةُ وَ التَّرَقُّبُ فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ رَجَعَ عَنِ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا تَهَاوَنَ بِالْمُصِیبَاتِ وَ مَنْ تَرَقَّبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَیْرَات‏

2.تحف العقول ص16: فَأَمَّا الْحِلْمُ فَمِنْهُ رُکُوبُ الْجَمِیلِ وَ صُحْبَةُ الْأَبْرَارِ وَ رَفْعٌ مِنَ الضِّعَةِ وَ رَفْعٌ مِنَ الخَسَاسَةِ وَ تَشَهِّی الْخَیْرِ وَ تَقَرُّبُ صَاحِبِهِ مِنْ مَعَالِی الدَّرَجَاتِ وَ الْعَفْوُ وَ الْمَهَلُ وَ الْمَعْرُوفُ وَ الصَّمْتُ فَهَذَا مَا یَتَشَعَّبُ لِلْعَاقِلِ بِحِلْمِه‏

۲۶
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

کوچیکتر که بودم وقتی که تو مسجد یه سخنرانی در مورد اینکه زمین بر اعمال ما شهادت میده1 میشنیدم، خیلی ذهنم رو مشغول می کرد و تا چند روز مواظب بودم و نگران، که نکنه کاری کنم که بعدا زمین علیه من شهادت بده و شرمنده بشم...

اما خب این قضیه فقط تا چند روز بود ، تا وقتی که اون مواعظ یادم بود. وقتی از یادم می رفت باز هم روز از نو و روزی از نو ...

برای معنوی شدن زندگی هامون چیزی کم داریم. انگار نیاز داریم روزانه یا حتی هفتگی موعظه بشنویم تا فراموش نکنیم هدف مون از زندگی تو این دنیا رو.

امام جواد علیه السلام می فرمایند:
مؤمن نیازمند سه چیز است: توفیقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خویش و پذیرش از نصیحت کنندگان2

این پند دهنده ی درونی که در حدیث به آن اشاره شده بسیار مهم است و معمولا نقش مهمی در کم شدن معاصی ما دارد به شرطی که به جای سرکوب کردن آن ، با بها دادن به او و عمل به نصایحش او را در وجود خود تقویت کنیم.


منابع:

1.سوره زلزال (5-4) : یوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحی‏ لَها : در آن روز زمین تمام خبرهای خود را بازگو می‏کند. چرا که پروردگارت به او وحی کرده است

2.مستدرک الوسایل ج 8 ، ص 329:الْمُؤْمِنُ یَحْتَاجُ إِلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.

۲۵
مرداد
بسم الله الرحمن الرحیم

۲۴
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

امام رضا علیه السلام می فرمایند:
 بر شما باد به کارگیرى سلاح پیامبران، به حضرت گفته شد: سلاح پیغمبران(علیهم السلام)چیست؟
در جواب فرمود: توجّه به خداوند متعال; و دعا کردن و از او کمک خواستن مى باشد1.

گاهی یکی از مشکلات جدی ما این است که وقتی به گرفتاری برمیخوریم به یاد کمک گرفتن از هر دوست و آشنایی می افتیم غیر از خدا؛ در حالیکه اگر در تمام لحظات متوجه حضور او می بودیم، دیگر حتی به فکر کمک خواستن از دیگران هم نمی افتادیم. چرا که تنها کسی که بدون منت و با دست و دلبازی به ما کمک می کند و می داند که صلاح ما چگونه است ، خداست.

البته این نوشتار تناقضی با وظایف انسانی ما نسبت به هم ندارد. بلکه در بسیاری روایات سفارش اکید به کمک به برادران دینی شده. امام صادق علیه السلام می فرمایند:

هر مسلمانى که نیاز و حاجت مسلمانى را برطرف نماید خداى متعال به او مى فرماید: اجر و ثواب تو بعهده منست و به کمتر از بهشت براى تو راضى نخواهم شد2.

در خاطرات عرفا زیاد به این نکته بر میخوریم که مشکلی داشته اند و به کسی جز خدا رو نزده اند و در کمال ناباوری ناگهان کسی از دوستان یا آشنایان بدون اینکه اصل ماجرا را بداند ، به آنها کمک کرده است. یا اینکه خیلی از عرفا را می شناسم که همیشه دنبال این بوده اند که گره از کار دیگران باز کنند.
ان شاالله که بتوانیم عامل به این احادیث باشیم.

منابع:

1. بصائرالدّرجات: جزء 6، ص 308، باب 8، ح 5:قالَ (علیه السلام): عَلَیْکُمْ بِسِلاحِ الاْنْبیاءِ، فَقیلَ لَهُ: وَ ما سِلاحُ الاْنْبِیاءِ؟ یَا ابْنَ رَسُولِ الله! فَقالَ (علیه السلام): الدُّعاءُ.

2. بحارالانوار ،ج 73، ص 312:  عَنِ الصّادِقِ علیه السلام قالَ: ما قَضى مُسْلِمٌ لِمُسْلِمٍ حاجَةً اِلاّناداهُ اللّهُ تَبارَکَ وَتَعالى عَلَىَّ ثَوابُکَ وَلا اَرْضى لَکَ بِدُونِ الْجَنَّةِ

۲۳
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها خیلی ها راهی مشهد هستند و این سعادت نصیبشون شده که در شب میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام در کنار مضجع شریف اون حضرت حضور داشته باشند. اما ما در حسرت دیدار به سر می بریم. امشب تصمیم دارم به مناسبت سالروز میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام حدیثی از اون امام بزرگوار رو باهم میخونیم.

امام رضا علیه السلام می فرمایند: مؤمن، مؤمن واقعى نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پیامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستى و پریشان حالى است1.

ان شاالله که بتونیم با رعایت کردن این خصلت ها، امام مهربان خود را از خود راضی کنیم.



منابع:

1. وسائل الشّیعه: ج 1، ص 467، ح 1238: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.

۲۲
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

دوستی داشتم که خیلی تقیدی به دین نداشت، هر چقدر هم که تلاش می کردم تا به راه درست دعوتش کنم با استدلالی عجیب جوابم رو می داد. می گفت: اگر خدا دوست داشته باشه که من آدم مومنی باشم ، خودش من رو هدایت می کنه. دوست دارم یک روز از خواب بیدار بشم و ببینم دیگه رغبتی به گناه کردن ندارم.

طبیعتا این حرف فقط یک فرار است وگرنه این با اختیار ما انسان ها ناسازگار است که یک روز از خواب بیدار بشیم و ببینیم که خدا ما رو مجبور کرده که دیگه گناه نکنیم. بعد هم همچینی عبادت و اطاعتی جذابیتی نداره. اطاعت از فرامین الهی در شرایطی هست که انسان بتونه گناه رو انجام بده اما خودش با اختیار خود، از انجام آن ها خودداری کند.

خدا شرایط رو برای ما مهیا کرده هم شرایط دین داری رو و هم شرایط گناه کردن رو ، این ما هستیم که باید انتخاب کنیم که به کدوم سمت حرکت کنیم؟

کسی که میل به هدایت داشته باشه ، خدا از زمین و هوا براش هادی میفرسته ، فقط کافیه به همه چیز با دقت نگاه کنه و دلش رو صاف که تا اون هادی ها رو ببینه. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: حکمت را بگیر ولو این که در دهان دیوانه باشد1.



باید ز سد نفس و هوس ها عبور کرد

هر شب تمام ثانیه ها را مرور کرد

الهکم التکاثر دل مشکل من است

باید علاج دل به دوای حضور کرد

هر کس سحر نداشت ز عالم خبر نداشت

حافظ سحر رسید که شرب طهور کرد

چشم بدون اشک به دلبر نمی رسد

باید همیشه دور و برش را نمور کرد

با گریه بر حسین حجب را کنار زد

موسی شد و تمامی جان کوه طور کرد

نزدیک خیمه ات شده بودم ولی دریغ

سیل گناه راه مرا از تو دور کرد

 

در راه عاشقی سخن از یأس، کافری است

از بس عنایت تو مرا جفت و جور کرد

رجعت برای ماست که یک روز بشنویم:

عاشق قیام کن که آقا ظهور کرد ...2



منابع:

1.بحارالانوار (ط - بیروت)، ج 97، ص 84: خُذِ الحکمةَ ولو من أفواهِ المَجانین

2. حسین ایزدی

۲۱
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز روایت زیبا و قابل تأملی دیدم که به نظرم بسیار جالب آمد. در روایتی از امام کاظم علیه السلام آمده است:«تلاش کنید که زمان شما به چهار ساعت تقسیم شود: یک ساعت برای مناجات با خداوند و یک ساعت برای مسئله معیشت و یک ساعت هم برای معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد، همان‌هایی که عیوب شما را به شما معرّفی می‌کنند و در باطن، خود را برای دوستی با شما مخلص می‌کنند و بالاخره ساعتی را هم خالی کنید برای لذّت‌های غیر حرام خود و بدانید که به کمک این ساعت است که شما بر انجام وظایف خود در آن ساعات سه گانه‌ دیگر قدرت پیدا می‌کنید1

گاهی برخی از بی برنامگی و نداشتن برنامه های تفریحی برای خود ناراحت هستند. این بی برنامگی باعث کلافگی و گاها افسردگی هم می شود. بالاخره انسان نیاز به تفریح و استراحت هم دارد و امام کاظم علیه السلام هم بسیار زیبا به این نیاز اشاره می کنند. برخی خانواده ها هم در مقابل بسیار برنامه ریزی شده تفریحات سالمی را برای خانواده خود در نظر گرفته و آن ها را از نظر روحی به آرامش می رسانند. و به گفته ی خود آن ها با نشاط بیشتری به اعمال عبادی خود می پردازند.

برخی فکر می کنند که برای تفریح حتما باید پولدار بود اما این اصلا دیدگاه درستی نیست. برای خوشحال بودن حتما لازم نیست پولدار بود با کمترین امکانات هم می توان تفریح کرد. مثل رفتن به کوه یا پارک هایی که در سطح شهر هستند و یا حتی به دیدن خانواده و اقوام رفتن... وقتی با این دیدگاه تفریح کنیم از همین تفریح هم ثوابی برای خود خواهیم خرید.

ان شاالله که بتوانیم برنامه ریزی شده به تفریحات برسیم و به تبع آن بهترین و خالصانه ترین عبادات خود را به سوی پروردگار بفرستیم.


منبع:

1. بحار الانوار، ج75، ص321، باب 25 مواعظ موسی بن جعفر (ع)، و حکمه، ح3: «اِجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَکُونَ زَمَانُکُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَکُمْ فِی الْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثَةِ سَاعَات؛



۲۱
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

راهبردهای شیطان برای ایجاد انحراف در جبهه حق (2)

یکی دیگر از راهبردهای شیطان برای غلبه بر جبهه حق، ایجاد خوف و ترس در دل ایشان است. افرادی که دارای سستی و ضعف در ایمان هستند، به سرعت گرفتار خوف و ترس می‌شوند. قرآن در این باره می‌فرماید: إنما ذلکم الشیطان یخوف أولیائه فلاتخافوهم و خافون إن کنتم مؤمنین (آل عمران: 175) و الشیطان یعدکم الفقر و یأمرکم بالفحشا (بقره: 268)

همانطور که در مطلب قبلی گفته شد، شیطان از نقاط ضعف انسان برای فریب دادن و گمراه کردن او استفاده می‌کند. یکی از این نقاط ضعف، احساس ترس و خوف است. انسان‌های ضعیف سریع دچار ترس می‌شوند. ترس از فقر، ترس از کشته شدن، ترس از شکست و پیروز نشدن، ترس از دست دادن جان و مال، ترس از دست دادن موقعیت، و انواع و اقسام دیگر ترس.

شیطان بر اساس شرایط انسان‌های مختلف می‌کوشد ترس‌های گوناگونی را در مقابل آن‌ها ترسیم کند؛ و دائماً به آن‌ها گوشزد کند اگر گام در مسیر حق بگذارید، دچار فقر، شکست، کشته شدن و دیگر سختی‌ها و دشواری‌هامی‌شوید. برای مثال می‌توان به صحنه‌ای از جنگ بدر و نیز داستان کربلا اشاره کرد. در هر دو مورد تعداد لشگریان اسلام و جریان حق بسیار کم بود. شیطان از همین راه وارد شد و به افراد می‌گفت با این تعداد کم قطعاً از بین خواهید رفت، کشته خواهید شد، شکست می‌خورید. انسان‌های سست عنصر که تنها بر روی متغیرهای مادی حساب باز می‌کنند از این هشدارها و اعلام خطرها دچار ترس و تزلزل می‌شوند و از مسیر حق عقب می‌نشینند. همانطور که شب عاشورا عده‌ای از ترس کشته شدن، عده‌ای از ترس فقیر شدن زن و فرزند، عده‌ای از ترس شکست و... شبانه از صحنه گریختند.

کسی که به وعده‌های الهی و نصرت و یاری و امداد خدای متعال ایمان دارد، از این همه فریب شیطان نمی‌هراسد و ترس به دل راه نمی‌دهد و محکم و استوار گام برمی دارد.

۱۹
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی خیلی نیاز داریم که دعا کنیم. یکی از ویژگی های دعا قدرت وُفور هست.

امام سجاد علیه السلام1 می فرمایند: الهی ... وفّر بِلُطفک نیّتی

یعنی خدایا نیتم را زیاد کن. یعنی بتوانم در همه ی کارها نیت داشته باشم نه فقط در نماز و روزه و حج و خمس و زکات بلکه در همه حال؛ در خواب در بیداری در بیداری در آشپزی و معاملات و شستشو و ازدواج و...

ما در دنیا محدودیت های مکانی و زمانی داریم اما در نیت، هیچ محدودیتی نداریم. مثلا موقع کار کردن و حل کردن مشکل ارباب رجوع می توانیم نیت الهی داشته باشیم و ثواب این کار را هدیه کنیم به ائمه علیهم السلام یا یاران سیدالشهدا علیه السلام در کربلا و یا مادران ائمه علیهم السلام یا ...

البته دعا کردن شرایطی دارد: اول اینکه دعا کننده باید دل را از کینه ها پاک کند.

دوم این که دعا رو کوچک نشماریم2 و به استجابت دعا خوش بین باشیم.

سومین مورد این است که در دعا اصرار داشته باشیم. روایت داریم که در دعا کردن اصرار کنید. ولید بن عقبه هجرى گوید: شنیدم حضرت باقر علیه السلام فرمود: به خدا سوگند هـیـچ بـنـده اى در دعـا پـافـشـارى و اصـرار بـه درگـاه خـداى عزوجل نکند جز اینکه حاجتش را برآورد3.

ان شاالله که بتونیم با این دعا کردن ها بیشتر به خدا نزدیک شویم.



منابع:

1. صحیفه سجادیه ، دعای بیستم، دعای مکارم الاخلاق

2.بحار ج 90، ص 312: فَظُنَّ أنَّ حاجَتَکَ بالباب...

3.اصول کافى جلد 4 صفحه : 224: مـُحـَمَّدُ بـْنُ یـَحـْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بـْنِ مَرْوَانَ عَنِ الْوَلِیدِ بْنِ عُقْبَةَ الْهَجَرِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ وَ اللَّهِ لَا یُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی حَاجَتِهِ إِلَّا قَضَاهَا لَهُ

۱۸
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

راهبردهای شیطان برای ایجاد انحراف در جبهه حق (1)

یکی از راهبردهای شیطان برای غلبه بر جبهه حق، استفاده از نقاط ضعف روحی، دنیا طلبی و شهوت‌ها است. انسان‌هایی که میل به دنیا و لذت‌ها و ثروت و جاه و مال دارند، در بزنگاه‌های حساس منفعت زودگذر خود را بر منافع کلان ترجیح می‌دهند و شکست‌های بزرگی برای جوامع خود رقم می‌زنند.

در صدر اسلام تجربه‌هایی دل سپردن به وسوسه‌های شیطانی دیده می‌شود. هنگام جنگ احد، مسلمانان جنگ را در حالی که به پیروزی حتمی ختم شده بود، از دست دادند و شکست خوردند. قرآن کریم در این باره می‌فرماید:

اِنَّ الَّذینَ تَوَلَّوا مِنکُم یَومَ التَقَی الجَمعانِ اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشََّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا1؛  در جنگ اُحد، آن‌کسانی که نتوانستند طاقت بیاورند و دلشان در هوای غنیمت آن‌چنان تپید که فراموش کردند چه مسئولیّت حسّاسی در اختیار آن‌ها و برعهده‌ی آن‌ها است و جنگ پیروز را به جنگ مغلوب تبدیل کردند. پیامبر اسلام (ص) در جنگ احد دستور حفظ منطقه‌ی خاصی را به عده‌ای واگذار کردند تا دشمن از پشت شبیخون نزند. عده‌ای که مسئولیت حفاظت از آن نقطه را داشتند در لحظه‌های حساس جنگ، چشم به غنایم دوختند و تنگه را رها کردند و در پی جمع غنیمت برآمدند. در همین حین بود که دشمن از همان نقطه و از پشت سر جبهه اسلام حمله کرده و آن‌ها را غافلگیر نمود و جنگ را به نفع خود تمام کرد.

 اِستَزَلَّهُمُ الشََّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا2؛ یعنی این افراد قبلاً خطاها و نقاط ضعفی داشتند که شیطان از همان نقاط ضعف و حرص و طمع به مال دنیا استفاده کرد و موجب غفلت و شکست آن‌ها گردید. شیطان برای به انحراف کشیدن جوامع بشری بر روی نقاط ضعف انسان‌ها تمرکز می‌کند و از همان زاویه موجب سرافکندگی آن‌هامی‌شود.


منابع:

1.آل عمران، 155

2.همان

۱۷
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

شیطان و حضور در صحنه های حساس تاریخی (2)

یکی از مهمترین روزهای تاریخ بشریت، فردای رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) است. تصور کنید اسلام که دین خاتم است پس از چندین قرن ظلمت و تاریکی در فضای حیرت و درماندگی انسان‌ها ظهور کرده است. دینی که کاملتر از آن نیامده و نخواهد آمد. دینی که قرار است بالاترین مراتب کمال و سعادت را برای انسان‌ها به ارمغان آورد. حال پیامبر چنین دینی از دنیا می‌رود. پس از وی سرنوشت این دین تاریخ ساز چگونه رقم خواهد خورد؟ آیا پیامبر و خدای پیامبر برای امتداد این مسیر نورانی برنامه‌ای دارند و فکری کرده‌اند؟ بنابر مستندات محکم شیعه و سنی پیامبر اسلام (ص) چند ماه پیش از رحلت از جانب خدای متعال مأمور به ابلاغ یک پیام تاریخی مهم به مسلمین شد.

﴿یَاأَیُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ مَاأُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَۖوَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُۚ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَالنَّاسِ ۗإِنَّ اللَّهَ لَایَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ1

ای پیامبر! آن چه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد. خداوند کافران را هدایت نمی‌کند.

اما شیطان می‌داند اگر خلافت به علی (علیه السلام) برسد، و پس از او فرزندان معصومش این راه را ادامه دهند، مسیر بشریت و تاریخ انسان عوض می‌شود و نور و پاکی و توحید سراسر جهان را فرا می‌گیرد. پس باید برای تغییر مسیر تاریخ وارد میدان شود و انسان‌های اثرگذار آن روز را مورد تأثیر قرار دهد. آری باز پای خواص در میان است. برخی سران عرب در سقیفه گرد هم آمدند تا دل به ندای شیطان بسپارند و ندای پیامبر (صلی الله علیه و آله) را در دل خود خاموش نمایند.

سقیفه تشکیل شد و عده‌ای تصمیم به خلافت کسی گرفتند که نه قرآن گفته بود و نه پیامبر قرآن آور؛ و همه مسلمین إلا معدودی به این تصمیم سر نهادند و تسلیم شدند. این شیطان بود که به اغوا و فریب و انذار تصمیم گیران و مردم پرداخت و کسی را جرأت مخالفت دست نداد. روایات نشان می‌دهند اولین کسی که با ابوبکر بیعت کرد شیطان بود2. آری باز هم رد پای شیطان در صحنه‌ای حساس...

منابع:

1.«مائده-آیهٔ۶۷»

2.اسرار آل محمد صلی الله علیه و آله ( کتاب سلیم بن قیس هلالی) ص۲۳۳


















.

۱۶
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

درس‌هایی از داستان لیلة المبیت و نقشه‌ی شیطان:

1.    هر گاه جمعی در مسیر خطا و انحراف گام گذارند، شیطان به یاری آن‌ها آمده و ایشان را در انجام دادن بدترین درجات و مراتب خطا کمک می‌کند. ایجاد عزم بر خطا و پیمودن مسیر شیطانی با امداد شیطان همراه است. شیطان چنان پیشنهادهایی ارائه می‌دهد که به ذهن احدی نمی‌رسد. شیطان به اراده‌هایی که در مسیر گمراهی و ظلمت متحد شده‌اند، کمک می‌کند. کمکی از جنس تشویق و تهییج و ارائه‌ی راهکارهای عجیب برای گمراهی بیشتر و حتی به میدان آوردن دیگر لشگریان خود از بین جن و انس. شیطان قدر لشگریان طاغوتی را می‌داند و سعی می‌کند لحظه به لحظه بر تعداد و قدرت آن‌ها بیافزاید.

2.   شیطان هر گاه احساس کند که حرکتی به گسترش نور الهی و تقویت لشگر ایمان کمک می‌کند و نتیجه‌ی آن تضعیف جریان طاغوت و لشگر شیطان است، به همه‌ی توان و قوا به صحنه می‌آید. شیطان به هیچ روی طاقت دیدن گسترش نور در فضای جامعه‌ی بشری را ندارد و برای امتداد تاریکی و ظلمت به هر کاری دست می زند.

3.  برای مقابله با نقشه های شوم شیطان، تنها اتصال به منبع نور الهی کارساز است. اراده های پولادین و استوار و خلل ناپذیر و ایمان های ناب و اعتقادهای راسخ به سنت ها و وعده های الهی است که می تواند کیدهای بزرگ شیطان را نابود و بی اثر کند. در واقعه ای چون لیلة المبیت که سخن از حذف منشاء و منبع نور ، یعنی وجود مبارک پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در میان است، تنها راه، حضور یک ولیّ بزرگ الهی چون امیرالمومنین علیه السلام است.

ادامه دارد...

۱۵
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر کسى که منتظر حضرت است از دنیا برود و حضرت بعد از او قیام کند اجر او همانند اجر کسى است که زمان او را درک کرده، پس بکوشید ومنتظر باشید، گوارا باد بر شما اى یاران مورد لطف خدا1.

اما این کدام انتظار است که در روایات تاکید بر آن شده و ثواب های این چنینی برای آن ذکر شده؟

فرد منتظر ویژگی های زیادی دارد، که قبلا هم به آن ها اشاره کرده ایم. اما از ویژگی هایی که امروز قصد پرداختن به آن را دارم ایجاد سنخیت با امام است.

وقتی کسی عاشق می شود تلاش می کند ببیند ، معشوقش به چه چیزهایی علاقه دارد؟ چه کارهایی می کند؟ و تلاش می کند خودش را مثل او بکند تا مورد پسند او باشد.

اگر واقعا منتظر امام علیه السلام هستیم و واقعا می خواهیم که بیاید؛ باید بیشتر تلاش کنیم باید برنامه ی خودسازی داشته باشیم تا بتوانیم خود را شبیه به دوستداران ایشان کنیم.

ان شاالله که هر چه زودتر این انتظار پایان یابد و حضرت با قدوم مبارکشون به این همه ظلم و بی عدالتی پایان بدهند.


شوقی درون سینه برای وصال نیست

راهی که می رویم بسوی کمال نیست

اشک بدون سوز جگر چاره ساز نیست

آب میان برکه همیشه زلال نیست

این انتظار های بدون مجاهده...

باب فرج نمی شود و جز وبال نیست

(ما عاشقیم) و (چشم به راهت نشسته ایم)

مشتی توهم است و ورای خیال نیست

(عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد؟)

راحت نشسته ایم و ز غیبت ملال نیست

دل پر شده ز مهر بتان و از این به بعد

دیگر برای درک حقیقت مجال نیست

تنها عنایت تو مرا می دهد نجات

بی لطف بی نهایت تو سوز و حال نیست2



منابع:

1.کتاب، الغیبة نعمانى، ص 200: قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ علیه السلام: فَاِنْ ماتَ وَ قامَ القائِمُ بَعْدَهُ کانَ لَهُ مِنَ الاَْجْرِ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ اَدْرَکَهُ، فَجِدُّوا وَانْتَظِرُوا هَنیئا لَکُمْ اَیَّتُهَا الْعِصابَهُ الْمَرْحُومَةُ.

2.حسین ایزدی

۱۴
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

شیطان و حضور در صحنه های حساس تاریخی (1)

شیطان در لحظه‌های حساس تاریخ بشریت حضور دارد. هر چند برای شیطان انحراف یک یک افراد بشر مهم است ولی از این مهم‌تر ایجاد انحراف‌های کلان در مسیر بشریت است، زیرا انحراف افراد و انسان‌های معمولی، جزیی و دارای آثار جزیی و با شعاع کم است. اینکه فلان انسان معمولی منحرف شود، ضرری به مجموعه‌یانسان‌ها وارد نمی‌شود. اما اگر یک جامعه دچار انحراف شود، دیگر یک نفر و دو نفر نیستند که دچار گمراهی شده‌اند، بلکه گاهی بر اثر انحراف‌های اجتماعی هزاران نفر به انحراف کشیده می‌شوند.

شیطان به شدت محاسبه گر است و بر روی موضوعات کلان و دارای اثر اساسی سرمایه گذاری می‌کند. یکی از بهترین گزینه‌های برای ایجاد انحراف‌های کلان و بزرگ در جوامع ایجاد انحراف در رهبران و بزرگان آن جامعه است. این انحراف به دو صورت شکل می‌گیرد. اگر امیدی به منحرف کردن بزرگان و رهبران آن جامعه وجود داشته باشد، این راه را انتخاب می‌کند وگرنه به حذف فیزیکی آن‌هامی‌اندیشد و برای این امر برنامه ریزی می‌کند. در تاریخ پیامبران الهی، حضور شیطان به صورت ملموس قابل مشاهده است.

داستان لیلة المبیت یکی از این لحظه‌های حساس تاریخی است که شیطان با حضور در جمع قریش و مشرکین به آن‌ها پیشنهاد قتل پیامبر (ص) به صورت جمعی را می‌دهد؛ ولی آن شب أمیرالمومنین علی (ع) در جای پیامبر مکرم اسلام (ص) می‌خوابند و نقشه‌ی شیطان را نقش بر آب می‌کنند. شیطان از لحظه‌ی ولادت پیامبر اسلام (ص) احساس خطر کرده بود و ناله و فریاد سر داد. او می‌دانست با ظهور نبی خاتم (ص) در دنیا لشگر طاغوتی شیطان به ضعف و انحلال و اضمحلال دچار می‌شود، از همین روی برای جلوگیری از گسترش نور نبی خاتم (ص) به هر راهی دست زد.

ادامه دارد...

۱۳
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام می فرمایند: خداوند حرمى دارد که مکه است، پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (علیه السلام) حرمى دارد و آن کوفه است و قم، کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم، از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (علیه السلام) است و به شفاعت او، همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند1

روز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها به نام روز دختر نامگذاری شده. دختری بس با عظمت و بزرگوار که بر اساس روایات، با شفاعت او همه ی شیعیان وارد بهشت می شوند. چه خوب می شد که در این روز، دختران سرزمین ما هم به احترام این بانوی بزرگوار خود را بیشتر شبیه به این اسوه ی اخلاق و حیا کرده و روح ملکوتی ایشان را از خود راضی می کردند.


بانو سلام، دختر موسای طور ها         

هر جا قدم زدی شده کوهی ز نور ها

من عاشق قدیمی این خانواده ام

راهی شدم به محضرت از راه دور ها

پیش شما هوای بهشت از سرم پرید

پیش شماست بهجت و شور و سرور ها

آنقدر هیبت و عظمت دارد این حریم

جایی نمانده است برای غرور ها

وقتی که آشیانه ی آل علی قم است

فرش حریم آن شده گیسوی حور ها

من چشم بسته ام به عطای کریم ها

 راضی نیم به تکه ی نان مثل مور ها

در قم همه ز بودن تو فیض می برند

تنها نه زنده ها، که گرفتار گور ها

همچون عقیله عالمه ی بی معلمی

طعنه زده کلام شما بر زبور ها

گفتم عقیله و دل من رفت کربلا 

 آخر به سمت قتلگه افتاد عبور ها

در پیش صبر زینب ما صبر هم شکست

حرفی نمانده بود برای صبور ها

شکر خدا برادر تو نیزه ای نخورد

شکر خدا نرفته سرش در تنور ها

بر روی پیکرش همه گل هدیه کرده اند

جسمش نماند زیر هجوم ستور ها2



منابع:

1. بحارالانوار(ط-بیروت) ج 57 ، ص 228 : إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْکُوفَةُ الصَّغِیرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ.

2.حسین ایزدی

۱۲
مرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

هفته ی گذشته یکی از اقوام ما بعد از سپری کردن یک دوره ی سخت بیماری ، از دنیا رفتند. ایشون یکی از خادمان امام حسین علیه السلام و بسیار دوست داشتنی بودند. طبیعتا تحمل دوری ایشان برای اطرافیان خیلی سخت و طاقت فرسا هست.

رسول گرامی اسلام می فرمایند: صبر سه نوع است: صبر در هنگام مصیبت، صبر بر طاعت و صبر بر ترک گناه1.

وقتی که شخصی رو از دست می دهیم که علاقه ی زیادی به او داریم از بهترین راه حل ها توجه به این نکته است که هر چقدر هم که این مصیبت برای ما سخت باشد از مصایبی که بر اهلبیت امام حسین علیه السلام گذشت که سخت تر نیست. باید به این فکر کنیم که شخصی که از پیش ما رفته الان بیشتر از اینکه به آه و ناله ی ما نیاز داشته باشد ، نیازمند دعاها و حسناتی است که ما برایش می فرستیم.

وقتی کسی فوت می کند به این فکر می کنم، که نباید به این دنیا دلخوش کنیم و فقط باید به فکر توشه برای آخرت باشیم. چون تنها چیزی که باقی می ماند اعمال ما هستند، که از ما جدا نخواهند شد و چه بهتر که این اعمال نیک و سودمند باشند برای ما نه زیان بار و مایه ی خسران.

امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
بر طاعت خدا صبر کن و در ترک معاصى او شکیبا باش ؛ زیرا دنیا لحظه اى بیش نیست . آنچه گذشته جاى شادى و غم ندارد و از آنچه نیامده نیز خبرى ندارى . پس لحظه اى را که در آن به سر مى برى ، صبور باش چنان که گویى خوشبخت و خوشحالى2 .







منابع:

1.کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص91، ح15:اَلصَّبرُ ثَلاثَةٌ: صَبرٌ عِندَ المُصیبَةِ، وَ صَبرٌ عَلَى الطّاعَةِ و َصَبرٌ عَنِ المَعصیَةِ

2.تحف العقول ص 396:اصْبِرْ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ اصْبِرْ عَنْ مَعَاصِی اللَّهِ فَإِنَّمَا الدُّنْیَا سَاعَةٌ فَمَا مَضَى مِنْهَا فَلَیْسَ تَجِدُ لَهُ سُرُوراً وَ لَا حُزْناً وَ مَا لَمْ یَأْتِ مِنْهَا فَلَیْسَ تَعْرِفُهُ فَاصْبِرْ عَلَى تِلْکَ السَّاعَةِ الَّتِی أَنْتَ فِیهَا فَکَأَنَّکَ قَدِ اغْتَبَطْت‏