ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۱۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۷
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

مولای من سال هاست که به نبودنت عادت کردم. 

انگار بود و نبودت برای منی که در دنیای تعلقات گرفتار شدم ، یکی شده.

انگار فراموش کرده ام که اگر بیایی، زندگی رنگ دیگری به خود می گیرد.

 طوری اسیر شیطان شده ام، که لذت با تو بودن را نمی فهمم.

کاش با گوشه نگاهی،به دلِ مرده ام،  آب حیات بچشانی...

امشب اما، عهد کرده ام به هیچ کدام از نیازهای مادی و دنیایی ام حتی لحظه ای فکر نکنم.

عهد کرده ام، فقط و فقط تو را از خدا بخواهم؛ که اگر بیایی زندگی ام تازه معنی زندگی می گیرد.

ای معنی زندگی امشب فقط تو را میخواهم، فقط تو را...

۲۵
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

زنگ زد و پرسید، دیر از خواب بیدار شدم برای سحری اصلا به ساعت نگاه نکردم و تند تند مشغول خوردن شدم. لقمه تو دهنم بود که اذون رو گفتن. حالا من چی کار کنم؟


📚 اگر در حال سحری خوردن بفهمد اذان صبح شده،‌ باید لقمه را از دهان بیرون آورد و چنانچه به عمد آن را فرو برد، روزه اش باطل است و کفاره هم بر او واجب می شود.


👈  اگر روزه دار به عمد چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل می شود؛ چه آن چیز خوردنش معمول باشد - مانند نان و آب - چه غیر معمول - مثل خاک و شیره درخت - و چه کم باشد یا زیاد؛ اما اگر سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نمی شود1.


منبع:

🔺 1.کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 357.


۲۳
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتی بود که خیلی گرفته و ناراحت بود.

 یه روز ازش پرسیدم، چی شده؟ چرا انقدر گرفته ای؟

گفت: یه مدته که با یکی از نزدیکانم مشکلاتی پیدا کردم و اون دائم داره اذیتم می کنه. با شناختی که ازش دارم میدونم اگه من کوتاه بیام ، اونم بحث رو تموم می کنه اما انقدر ازش ناراحتم که نمیتونم کارهاشو فراموش کنم. 

گفتم: اگه مطمئنی که با کوتاه اومدن تو قضیه حل می شه، بیا و تو این ماه پر برکت و بخاطر این شب پر فضیلت، ببخش و از خدا هم بخواه تا در مقابل تو رو ببخشه. 

امشب شب بزرگی هست. سعی کنیم خودمون رو آماده کنیم تا از نعمات این شب عزیز بهره مند بشیم. 

اگه حق الناسی به گردنمون هست، حتما حلالیت بطلبیم.

ببخشیم تا بخشیده بشیم. 


۲۲
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز که داشتم قرآن می خوندم، وقتی به قضیه سامری رسیدم با خودم گفتم: چطور قومی که با حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام  از دست فرعون فرار کردن و از بهشت براشون غذا آورده شد و به خدا ایمان آوردن و معجزات اون حضرت رو دیدن، تنها با غیبت 30 یا 40 روزه ی امامشون نتونستن سر ایمانشون بمونن و به بت پرستی سابقشون برگشتن؟

در تفسیر نسیم حیات خوندم که این افراد به راحتی دعوت سامری رو پذیرفتن چرا که این افراد از قبل گوساله پرست بودند و محبت بت پرستی هنوز از دل هاشون بیرون نرفته بود1. به همین دلیل بود که اینقدر راحت با دعوت سامری به پرستش گوساله رو آوردن.

گاهی محبتِ بی جا، باعث از دست دادن ایمانمون می شه. سامری ها همیشه در تاریخ وجود داشته اند و در حال منحرف کردن بشر بودن. مواظب باشیم سامری های اطرافمون گمراهمون نکنن. 

همیشه در وهله ی اول همه چیز رو با قانون خدا و اهلبیت علیهم السلام بسنجیم. بخاطر محبت افراطی به یک عقیده یا یک فرد خاص، همه چیز رو زیر سوال نبریم و قوانین اسلام رو محکوم نکنیم. 

سعی کنیم در این ماه مبارک، ایمانمون رو قوی کنیم. اگه بتونیم قرآن رو با تفسیرش بخونیم برای محکم شدن ایمانمون واقعا مفیده.

ان شاالله که خدا تو این ماه عزیز بهمون توفیق بده، مومن واقعی باشیم.


منبع:

1.نسیم حیات، ابوالفضل بهرام پور، ج 16، ص 257

۲۱
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: چرا رهبر جدیدا انقدر دم از استقلال میزنن؟ وقتی دنیا داره تبدیل به دهکده جهانی میشه دیگه این استقلال معنی پیدا نمی کنه. چرا میگن ما استقلال داریم پس یونسکو نباید برای ما طرح آموزشی بنویسه؛ خب بنویسه مگه چی میشه؟

گفتم: این لفظ دهکده جهانی فقط یه لفظ غلط اندازه. چون اگه بخوام با همون ادبیات برات توضیح بدم، هر دهکده ای خواه ناخواه یه کدخدا داره و همونطور که داریم می بینیم، آمریکا داره برای همه کشورها نقش کدخدا رو بازی میکنه با دخالت های گاه و بی گاهش و لشکرکشی هاش به کشورهای مختلف. 

وقتی ما دهکده جهانی رو بپذیریم، پس باید به قول آیت الله جوادی آملی دیاثت سیاسی رو هم بپذیریم، چون اینجا اگه کدخدا به ناموس ما که همون کشورمون هست دست درازی کنه، باید بگیم دهکده س دیگه ما و اونا نداریم، پس باید بی غیرت بشیم. وقتی فرهنگشون رو در قالب سند 2030 به ما تحمیل کنیم پس باید از قوانین دهکده تبعیت کنیم؛ در حالیکه ما تو خونه قبلا قوانین کاملا متفاوتی  داشتیم که با اخلاقمون سازگار بود، پس اینجا هم به دیاثت فرهنگی مبتلا می شیم. 

اگه دهکده جهانی رو قبول کنیم، پس باید بپذیریم که از کدخدا  و کسانی که مورد تایید کدخدا هستند، خرید کنیم، پس باز هم دچار خیانت به اعضای خونواده مون می شیم چون اونا بیکار میشن و دیگه نمیتونن خودشون تولید کنن و موارد زیاد دیگه ای از این دست گریبانمون رو می گیره...

کشور ما الان با وجود تحریم های زیاد و رهبری حکیمانه و مقتدرانه آیت الله خامنه ای حفظه الله در شرایط بسیار خوبی هست. درسته که خیلی جاها مشکل هست، که اکثرا بخاطر کم کاری و عدم توجه به فرمایشات رهبری در برخی مسئولین و دنیازدگی هاشون هست ، اما قبول کنیم که پیشرفت های علمی و صنعتی ما در زمینه های مختلف کم نبوده و باعث حیرت جهان شده1

درسته که وضعیت باید بهتر از این باشه اما مطمئنا این وضعیت با مذاکره و اعتماد به شیطان بزرگ حل نمیشه همونطوری که در 4 سال گذشته شاهدش بودیم که نه تنها به قولشون برای رفع تحریم ها عمل نکردن بلکه گاه و بی گاه با اعمال تحریم های مجدد و نقض برجام باعث صدمه به کشور شدند.

بیایم با چشم باز به قضایای اطرافمون نگاه کنیم. تحلیل هامون از ذهن خودمون باشه نه از شبکه ها و افراد معلوم الحال...

منبع:

1. برای مطالعه بیشتر درباره مهمترین پیشرفت های کشور بعد از انقلاب اسلامی کلیک کنید. 

۲۰
خرداد
بسم الله الرحمن الرحیم
این روزها مساجد، به برکت این ماه عزیز بیشتر از قبل پُر میشن و شور و حال خاصی دارن. برنامه های متنوع و مخصوص این ماه هم به برنامه های همیشگی اضافه شده و باعث پر بار شدن اون ها شده. 
وقتی یکمی دیرتر از اذان به مسجد می رسیم، دیگه جایی برای نشستن نیست و باید بیرون بشینیم؛ گاهی این مواقع با خودم میگم کاش همیشه ماه رمضون باشه تا این شور و حال رو تو مسجد ببینم. 
 امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند: 
هر که پیوسته به مسجد رود به یکى از این هشت فایده مى رسد:1ـ نشانه اى استوار (فهم آیات الهى)،2ـ دوستى قابل استفاده،3ـ دانشى تازه،4ـ رحمتى مورد انتظار،5ـ سخنى که به راه راستش کشد،6ـ یا سخنى که او را از پستى برهاند،7ـ و ترک گناهان به خاطر شرم از خدا،8ـ یا ترک گناهان به خاطر خوف از خدا1.

ان شاالله که بعد از ماه مبارک رمضان هم مقید باشیم به مسجد رفتن، تا از برکات بی نظیرش بهره مند باشیم. 
میلاد با سعادت امام حسن محجتبی علیه السلام رو تبریک میگم. ان شاالله به زودی زیارت مزار شریفشون نصیب همه ما بشه. 
منبع:
1.تحف العقول ص 235: مَنْ أَدامَ الاْخْتِلافَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصابَ إِحْدى ثَمان:آیةً مُحْکَمَةً وَ أَخًا مُسْتَفادًا وَ عِلْمًا مُسْتَطْرَفًا وَ رَحْمَةً مُنْتَظِرَةً وَ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الهُدى أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى وَ تَرْکَ الذُّنُوبِ حَیاءً أَوْ خَشْیةً
۱۸
خرداد
بسم الله الرحمن الرحیم
میدونی آتش به اختیار یعنی چی؟
وقتی تو میدون جنگ اوضاع خیلی خرابه و دشمن از هر طرف داره حمله میکنه اینجا فرمانده به افسران میگه آتش به اختیار، دیگه منتظر دستور نباشید هر جایی که خودتون صلاح می دونید رو بزنید فقط بزنید که نیان...
الان چندین ساله که رهبری دارن از تعابیر جنگ نرم، ناتوی فرهنگی، تهاجم فرهنگی و ... استفاده می کنن، اما مسئولین اجرایی کشور نه تنها کاری برای این تهاجمات انجام نمیدن که حتی این صحبت ها رو جدی هم نمی گیرن. نمونه ش رو توی مناظرات دیدیم که دغدغه فرهنگی رییس جمهور کشور، پخش شدن یا نشدن صدای یه خواننده از صداو سیما بود!
وقتی اوضاع به اینجا می رسه حضرت آقا در سخنرانی دیروزشون با جوانان می فرمایند: 
از وظایف تشکل‌های دانشجویی، تلاش همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه است. نگویید دیگر نمی‌شود در دانشگاه کار کرد؛ در دانشگاه خیلی می‌شود کار کرد.
🔹همه‌ی هسته‌های فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند. البته قرارگاه مرکزی دستور می‌دهد اما چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختیارید.
🔹گاهی اوقات احساس می‌شود دستگاه‌های مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی دچار اختلالند و تعطیلند.
🔸اینکه در وضعیتی که ما این‌همه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل افطار پخش بشود یا نشود، این می‌شود مسئله‌ی اصلی، نامه‌نگاری می‌کنند؛ این پیداست این دستگاه اختلال پیدا کرده؛ مسئله‌ی اصلی را از فرعی تشخیص نمی‌دهند.
🔸وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا شما آتش به اختیارید1.
خب حالا که آتش به اختیاریم چیکار کنیم؟
بنظر من مهمترین اصل فرهنگ سازی هست. غرب داره با تمام قوا تلاش می کنه که فرهنگ ایرانی اسلامی ما رو بی اثر کنه، در حالیکه ما با همین فرهنگ می تونیم بچه هایی تربیت کنیم که مقابل اون شیطان بزرگ بایسته.
هر کسی به فراخور حالش باید یه کاری انجام بده ، وقتی فرمانده اعلام کرده در وضعیت آتش به اختیار هستیم یعنی جای دیگه وضعیت قرمز هست. شاید این معنی رو هم داشته باشه که فرمانده از نیروهای زیر دستش قطع امید کرده باشه، پس دیگه جای تامل نیست. 
حضرت اقا در قسمت دیگه ای از سخنرانیشون از اینکه تمام توجه ما به فضای مجازی باشه هم انتقاد کردن، باید گفتمان انقلاب اسلامی رو به مردم، خوب معرفی کنیم. از دانشگاه ها و مساجد و محل کار شروع کنیم. نباید اجازه بدیم دشمن تفکرات غلطش رو در مردم نهادینه کند...

منبع:
1. ۹۶/۳/۱۷
۱۷
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

با اصرار زیاد همه خونواده رو برای افطاری دعوت کرد خونشون. هرچی بهش گفتیم الان با این موقعیت شما لازم نیست افطاری دعوت کنی قبول نکرد و گفت منم میخوام ثواب افطاری دادن رو ببرم. اخه امروز یه حدیث شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودن: 

هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است1

وقتی وارد خونه شدیم، سفره رو که دیدم جا خوردم. انواع و اقسام غذاها و دسرها توی سفره بود. بیشتر از نیمی از غذاها باقی موند و برگشت به آشپزخونه. وقتی پرسیدم آخه با این وضعیت اقتصادی تون چرا اینقدر خودتون رو تو خرج انداختید؟

 گفت: خب نمیشد از فامیل کم بیاریم که ...

واقعا رسم غلطی هست که حتی برای افطاری دادن هم چشم و هم چشمی وجود داره. و واقعا خیلی جاها اسراف میشه. 

امام صادق علیه السلام می فرمایند: 

امام صادق علیه السلام فرمود: انسـان مؤمن اسراف و زیاده روى نمى کند بلکه میانه روى را پیشه خـود مى سازد2.

ان شاالله بتونیم در این ماه عزیز خودمون رو به اخلاق مومنانه آراسته کنیم و از چشم و هم چشمی و اسراف و هر چیزی که باعث دور شدن از خدا میشه پرهیز کنیم. 


منابع:

1.الکافى، ج 4 ص 68، ح 1: من فطر صائما فله مثل اجره

2.مجموعة الاخبار، الباب 30، حدیث 1 : صِفَةُ الْمُؤْمِنِ ... لایُبَذِّرُوَ لایُسْرِفُ بَلْ یَقْتَصِدُ.

 
۱۶
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم
وقتی روزه می گرفت، واویلا بود. نه حوصله داشت، نه خوش زبان بود و نه با اطرافیان درست برخورد می کرد. می گفت: روزه خیلی بهم فشار میاره. 
گفتم: مگه بقیه روزه نمیگیرن؟ فقط به شما فشار میاد؟ شما که انقدر سعی می کنی تا خوب باشی حیف نیست تو این ماه مبارک بقیه رو از خودت برنجونی؟
امام صادق علیه السلام فرمود:
آنگاه که روزه مى‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز کند1

ما روزه می گیریم که خودمون رو از نظر معنوی تقویت کنیم و تمرین مسلمانی حقیقی کنیم؛ نه اینکه به بهانه گرسنگی دیگران رو عذاب بدیم. 

سعی کنیم در این ماه مبارک روحمون رو بزرگ کنیم. سعی کنیم حالا که با نخوردن به بدنمون سخت می گیریم با گناه نکردن هم به نفسمون سخت بگیریم. ان شاالله که از روزه داران حقیقی این ماه باشیم. 


منبع:

1.الکافى ج 4 ص 87، ح 1: اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک

۱۵
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

گفت: این روزها خیلی انرژی کمی دارم، نمیتونم تو جلسات دعا و نیایش شرکت کنم. دلم میخواست تو ماه رمضون حسابی استفاده کنم، اما نمیدونم چیکار کنم؟

گفتم: خب همین نیتی که داشتی خودش برات کلی ثواب نوشته میشه1

اما حالا که دوست داری حسابی از این ماه بهره ببری می تونی تا میتونی قرآن بخونی. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: هر کس براى کسب رضایت خدا و آگاهى در دین قرآن بیاموزد، ثوابى مانند همه آنچه که به فرشتگان و پیامبران و رسولان داده شده، براى اوست2.

می تونی حتی هر روز به نیت یکی از شهدا یا عرفا یا ائمه علیهم السلام قرآنت رو بخونی. یکی از اساتیدمون می گفتن به نیت یاران امام حسین یا مادران امام ها قران یا فاتحه بخونید و اثراتش رو در کارهاتون ببینید.

ان شاالله که بتونیم در این ماه بهترین استفاده رو ببریم و آخر ماه حسرت کم کاری هامون رو نخوریم.

منابع:

1.وسائل الشیعه، ج 1، ص 48: انما الاعمال بالنیات: اعمال در گرو نیت هاست.

2.همان، ج6، ص184، ح7683: مَن قَرَأَ القُرآنَ ابتِغاءَ وَجهِ اللّه و َتَفَقُّها فِى الدّینِ کانَ لَهُ مِنَ الثَّوابِ مِثلَ جَمیعِ ما اُعطِىَ المَلائِکَةُ و َالأنبیاءُ وَ المُرسَلونَ


۱۴
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

با ناراحتی گفت: از بعد از انتخابات انقدر شبهات مختلف رو شنیدم که دیگه نمیتونم راه رو از بیراهه تشخیص بدم. احساس می کنم دارم به پوچی می رسم. اصلا چرا انقلاب کردیم؟ انقلاب کردیم که چی بشه ؟ هدفمون چی بود؟ حالا که انقلاب کردیم به اهدافمون رسیدیم؟ اصلا ما کجای کاریم؟ 

گفتم: امام می خواستن که مردم رو از دست تفکر اومانسیم و سکولاری نجات بدن و جامعه ای بر پایه ی اسلام بنا کنند. اگه میخوای بیشتر با اندیشه ها و دغدغه های ایشون آشنا بشی بهت توصیه می کنم حتما کتاب مبانی معرفتی اندیشه امام خمینی رحمة الله علیه رو بخون. با خوندن این کتاب می تونی شناخت بهتری نسبت به انقلاب و امام انقلاب پیدا کنی. 

سالروز رحلت جانگذار معمار کبیر انقلاب اسلامی تسلیت باد.

۱۲
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

تو کوچه داشتم می رفتم، با صدای جیغ و ناله های بچه کوچکی توجهم جلب شد. وقتی برگشتم، دیدم خانمی بچه دو یا سه سالش رو وسط کوچه داره به طرز وحشتناکی میزنه . 

شاید اون بچه خیلی شیطونی کرده بود، شاید اون مادر شرایط روحی خوبی نداشته، شاید من از وضعیت اون زن خبر نداشتم، اما واقعا حق بچه ی به این کوچکی این مدل تحقیر شدن و کتک خوردن نیست مطمئنا. 

معمولا مادرها از هر کسی به بچه هاشون دلسوزتر هستن. تا مدت ها این صحنه از ذهنم بیرون نمی رفت. 

واقعا لازمه که مواظب رفتارهامون باشیم. بجز ضربه فیزیکی که به بچه میزنیم، اون بچه دچار بحران روحی میشه. وقتی پیش دیگران بچه مون رو اینجوری خورد می کنیم، اون بچه دیگه چطوری اعتماد بنفس خودش رو دوباره پیدا کنه؟ 

مراجع محترم عظام در این باره می فرمایند:

 چناچنه مادر به صورت فرزند سیلی یا چیز دیگری بزند: 

1. اگر سرخ شود: دیه آن 1/5 مثقال شرعی طلای سکه دار است که هر مثقال 18 نخود است.

2. اگر کبود شود: دیه آن سه مثقال شرعی طلای سکه دار است.

3. اگر سیاه شود: دیه آن 6 مثقال شرعی طلای سکه دار است. (صافی و نوری: سکه دار بودن لازم نیست)

+ اگر جای دیگر بدن کسی را بواسطه زدن ، سرخ ، کبود یا سیاه کند نصف آنچه در بالا گفته شد باید بدهد.

+ در حکم بالا فرقی بین تادیب و غیر آن نیست.

+مادر یا معلم در صورتی می تواند بچه را بزند که اولا به قصد ادب کردن باشد ( نه تسکین غضب خودش) و ثانیا باید با اجازه پدر یا جد پدری باشد و ثالثا نباید موجب دیه شود1.


منبع:

1. توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 1142، م 2815 . 2278

۰۹
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

تو مسجد نشسته بودیم و مشغول قرائت قرآن. دائم با گوشی مشغول بود. یا پیامک می داد یا صفحه رو خاموش و روشن می کرد و منتظر پیام یا تماس بود.

با خودم فکر کردم اگر همین قدر مشتاق ارتباط با خدا بودیم و از هر لحظه برای ارتباط با خدا استفاده می کردیم الان در چه وضعیت معنوی خوبی بودیم. چقدر به خدا نزدیک شده بودیم. 

کاش روزانه برای ارتباط با خدا وقت بگذاریم، مخصوصا حالا که ماه رمضون هست. توی این 30 روز می تونیم تمرین کنیم تا برای بقیه ماه های سال هم به این ارتباط با خدا عادت کنیم.

امام علی علیه السلام می فرمایند: هر کس رابطه اش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود1.

بعضی از مشکلاتی که این روزها با اون ها درگیر هستیم ، بخاطر دوری از خداست. گاهی با یه توجه و توسل خیلی از مشکلاتمون به راحتی حل میشه. 

ان شاالله که در این ماه مبارک ، بتونیم رابطه مون رو با خدا بهتر کنیم و بندگی کردن رو خوب بیاموزیم.

منبع:

1.من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 396 ، ح 5845 - تنبیه الخواطر یا مجموعه ورام ج 2 ، ص 163 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 68، ص 366، ح 12: مَن أَصلَحَ فیما بَینَهُ و َبَینَ اللّه  أَصلَحَ اللّه  فیما بَینَهُ وَ بَینَ النّاسِ

۰۹
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

بهم پیام داد و درباره مساله ای نظرم رو خواست. پرسید میتونی منو قانع کنی؟

تمام تلاشم رو کردم با اینکه با تندی باهام برخورد می کرد با آرامش مطلب رو براش توضیح بدم، اما باز هم اصرار داشت که من رو به خاطر مواضعم خشک مقدس و تندرو خطاب کنه... با اینکه خودش از من نظر خواسته بود و خودش بود که بحث رو شروع کرده بود، شروع کرد به ابراز ناراحتی از حرف های من... وقتی کار به اینجا رسید گفتم دوست من بیا بحث رو تموم کنیم چون نه شما قانع میشی و نه به حرف های من توجه می کنی و فقط میخوای از لا به لای حرف ها چیزی پیدا کنی و با اون دوباره ه بحث کردن مشغول بشی...

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: 

 مجادله را رها کنید؛ زیرا مؤمن مجادله نمى کند؛ مجادله را رها کنید؛ زیرا مجادله گر قطعا زیان مى بیند1.
 کاش سعی کنیم به جای جدل کردن به حرف های دوستانه توجه کنیم. این ماه، تا میتونیم روی سعه صدرمون کار کنیم و از مجادله دوری کنیم. وقتی حرف منطقی می شنویم بهش فکر کنیم؛ نه اینکه چون مخالف نظر ما هست سریع درموردش جبهه بگیریم. 
ان شاالله تا جایی که میتونیم سعی کنیم، در این ماه خودمون رو بیشتر با لباس تقوا بپوشانیم و به اوامر و نواهی توصیه شده در این ماه عزیز بیشتر توجه کنیم.

منبع:
1. بحار الأنوار : ۲/۱۳۸/۵۴ :  ذَروا المِراءَ فإنَّ المؤمنَ لا یُماری ، ذَروا المِراءَ فإنّ المُماری قد تَمَّت خَسارَتُهُ

۰۷
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

با حالت خاصی گفت: مگه نمیگید روزه بگیریم که حال فقرا رو درک کنیم. خب باشه ما درک کردیم ولی بجای روزه گرفتن و عصبی شدن و خسته شدن میریم و به فقرا کمک می کنیم نه اینکه راحت هر کاری دلمون میخواد بکنیم و دلمون خوش باشه که روزه هستیم...

گفتم: کی دلیل تامه روزه رو گفته؟ شاید یکی از دلایلش همین باشه اما مطمئنا همه دلیل این نیست. 

بعد هم فکر نمی کنی یکمی تند میری؟ اگه ما به کسی درباره حجاب یا دروغ یا ... امربه معروف بکنیم سریع میگی قضاوت نکن! اما خودتون اجازه دارید که قضاوت کنید؟ 

 دین ما همونقدری که به نماز و روزه اهمیت داده، همونقدر هم به خمس و زکات پرداخته. اگه ما روزه می گیریم خمس اموالمون رو هم میدیم و همین خمس خرج اون فقرای مورد نظر شما میشه. 

دین ما همونقدر که به این یک ماه رمضان تاکید کرده، همونقدر هم در یازده ماه بعدش به هر بهانه ای به صدقه و کمک به برادر دینی سفارش کرده. 

بله ممکنه یه عده آداب روزه داری رو رعایت نکنن ، اما این باعث نمیشه که ما هم به همین دلیل از دین زده بشیم و بگیم پس ما دیگه روزه نمی گیریم. اگه میخوایم به خاطر خدا به مردم فقیر کمک کنیم، به خاطر همون خدا به فرامینش عمل کنیم.

 خوبه که یکمی برای خدا بندگی کنیم. بدون چون و چرا... 

۰۵
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

خدایا شکرت که تونستیم اومدن این ماه رمضون رو هم ببینیم. 

دلم میخواد این ماه رمضونم، با همه رمضون های گذشته م فرق داشته باشه.

دلم میخواد، امسال واقعا از هیچی کم نذارم. از لحظه لحظه هام استفاده کنم. برای همه کارهایی که انجام میدم نیت الهی داشته باشم. 

دوست دارم امسال طوری نفسم رو تربیت کنم، که اگه با خبر نزدیک شدن ظهور مواجه شدم، از دست خالی بودنم شرمنده نباشم... 

دوستان سعی کنیم امسال رو جوری برنامه ریزی کنیم که بعدا بخاطر از دست رفتن فرصت هامون ناراحت نباشیم. 

امشب اعمالی داره، سعی کنیم تا جایی که برامون امکان داره اعمال رو انجام بدیم. حتی اگه بعضی از اعمال این ماه برامون سخته یه مقداری رو ازش انجام بدیم. مثلا اگه سخته برامون تو این ماه هزار رکعت نماز بخونیم شبی دو رکعت بخونیم...

اما تلاشمون رو بکنیم که تو این ماه نفسمون رو تربیت کنیم

ان شاالله که از صاحب این ماه بهترین تقدیرها رو هدیه بگیریم. 

برای اطلاع از اعمال مخصوص شب اول ماه مبارک رمضان کلیک بفرمایید.

۰۵
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتی بود برام از پیج هایی که دنبال می کنه حرف می زد. از مدل لباس هاشون، از سبک زندگی هاشون، از فرهنگ بالاشون! و خلاصه از همه چی یه زندگی شبه غربی و سکولار...  

چندباری که باهم حرف زدیم گفتم، فکر نمی کنی دیدن بعضی صحنه ها برای ما که مسلمونیم، جایز نیست؟ گفت: اتفاقا موافقم منم به اونا دقت نمی کنم و سریع ازشون رد میشم... /:

چند روز پیش اومد پیشم، می گفت: نمیدونم چرا ماه رمضون امسال برام مثل هر سال نیست، انگار اون شوق و حال هر سال رو ندارم. از خودم راضی نیستم دوست ندارم اینجوری باشم. 

گفتم: قبول داری که بعضی چیزا اثر وضعی داره؟ قبول داری بعضی دلبستگی های ما مغایرت دارن با بعضی دلبستگی های دیگه مون... 

نمیگم حتما به این دلیله ، اما می تونیم روی این قضیه هم فکر کنیم که ،بعضی وقت ها بدون اینکه خودمون متوجه بشیم ساعت ها از وقتمون رو تو فضای مجازی میگذرونیم که واقعا مسموم هست و خیلی وقت ها ممکنه حتی خیلی جاهاش فضاهای غیر شرعی داشته باشه. 

خیلی وقت ها، دیر به نماز رسیدی برای اینکه مشغول گپ و گفت توی یکی از گروه هات بودی، گاهی شده بعضی از برنامه های روزانه ت رو حذف کردی برای اینکه دیگه وقتت کمتر شده... 

بنظر من همه اینا روی روح آدم تاثیر میذارن، اگه نتونیم مدیریتشون کنیم. 

نمیگم کلا فضای مجازی رو تعطیل کنی اما براش برنامه ریزی کن. اگه میبینی تو بعضی صفحات بری ایمانت رو از دست می دی خب دوست عزیزم نرو. اگه میبینی اهمیت معنویات برات بیشتره و دلت نمی خواد تحت الشعاع قرار بگیرن ، پس مواظب برنامه هات باش.

ان شاالله با یه برنامه ریزی دقیق تو این ماه رمضون، خطوط قرمز خودت رو تعیین کن و سعی کن تحت هیچ شرایطی ازشون نگذری. ان شاالله که با تمرین تو این یک ماه بقیه یازده ماهت رو هم بیمه می کنی. 

۰۳
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: پارسال قبل از ماه رمضون سنگ کلیه داشتم و دکتر برام روزه گرفتن رو ممنوع کرد، تا امسال هم مشکلم برطرف نشده و نتونستم قضای روزه هام رو بگیرم. حالا تکلیف روزه هام چی میشه؟ 

 مقام معظم رهبری می فرمایند:

اگر بیماری یک سال ادامه پیدا کند، شما بیمار سالانه هستید و قضاء از گردن شما برداشته می شود، و برای هر روز باید750 گرم مواد غذایی به فقیر دهید1.


منبع:

1.اجوبة الاستفتائات، سؤال ۷۴۹

 

۰۲
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: خیلی دوست دارم، امسال ماه رمضون حتما یک بار قرآن رو ختم کنم، اما تا حالا نتونستم. با زبون روزه خیلی سخته...

گفتم: قرآن 600 صفحه ست. اگه 600 رو تقسیم بر 30 روز ماه رمضون کنیم، میشه 20 صفحه در هر روز. اگه این بیست صفحه رو تقسیم بر 5 وعده نمازها بکنی میشه 4 صفحه به نست هر نماز.

اگه بعد از هر نماز فقط 4 صفحه بخونی ، ان شاالله می تونی یک قرآن رو ختم کنی. حتی می تونی اگه برای نمازهای مغرب و عشا نتونستی و حالشو نداشتی در طول روز یه زمانی رو براش اختصاص بدی. 

یکی از دوستان می گفت: وقتی تعداد صفحاتش اینجوری کم باشه حتی می تونم با تفسیرش بخونم و این خیلی بهتر هم هست تو ماه رمضون حسنه ها چند برابر میشن دیگه قرآن خوندن با تفسیر که نور علی نور میشه.

ان شاالله که خدا بهمون توفیق عمل بده.