ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۱۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

روزی حضرت عیسی علیه السلام و حواریون از کنار روستایی عبور می کردند که جنازه های اهالی روستا همه بر زمین مانده بود و همه مرده بودند. حضرت فرمود اینها حتما دچار عذاب شده اند ؛ و الا یکدیگر را دفن می کردند. حواریون عرض کردند: ای نبی خدا به ما بفرما به چه علتی اینها دچار عذاب شده اند؟ بفرمایید تا ما به آن کار دچار نشویم. ناگهان حضرت، مردگان را خطاب قرار داد و یکی از آنها به اذن خدا به سخن درآمد و گفت اهالی این روستا اهل گناه بودند و خیلی به این دنیا دلبسته بودند به همین علت مورد عذاب واقع شدیم. حضرت فرمود وای بر شما! حالا چرا تو جواب دادی از بین اینها؟ او گفت: من اهل گناه نبودم اما دیگران را نیز موعظه نمی کردم به همین علت، من هم موقع عذاب واقع شدم.

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود 1.

چو می بینی که نابینا و چاه است           اگر خاموش بنشینی گناه است

مثال امر به معروف نیز همین است، افرادی که متوجه اشتباهات خود نمی شوند، لازم است که دیگران به آنها تذکر دهند.

ممکن است برخی، بگویند به شما ارتباطی ندارد و نباید دخالت کنید، مثل این است که کشتی در دریا در حال حرکت باشد و یک نقر در حال سوراخ کردن کشتی باشد و در پاسخ به اعتراض دیگران بگوید من قسمت خودم را سوراخ می کنم و به شما ارتباطی ندارد. آیا به حرف چنین کسی نمی خندند؟ آیا چنین فردی تفکر درستی دارد؟

برخی از گناهان جنبه ی عمومی و اجتماعی دارند و بعضی گناهان جنبه ی فردی و شخصی.

در شرع مقدس، با گناهانی که جنبه ی اجتماعی و عمومی دارند باید بشدت برخورد شود و در صورت تکرار برای بعضی از آنها حدّ لازم می شود.

خداوند در آیه ی 251 سوره ی بقره می فرمایند: اگر گروهی از مردم جلو فتنه و فساد دیگران را نگیرند ، همه ی زمین به فساد کشیده می شوند2

در همین زمانه ی خود ما اگر جوانان ما از جان خود نمی گذشتند و در سوریه با داعش نمی جنگیدند به قول مقام معظم رهبری ما الان باید در کرمانشاه و سوریه در مقابل آنها می ایستادیم ، همانطور که عراقی ها و سوری ها سکوت کردند و دشمن خاک آنها را گرفت.

گاهی وقتی دعا می کنیم ، دعاها مستجاب نمی شوند ، بعد می پرسیم چرا دعاهای ما مستجاب نمی شوند ، دلیل برخی کارها، خودِ ما هستیم.

رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله و سلم :

تا زمانى که مردم امر به معروف و نهى از منکر نمایند و در کارهاى نیک و تقوا به یارى یکدیگر بشتابند در خیر و سعادت خواهند بود، اما اگر چنین نکنند، برکت‏ها از آنان گرفته شود و گروهى بر گروه دیگر سلطه پیدا کنند و نه در زمین یاورى دارند و نه در آسمان3.

اگر هر کسی در هر جایی که هست در مورد هر اشتباهی موضع گیری کند و کار درست را انجام دهد، دیگر کسی نمی تواند اشتباه کند. و این نگرانی وجود خواهد داشت که نکند کار اشتباهی انجام دهم و با من برخورد شود!

ما باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را احیا کنیم. این یک وظیفه بر تک تک ماست. نباید از تنها بودن بترسیم. وقتی کم کم شروع کنیم و این کار را مثل یک فرهنگ رایج در جامعه عادی کنیم، دیگر نگرانی از طرز برخوردها و تنهایی هم نخواهیم داشت. البته هر کاری در ابتدا سخت است اما برخی سختی ها را باید با جان و دل پذیرفت، اگر مدینه ی فاضله می خواهیم برای بوجود آمدن آن باید تلاش کنیم. اگر امام زمان می خواهیم ، باید برای آمدنش کاری کنیم. اینکه فقط یک گوشه بنشینیم و از خدا بخواهیم که امام زمان را برساند تا همه چیز درست شود و دنیا بهشت شود، نه کار درستی است نه شدنی است. باید حرکت کنیم ، تلاش کنیم ، توکل کنیم و از خدا بخواهیم؛ ان شاالله که خدا هم پاسخ ما را با رساندن آخرین منجی ، حضرت حجة بن الحسن ارواح العالمین لتراب مقدمه فداه بدهد. 




منابع:

1.کافی(ط - الاسلامیه) ج 2 ، ص 374: إِذَا لَمْ یَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ یَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لَمْ یَتَّبِعُوا الْأَخْیَارَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ شِرَارَهُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُهُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ.

2. قرآن مجید، بقره 251 لَولا دفعُ اللهِ النّاسَ بعضَهم بِبعضٍ لَفسدتِ الارض 

3. تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج6، ص181:لا یَزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ و َنَهَوا عَنِ المُنکَرِ و َتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوى فَإذا لَم یَفعَلوا ذلِکَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَکاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ و َلَم یَکُن لَهُم ناصِرٌ فِى الأرضِ وَ لا فِى السَّماءِ

۳۰
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم
با نزدیک شدن به نیمه شعبان ، این سوال قوت می گیرد که چقدر برای ظهور اماده ایم؟
آیا تا به حال با خود فکر کرده ایم که چه قدمی برای ظهور برداشته ایم؟
اگر فردا امام زمان ظهور کنند ایا جز افرادی هستیم که سریع خودمان را به ایشان می رسانیم یا مثل شاگرد تنبل های کلاس خود را از ایشان پنهان می کنیم؟ اگر امام زمان از ما پرسیدند برای آمدن من چه کردی چه جواب داریم؟ اگر بگوید صدای هل من ناصر ینصرنی من را شنیدی و کاری نکردی ، جوابی داریم؟
 آیا می توانیم سر بلندانه بگوییم تمامی وظایف یک منتظر را انجام دادم؟ یا حتی بگوییم تلاشم را در حد توانم کردم که باعث شرمندگی شما نشوم؟ یا حتی می توانیم بگوییم من شما رو حاضر و ناظر بر خودم میدیدم و خطایی نکردم؟ یا همه ی خطاهایم را جبران کردم؟؟؟؟
ایا قبل از ظهور حضرت امتحان شده ایم؟ در این امتحان ها چه نمره ای گرفته ایم؟ ایا نمره ی بالا یا ردی؟ یا فقط به اندازه ای که پاس بشیم؟ آیا پای ولایت ایستاده ایم؟ چقدر از ولایت فقیه دفاع کرده ایم؟
به نظر شما امام زمان چه یارانی لازم دارد؟ کسانی که با بهترین نمرات قبول شده اند یا افرادی که فقط به امید پاس شدن امتحان داده اند؟   آیا طوری رفتار کرده ایم که انتظار قبولی در دانشگاه انتظار رو داشته باشیم؟

در این زمانه، وظیفه ی ما کسب آمادگی برای ظهور حضرت حجت است.
چگونه آماده ی ظهور شویم؟
اولین قدم برای امادگی ، کسب معرفت است. تا به امام عصر معرفت پیدا نکنیم نمی توانیم از منتظران و یاران آن حضرت باشیم.
بعد از اینکه معرفت پیدا کنیم ، محبت ایجاد می شود. وقتی عاشق شدیم کم کم تلاش می کنیم که شبیه به معشوق شویم چرا که رسم عاشقی همین است . وقتی که عاشق شویم دائما برای ظهورش دعا می کنیم و نه تنها خود تلاش می کنیم که بیشتر رنگ و بوی معشوق بگیریم که برای آمدنش دیگران را هم ترغیب می کنیم به پاکی ها و دوری از پلیدی ها.
وقتی رنگ و بوی منتظر واقعی گرفتیم ، حتی اگر خدایی نکرده عمرمان به اندازه ی دیدن ظهور حضرتش هم نبود اشکالی ندارد؛ چون ما در زمره ی منتظرین خواهیم بود.
به امید اینکه بتوانیم جزء یاران و منتظرین واقعی آن حضرت باشیم.
به امید اینکه امسال ، سال ظهور باشد.

۲۹
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

سه خصوصیت، شرط موفقیت جوان از دیدگاه مقام معظم رهبری

اگر شما جوانان این سه خصوصیت را در خودتان بوجود آورید، در هر شرایطی و در همه ی زمینه هاموفق خواهید بود.

جوان اولا، باید احساس مسئولیت کند. یعنی واقعا خودش را مسئول بداند و بخواهد که زندگی را با پای خودش پیش ببرد و حرکت کند و مثل پرکاهی د رامواج حوادث نباشد.

ثانیا، با ایمان حرکت کند. ایمان نقش بسیار مهمی در پیشرفت در همه ی میدان ها و نیز پیروزی بر همه ی موانع دارد.

ثالثا، بصیرت و آگاهی داشته باشد.

اگر جوانان این سه خصوصیت را در خودشان تأمین کنند- که البته کار چندان آسانی نیست، اما بسیار ممکن است- در همه زمینه ها شما می توانید موفقیت خودتان را تضمین کنید1 


روز جوان بر تمامی جوانان سرزمین بزرگ و قهرمان پرور ایران مبارک باد.

این روزها دیگر همه ی دنیا می دانند که جوان های ایرانی ، فقط کافیست ، اراده کنند تا به چیزی که می خواهند؛ دست پیدا کنند. در زمینه های علمی ، ورزشی ، اعتقادی و...

شاید یکی از علل ترس قدرت های بزرگ از ایران همین نیروی جوان و کارآمد ایرانی است. به همین دلیل دشمن از همه ی توان خود برای ضربه زدن به این نیروی عظیم، استفاده می کند. از جذب جوان های ما در دانشگاه های خارجی و مهیا کردن همه نوع وسائل رفاهی برای پابست کردن آنها تا آماده کردن انواع برنامه های ماهواره ای برای به انحراف کشاندن آنها و تاراج اعتقادات و سرمایه های عظیمشان.

اما طبق آیات قرآن ، خداوند دشمنان ما را از احمق ها آفریده... چرا که جوان ایرانی اگر اراده کند ، خون می دهد اما ذره ای از آرمان هایش کوتاه نمی آید.

درورد بر شرف جوانان بزرگوار کشورم، که فرسنگ ها دورتر از کشور، مردانه با دشمنان دین و قرآن می جنگند و از خودگذشتگی می کنند تا پای اجانب به کشور باز نشود.



منبع:
1. 1377/11/3 سخنرانی در جمع جوانان به مناسبت روز جوان


۲۸
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

دقت کردید گاهی که خیلی مستاصل می شیم مدام ذهنمون درگیر این هست که راه نجاتی پیدا کنیم؛ از یکی کمک بگیریم به یکی پناه  ببریم؛ دائم به دنبال یه فرد قدرتمندی می گردیم که بتونه همه ی مشکلات ما رو حل کنه.

اینجور مواقع دو دسته برخورد با این قضیه وجود داره:

یه عده هستند که شدت استیصال باعث شده به هر چیزی که بهشون پیشنهاد داده میشه پناه ببرن و معمولا چون ایمان خیلی قوی ندارن و مقداری هم خرافات رو قبول دارن میرن دنبال رمال ها و فالگیرها و دعانویس ها و... که متاسفانه تعدادشون هم کم نیست. (و معمولا هم نتیجه ای نمی گیرند و فقط ناامید تر از قبل می شن و پشیمون از اون همه هزینه ای که انجام دادند.)

در مقابل عده ی دیگه که اعتقادات قوی نسبت به خدا و اهلبیت علیهم السلام دارن راه توسل و دعا و استغاثه رو در پیش می گیرن. دائم به دنبال دعای جدید و ختم راهگشا می گردن. این افراد معمولا بر عکس دسته ی اول نه ناامید میشن و نه اعتقادشون رو از دست میدن و در آخر هم صلاح کارشون رو از خدا میخوان و راضی به رضای او میشوند . (البته عده ی کمی هم هستن که اگه همه چیز طبق میلشون پیش نره از همه چی زده میشن و میگن دیگه نماز نمی خونیم و.. که بحث درباره اون افراد خودش یه پست جداگانه رو می طلبه)

برای حل مشکلات ادعیه و ختم ها و نمازهای زیادی ذکر شده ؛ اما امشب قصد دارم یکی از نماز های خیلی مجرب برای رفع گرفتاری رو به دوستان معرفی کنم.

نماز استغاثه به امام زمان ارواحنا فداه هم بسیار حل کننده ی مشکل است و هم اگر با توجه خوانده شود ان شاالله باعث تقرب به امام زمان می شود. قبل از اینکه دستور نماز رو بنویسم مقداری در مورد آداب نماز می نویسم.

اول اینکه این نماز رو بهتر است زیر آسمان بخوانیم.

دوم یکی از اساتید می فرموند وقتی شروع به خواندن یک دعای زمان دار می کنید (مثل انواع چله ها) حتما در یک زمان و مکان بخصوص این دعا را بخوانید. مثلا هر روز ساعت شش در یک جای مشخص

سوم اینکه سعی کنیم موقع خواندن نماز ، توجه خاصه داشته باشیم به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ان شاالله که ایشون هم توجه خاصه به ما داشته باشند.

به این نکته توجه داشته باشیم که در زمان ما واسطه ی فیض و رحمت الهی امام زمان (علیه السلام) هستند و ایشان را حاضر و ناظر بر خود ببینیم.

دستور نماز استغاثه به حضرت حجة الله الاعظم (روحی لتراب مقدمه فداه):

این نماز دو رگعت بوده که در رکعت اول بعد از حمد سوره فتح انافتحنا لک فتحا مبینا و در رکعت دوم پس از حمد سوره نصر اذا جاء نصرالله ...را خوانده و پس از نماز رو به آسمان کرده و دعای "سلام الله الکامل التام ..."را می خوانیم.

سَلامُ اللَّهِ الْکَامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعَامُّ وَ صَلَوَاتُهُ الدَّائِمَةُ وَ بَرَکَاتُهُ الْقَائِمَةُ التَّامَّةُ عَلَى حُجَّةِ اللَّهِ وَ وَلِیِّهِ فِی أَرْضِهِ وَ بِلادِهِ وَ خَلِیفَتِهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ سُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَ بَقِیَّةِ الْعِتْرَةِ وَ الصَّفْوَةِ صَاحِبِ الزَّمَانِ وَ مُظْهِرِ الْإِیمَانِ وَ مُلَقِّنِ [مُعْلِنِ ] أَحْکَامِ الْقُرْآنِ وَ مُطَهِّرِ الْأَرْضِ وَ نَاشِرِ الْعَدْلِ فِی الطُّولِ وَ الْعَرْضِ وَ الْحُجَّةِ الْقَائِمِ الْمَهْدِیِّ الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِیِّ [الْمُرْتَضَی] وَ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِینَ الْوَصِیِّ ابْنِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ الْهَادِی الْمَعْصُومِ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَعْصُومِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِینَ الْمُسْتَضْعَفِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُذِلَّ الْکَافِرِینَ الْمُتَکَبِّرِینَ الظَّالِمِینَ،السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْحُجَجِ الْمَعْصُومِینَ وَ الْإِمَامِ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ سَلامَ مُخْلِصٍ لَکَ فِی الْوِلایَةِ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْمَهْدِیُّ قَوْلاً وَ فِعْلاً وَ أَنْتَ الَّذِی تَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً فَعَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَکَ وَ سَهَّلَ مَخْرَجَکَ ، وَ قَرَّبَ زَمَانَکَ وَ کَثَّرَ أَنْصَارَکَ وَ أَعْوَانَکَ وَ أَنْجَزَ لَکَ مَا وَعَدَکَ فَهُوَ أَصْدَقُ الْقَائِلِینَ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ حَاجَتِی کَذَا وَ کَذَا.

و بجاى کذا و کذا حاجات خود را بیان کند و بگوید
فَاشْفَعْ لِی فِی نَجَاحِهَا فَقَدْ تَوَجَّهْتُ إِلَیْکَ بِحَاجَتِی لِعِلْمِی أَنَّ لَکَ عِنْدَ اللَّهِ شَفَاعَةً مَقْبُولَةً وَ مَقَاماً مَحْمُوداً فَبِحَقِّ مَنِ اخْتَصَّکُمْ بِأَمْرِهِ وَ ارْتَضَاکُمْ لِسِرِّهِ وَ بِالشَّأْنِ الَّذِی لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُ سَلِ اللَّهَ تَعَالَى فِی نُجْحِ طَلِبَتِی وَ إِجَابَةِ دَعْوَتِی وَ کَشْفِ کُرْبَتِی
سپس بخواه هرچه خواهى که به خواست خدا برآورده شود.1


منبع:

1.الکلم الطّیب ،ص83.

۲۷
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی وقتی بچه های کوچیک کار بدی می کنن و پدر و مادر ازشون سوال می کنن: چرا این کار رو کردی؟ سریع جواب میدن: شیطون گولم زد. گاهی این تفکر تا بزرگسالی باقی هست و وقتی فرد کار اشتباهی مرتکب میشه با خودش میگه تقصیره شیطونه. یا اصلا خدا خودش برای ما شیطون رو گذاشت تا ما رو گمراه کنه پس چرا دیگه از ما انتظار داره؟ من این حرف رو خیلی شنیدم متاسفانه اما آیا واقعا تمام گناهان ما تقصیر شیطان است؟


در اینکه شیطان دشمن قسم خورده ی انسان است و از هیچ راهی برای گمراه کردن انسان دست برنمی دارد شکی نیست اما چرا شیطان بر انسان های مخلص و با تقوا تسلط ندارد1؟

در قیامت وقتی از افراد سوال می شود که چرا از گمراهین بودید؟ تقصیر را به گردن شیطان انداخته و می گویند که شیطان ما را مجبور کرد ؛ در این هنگام شیطان پاسخ می دهد : من هیچ تسلطی بر شما نداشتم جز اینکه شما را دعوت کردم و شما نیز دعوت مرا پذیرفتید2.

یکی از شاگردان شیخ انصاری شبی در خواب، شیطان را می بیند که زنجیرهایی کوچک و بزرگ را با خود می کشد. از او سوال می کند این زنجیرها برای چیست؟ شیطان می گوید: این زنجیرها هر کدام برای یکی از علما و افراد با تقواست. فرد می گوید دیدم یکی از زنجیرها از همه بزرگتر و ضخیم تر است و پاره شده پرسیدم این برای کیست؟ گفت: این برای شیخ انصاری است؛ دیروز او را تا کوچه کشیدم اما زنجیر را پاره کرد و برگشت. پرسیدم زنجیر من کدام است؟ گفت: بیچاره تو زنجیر نمی خواهی تو با اشاره به سمت من می آیی.

فردا خوابش را برای شیخ انصاری تعریف میکند. شیخ می فرمایند بله دیروز مشکلی برایم پیش آمد و هیچ پولی نداشتم ؛ با خودم گفتم مقداری از پول هایی که نزدم هست (سهم امام) به عنوان قرض برمیدارم و به محض باز شدن دستم برمی گردانم تا درون کوچه رفتم ناگهان به این فکر کردم اگر عمرم اجازه نداد و نتوانستم پول را برگردانم چه کنم؟ و به خانه برگشتم.

از مهم ترین راه هایی که باعث می شود شیطان هیچ راه نفوذی بر انسان نداشته باشد ؛ تقوا است. پس اگر خود ما در مقابل شیطان ضعف نشان ندهیم و به او اجازه جولان دادن ندهیم او راهی بر ما نخواهد داشت. وقتی تقوا پیشه کنیم و فقط در راه اوامر و نواهی الهی گام برداریم وسوسه های شیطانی هم کار ساز نیست و نمیتواند ما را گمراه کند.

برخی آیات قرآن بر این نکته دلالت دارند که هر کس که از یاد خدا غفلت کند ، شیطان بر او فرود می آید. پس بهتر است به جای تبرئه خود ، با یاد خدا و رعایت تقوا تمامی راههای نفوذ شیطان بر خود را بسته و تسلیم نیرنگ ها و وسوسه های شیطان نشویم.
 به هر حال شروع هر کاری سختی های خود را دارد ؛ شاید رعایت تقوا هم سخت باشد اما یادمان باشد، بهشت را به بها می دهند نه به بهانه ؛ پس اگر خود ما حاضر به اطاعت از اوامر پروردگار نیستیم تقصیر را به گردن شیطان نیاندازیم. 



منابع:

1. سوره ص،82 -83 "قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ‏‏ إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ"

2.ایه 22 سوره ابراهیم
وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُواْ أَنفُسَکُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِکُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِیَّ إِنِّی کَفَرْتُ بِمَا أَشْرَکْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ‏



۲۶
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

شاید دیده باشید افرادی رو که تا کوچکترین ناراحتی و یا اتفاقی براشون می افته شروع می کنن به ناله کردن و اعتراض به خدا که چرا من؟ مگه من چیکار کرده بودم؟ مگه بجز من بنده ی دیگه ای نداری و ... و به جای صبوری کردن و فکر کردن به راه چاره دائما در حال ناله کردن و بی تابی هستن.

 در مقابل این افراد ، اشخاصی هستن که وقتی اتفاق ناراحت کننده ای براشون می افته بسته به شدت و ضعف اون اتفاق ، یا سعی می کنن به روی خودشون نیارن و یا اینکه به خوبی از اون اتفاق ناراحت کننده یاد می کنند و معتقدند که هر چه از دوست رسد نیکوست.

مثلا یکی از دوستان با خوشحالی میگفتن الحمدلله چند سالی هست تو ایام فاطمیه ، کمر دردم بدجوری شدت می گیره؛ اینجوری بهتر روضه ها رو درک می کنم.

اگر بینشمون رو عوض کنیم و به اتفاقات و بلاهایی که سرمون میاد جور دیگه ای نگاه کنیم نه تنها که اینقدر اذیت نمیشیم بلکه شاید گاهی خوشحال هم بشیم از اینکه روحمون با این بلاها صیقل داده میشه و ناب میشه. روایات زیادی داریم در رابطه با بلا و اینکه این بلاها چقدر برای ما خوب و مفید هستند. در روایات داریم که البلاءُ للولاء یعنی بلا برای نزدیکان و دوستداران خداست. انگار که هر چه میزان محبت و ارادت بنده نسبت به مولی بیشتر بشه پیمانه ی بلای او هم پُر تر شده. انگار خدا می خواهد مومنین را در همین دنیا پاک کند تا وقتی از دنیا رفتند در سرای ابدی راحت و ایمن به زندگی جاودانه ی خود ادامه دهند.

البته اینکه در روایات گفته میشود بلا منظور این نیست که حتما باید اتفاق وحشتناکی برای انسان بیفتد (البته این هم نسبت به درجات ایمان متفاوت است). وقتی امام صادق علیه السلام حدیثی راجع به بلا را برای اصحاب فرمودند که ملعون است کسی که چهل روز بر او بگذرد و آسیبی به او نرسد و تعجب ایشان را دیدند، فرموند: بلا حتی ممکن است اندوهی باشد که بر دل مومن نشسته و خیلی زود برطرف می شود یا اینکه ممکن است خار کوچکی باشد که به دست او فرو می رود1.

به قول مولی محمد بید آبادی: هرکه در این بزم مقرب تر است / جام بلا بیشترش می دهند. 

پیامبر بزرگوار اسلام می فرمایند:

زن و مـرد مـؤمن پـیوسته در جـان و مـال و فرزندشان گرفتار بلا مى ‏شوند تا آن که بدون گناه ، خدا را دیدار کنند2.

بحث ابتلائات و گرفتاری ها برای مومنین از سه حال خارج نیست:
1. یا برای بالا رفتن درجه و به دست آوردن جایگاهی بهتر در بهشت
2. یا برای پاک شدن از گناهان
3. و یا برای امتحان الهی است
امام صادق علیه السلام :
ای عبد الله، اگر مومن می دانست که پاداش مصائب و گرفتاری هایش چه اندازه است ، آرزو میکرد با قیچی تکه تکه شود3.
برای در امان ماندن از وسائس شیاطین همیشه در مواجهه با مشکلات از خدا صبر بخواهیم و خود را با ادعیه آرام کنیم. یکی از اساتید می گفتند اگر خیلی مشکل داشتید و قلبتان آرام نمی شد بعد از هر نماز سه بار سوره ی انشراح بخوانید ببینید خدا چه وسعتی به شما عنایت می کند.


منابع:
1.
الوسائل : ۱۱ / ۵۱۸ ج ۷
2. بحار الأنوار(ط-بیروت) ج 64 ، ص  236.
لَا یَزَالُ الْبَلَاءُ فِی الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنَةِ فِی جَسَدِهِ وَ مَالِهِ وَ وُلْدِهِ حَتَّى یَلْقَى اللَّهَ وَ مَا عَلَیْهِ مِنْ خَطِیئَةٍ.
3. اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج۲ ،ص۲۵۵(باب شده ابلاء المومن حدیث۱۵) :
 یَا عَبدَ اللهِ لَو یَعلَمُ المُومِنُ مَا لَهُ مِنَ الاَجرِ فِی المَصَائِبِ لَتَمَنَی اَنَهُ قُرَضَ بِالمَقَارِیضُ.
۲۶
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

در زمان شیخ مفید (رحمة الله علیه) شبی مردی روستایی با پریشانی خدمت شیخ رسید و پرسید: اگر زنی باردار مرده باشد ، آیا باید او را با فرزند درون شکمش دفن کنیم یا اینکه بچه را بیرون بیاوریم و بعد دفنش کنیم؟ شیخ بعد از کمی تامّل پاسخ دادند که بدون بیرون آوردن بچه دفنش کنید. مرد با سرعت خارج شد و به سمت خانه حرکت کرد هنوز از منزل شیخ دور نشده بود که مرد اسب سواری خود را به او رساند و فرمود که شیخ مفید گفتند بچه را خارج کنید و بعد زن را دفن کنید. 

مدتی بعد مرد روستایی خدمت شیخ مفید آمد و از او بابت مرد اسب سوار و فتوا تشکر کرد و گفت خدا رو شکر بچه سالم و زنده به دنیا آمد. در حالیکه شیخ مفید کسی را نفرستاده بود و متوجه قضیه شد که امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با دادن پاسخ صحیح به آن مرد ، از صدور فتوای اشتباه جلوگیری کردند. به همین دلیل اعلام کردند که من که فتوای اشتباه صادر می کنم هنوز صلاحیت صدور فتوا ندارم و از این پس فتوا صادر نمی کنم و در خانه را به روی خود بسته و چند روزی را از خانه خارج نشدند.

در این هنگام نامه ای از طرف امام زمان (ارواحنا فداه) به دست ایشان رسید که : بر شماست فتوا دادن و بر ماست که شما را نگه داریم و نگذاریم در خطا واقع شوید1  

اینکه در مورد حضرت مهدی (علیه السلام) تعبیر به خورشید پشت ابر شده است ، به این معنی است که ما دقیقا ایشان را نمی بینیم و از همه ی برکات وجودی ایشان بهره مند نمی شویم اما ایشان از حال ما غافل نیستند2 و جاهایی که نیاز به کمک حضرتشان داریم ، دست ما را رها نمی کنند.  وقتی بنده ای از روی اخلاص خادم ایشان باشد و برای جلب رضایت خدا و امام زمان سعی در براورده کردن حوائج مردم داشته باشد مطمئنا ایشان هم او را تنها نگذاشته و به هنگام سختی ها ، یاریشان می کنند.

وقتی امام ما در زمان غیبت اینطور مواظب ماست ، در زمان ظهور و حکومت اسلامی چه خواهد کرد؟

امام باقر علیه السلام می فرمایند: در زمان آن حضرت به خلق حکمت داده می شود. به طوری که زن در خانه ی خود ، به کتاب خداوند و سنت رسول خدا حکم می نماید3.

زندگی بعد از ظهور ، همان مدینه ی فاضله ای است که هر انسانی در آرزوی آن به سر می برد ، ان شاالله که هر چه زودتر خورشید تابان امامت از پشت ابرهای سیاه غیبت بیرون آمده و جهان را با انوار رحمانی اش منور کند.


منابع:

1. الطاف حضرت بقیة الله الاعظم،محمد علی مبشّر ،ص 104

2.الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج 2، ص: 496-498 (أنا غیر مهملین لمراعاتکم و لاناسین لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم اللأواء واصطلمکم الاعداء)

3. نجم الثاقب ص 111

۲۵
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتی بود که ذائقه مون بدجوری به تنقلات ناسالم عادت کرده بود. دائم چیپس و نوشابه و بیسکوییت و بستنی و... و این خیلی من رو توی فکر برده بود که از حالا نباید اجازه بدم ذائقه ی بچه ها به این رویه عادت کنه و باعث بیماری های مختلف جسمی در اون ها بشه ؛ بخاطر همین یه برنامه ی غذایی و میان وعده ای سالم برنامه ریزی کردیم و غذاهای ناسالم رو کم کم از سبد خریدمون حذف کردیم و تا جایی که می شد یا مشابهش رو توی خونه و بصورت کم ضرر و سالم درست می کردیم و اگه نمی شد براش جایگزینی مثل میوه های مختلف رو انتخاب می کردیم؛ تا خدایی نکرده دچار بیماری ها و امراض جدید نشویم.

اما آیا اونقدری که به سلامت جسممون اهمیت می دیم ، سلامت روحمون هم برامون مهم هست؟

آیا نگران حمله ی ویروس های گناه به اقصی نقاط روحمون هستیم؟

آیا به فکر تغییر ذائقه ی روحمون هستیم؟

آیا به این فکر کردیم که کم کم ذائقه ی روحمون داره عادت به بعضی گناه ها می کنه؟

وقتش نشده که ذائقه ی روحمون رو به حالت اولیه ش برگردونیم و غذاهای سالم به خوردش بدیم؟

امام علی علیه السلام می فرمایند:

از احکام حتمی خداوند که در قرآن حکیم آمده و بر اساس آن پاداش و کیفر می دهد و بدان خاطر خشنودی و خشم خود را به کار می برد آن است که اگر بنده ای از دنیا بیرون رود در حالی که پروردگارش را با یکی از این گناهان که برمی شمرم دیدار کند و از آن ها توبه نکرده باشد -  هرچند خود را در پرستش او به رنج افکند و در اعمالش اخلاص ورزد -  هیچ سودی از عباداتش نرساند:1/در عبادتی که خداوند بر او واجب نموده شرک ورزد یا 2/خشم خود را با تباه کردن کسی فرو نشاند یا 3/دیگری را به کار ناشایسته اش نکوهش و بدنام کند یا 4/برای پیش بردن کاری که با مردم دارد بدعتی در دین اظهار بدارد یا 5/با دورویی با مردم دیدار کند یا6/ با دو زبان در میان مردم رفت و آمد کند1.

کاش تا دیر نشده ذائقه ی روحمون رو به توبه عادت بدیم ، به پاک بودن ، به گناه نکردن...


از امام صادق علیه السلام سوال شد از کجا بدانیم که توبه قبول شده است؟

امام علیه السلام فرمودند: اگر بعد از توبه موفق به عمل نیک و اطاعت خدا شدید(در واقع خداوند مهربان،توفیق آن عمل را به شما داد)بدانید توبه مورد قبول واقع شده است2.

ان شاالله که خدا بهمون توفیق توبه ی واقعی رو عنایت کنه و ما رو از توابین3 قرار دهد.



منابع:

1.خطبه 153 نهج البلاغه:اِنَّ مِن عَزائِمِ اللهِ فِی الذِّکرِ الحَکیمِ. الَّتی عَلَیها یُثیبُ وَ یُعاقِبَ. وَ لَها یَرضَی وَ یَسخَطُ، اَنَّهُ لا یَنفَعُ عَبدا – وَ اِن اَجهَدَ نَفسَهُ، وَ اَخلَصَ فِعلَهُ – اَن یَخرُجُ مِنَ الدُّنیا، لاقِیا رَبَّهُ بِخَصلَه مِن هذِهِ الخِصال لَم یَتُب مِنها: اَن یُشرِکَ بِاللهِ فیما افتَرَضَ عَلَیهِ مِن عِبادَتِهِ، اَو یَشفِیَ غَیظَهِ بِهَلاکِ نَفس، اَو یَعُرُّ بِاَمر فِعلَهُ غَیرُهُ، اَو یَستَنجِحَ حاجَه اِلَی النّاسِ بِاِظهارِ بِدعَه فِی دینِهِ، اَو یَلقَی النّاسِ بِوَجهَینِ، اَو یَمشِیَ فیهِم بِلِسانَینِ

2.ینابیع الحکمه باب غیبت

3.آیه 222 سوره بقره: إنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ و یُحِبُّ المُتَطَهِّرینَ

۲۳
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

 


یکی از بزرگترین عوامل تباهی اعمال ما انسان ها ، همین زبان است. اگر بتوانیم زبان خود را نگه داریم از بسیاری از گناهان و مشکلات رهایی خواهیم یافت. از آفات بزرگ عدم کنترل زبان، آزار رساندن به دیگران و حق الناس است... اگر توانایی کنترل زبان خود را داشته باشیم از بسیاری از گناهان در امان خواهیم بود. دروغ گفتن ، تهمت زدن ، غیبت کردن ، مسخره کردن ، سخن چینی کردن،شوخی با نامحرم و... از گناهان زبان هستند که هر کدام از گناهان بزرگ هستند و باعث بوجود آمدن گناهان دیگری خواهند شد ؛ که باعث عذاب دبگر اعضاء بدن نیز خواهند شد.

ان شاالله که با کنترل زبان بتوانبم خود را از سقوط در گناهان نجات داده و به رضوان الهی برسیم.

۲۱
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

این سوال که آیا ما در دوران ظهور زندگی می کنیم یا نه مدت هاست ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده.

با توجه به اینکه در روایات زیادی ، افرادی که برای ظهور زمان دقیق تعیین کرده اند جزء انسان های غیر قابل اعتماد و درغگو 1معرفی شده اند پس نمی توان زمان دقیقی برای ظهور تعیین کرد ، شاید بتوانیم بر اساس روایاتی که علائم ظهور را بیان کرده اند فقط علائم را بررسی کرده و امیدوار باشیم به رحمت خدا...
برخی مردم، با خواندن بعضی از روایات ، این روایات را به اشخاص و بزرگانی که می شناسند ، تطبیق می دهند درحالیکه ، این کار اصلا کار درستی نیست و در این موارد امر خدا بر ما پوشیده است و این کار غیر از نا امیدی ارمغان دیگری برای مردم نخواهد داشت. وقتی مردم می بینند که نشانه هایی که فکر می کردند از علائم ظهور است یکی پس از دیگری از بین می روند امید خود را از دست می دهند. (یکی از اتفاقاتی که زیاد دیدم تطبیق برخی علائم با پادشاهان عربستان بود که تا به حال پادشاهان بسیاری آمدند و رفتند اما شخص مورد نظر روایات نیامده)

برخی از علما می فرمودند که بسیار به دوران ظهور نزدیک شده ایم و به زودی ظهور اتفاق می افتد اما سالیان سال می گذرد و ما همچنان منتظریم... گاهی سوال می شود آیا آنها دروغ گفته اند؟ (معاذالله...)

در پاسخ به این سوال باید گفت برخی گناهان باعث می شود که ظهور به تاخیر بیفتد( بعضی گناه ها جنبه ی عمومی دارند و ممکن است که مرتکبین به آنها بر سرنوشت انسان های زیادی اثر بگذارند. مثلا ممکن است برخی تصمیم گیری های سران دولت های اسلامی باعث از بین رفتن حقوق سایر مسلمین شوند و این تصمیم گیری ها در کشوری مثل ایران که چشم امید بسیاری از شیعیان است شاید مهم تر از هر جایی باشد) ،به هر حال باید توجه داشته باشیم که شیطان با تمام قوا سعی می کند که مانع ظهور حضرت حجت شود چرا که با ظهور حضرت ، عُمر او تمام خواهد شد2. اما در این میان ما چه می کنیم؟ آیا ما هم با تمام قوا در حال انجام وظیفه هستیم؟

برخی ثواب ها و دعاها هم باعث نزدیک شدن ظهور خواهد شد. همانطور که دعای دسته جمعی بنی اسرائیل باعث جلو افتادن حضرت موسی شد3.
آن حضرت در توقیع شریف خطاب به شیخ مفید(ره) می فرمایند:

اگر شیعیان ما که خداوند متعال ایشان را به اطاعت خویش موفّق بدارد با دل های متّحد و یک پارچه بر وفای به عهد و پیمان خویش اجتماع می کردند، ملاقات ما از آنها به تأخیر نمی افتاد و سعادت دیدار و مشاهده با معرفت برای آنها به زودی حاصل می شد و زودتر از این به دیدار ما نایل می شدند4.   

 ان شاالله که این ماه شعبان ، آخرین ماه شعبان بی حضور حضرت حجت علیه السلام باشد.


 منابع: 

1.«عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّت‏؛ ابی بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که: از او درباره قائم علیه السلام پرسیدم؛ فرمود: وقت گزاران دروغ گفته‏اند. ما خاندانی هستیم که وقت را تعیین نمی کنیم‏»(الکافی، ج 1، ص 368)

2.ر سوره مبارک حجر (آیات 37و 38)قال رب فأنظرنی إلی یوم یبعثون. قال فإنک من المنظرین إلی یوم الوقت المعلوم ، بحارالانوار، ج52، ص3762

3.تفسیر عیّاشی، ج 2، ص 155

4. بحارالانوار، ج 53، ص176



۲۰
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

امشب ، شب میلاد یکی از بهترین مخلوقات خداست. شب میلاد امام عاشقان ، امام حسین علیه السلام بر همه ی شیفتگان آن حضرت تبریک و تهنیت باد.

ماه رجب که گذشت ان شاالله که روزی ما در ماه پربرکت شعبان زیاد باشه و بتونیم خودمون رو آماده ی ماه مبارک رمضان کنیم.

امام حسین علیه السلام می فرمایند:

اى مردم در خوبى‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ها شتاب نمایید و کار نیکى را که در انجامش شتاب نکرده‏ اید، به حساب نیاورید1.

با توجه به این حدیث امام ما را به سبقت گرفتن در نیکی ها دعوت می کنند. همانطور که در آیه ی شریفه ی  السابقون السابقون اولئک المقربون2 نیز به این نکته اشاره شده.

مادر یکی از شهدا می گفتند: پسرم اصرار میکرد مادر دعا کن در جنگ شهید شوم دعا کن سالم برنگردم. میگفتند وقتی از پسرم میپرسیدم چرا اینطور اصرار می کنی؟ ان شاالله که امام زمان ظهور می کنند و از یاران ایشان می شوی گفته بودند نه مادر مگر آیه ی شریفه را نشنیدی که می گوید السابقون السابقون اولئک المقربون؟ اگر امام زمان علیه السلام ظهور کنند و من هنوز زنده باشم ایشان نمیگویند چطور انتظار داری از یاران ما باشی در حالیکه در جهاد علیه ظلم از جان خودت نگذشتی؟

یاران امام حسین علیه السلام جزو السابقون بودند. افرادی که از مال و جان و فرزند و همسر خود گذشتند تا از دین خود دفاع کنند و امام خود را تنها نگذارند.

فکرش رو بکنید وقتی همه در انجام نیکی ها از هم سبقت بگیرند ، دنیا چقدر زیبا می شود. همان مدینه ی فاضله ای که منتظرش هستیم اتفاق می افتد. ان شاالله که سبقت گرفتن در نیکی ها از فرهنگ های حاکم بر جامعه شود و همه ی ما بتونیم این خصلت رو در خودمون نهادینه کنیم.


شب میلاد حضرت عشق است

روزی ما به برکت عشق است

ره صد ساله را رویم امشب

این عجب نه، که عادت عشق است

خاک کوی تو را به زر ندهیم

تا که در سینه غیرت عشق است

یک زیارت برات، صد حج است

این تقارن به قدرت عشق است

کس و کارم همه حسینی اند

این هم انگار نعمت عشق است

از ازل شیعه مست ارباب است

در گِل ما عنایت عشق است

من تو را می پرستمت، آری

کفر من نه، که جرأت عشق است

تا تو را دید فاطمه فرمود:

این پسر اوج عزت عشق است

این که ایران نماد شیعه شده

همه اش پای دولت عشق است

ما ز دوری کربلا مردیم...

دوری از دوست، محنت عشق است

................................................

دل ما بی قرار ارباب است

روز محشر کنار ارباب است3


منابع:
1.بحارالأنوار، ج 75، ص121:
اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ وَ لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تَجعَلوا
2. آیه 10 سوره واقعه
3.حسین ایزدی





۱۵
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

آیا تا به حال در مورد آیات ایرانی ها در قرآن چیزی شنیده اید؟ شاید تعجب کنید و بگویید مگر در مورد ایرانی ها هم در قرآن آیه ای هست؟

در پاسخ به این سوال باید جواب بدم که بله در چندین جای قرآن آیاتی راجع به ایرانی ها وارد شده است.

در فضایی که اینقدر شیعه ستیزی و شبهات نسبت به شیعه و اینکه مثلا چرا اسم علی علیه السلام در قرآن نیامده باعث اندوه برخی شیعیان و یا حتی بهانه ای برای آزار آن ها شده است با خوندن این آیات به شیعه و ایرانی بودن خودمون افتخار می کنیم و با عزمی راسخ در انتظار فرج گام برمی داریم. جالب این جاست که سند این مطلب مورد تایید علمای شیعه واهل سنت است. برای نمونه این مطلب در تفسیر مجمع البیان و تفسیر نمونه و از تفاسیر اهل سنت در کشاف زمخشری آمده است.

یکی از معروفترین آیات مربوط به ایرانیها آیه 54 سوره مائده است جالب اینجاست که این آیه دقیقا قبل از آیه ولایت علی علیه السلام آمده است.اما آیه می فرماید:

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرِینَ یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ (54)

54- اى کسانى که ایمان آورده ‏اید هر کس از شما از آئین خود باز گردد (به خدا زیانى نمى‏ رساند) خداوند در آینده جمعیتى را مى‏ آورد، که آنها را دوست دارد و آنها (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران نیرومندند، آنها در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش کنندگان هراسى ندارند.

این فضل خدا است که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) مى‏ دهد و (فضل) خدا وسیع و خداوند داناست.

در باره اینکه آیه فوق اشاره به چه اشخاصى مى‏ کند و منظور از این یاوران اسلام چه کسانی هستند که خدا آنها را به این صفات ستوده است؟ در روایات اسلامى و سخنان مفسران بحث بسیار دیده مى‏ شود.
در روایات زیادى که از طرق شیعه و اهل تسنن وارد شده مى‏ خوانیم که این آیه در مورد على علیه السلام در فتح خیبر، یا مبارزه با" ناکثین" و" قاسطین" و" مارقین" (آتش ‏افروزان جنگ جمل، و سپاه معاویه، و خوارج) نازل شده است و لذا مى‏ بینیم که پیامبر ص بعد از عدم توانایى عده‏ اى از فرماندهان لشگر اسلام براى فتح خیبر، یک شب در مرکز سپاه اسلام رو به آنها کرد و فرمود:
لاعطین الرایة غدا رجلا، یحب اللَّه و رسوله و یحبه اللَّه و رسوله، کرارا غیر فرار، لا یرجع حتى یفتح اللَّه على یده
:" به خدا سوگند پرچم را فردا به دست کسى مى‏ سپارم که خدا و پیامبر را دوست دارد و خدا و پیامبر نیز او را دوست دارند، پى در پى به دشمن حمله مى‏ کند و هیچگاه از برابر آنها نمى ‏گریزد و از این میدان باز نخواهد گشت، مگر اینکه خدا به دست او پیروزى را نصیب مسلمانان می کند.

هنگامى که از پیامبر صلی الله علیه و آله درباره این آیه سؤال کردند دست خود را بر شانه" سلمان" زد و فرمود:" این و یاران او و هموطنان او هستند".
و به این ترتیب از اسلام آوردن ایرانیان و کوشش ها و تلاش هاى پرثمر آنان براى پیشرفت اسلام در زمینه‏ هاى مختلف، پیشگویى کرد.
سپس فرمود:
لو کان الدین معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس:
" اگر دین (و در روایت دیگرى اگر علم) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانى از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت" 1
و در روایات دیگرى مى‏ خوانیم این آیه درباره یاران مهدى علیه السلام نازل شده است که با تمام قدرت در برابر آنها که از آئین حق و عدالت مرتد شده‏ اند می ایستند و جهان را پر از ایمان و عدل و داد می کنند.
شکى نیست که این روایات که در تفسیر آیه وارد شده با هم تضاد ندارد، زیرا این آیه همانطور که سیره قرآن است یک مفهوم کلى و جامع را بیان مى‏ کند که على علیه السلام یا سلمان فارسى مصداق هاى مهم آن می باشند و کسان دیگرى که این برنامه‏ ها را تعقیب مى‏ کنند نیز شامل مى‏ شود، هر چند در روایات از آنها ذکرى نشده باشد.

انشاالله ما جزء آن ایرانیهایی باشیم که در آیه ذکر شده است . حال باید ببینیم چه ویژگیهایی برای این گروه ذکر شده که ما هم با تحصیل آنها جزء ایشان باشیم.

از آیات و روایات ذکر شده به این ویژگی ها می رسیم:

1: خدا را دوست دارند و خدا نیز ایشان را دوست دارد.

2: در برابر مومنان متواضع هستند.

3:در برابر کافران نیرومند هستند و شجاع هستند.

4:وقتی کاری را درست بدانند انجام می دهند و در تصمیم گیری استوار هستند و با سرزنش دیگران از کار خود دلسرد نمی شوند.

5: برای کسب دین و علم از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

6:از آرمان های آنان این است که جهان را پر از عدل و داد کنند و در راه این آرمان تلاش می کنند.


یکی از مثال های بارز این صفات ، شهدا بودند ؛ که تمام کارهای خود را فقط برای جلب رضای خدا انجام می دادند. با مطالعه ی کتاب های خاطرات شهدا به وفور این خصلت ها را می بینیم.

وقتی ما این ویژگی ها را بشناسیم و در راه رسیدن به آنها تلاش کنیم و در مسیر احیای تمدن اسلامی گام برداریم ، ان شاالله بتوانیم که مقدمات ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را فراهم کرده و از یاوران آن حضرت باشیم؛ همانطور که شهدای هشت سال دفاع مقدس و الان هم مدافعین حرم حضرت زینب سلام الله علیها برای این کار تلاش کرده و از جان خود گذشتند.

این روزها برای مدافعین حرم خیلی دعا بخونید ان شاالله که همیشه پیروز و سربلند باشند و به سلامتی برگردن پیش خونواده هاشون...


1/ تفسیر نمونه ذیل آیه 54 سوره مائده

۱۴
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شهادت جانگداز باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر امام خوبی ها بر تمامی شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت باد.

عبدالله قروی از پدرش نقل کرده گوید: محضر فضل بن ربیع رفتم، او در پشت بام نشسته بود، گفت: نزدیک بیا، نزدیک رفتم تا محاذی او شدم، گفت: به آن اتاق نگاه کن، نگاه کردم،گفت: چه چیز می‏بینی؟ گفتم: یک لباس که به زمین انداخته‏ اند. گفت: دقت کن، بدقت نگاه کردم، گفتم: مردی را می‏بینم که در حال سجده است.

گفت: او را می‏شناسی؟ گفتم: نه، گفت: او مولای تو است، گفتم: مولای من کیست؟ گفت: خود را به نادانی می‏زنی؟! گفتم: نه، ولی برای خود مولایی نمی‏شناسم. گفت: این ابوالحسن موسی بن جعفر است، من شب و روز حال او را زیر نظر دارم، او را همیشه در این حال یافته‏ ام، او نماز صبح را می‏خواند، تا طلوع آفتاب به تعقیب می‏نشیند، بعد سر به سجده می‏گذارد تا ظهر می‏رسد، به بعضی از خدمتکاران زندان گفته است چون ظهر شود او را خبر کند. وقتی که غلام، اعلام ظهر می‏کند، برخاسته بدون وضو شروع به نماز می‏کند، از آن می‏دانم که در سجده نخوابیده است.1

یکی از سجایای اخلاقی این امام بزرگوار عبادات زیاد ایشان بود طوری که به عبد الصالح معروف بودند. 

امام کاظم علیه السلام مدتی از عمر شریف و پر برکتشان در زندان گذشت. شاید یکی از دلایل زندانی بودن و تحت نظر بودن این امام بزرگوار و امامان بعد از ایشان ، عادی شدن دوری از امام برای مردم و دستور گرفتن از نایبان آن بزرگواران بود ؛ که وقتی غیبت حضرت صاحب الزمان رخ داد شیعیان سرگردان و نا امید نشوند و بتوانند شبکه ای از افراد قابل اعتماد را با توجه به فضای پر از اختناق و خفقان آن دوران تشکیل دهند.

امام کاظم علیه السلام معروف هستند به باب الحوائج. ان شاالله امروز بتونیم ازشون حوائج مادی و معنوی خودمون رو طلب کنیم و در راس حاجاتمون ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه باشه. خواسته ی بعدی مون آزادی همه ی مسلمانان جهان که تحت ظلم ظالمان قرار دارند باشه.مردم مظلوم بحرین ، عربستان ، عراق و افغانستان و یمن و... دعا کنیم که ان شااالله بتونیم از یاوران و شیعیان اون حضرت قرار بگیریم و بتونیم ایشون رو سرلوحه ی خودمون قرار بدیم و زاهد و با تقوی بشیم.

در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده: رحم الله شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا وعجنوا بماء ولایتنا یحزنون لحزننا ویفرحون لفرحنا ؛خدا شیعیان ما را رحمت کند که از زیادی طینت ما آفریده شده اند و با آب ولایت ما عجین گشته اند و در ایام حزن ما محزون و در ایام سرور ما شادمان هستند.2

یکی از برنامه های مهمی که میتونیم توی خونه هامون پیاده کنیم و ان شاالله که مصداق این حدیث قرار بگیریم همین هست که همیشه ایام شادی و حزن ائمه علیهم السلام رو ولو شده با خوندن یک روایت از اونها یا زدن یک پرچم کوچک در خانه حتما یادآوری کنیم تا بچه هامون از سنین کودکی هم با حبّ اهلبیت علیهم السلام بزرگ بشن و هم یاد بگیرن همچین کارهایی رو. اگه بتونیم این حدیث رو به بچه های کوچیک یاد بدیم و این رو در اونها نهادینه کنیم که باید از شیعیان راستین باشند. ان شاالله که خودشون هم یاری میکنن.

ان شاالله که بتونیم با تبعیت از این الگوهای رفتاری از شیعیان حقیقی این بزرگواران باشیم و باعث شادی دل آن ها باشیم.


1.بحار: ج ۴۸ ص ۲۱۰

2.شجره طوبى - شیخ محمد مهدی حائری - ج 1 ص 3


۱۲
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

شخصی خدمت یکی از بزرگان رسید و به ایشان گفت چه کنم که مهدی فاطمه را ببینم؟ چرا نمی توانم ایشان را ببینم؟ آیا دستور العملی هست که بتوانم به زیارت ایشان بروم؟

استاد در پاسخ گفتند: امشب به خانه برو غدایی شور درست کن و بخور وبدون اینکه آب بخوری بخواب.

شخص با اینکه منظور استاد را متوجه نشده بود، رفت و دستور استاد را انجام داد. فردا خدمت استاد آمد و گفت حضرت استد هر آنچه فرمودید انجام شد. استاد پرسید نتیجه چه شد؟ آیا اتفاقی برایت افتاد؟ گفت: تا صبح خواب آب دیدم ، گاهی کنار جوی آب بودم ، گاه در کنار برکه ای پر آب و گاهی هم در دریا شنا می کردم... اما جناب استاد این کار من چه ربطی به دیدن امام زمان دارد؟

استاد گفت : چون تشنه بودی دائم خواب آب دیدی اگر تشنه ی دیدار می شدی حتما او را می دیدی.

دوستان عزیز این حکایت ، حکایت بعضی از ماست بدون اینکه واقعا احساس نیاز به حضور حضرت بکنیم یا تلاشی برای خشنودی ایشان و تسریع ظهور ، فقط دائم به دنبال ساده ترین اذکار برای دیدن ایشان هستیم.


پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: سوگند به خدایی که مرا به حق برانگیخت، قیام کننده اولاد من بر اساس پیمانی که خدا به وسیله من با او بسته است، از دیده ها غائب می شود تا بیشتر مردمان بگویند: خدا نیازی به آل محمد(صلی الله علیه و  آله) ندارد و گروهی در نشانه های او دچار شک و تردید شوند. هر کس آن زمان را درک کند ، محکم به دین خود چنگ بزند و بر شیطان راه شک را ببندد تا شیطان نتواند او را به شک انداخته ، از دین و آئین من بیرون ببرد. چنانکه پدر و مادرتان را از بهشت بیرون برد، خدای تبارک و تعالی شیطان را دوست و ولیّ کسانی قرار داده است ؛ که به خدا ایمان نمی آورند.1

از این حدیث و احادیث مشابه ، مشخص می شود که در عصر غیبت یکی از سخت ترین کارها نگه داشتن دین است همانطور که گفته شده نگه داشتن دین در آخر الزمان سخت تر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است ؛ همینطور روایات زیادی هم برای افرادی هست که دین خود را حفظ کرده و در ردیف منتظرین و پارسایان قرار می گیرند و اجر شهید دارند.2 پس یکی از سخت ترین امتحانات دوران غیبت،استواری در دین و منتظر راستین بودن است. برا
ی استواری در دین یکی از مهمترین شاخص ها ، اطاعت بی چون و چرا از امام است و حالا که ما از اماممان دور هستیم باید تحت امر نایب ایشان باشیم. همان طور که خودشان فرمودند در پیش آمدها به کسانی که مورد تایید ما هستند مراجعه کنید.به هر حال هر کسی برای حرکت کردن در راه درست به یک مربی و هدایت کننده نیاز دارد ما هم برای حرکت درست و در امان ماندن از گزندهای آخرالزمان نیازمند این هستیم که گوش به فرمان رهبری باشیم تا در این روزگار سخت نلغزیم.


1:  بحارالانوار ج51،ص86 و 145

2:امیرالمؤمنین (علیه السلام):
انتظروا الفرج ولاتیأسوا من روح الله، فان احب الاعمال الى الله عزوجل انتظار الفرج … والمنتظر للفرج کالمتشحط بدمه فى سبیل الله انتظار فرج بکشید و از رحمت خدا ناامید نگردید، زیرا محبوبترین اعمال نزد خداى عزوجل، انتظار فرج است. و همانا منتظران فرج مانند شهیدانى هستند که در راه خدا، در خون خود مى غلتند
بحارالانوار، ج 52، ص123
3:
و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم » و اما در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید ؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»(الحر العاملی , محمد بن الحسن , وسائل الشیعه , تهران : مکتبه الاسلامیه ,ج18, ص 101)
۱۰
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

 

امام صادق(علیه السلام) در ضمن حدیثی، منتظران را این گونه معرفی می کند: ای ابو بصیر، خوشا به حال شیعیان و پیروان قائم اهل بیت ما ؛ چون آن ها در زمان غیبت او منتظر ظهور او هستند و وقتی آن حضرت ظهور نمایند در زمان ظهورش مطیع و فرمانبردار او خواهند بود. آنان اولیای خدایند و هیچ ترس و اندوهی بر آن ها وجود ندارد.1


در حدیث دیگر می فرمایند: هر کس بخواهد در شمار منتظران حقیقی آن عدل منتظَر باشد، باید پارسایی پیشه کند و متخلّق به مکارم اخلاق گردد.2

اینکه ما دائم احادیث متعدد درباره ی ثواب انتظار و منتظر بودن می شنویم که برترین اعمال انتظار فرج است و دائم هم از مزایای منتظر بودن می گوییم این نیست که فکر کنیم حالا که یک العجل مولا گفتیم پس دیگر ما جزء منتظرین امام مهدی ارواحنا فداه هستیم نه. منتظران ویژگی های مخصوص دارند ، منتظر بودن و در زمره ی منتظرین قرار گرفتن آسان نیست. به قول معروف هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد. اگر واقعا نیاز به امام را در خود احساس می کنیم یا اینکه واقعا دوست داریم از منتظرین باشیم پس باید آداب منتظر بودن را رعایت کنیم. اینکه ادعای منتظر بودن داشته باشیم اما هر کاری که دوست داریم را انجام دهیم نمی شود. روایات زیادی داریم که از ویژگی های فرد منتظر، تقوا پیشه بودن و پرهیزکار بودن اوست. در نتیجه اگر واقعا دوست داریم تا ظهور بوسیله ی ما و در دوران ما انجام شود نیاز هست که آمادگی های لازم رو کسب کنیم باید برای خودمون برنامه های عملی داشته باشیم. اگر بتونیم جلوی نفس رو بگیریم بزرگترین کار رو انجام دادیم؛ فقط نیاز به همتی بالا داریم.

ابوالحسن علی بن ابراهیم بن مهزیار اهوازی می گوید:

در یکی از سال ها به قصد سفر حج حرکت کردم و در مدینه چند روزی ماندم ، شاید امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را ببینم ؛ اما ملاقات ایشان قسمت ما نشد و با ناراحتی شدید وارد مکه شدم ؛ انجام مناسک حج را شروع کردم ،ولی همچنان در فکر بودم.

در یک لحظه که در مقابل کعبه ایستاده بودم ، احساس کردم درب خانه باز شد ؛ شخصی را دیدم که به سویم می آید ،‌من هم به طرفش رفتم پس از پرسیدن مقصد من و از احوال آقای خصیبی، از من پرسید: ابن مهزیار را می شناسی؟ گفتم : خودم هستم.

سپس از انگشتر امام حسن عسکری علیه السلام که پس از پدرم در دست من بود پرسید؛انگشتر را به او نشان دادم.

بعد از آن پرسید : چه کار داشتی؟ گفتم به دنبال آن امامی هستم که از ما پنهان است.

فرمود: امام خود را پنهان نکرده است، این اعمال شماست که باعث غیبت امام زمان شده است؛ حال برو و دفعه دیگر بین رکن و صفا هم دیگر را می بینیم.


پ.ن:از آیت الله بهجت (رحمت الله علیه) نقل است که می فرمودند: به جز دعا کردن برای ظهور ، برای مسلمانان عالم هم دعا کنید( مثل مردم فلسطین و لبنان و افغانستان و عراق و سوریه و یمن و بحرین و شیعیان عربستان تحت ظلمِ ظالمان قرار دارند) چراکه اگر از یاد آنها غافل شوید چه بسا که همان بلاها بر سر شما هم بیاید.

ان شاالله که به زودی با متحد شدن ملت ها و پیروزی آن ها بر استکبار جهانی ، زمینه برای ظهور حضرت مهدی روحی فداه آماده شود و هر چه زودتر شاهد ظهور آن حضرت باشیم.


منابع:

1: حائری یزدی، شیخ علی، الزام الناصب، ج2، ص 299

2: همان، ج52، ص14

۰۸
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

در ادامه ی پست های بررسی منجی گرایی دردیگر ادیان بحث کوچکی درباره ی اعتقاد زرتشتیان را مرور می کنیم و بعد به ادامه ی بحث منجی می پردازیم.


زرتشتیان معتقدند که سه هزار سال بعد از ظهور زرتشت شخصی به نام سوشیانس ظهور خواهد کرد و دین زرتشت را تکمیل کرده و از بیراهه ها رهانیده و ظلم و ستم را پایان داده و جهان آرمانی را می سازد.1

همون طور که می بینیم تمام ادیان الهی مژده ی آمدن منجی را داده اند و معتقدند که خدا ، انسان را به حال خود رها نکرده و فردی را برای نجات بشر خواهد فرستاد و برای آینده ی بشر برنامه ی ویژه ای دارد.

بنا به فرموده ی روایات ما، حتی اگر یک روز هم از عمر جهان باقی مانده باشد آخرین حجت خدا ظهور خواهد کرد و جهان را از ظلم و جور پاک کرده و دین خدا را بر روی زمین حاکم می کند. 2


سوالی که اینجا مطرح میشه این هست که آیا انتظار برای ما فایده ای هم دارد؟

در پاسخ به این سوال باید پاسخ داد بله مطمئنا انتظار برای جامعه ی جهانی پر فایده است. تا اینجای بحث فهمیدیم که همه ی ادیان اعتقاد به وجود منجی دارند ؛ پس وقتی افراد مومن در کل جهان منتظر باشند امید به آینده ای روشن در آنها شکل خواهد گرفت و با این امید سعی در بهتر شدن وضع جامعه خواهند کرد. این امیدواری باعث بوجود آمدن آرمان معنوی و هویت بخشی به جوامع می شود و با از بین رفتن بحران معنویت -که الان در بسیاری از جوامع بوضوح دیده می شود- برخی از مشکلات بصورت خود به خود حل می شوند. فرد منتظر از هیچ قدرتی نمی هراسد و در مقابل ظلم هیچ ظالمی سکوت نمی کند. فرد منتظر خود را در برابر مکر شیطان ضعیف نمی بیند و سعی در مقابله با او دارد. ان شاالله که ما هم از منتظران واقعی اون حضرت باشیم نه اینکه فقط زبانی خود را منتظر بدانیم.

سعی می کنم خیلی بحث ها طولانی نشه که خسته نشید از خوندن مطالب. ان شاالله از شب های آینده درباره علائم و نشانه های ظهور ، ظهور ، دوران حکومت حضرت و برخی از شبهه های پیرامون ظهور و وظایف منتظران بحث خواهیم کرد.

منابع:

1.نگین افرینش ، مهدی یوسفیان ، ص 68
2.شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص340



۰۴
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

عاقبت یاد تو و پیرهنت کشت مرا

همه دیدند برادر مِحنت کشت مرا

دست تقدیر نبوده است...تو من را کشتی

جسمِ عریانِ بدون کفنت کشت مرا

من همان روز به بالای بلندی مردم

دیدن نیزه و شمشیر و تنت کشت مرا

بعد تو آب خوش از حنجره ام رد نشده

تشنه بودی و همین لب زدنت کشت مرا

تا تو فریاد زدی أین حبیب؟ أین زهیر؟

حالت غربت بین سخنت کشت مرا

خواب شیرین شده بر خواهرت انگار حرام

فکر آن نیزه و کنج دهنت کشت مرا

این هم از معجزه توست اگر من هستم

آخر آن لحظه بر نی شدنت کشت مرا

حسین ایزدی

۰۲
ارديبهشت


بسم الله الرحمن الرحیم


نمی رسیم به عرش خدا بدون علی

نمی رسد به اجابت دعا، بدون علی

نبود لحظه ای حتی، علی بدون خدا

نبود لحظه ای حتی، خدا بدون علی

 

علی علی شده ذکر پیمبران شب و روز

شوند غرق بلا، أنبیا بدون علی

همیشه در همه آن از ازل شما با هم

نرفته غار حرا مصطفی بدون علی

نماز و روزه و حج و زکات یعنی تو

شبیه کفر بود (رَبَّنا) بدون علی

تمام روزی هفت آسمان به دست علی است

فلک شود به گمانم گدا بدون علی

تو آمدی و به توحید جلوه ای دادی

وگرنه پر شده مکه ز (لا) بدون علی

اگر چه گفت که (لو لا علی هَلَکَ عمر)

فقط نه او، که (هَلَک) هر سه تا بدون علی

(فمن یمت یرنی) گفتنت نجاتم داد ...

به مرگ گفته ایم اینجا نیا بدون علی

حسین ایزدی

۰۱
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

دیروز بحث منجی در دین یهود را بررسی کردیم و امروز به بحث درباره ی موعود مسیحیت می پردازیم.

یکی از مهمترین باورهایی که در دین مسیحیت وجود دارد اعتقاد به رستاخیز و آرمان بازگشت عیسی در آخرالزمان است که زیر بنای اندیشه مسیحی و تبلیغ مبلغان مسیحی بوده است.

مسیحیان ، کریسمس را جشن میلاد خداوند و نجات دهنده ی خود می دانند. سال مسیحی در فضایی آکنده از امید و انتظار و دعا برای بازگشت عیسی علیه السلام آغاز می شود. به آنان توصیه شده است که :

کمرهای خود را بسته ، چراغ های خود را افروخته دارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند که چه وقت از عروسی مراجعت می کنند، تا هر وقت که آید و در را بکوبد ، بی درنگ برای او باز کنند.

لوقا 12 : 35-36


اندیشه منجی موعود در مسیحیت دارای دو مفهوم است:

1: موعودی از بنی اسرائیل که ظهور کرد و رفت.

2: موعودی مسیحی که خواهد آمد تا ملکوت خدا را برپا دارد.

مفهوم اول اشاره به این دارد که ماشیح ظهور کرد و به جای اینکه یاوران خود را به سروری برساند با مرگ فدیه وار خود بار گناه اولیه را از دوش مومنان به خویش برداشت.

اما مفهوم دوم اشاره به این دارد که حضرت عیسی علیه السلام پس از مصلوب شدن و عروج به آسمان ها دوباره برمیگردند و پایان تاریخ را رقم می زنند.

این مفهوم دوم است که ما شیعیان نیز به آن اعتقاد داریم اما با این تفاوت که ما معتقدیم حضرت عیسی علیه السلام در کنار حضرت مهدی روحی فداه باز می گردند و به ایشان اقتدا می کنند.


بر اساس باور مسیحیان عیسی علیه السلام به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی در جلال و هیبت پدر و همراه فرشتگان و با پیروزی و فتح خواهد آمد.

مسیحیان درباره ی ظهور حضرت عیسی علیه السلام دو باور دارند.

دسته ی اول معتقدند که با رجعت ایشان قیامت شده و دنیا به پایان می رسد.

اما دسته ی دوم معتقدند که با رجعت آن حضرت نه تنها دنیا به پایان نرسیده بلکه تازه آغاز هزاره ی پایانی تاریخ است و مسیح در این دوره ی طولانی حکومت نموده و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد.

مثل ما که اعتقاد داریم با ظهور حضرت حجة ابن الحسن دوران طولانی حکومت صالحان بر زمین آغاز می شود.

منبع: کتاب نگین آفرینش (با دخل و تصرف)

تقریبا همه ی پیشگویی ها در مورد آخر الزمان این نظر را دارند که در آخر الزمان دنیا آکنده از ظلم و جور است و همه ی مردم منتظر ظهور نجات دهنده ی خود هستند.


از حضرت مهدى علیه السلام نقل شده:نشانه آشکارشدن من، زیاد شدن هرج و مرج و فتنه ها و آشوب هاست.

بحار الانوار ج52 ص256

امام جواد علیه السلام فرمودند :
... او داراى غیبتى است که روزهاى زیاد و مدتى دراز به طول مى انجامد. پس مخلصان در انتظار ظهورش به سر مى برند و اهل تردید انکارش می کنند و منکران، یاد او را به استهزاء می گیرند.
کمال الدین ج 2ص 378

برای اینکه مصداق این کلام نورانی حضرت جواد علیه السلام باشیم و جزء منتظران اون حضرت قرار بگیریم باید با وظایف منتظران آشنا باشیم. قصد دارم ان شاالله برای وظایف منتظران پستی جدا و مفصل بگذارم اما فعلا در حد یک جمله : با خودمون قرار بگذاریم که محبتمون رو به حضرت زیاد کنیم. وقتی کسی عاشق می شود رنگ و بوی معشوق می گیرد. سعی کنیم عاشق شویم...

یکی از بزرگان می فرمودند شب ها موقع خواب حتما با امام زمان علیه السلام صحبت کنید، درد دل کنید ... حتما نتیجه میگیرید.

ان شاالله که از امشب شروع کنیم.