ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۳۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۹
فروردين

 اهمیت به سرنوشت ساز ترین انتخاب زندگی


بخشی از ساختار آینده مرهون این انتخاب است. در چهارچوب ضوابط و در نهایت احترام این مرحله را طی کنید.



۲۸
فروردين

🔅زندگی معنوی خسته کننده یا مفرح؟🔅


▪️دوست داشت به خواستگار مومنش پاسخ مثبت بدهد، اما نگران بود، مثل توصیفات خانواده اش از مومنین، خشک و کسل کننده باشد. به خدا توکل کرد،  سوالش را پرسید: «شما روزهای جمعه و تعطیلات اهل تفریح هستید ؟»

▫️پسر با لبخندی گفت: روز جمعه اعمال عبادی زیادی داره، اما انجام اون ها منافاتی با تفریح حلال نداره. میشه هم به اعمال روز جمعه برسیم و هم به تفریح و صله رحم...

▪️بعضی فکر می کنند، اگر معنویات رو پر رنگ کنند، زندگی خسته کننده خواهد شد در حالیکه این تفکر، ناشی از عدم شناخت انسان های مومن است. 

▫️این یک قاعده است: هرچقدر معنویت در زندگی کمتر باشد مشکلات بیشتر و هرچقدر معنویت بالاتر، مشکلات کمتر است1. 


🔻منبع:

1.  محسن عباسی ولدی، تا ساحل آرامش (قایق مهربانی)، ص 87

۲۷
فروردين

 آزمایشات پزشکی را کوچک نشمارید!

 در صورت تفاهم پس از اولین جلسه و مثبت بودن پاسخ آزمایشها، به روند خواستگاری ادامه دهید.


۲۲
فروردين

 عقیده صحیح در ازدواج 🔈



تفاوت ازدواج با فرد مومن و غیرمومن دربیان امام مجتبی(ع)؛ مومن اگرفردی راهم نخواهد هیچگاه به او ظلم نمی کند.

۲۱
فروردين

همیشه از همسرش طلبکار بود. هرکارِ دوست داشتنی را وظیفه شوهرش می دانست و هر بی توجهی یا عدم اطلاع از خوش آمدهای خودش را گناهی نابخشودنی می پنداشت... بدون اینکه خودش هم همین رفتارها را در مقابل همسرش داشته باشد، انتظار داشت و انتظار و انتظار...

▫️در برخورد با دیگران، خصوصا همسر، همانطوری رفتار کنیم که دوست داریم با ما برخورد شود1. 

▪️زندگی جاده ای دو طرفه است. اگر احترام و محبت را دوست داریم، باید احترام بگذاریم و محبت کنیم...

▫️ این نکته باعث نشود که اگر با ما بد رفتار شد، ما هم در جواب بد رفتار کنیم. اتفاقا همین رفتار درست ما می تواند، باعث بیدار کردن طرف مقابل و درست کردن رفتارش شود.


🔻منبع:

1.  نهج البلاغه، نامه 31: امام علی علیه السلام به فرزند بزرگوارشان امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: پسرم خویشتن را معیار (برخورد) با دیگری قرار ده. پس برای دیگران دوست بدار آنچه را که برای خود دوست داری و آنچه را برای خود ناپسند میشماری برای دیگران نیز ناپسند شمار.


۲۰
فروردين

🙂خوش خلقی😀


▫️همیشه لبخد بر لب داشت. هیچ وقت با صدای بلند یا عصبانیت با کسی برخورد نمی کرد. حتی در بدترین شرایط روحی هم با آرامش مسائل را حل می کرد. 

▪️یکی از عوامل استحکام بنیان خانواده خوش خلقی طرفین هست. وقتی زن و مرد با اخلاق خوب رفتار کنند، حتی اگر مشکلات زیادی هم بر سر راه داشته باشند، همین امنیت فضای خانه باعث دلگرمی و تجدید قوای آن ها می شود. 

▫️خوش خلقی واژه ای است؛ که در دین ما تاکیدات فراوانی به آن شده1، تا جایی که یکی از اصلی ترین ملاک ها برای سنجش کمال و نقص ایمان2 شمرده شده است. 


منابع:

1.  الامالی صدوق، ص 270: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: جبرئیل از جانب خداوند عالمیان بر من نازل شد و چنین پیغام آورد: «ای محمد! بر تو باد خوش خلقی که بد اخلاقی ، خیر دنیا و آخرت را با خود می بَرد.» سپس فرمود: «آگاه باشید که شبیه ترین شما به من، کسی است که اخلاقش بیش از همه مانند من باشد.»

2.  الکافی، ج 2، ص 99: امام باقر علیه السلام فرمودند: کامل ترین مومنان از نظر ایمان، خوش اخلاق ترین آنهاست.



۲۰
فروردين

خواستگار حقیقی یا دروغی؟




۲۰
فروردين

 رویکرد همسرتان را در مسائل مالی بشناسید

بر این اساس می توانید توقعات و انتظارات متقابل را بر اساس درآمدتان تنظیم نمایید.


۱۸
فروردين

اخلاق؛ معیار ازدواج است🔈



روحیه حق پذیری؛ معیار مهمی که خیلی ها از آن غافل اند،می تواند خیلی از بگو مگو های پس ازدواج را خاتمه دهد.

۱۸
فروردين

🔸🔹قول های بی پشتوانه 🔹🔸


▫️از اول مخالف کار کردن همسرش بود. روز خواستگاری وقتی دختر درباره کار کردن پرسید، بی درنگ گفت: من مشکلی با کار کردن شما ندارم؛ شاید به این امید بود که بعدا منصرفش خواهد کرد...

▪️باید بدانیم، قول و قرارهای ما مبنای تصمیم گیری طرف مقابل برای ازدواج است. قولی بدهیم که توان اجرا کردنش را در خود ببینیم. 

▫️اگر از اول توان اجرای برخی کارها را در خود نمی بینیم، صادقانه اعلام کنیم که این امر از عهده ی من خارج است.

▪️اسلام اهمیت زیادی برای وفای به عهد قائل است1، پس مومنانه رفتار کنیم.


منبع:

1.  نهج البلاغه(صبحی صالح) نامه 53 ،ص444: امام علی علیه السلام می فرمایند: وَ إیّاکَ ... اَن تَعِدَهُم فَتُتبِعَ مَوعِدَکَ بِخُلفِکَ... خُلفَ یوجبُ المَقتَ عِندَ اللّه  وَ النّاسِ؛ بپرهیز از خلف وعده که آن موجب نفرت خدا و مردم از تو مى شود.


۱۷
فروردين

🔴شناخت عیوب خود🔵


▪️همسرش نارحت بود. دلیلش را نمی دانست، غرورش هم اجازه پرسیدن نمی داد؛ اما حدس می زد، مشکل از رفتارهای خودش باشد1. 

▫️تمام رفتارهای خود را زیر ذره بین برد و رفتارهای همسرش را در مواجهه با آن ها می سنجید. بالاخره پیدا کرد... 

▪️یکی از مهم ترین گام های اصلاح روابط بین زوجین، برطرف کردن عیوب خویش است. اولین راه برای این کار هم شناسایی عیوب است. 

▫️در زندگی مومنانه، به جای اینکه روی عیب های دیگران تمرکز کنیم و باعث ناراحتی شویم، روی عیب های خود تمرکز کرده2 و رفتار خود را اصلاح می کنیم. 

▪️مومنانه زندگی کنیم...


منابع:

1.  غرر الحکم و درر الکلم، ص 711: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: کسی که به دنبال عیوب مردم است، از خود آغاز کند.

2.  همان، امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: برترینِ مردم کسی است که عیوبش او را از عیب های مردم غافل می کند.

۱۷
فروردين

عواطف لطیف!

 

ارج نهادن به هنر و تشویق او موجب شکوفایی خلاقیت ها می گردد. اگر به هنر او توجه نشود، سرخورده شده باعث کم فروغ شدن هنر او می شود.



۱۶
فروردين

😤غیرت بی جا😤

🔹بعد از عقد، حساسیت هایی پیدا کرده بود، که قبلا نداشت. از علاقه ی زیاد، گاهی سختگیری های عجیبی می کرد؛ که در هیچ رساله ی عملیه ای نیامده بود. متوجه ناراحتی های همسرش شده بود، اما بنظر خودش غیرت مرد، به همین معنی بود.

🔸تصمیم گرفت برای اینکه همسرش را متوجه رفتار درستش کند، برای مشاوره به یکی از مشاوران مورد اعتماد مراجعه کنند.

🔹اما بر خلاف انتظار مرد، حرف های مشاور کاملا برخلاف تفکرات او بود. مشاور معتقد بود، او حق ندارد از شرع جلو بزند. اگر می خواهد به دین عمل کند باید طبق دستورات دین رفتار کند، نه طبق میل خودش. این رفتارها فقط باعث لجاجت همسر می شود1. 

 🔸میانه روی، بهترین دستورالعمل برای زندگی است.


منبع:

1. نهج البلاغه، نامه 31: امام علی علیه السلام در سفارش به امام حسن علیه السلام فرمودند: برحذر باش که غیرت بی جابورزی، که این کار ، انسان سالم را به بیماری و بی گناه را به آلودگی سوق می دهد.


۱۵
فروردين

اثرتعامل بادیگران درزندگی 

حرف های خانواده های طرفین می تواندزندگی شماراتحت الشعاع قراردهد. البته میزان این اثرگذاری به مدیریت شما بستگی دارد.



۱۵
فروردين

😣توقعات بی جا😣


🔹تازه عقد کرده بود. برای دورهمی دوستانه، در خانه یکی از دوستان جمع شده بودند. همه دورش جمع شده بودند و رموز موفقیتشان را در اختیارش می گذاشتند. ناگهان یکی از دوستان بلند گفت: هیچ وقت به کم قانع نشو! وگرنه همسرت کمتر تلاش می کنه. اگه ببینه تو خرجت بالاست، اون هم بیشتر کار می کنه...


🔸معیارهای ما در زندگی، مهم ترین سرمایه های ما هستند. هرچقدر این سرمایه ها با ارزش تر باشند، زندگی قوام بهتری خواهد داشت. 


🔹اگر معیار در زندگی خدا و رضایت او باشد، زندگی، آرام، بی دغدغه و بدون تنش پیش خواهد رفت. زیاده خواهی هیچ گاه مورد رضایت دین ما نبوده1.  اما درباره قناعت توصیه های زیادی شده2. 


منابع:

1. ثواب الاعمال، ص 287: هر کس زنی داشته باشد که با او ناسازگاری کند و به آنچه خداوند متعال روزی مرد کرده، قانع نباشد و بر شوهر خود تحمیل کند، خداوند از آن زن ، هیچ کار نیکی را که نگه دارنده ی او از آتش دوزخ باشد، نمی پذیرد و تا زمانی که چنین است، خداوند بر او خشمگین است. 

2.  غرر الحکم : 3295 منتخب میزان الحکمة : 480: انعم الناس عیشا من منحه الله سبحانه القناعة و اصلح له زوجة : خوش ترین زندگی را کسی دارد که خداوند سبحان قناعت را ارزانیش دارد و همسری پاک و شایسته نصیبش گرداند.



۱۵
فروردين

تاثیر محیط بر رفتار 

علاوه برخانواده، درسایر محیط هایی که فرددرآن رشد کرده نیز تحقیق نمایید. برخی افردا دردومحیط متفاوت دورفتار متفاوت دارند. 

۱۴
فروردين

😥انتظارات همسر😪


▫️مدت کمی از عقدشان گذشته بود. پسر نمی فهمید چرا همسرش اصلا به خواست او توجهی نمی کند. دختر هم فکر می کرد اگر به همه ی درخواست های همسرش توجه کند، تحقیر می شود. بنظرش برای بزرگ شدن شخصیتش باید با صلابت رفتار می کرد و به همه حرف های شوهرش چشم نمی گفت. 

▪️اما زن ها باید بدانند، با اطاعت از همسر نه تنها کوچک نمی شوند؛ که مهر و محبت آن ها هم در دل همسرانشان بیشتر شده و یکی از بزرگترین امتیازات زندگی آن ها شمرده خواهند شد1 .

▫️مثبت اندیشی، باعث محبت بیشتر و زیباتر شدن زندگی خواهد شد. پس با افکار اشتباه، آرامش زندگی را بهم نزنیم.


منبع:

1.الکافی، ج 5، ص 327:  امام صادق علیه السلام از قول پدرانشان علیهم السلام از رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم  نقل کرده اند که فرمود: پس از اسلام، مرد مسلمان هیچ بهره ای نبرده که برتر از همسر مسلمانی باشد که وقتی به او نگاه می کند، شاد شود و وقتی به او دستور می دهد، اطاعت کند و وقتی که شوهر نیست، خود را (از خیانت) و مال شوهر را (از تلف شدن) حفظ کند.


۱۳
فروردين

خانواده موفق بهترین الگوبرای فرزندان 

اگر رفتار پدرومادرباهم ونحوه تعامل آنها بافرزندان خوب باشد،به بهترین الگو برای فرزندانشان مبدل خواهندشد.


۱۳
فروردين

🗓دوران عقد، زمانی برای شناخت بهتر🗓


▪️تصمیم گرفته بود، از دوران عقد، بیشترین استفاده را برای شناخت ریزتر و بهتر  اخلاق همسرش داشته باشد. کنار همه احساسات و علائق دوران عقد، با ریزبینی خاصی به اخلاقیات همسرش توجه می کرد.

▫️برای اینکه زندگی بهتری داشته باشیم، بهتره از دوران عقد برای  شناخت اخلاقیات و حساسیت های هم بهره بگیریم1. وقتی پای یک عمر زندگی در میان باشد، یکی از مهم ترین مسائل، همین نکات ریز و به ظاهر کم اهمیت است. باید رفتارها رو بر اساس میزان اهمیت، درجه بندی کنیم و بر اساس آن تصمیم درست بگیریم. 

هیچگاه تصور نکنیم بعدا او را عوض می کنیم، بلکه باید از حالا با او صحبت کنیم، شاید علاقه ای به تغییر نداشته باشد.


منبع:

1.  محسن عباسی ولدی، تا ساحل آرامش، ج 1 (فانوس دریایی)، ص 193



۱۳
فروردين

 از گفتگو با همسرتان طفره نروید.

صحبت کردن و استدلال آوردن هم موجب رشد عقلانیت شما خواهد شد و  هم تصمیم های عاقلانه خواهید گرفت.