ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۲۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۱
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

دوستم می گفت: برای تعطیلات عید به یکی از شهرهای بندری رفته بودم که اجناس خارجی رو با قیمتی بسیار مناسب تر از قیمت بازار می فروختند؛ اما هر چه کردم وجدانم قبول نکرد که جنس خارجی بخرم.

این حرف رهبری به ذهنم رسید که فرمودند:

وقتی‌که جنس خارجی وارد شد تولید داخلی میخوابد. وقتی تولید داخلی خوابید، جوان ما بیکار میشود، اشتغال ما کم میشود، رکود بر کشور حاکم میشود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار میشود. اینها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و با اروپا نمیشود حل کرد1.

متاسفانه کارخانه های ایرانی در حال تعطیل شدن هستند و بازارها مملو از اجناس خارجی هستند. درسته که این وظیفه مسئولین است که جلوی واردات بی رویه اجناسی که مشابه داخلی دارند رو بگیرند، اما ما مردم هم می تونیم از خرید اجناس خارجی امتناع کنیم و اجناس ایرانی رو در اولویت قرار بدیم. اگر ما مردم اراده کنیم، می تونیم مشکلات کشورمون رو حل کنیم.

ان شاالله که دیگه شاهد تعطیلی کارخونه ها و بیکاری کارگرها نباشیم. 


منبع:

1.بیانات در دیدار با اقشار مختلف مردم: ۱۳۹۵/۰۵/۱۱

۳۰
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

در هیات های بزرگ مرسوم است، که اواسط مراسم که جمعیت زیاد شده و جایی برای رفت و آمد نیست، عده ای سقا بین مردم می چرخند و به کسانی که آب می خواهند، آب گوارا می دهند. این رفتار رو مدتی پیش در بازار هم دیدم که پیرمردی با چندین ظرف آب بین مردم راه می رفت و مردم تشنه را سیراب می کرد. 

امام سجاد علیه السلام می فرمایند: 

هر کس به مومن تشنه ای آبی بنوشاند خدا به وی در بهشت از نوشیدنی رحیق مختوم می نوشاند1.

چقدر قشنگ میشه که مردم با هم، با محبت و دلسوزی برخورد کنند و رفتار غالب مردم مهربانی و محبت باشه، نه بی توجهی و سردی...

ان شاالله که برای همه رفتارهامون نیت الهی کنیم و سعی کنیم با رفتارهامون جامعه ای زیبا و خوش اخلاق بسازیم.

منابع:

1.الکافی، ج 2 ، ص 201:  ... و من سقی مومناً من ظماءٍ سقاهُ اللهُ من الرحیقِ المختومِ 

۲۹
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

به بچه ها خیلی سخت می گرفت. خونه شون پر از لوازم تزیینی بود، حاضر نبود بخاطر راحتی بچه ها از تزییناتش بگذره. می گفت بچه ها باید یاد بگیرن منضبط باشن! 

گفتم چطور از بچه دو سه ساله انتظار یاد گرفتن انضباط رو داری؟ 

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: فرزند هفت سال سَروَر است؛ هفت سال بنده [و فرمانبردار] است؛ و هفت سال یاور است1.

روانشناس ها هم معتقدند: باید بچه ها رو آزاد بگذاریم و تا جایی که به خودشون یا دیگران آسیبی نمی زنند، باهاشون کاری نداشته باشیم.

 اجازه بدیم بچه ها تو خونه خودمون آزاد باشن و دائم بازی کنن، تا جاهای دیگه حریصانه نخوان آزادی رو تجربه کنن... بچه ها نیاز به تفریح و آزادی دارن تا خلاقیت هاشون شکوفا بشه، سعی کنیم مانع خلاقیت بچه هامون نباشیم. 



منبع:

1.وسائل الشیعة، ج 15، ص 195:  اَلْوَلَدُ سَیِّدٌ سَبْعَ سِنینَ وَعَبْدٌ سَبْعَ سِنینَ وَوَزیرٌ سَبْعَ سِنینَ... .

۲۵
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

این چند روزی که برای تبلیغ به شهرمون برگشته بودیم، اتفاق های بسیار زیادی افتاد. اما یکی از سخت ترین و در عین حال شیرین ترین این اتفاقات و یا شاید هم آزمایش های معجزه وار، تصادفی بود که دبروز برامون اتفاق افتاد و در عین ناباوری از مرگ حتمی نجات پیدا کردیم. دیروز از صبح مادر گفته بودند که قراره گوسفندی رو قربونی کنند، وقتی نزدیک ظهر به طرز معجزه آسایی بعد از تصادف به خونه برگشتیم، مطمئن شدم که این معجزه به دو دلیل بود، اول بخاطر اون قربونی و بعد هم بخاطر دعاهای بی پایان پدر و مادر...

از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که: همانا خداوند دو عمل را دوست دارد، یکی اطعام و خوراندن غذا یا مهمانی دادن دوم خون ریختن یعنى ذبح گوسفند، شتر و یا هر حیوان حلال گوشت دیگر و توزیع گوشت بین نیازمندان1.

وقتی از آیت الله بهاء الدینی پرسیدند: برای معضلات و گرفتاری ها چه کنیم؟ پاسخ ایشان این بود که سه چیز بسیار موثر است:

اول کشتن گوشفند، دوم ختم حدیث شریف کساء و سوم هم فرستادن چهارده هزار صلوات.

یکی از کارهایی که خونواده ما از بچگی به ما یاد دادن صدقه اول ماه هست. گاهی که از نظر مالی توانایی کشتن گوسفند رو ندارن به قصاب محله مقداری پول میدن و ازشون میخوان به خونواده های نیازمند گوشت رایگان بده و واقعا اثرات این کارها رو ما با تمام وجود در زندگی هامون حس کردیم.

ان شاالله که خدا به همه پدر و مادرها سلامتی و عمر باعزت و به ما هم روحیه قدردانی از زحمات اون ها رو عنایت کند.

http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/styles/node_singlepic/public/content/images/story/92-05/30/11111.jpg?itok=KYGqIH_S


منبع:
1. محمد باقر کمره‏اى‏، آداب معاشرت، ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ناشر اسلامیه‏، ج‏1، ص 232.

۲۴
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

از زیباترین جلوه های بندگی، روزها و ساعت ها و دقایقی هست که جوانان مومن و با اخلاص رو در اعتکاف مشغول راز و نیاز با معبود می بینیم. اعتکافی که در ماه پر فضیلت رجب به آن سفارش شده و باعث حل مشکلات بزرگ می شود.

اعتکافی که مجموعه ای از بهترین عبادات رو در خود گنجانده و روزه و نماز جماعت و تلاوت قرآن و ادعیه رو در خود جای داده تا سه روز فرصت داشته باشیم کاملا از خودمون دور بشیم و فقط به معبود بی همتا بیاندیشیم و با او خلوت کنیم.

اعتکافی که با وجود بایدها و نبایدهای خاص خودش، هر ساله تعداد بیشتری از جوانان رو مجذوب خود می کند و روح های بیشتری رو صیقل می دهد.

اما بعضی ها مثل من، امسال از حضور در این مراسم زیبای معنوی جاماندند. درسته که معتکف نبودیم اما سعی کنیم امروز دل هامون رو همراه اون ها روانه عرش الهی کنیم و با انجام اعمال خاص امروز ما هم از مزایای خواندن دعای ام داوود بهره مند شویم.  از خدا بخواهیم، دعای ام داوودی که باعث نجات داوود از مرگ شد،روح ما رو هم از مرگ نجات دهد.

کیفیت اعمال ام داوود در مفاتیح این چنین  است:

1- غسل .


2- زیارت حضرت امام حسین علیه السلام . از ابن ابى بصیر نقل شده است که گفت از امام رضا علیه‌السلام پرسیدم که در چه ماهی امام حسین علیه السلام را زیارت کنیم؟
حضرت فرمودند: در نیمه رجب و نیمه شعبان.

3- اقامه نماز سلمان به نحوی که در روز اوّل گذشت

4- اقامه چهار رکعت نماز که دو تا دو رکعتی خوانده شود


. و بعد از سلام دست خود را بلند کند و بگوید:

«اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کُلِّ جَبّارٍ ؛ وَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کَهْفى حینَ تُعْیینِى الْمَذاهِبُ؛ وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقى رَحْمَةً بى وَ قَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِیّاً وَ لَوْ لا رَحْمَتُکَ لَکُنْتُ مِنَ الْهالِکینَ وَ اَنْتَ مُؤَیِّدى بِالنَّصْرِ عَلى اَعْداَّئى وَ لَوْ لا نَصْرُکَ

اِیّاىَ لَکُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها  وَ مُنْشِئَ الْبَرَکَةِ مِنْ مَواضِعِها یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یَتَعَزَّزُونَ وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوکُ نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلى اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُکَ بِکَیْنُونِیَّتِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ کِبْرِیاَّئِکَ وَ اَسئَلُکَ بِکِبْرِیاَّئِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِکَ وَ اَسئَلُکَ بِعِزَّتِکَ الَّتِى اسْتَوَیْتَ بِها عَلى عَرْشِکَ فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِکَ فَهُمْ لَکَ مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ ».

روایت شده است که هر کسی که غمى دارد اگر این دعا را بخواند خداوند او را از اندوه و غم آسایش بخشد .

5- عمل امّ داود که عمده اعمال این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن غصه‌ها و دفع ظلم ظالمان مؤثّر است و کیفیت آن بنا بر آنچه در مصباح شیخ است آنست که وقتی که فردی بخواهد این عمل را بجا آورد، روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگیرد. و در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کند و وقت  زوال ظهر، نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتی که رکوع و سجودشان را نیکو انجام دهد و در مکانی خلوت قرار بگیرد که چیزى او را مشغول نسازد و کسی با او سخن ننماید. وقتی نماز به اتمام رسید رو به قبله بنشیند کند و صد مرتبه سوره حمد، صد مرتبه سوره اخلاص، و ده مرتبه آیة الکرسى را قرائت کند. سپس سوره‌های انعام، بنى‌اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافّات، حَّم سجده، حَّمعَّسَّق، حَّم دخان، فتح، واقعه، مُلْک، نَّ وَ اِذَا السَّماَّءُ انْشَقَّتْ و تا آخر قرآن را قرائت کند و پس از اتمام در حالی که رو به قبله است دعای استفتاح (معروف به دعای ام داوود) را نجوا کند .

ان شاالله که اولین خواسته همه مون تعجیل در امر فرج آخرین امید شیعیان باشد.


http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1394/2/15/3153570_177.jpg


متن دعای ام داوود را از اینجا کلیک کنید.

دعای ام داوود با صدای جناب اقای فرهمند را از اینجا دانلود کنید.

۲۳
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی به خاطر مسائلی، توفیق اجباری میشه که تند تند به شهرمون سر بزنیم و در این دیدارها متوجه اتفاق هایی که بین اقوام می افته، میشم.

چقدر خوبه که صبر و تحملمون رو بیشتر کنیم، زندگی رو به خودمون و بقیه سخت نگیریم. گاهی به خاطر یه حرف کاملا معمولی و یک کلاغ و چهل کلاغ شدن اون حرف، بین دو خونواده اختلافات عمیقی بوجود میاد.

چرا فقط دنبال پیدا کردن اشتباهات دیگران هستیم؟

چرا سعی نمی کنیم، کمی مهربانانه تر با قضایا برخورد کنیم؟

اینطوری زندگی خیلی زیباتر و راحت تر میگذره.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

صبور سه نشانه دارد : اول آن که سستى نمى کند ، دوم آن که افسرده و دلتنگ نمى شود و سوم آن که از پروردگار خود شِکوه نمى کند ؛ زیرا اگر سستى کند، حق را ضایع کرده، و اگر افسرده و دلتنگ باشد شکر نمى گذارد و اگر از پروردگارش شکوه کند او را معصیت کرده است1 .

کاش بتونیم به جای اینکه در برابر هر حرفی جبهه بگیریم و ابراز ناراحتی کنیم، درست برخورد کنیم. اگر اون حرف واقعا درسته که درباره ش فکر کنیم و درباره خودمون تجدید نظر کنیم و اگر اون حرف اشتباهه کمی تحملمون رو بالا ببریم و به جای ناراحتی کردن طرف مقابلمون رو با ارامش متقاعد کنیم، سعی کنیم در زندگی هامون بهترین تصمیم گیری ها رو داشته باشیم تا خونواده ای آسمانی داشته باشیم.

ان شاالله که توی هیچ خونواده ای ناراحتی و دلخوری پیش نیاد.


http://razaviarchive.aqr.ir/index/uploads3/posts/images/KalameNoor-13.jpeg


منبع:

1.علل الشرایع، ج2، ص498، ح1:
عَلَامَةُ الصَّابِرِ فِی ثَلَاثٍ أَوَّلُهَا أَنْ لَا یَکْسَلَ وَ الثَّانِیَةُ أَنْ لَا یَضْجَرَ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا یَشْکُوَ مِنْ رَبِّهِ تَعَالَى لِأَنَّهُ إِذَا کَسِلَ فَقَدْ ضَیَّعَ الْحَقَّ وَ إِذَا ضَجِرَ لَمْ یُؤَدِّ الشُّکْرَ وَ إِذَا شَکَا مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَصَاهُ.

۱۹
فروردين


بسم الله الرحمن الرحیم

همیشه خوش اخلاق و خوش رو بود. حتی در سخت ترین شرایط خنده از لبانش دور نمیشد و آرامش از وجودش بیرون نمی رفت. هیچ وقت کسی رو ناامید نمی کرد. حتی اگر راهی برای حل مشکل هم نداشت، اما با خوشرویی و آرامش با اطرافیانش برخورد می کرد و اونها رو غرق در آرامش می کرد.

امام صادق علیه السلام می فرمایند:
بهشتى ‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده1.

این روزها مشکلات اقتصادی و اجتماعی طوری گریبان مردم رو گرفته،طوری که خیلی از مردم با کوچکترین اتفاقی کنترل رفتارشون رو از دست میدن و به راحتی عصبی میشن.

کاش در این مواقع که واقعا هم نیازی به عصبانیت نیست، به این روایت از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فکر کنیم؛ که می فرمایند: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست2.

ان شاالله که خدا به همه ما حسن خلق عنایت کند.

http://www.askdin.com/gallery/images/4435/1_Vector-_36_.jpg

منابع:

1.مجموعه ورام ج 2، ص 91: اِنَّ لاِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ: وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌ رَحیمٌ وَ یَدٌ مُعْطیَةٌ

2.عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 37: ما من شی اثقل فی المیزان من حسن الخلق

۱۸
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز با یکی از دوستان بسیار خوبم بیرون بودم. این دوستم اهل تایلند هستند؛ با خونواده به ایران اومده و مشغول کسب علوم دینی شده تا با دست پر به کشورش برگرده و اونجا به تبلیغ اسلام بپردازه. رفاه و راحتی که در کشور خودش داشته رو گذاشته و با سختی خیلی زیادی در ایران مشغول زندگی هست. هم سختی های مادی و هم سختی های روانی.

چون از نظر ظاهری شبیه به دوستان خوب افغانستانی هستند، خیلی اذیت میشن. هر جا که میرن یه عده پیدا میشن که یه طوری با زخم زبون و نیش و کنایه اذیتشون کنن و این خیلی ناراحتشون می کنه.

واقعا چرا ما باید بخاطر ظاهر آدم ها بهشون احترام بگذاریم و یا بی احترامی کنیم؟ مگه خداوند در قرآن ملاک برتری انسان ها رو تقوا1 اعلام نکرده؟

مواظب باشیم با رفتارهای اشتباهمون دل کسی رو نشکنیم. اینکه کسی اهل منطقه خاصی باشه اصلا دلیل برای تمسخر و بی احترامی نیست. گاهی باید خودمون رو به جای اون فرد بگذاریم و ببینیم خودمون دوست داشتیم که کسی ما رو مسخره و تحقیر کنه؟

http://ahlolbait.com/files/65/image/maskher-karden.jpg


منبع:

1. سوره مبارکه حجرات، آیه 13: یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناکُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ

۱۶
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: بنده باید زرنگ باشه. باید از هر فرصتی بهترین استفاده رو بکنه. دائم ذکر می گفت و اکثر مواقع روزه بود. تو ماه های رجب و شعبان تا می تونست برای ما از فضیلت های این ماه روایت میخوند.
می گفت: توی هر ماهی سه روز روزه بگیری خیلی خوبه، حالا که این ماه اینقدر بزرگ و پر فضیلته، تا میتونید روزه بگیرید.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله  می فرمایند: هر کس در هر ماه، سه روز روزه بگیرد ، مانند کسى است که همه عمر روزه گرفته باشد ؛ زیرا خداوند عزّ و جلّ مى فرماید : «هر که یک کار نیک کند ده برابر آن برایش منظور شود1» .

در مفاتیح الجنان هم از ایشان نقل شده که فرمودند: کسیکه یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد مستوجب خشنودی بزرگ خدا گردد و غضب الهی از او دور می شود و دری ار درهای جهنم بر او بسته گردد2.

چقدر خوبه که تا ماه رجب تموم نشده، از فرصت هامون استفاده کنیم و روزهایی رو که می تونیم، روزه بگیریم.

http://bayanbox.ir/view/242545171506645785/%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%AC%D8%A84.jpg


منابع:

1.دعائم الإسلام : 1/283 : مَن صامَ ثلاثةَ أیّامٍ مِن کُلِّ شَهرٍ کانَ کَمَن صامَ الدَّهرَ کلّه؛ لأنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ یقولُ : «مَنْ جاءَ بالحَسَنَةِ فلَهُ عَشْرُ أمْثالِها»

2.مفاتیح الجنان، فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب

۱۵
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه رجب که می اومد، می گفت: این دوماه باقی مونده تا رمضون رو باید تمام تلاشم رو بکنم تا بتونم تو شب های قدر خدا رو قسم بدم منو ببخشه، وگرنه دیگه امیدی به داشتن یه رمضون خوب ندارم. دائم روزه می گرفت و اعمال مخصوص رو انجام می داد.

البته که به رحمت و مغفرت خدا امید داشت، اینجوری می گفت تا غیر مستقیم ما رو هم به عبادت بیشتر در این دو ماه ترغیب کنه.

امام کاظم علیه السلام می فرمایند:

رجب، ماه عظیمى است که خداوند، اعمال نیک را در آن چند برابر مى فرماید و گناهان را در آن محو مى کند. پس هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، به اندازه مسیر یک سال از جهنّم دور و هرکس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب مى شود1.

این ماه از اون ماه هایی هست که توصیه های فراوانی، برای اهتمام بیشتر بر عبادات شده. عباداتی ساده و در عین حال پر ثواب. یکی دیگر از اعمال بسیار ساده این ماه ذکری است که در ادامه می آید:

از حضرت رسول اکرم صلى الله علیه و آله روایت شده که: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید:

«أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید عطا فرماید2.

ان شاالله که عامل باشیم و وقتی منادی ندای این الرجبیون سر داد، با افتخار سر بلند کنیم.


http://ahlolbait.com/files/u12/1111%20(2).jpg


منبع:

1.اقبال، ص 634

2.مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب

۱۴
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

موقع دید و بازدیدهای عید، یکی از چیزهایی که واقعا آزارم می داد، سبزه ها بود. چه مقدار گندم که در این عیدها هدر نمیره  و اسراف نمی شه. اما چند خونواده از فامیل ابتکار جالبی به خرج داده بودند و هسته های پرتقال رو کاشته بودن و به جای سبزه گذاشته بودن سر سفره هفت سین.

خیلی خوبه که یاد بگیریم به جای اسراف کردن و افتخار به این کار، ایده های جدیدی بکار ببریم که هم اسراف نکرده باشیم و هم جایگزین اون کارهای اضافه، کاری درست انجام داده باشیم.

امام علی علیه السلام می فرمایند:

اسراف در هر چیزى ناپسند است، مگر در کارهاى خیر1.

طبق گزارش های جهانی مقدار قابل توجهی از غذاها در کشور ما هدر می رود2، که اگر درست مصرف کنیم می تونیم به جای هدر دادن، اون ها رو به نیازمندان ببخشیم تا کسی گرسنه نماند...

http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/content/images/story/95-03/19/farhangnews_209041-573710-1465362241.jpg

منابع:

1. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 359 ، ح 8120: اَلاسرافُ مَذمومٌ فى کُلِّ شَىْ‏ءٍ إِلاّ فى أَفعالِ البِرِّ؛

2. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.


۱۴
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

پیرزن تنهایی بود. می گفت: بازهم تعطیلات تموم شد و همه سراغ کارهاشون میرن تا دوباره یه تعطیلی پیدا کنن بتونن بیان شهرستان و اگه یادشون بمونه به من سر بزنن. خیلی غصه می خورد.

امام علی علیه السلام می فرمایند:
با صدقه و صله رحم گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید
.1

سر زدن به اقوام دور و نزدیک که تنها موندن و دائم انتظار دیدن کسی رو میکشن، شاید از ما وقت زیادی نگیره، اما برای اون ها خیلی خوشحال کننده است، چون باعث میشه دوباره اعتماد بنفس پیدا کنند که هنوز برای دیگران عزیز هستن و به یادشون هستن.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

احترام به مسلمان سالخورده، احترام به خداوند است2.

ان شالله که دیدارهای نوروزی رو همینجا خاتمه ندیم و مرتب حتی اگه شده با تلفن، جویای حال بزرگترها بشیم.

http://www.askdin.com/gallery/images/29285/1_04F.jpg

منابع:

1.شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم  ج4، ص635، ح7258: کَفِّروا ذُنوبَکُم وَتَحَبَّبوا اِلى رَبِّکُم بِالصَّدَقَةِ وَصِلَةِ الرَّحِمِ

2.منتخب میزان الحکمه، ص 308: من اجلال الله اجلال ذی شیبة المسلم

 

۱۳
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

تصمیم گرفتند برای استفاده از آخرین روز تعطیلات از خونه بیرون برن و دورهم خوش بگذرونن... از همون اول شروع کردن به درست کردن آتش و شکستن درخت ها و در آخر هم تمام زباله ها رو همونجا ریختن و رفتن...

این رفتار، رفتار شایعی هست که معمولا در روزهای تعطیل و مخصوصا روز سیزدهم فروردین خیلی هامون می بینیم... اما آیا واقعا کار درستیه؟ کنار دریا انبوهی از زباله جمع شده، توی جنگل ها، پر از زباله شده، کنار جاده های خوش آب و هوا پر از زباله... مگه بردن یک کیسه زباله و جمع کردن زباله ها چقدرزحمت و سختی داره؟ که بعضی از این کار دریغ می کنن؟

امام صادق علیه السلام می فرمایند: شست و شوی ظروف و تمیز و جارو کردن محیط زندگی، مایه افزایش روزی است1.

دین ما حتی درباره محیط زیست هم به ما سفارش کرده، پس سعی کنیم بیشتر مواظب باشیم.

http://cld.persiangig.com/preview/7bgH6ekiiY/005.jpg

منبع:

1.الخصال، ص 54 :غسل الاناء و کسح الفناء مجلبة للرزق

۱۲
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

معمولا دورهمی های خانوادگی و دوستانه مساوی بود با اختلاط نامحرم و انواع شوخی ها و صحبت های غیر ضروری.حالا هم که ایام عید بود و هر روز دیدارها تازه و شوخی ها ادامه دار میشد.

واقعا وقتی خانم ها با هم باشن و اقایون هم با هم، خودشون راحت تر نیستند؟ هم از نظر حجاب راحت تر هستن و هم از نظر گفتن و خندیدن نیاز نیست به خودشون سخت بگیرن. گاهی لازمه خودمون تو خونواده ها شروع کنیم به فرهنگ سازی و شروع یک کار جدید.

واقعا این اختلاط ها اگر نگیم که آفت های زیادی داره، سختی های مخصوص به خودش رو هم داره. آیات و روایات بسیار زیادی داریم که به پرهیز از اختلاط با نامحرم تاکید می کنند.

کاش می شد به جای اینکه سریع ناراحت بشیم و جبهه بگیریم، به حرف ها کمی فکر کنیم...


http://www.askdin.com/gallery/images/2169/1_Akhlaq.jpg

۱۲
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

هواشناسی اعلام کرده بود که روز طبیعت بارانی خواهد بود. چون دورهمی این روز براشون خیلی حیاتی بود! تصمیم گرفتند که مهمانی رو در خونه برگزار کنند. می دونست که همسایه حساسی دارند که معمولا بخاطر مهمانی ها با همسایه ها درگیر می شود، میتونست از قبل با یک عذرخواهی ساده بخاطر صداهای احتمالی راه عصبانیت را ببندد؛ اما این کا رو نکرد و با رفتارش باعث کدورت و دلخوری شد...

تو دین ما به مراعات حال همسایه خیلی تاکید شده، امام صادق علیه السلام می فرمایند: خوش همسایگى شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند1.

کمی بیشتر مواظب رفتارهامون باشیم. میتونیم بجای ناراحت کردن همدیگه بیشتر رعایت حال هم رو بکنیم. زود عصبی نشیم و تلاش کنیم با اخلاق خوب اسلامی با همه رفتار کنیم.

http://bayanbox.ir/view/5584427480646277932/hadis97.jpg

منبع:

1.کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص667، ح8: حُسنُ الجِوارِ یُعَمِّرُ الدِّیارَ وَیَزیدُ فِى العمارِ

۱۱
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

تعطیلات عید فرصتی شده بود، تا بچه ها بیشتر در اینترنت و شبکه های مجازی مشغول باشند.  خیلی نگران بودم، یکی از نگرانی هایم، قسمت سرچ گوگل بود؛ با تایپ هر حرفی از کلمه مورد نظر، انواع و اقسام لغات بر صفحه مانیتور ظاهر میشه و خیلی از اون ها هم اصلا مناسب نیستن. در قسمت سرچ عکس ها وضعیت بدتر هم هست. هر چقدر هم که بچه ها خوب تربیت شده باشن و خودشون رو کنترل کنن اما احتمالش زیاده که یه جایی کم بیارن.

تصمیم گرفتم محیط رو براشون امن تر کنم؛ دو موتور جستجوگر ایرانی یوز و پارسی جو رو جایگزین گوگل کردم. اینطوری خیالم از این بابت کمی راحت تر بود.

ان شاالله که بتونیم، محیط های مجازی رو تبدیل به محیطی امن و پاک کنیم، که دیگه نگران از دست رفتن ایمانمون نباشیم.


http://photos02.wisgoon.com/media/pin/images/o/2013/9/1380215399140244.jpg

۱۱
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

می خواست از تمام عیدش لذت ببره. یه برنامه کامل و به قول خودش بدون عیب و نقص ریخته بود. برنامه ای طبق معیارهای شیطان...

می گفت: خب چه اشکالی داره که ما هم جوونی کنیم؟ گفتم: مگه ما صاحب نداریم که طبق خواسته های شیطان رفتار کنیم؟ از زندگی لذت ببر، اما چرا با گناه؟ یکمی معیارهات رو عوض کن. میشه هم شاد و خوشحال بود و هم گناه نکرد.

می تونی برنامه های مختلف واسه خودت و دوستات بچینی که هم تفریح کنی و هم گناه نکنی. درسته جوون نیاز به شادی داره اما باید مواظب سلامت روحش هم باشه. می تونی هر روز با دوستات برنامه سینما و پارک و شنا و فوتبال بذاری. اینجوری هم حسابی خوش می گذرونی و هم گناه هم نمی کنی. برای تنوع هم، حالا که فرصت با خونواده بودن بیشتره، میتونی همین برنامه ها رو با خونواده داشته باشی.


http://ahlolbait.com/files/65/image/parhiz-az-gonah.jpg

۱۰
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: مگه من چه اطلاعات مهمی دارم که نباید در اختیار دشمن باشه؟ دیگه 4 تا جک و پیام که اینهمه شلوغ کردن نداره.

گفتم: دوست من! شما خیلی  دشمن رو دست کم گرفتی! این روزها جنگ ما در مرزها نیست، بلکه در چندین جبهه باید از کشور و مردممون دفاع کنیم، یکی از اون جبهه ها همین جنگ نرم در فضاهای مجازی هست.

فضاهای مجازی به دقت تحلیل می شن. تمامی گفتگو ها و پیام ها بررسی میشن تا به دشمن اطلاع داده بشه، که رده های مختلف سنی بیشترین میزان علاقمندی شون به چه مسائلی هست و طبق اون ها برنامه ریزی بشه که از چه راهی میشه به اون ها ضربه زد .

گاهی یه بحث معمولی سیاسی شروع میشه و به انواع شایعات ختم میشه و حس ناامیدی رو در کشور رواج میده.

بیشتر مواظب رفتارمون در شبکه های مجازی باشیم ...


http://bayanbox.ir/view/4321465914337535892/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF.jpg

۰۹
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

کنار هم نشسته بودند و از مزایای تلگرام برای هم می گفتن. آروم بهشون نزدیک و وارد  بحثشون شدم. گفتم میدونید تلگرام مشابه ایرانی هم داره؟ گفتم میدونید وقتی بحث از تولید ملی می کنیم، نرم افزارها هم شامل این تولید ملی میشن؟

رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی فرمودند: واردات کالاهایی که در داخل تولید می شوند، باید به صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود1.

وقتی مهندس های برجسته ی ما برنامه های ایرانی و مشابه خارجی تولید می کنن، چرا ما هنوز اصرار داریم که اطلاعاتمون رو در اختیار دشمن قرار بدیم؟ چرا از مهندسین هموطن خودمون حمایت نکنیم و اون ها رو دلگرم نکنیم و باعث پیشرفتشون نشیم؟

یکی از برنامه هایی که مشابه برنامه تلگرام هست و اتفاقا خیلی با کیفیت و خوب هست، برنامه سروش هست. اگه همه ما از همین برنامه استفاده کنیم، به کشور خودمون خدمت خواهیم کرد نه به دشمن.


http://naftema.com/img/files/850740616901536896.JPG

منبع:

1: 96/1/1

۰۹
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

تمام لباس های خودش و فرزندانش برند بود. گفتم: شما که همیشه از وضعیت اقتصادی و بیکاری ناله سر میدی، خودتون یکی از دلایل همین بیکاری ها هستی. با عصبانیت به طرفم برگشت و گفت: من؟

گفتم: بله شما که همیشه لباس های مارک رو با بالاترین قیمت ها میخری ، میتونی با همون پول از تولید ملی استفاده کنی و اون پول رو به کارگر های ایرانی بدی تا هم مانع خروج ارز از کشور بشی و هم به اقتصاد کشور کمک کنی.

درسته برخی اجناس ایرانی بی کیفیت هستن ، اما جنس ایرانی با کیفیت کم نداریم. برخی از تولید کنندگان انقدر بی اعتماد بنفس شدن که اجناس با کیفیتشون رو با مارک های ترک روانه بازار می کنن. چرا؟ چون ما ایرانی ها اعتماد به نفس رو از اون ها گرفتیم.

اگر کشوری موفق می خواهیم، باید از تولید ملی حمایت کنیم.


http://www.welayatnet.com/sites/default/files/media/image/10727_65300.jpg