ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۳۰ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

از بخیلی پرسیدند، برای این آیه، خاطره ای داری؟ إنَّ معَ العُسرِ یُسرا : با هر سختی گشایشی است؛

گفت: این که میهمانی ناگهان سر سفره برسد، اما روزه باشد.

بخل، یکی از بدترین صفات، برای یک شیعه است. تمام بزرگان دینی ما به بخشندگی و بزرگواری معروف بودند و مایی که ادعای پیروی از آنها را داریم اصلا شایسته نیست که بخل بورزیم.

امام هادی علیه السلام می فرمایند:

بخل، پست ترین اخلاق هاست1.

گاهی برخی می توانند با مقدار ناچیزی از دارایی خود، مشکل دوست یا آشنای خود را حل کنند، اما طوری دلبسته ی اموال خود شده اند که نمی توانند از آن ها دل بکنند.

فردی که بداند همه دارایی ها از آنِ معبود بی همتاست و خود را فقیر الی الله ببیند، دیگر بخل نمی ورزد. اساسا تمام مشکلات ما ریشه در ضعف اعتقادی ما و باور نداشتن قیامت است. اگر واقعا قیامت و دنیای باقی و جاویدان را قبول داشته باشیم، دیگر هیچ گناهی نمی کنیم، امان از غفلت...



منبع:

1. بحارالانوار، ج 69، ص199: البخلُ أذَمُّ ألاخلَاق

۳۰
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

مقیم لندن بود، تعریف می کرد که یک روز سوار تاکسی شدم و کرایه را پرداخت کردم. راننده 20 پنس اضافه به من برگرداند. مدتی با خودم کلنجار رفتم که پول اضافه را به راننده پس بدهم یا نه! وسوسه شدم که پول را بردارم اما بالاخره بر نفسم پیروز شدم و 20پنس اضافه را به راننده پس دادم.

موقع پیاده شدن، راننده از من تشکر کرد پرسیدم بابت چی؟ گفت: می خواستم فردا به مرکز اسلامی بیایم و مسلمان شوم اما هنوز مردد بودم شما که سوار شدید تصمیم گرفتم، شما را امتحان کنم و اگر بیست پنس را پس ندادید، مسلمان نشوم. اما حالا ... فردا می روم و مسلمان می شوم.

ماشین که رفت؛ تمام وجودم دگرگون شد. من مشغول خودم بودم در حالی که داشتم تمام اسلام را به 20 پنس می فروختم.

حکایت برخی از ما هم همین است. گاهی انقدر مشغول دنیا می شویم که حواسمان نیست شاید رفتار ما باعث دلزده شدن دیگران از دین شود. ما مذهبی ها خیلی بیشتر از دیگران باید مواظب باشیم، نکند برخوردی کنیم که دیگران آن رفتار را به نام اسلام بزنند.

مثلا گروهک تروریستی داعش کسانی هستند، که اصلا بویی از اسلام نبرده اند، اما در جهان خود را به عنوان مسلمان معرفی می کنند و باعث وحشت همه ی دنیا از اسلام و مسلمین شده اند.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: ای جمعیت شیعه برای ما زینت باشید و مایه ی ننگ ما نباشید1.

گاهی برخی مومنین رفتارهایی از خود نشان می دهند که باعث می شوند، مردم به مومنین بدبین شوند، مثلا به ظاهرشان بسیار بی تفاوت هستند و با لباس های کثیف بیرون می آیند، در حالیکه در سیره نبوی می خوانیم که پیغمبر اکرم صلوات الله علیه همیشه از عطر استفاده می کردند و اسلام هم تأکید ویژه ای بر تمیزی دارد.

ان شاالله که ما جزو کسانی نباشیم که مایه ی ننگ اسلام باشیم.


منبع:

1.بحارالانوار، ج 65، ص 151: مَعاشِرَ الشیعةِ کونُوا لَنا زَیناََ و لا تَکُونُوا عَلَینَا شَیئا قُولُوا لِلنّاس حُسناََ و احفَظُوا

۲۹
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

روزی حضرت سلیمان علی نبینا و آله و علیه السلام گنجشکی را دید که به همسر خود می گوید: چرا با من معاشرت نمی کنی؟ اگر تو بخواهی من جایگاه سلیمان را با منقار خود بلند می کنم و آن را به دریا می افکنم، حضرت سلیمان از کلام او به خنده افتاد، سپس آن دو را فراخواند و به گنجشک نر فرمود: آیا قدرت انجام کاری را که ادعا کردی داری؟

او گفت خیر، ای پیامر خدا ، لیکن مرد خود را برای همسرش بزرگ می شمارد و نزد او لاف می زند و عاشق را از بابت سخنانش سرزنش نمی کنند.

سلیمان به گنجشک ماده گفت: چرا با او معاشرت نمی کنی، با آنکه او عاشق توست؟

او گفت: ای رسول خدا، او ادعای عشق می کند اما براستی دوستدار من نیست و همراه من دیگری را نیز دوست دارد.

این کلام گنجشک، سلیمان را متأثر کرد و او بشدت گریست و تا چهل روز از مردم مفارقت نمود و در خلوت به مناجات با پروردگار خود پرداخت تا قلب خود را از محبت غیر خدا خالص کند1.

خداوند در قرآن می فرمایند:

ما جَعَلَ اللهُ لِرَجُلِِ مِن قَلبَینِ فی جَوفِ2...

خداوند برای هیچکس دو دل در درونش نیافریده...

انسان یک دل بیشتر ندارد، اگر غیر خدا در آن بود، دیگر جایی برای خدا نیست. جایی که علاقه ی به انجام گناه باشد، دیگر جایی برای خدا نیست. خدا و گناه در یک دل جمع نمی شوند.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: دل حرم خداست ، پس در حرم خدا، غیر خدا را ساکن مکن3 .

در سبک زندگی اسلامی، انسان عاشق خدا همه ی افعال و اذکارش را در جهت رضایت معشوق انجام می دهد. تجربه نشان داده انسان هایی که بیشتر سعی می کنند به خدا نزدیک باشند، بیشتر مورد علاقه ی مردم هستند، چون بیشتر در حال کسب رضایت خدا هستند و به تمام احکام الهی پایبند هستند.

ان شاالله که از خود خدا بخواهیم که محبتش رو در دل ما هر روز بیشتر کند و تمام تلاشمون رو در این راستا انجام دهیم.


منابع:

1.بحار الانوار ج14،ص 96

2.سوره احزاب ، آیه 4

3.بحار الانوار، ج 70، ص 25: القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله 

۲۸
تیر
بسم الله الرحمن الرحیم
بارها پیش آمده وقتی به سالن های غذاخوری می رویم می بینیم که غذاهای دست نخورده رو دور می ریزند یا اینکه گاهی لباسی را که یک یا دو بار بیشتر پوشیده نشده را دور می اندازند به این بهانه که مدل یا رنگش را دوست ندارند! یا انواع کارهای مشابه ...

یکی از دوستان امام خمینی ره تعریف می کنند: روزی خواستم عینک امام را به ایشان بدهم، یک برگ دستمال کاغذی برداشتم و عینک را تمیز کردم و به امام دادم و بی توجه، قصد داشتم آن دستمال را مچاله کرده و دور بیاندازم که امام گفتند: آقای انصاری! اگر شما برای آن دستمال مورد استفاده ندارید ، به من بدهید، این دستمال هنوز جای مصرف دارد1.
خداوند در قرآن کریم می فرماید:
إنَّ المُبَذِّرینَ کانُوا إخوانَ الشَّیاطینِ....
اسرافکاران، برادران شیاطینند
2...

از مشخصات بزرگان دینی ما همین مواظبت بر اسراف بوده اما متاسفانه امر اسراف در کشور ما و بین مردم شیعه! امری بسیار عادی و رایج است. واقعا چرا؟ کشوری مسلمان با مردمی که ادعای مذهبی بودن دارند چرا باید اینقدر اسراف رواج داشته باشد؟
طبق آمار رسمی فائو سالانه در جهان 1.3 میلیارد تن غذا در جهان هدر می رود، که متاسفانه 35 میلیون تن آن در ایران دور ریخته می شود3.
البته اسراف ما ایرانی ها منحصر در غذا نیست و ابعاد متفاوتی دارد. مثلا مصرف سالانه آب در ایران 2 برابر میانگین جهانی است!
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
اسراف کننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نیست خریدارى مى‏ کند، آنچه در شأنش نیست مى‏ پوشد و آنچه در شأنش نیست مى‏ خورد4.
ان شاالله که از این به بعد کمی در رفتارهای خود تجدید نظر کنیم نکند که ما هم جزء برادران شیاطین به حساب بیاییم.



منابع:
1. زندگی به سبک روح الله، ص 30

2. سوره إسراء، آیه 27
3.خبرگذاری تسنیم
4.خصال ص 121 ، ح 113


۲۷
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتی پیش مطلب تکان دهنده ای درباره خمس شنیدم که من را به تحقیق بیشتر در رابطه به اهمیت خمس وادار کرد. بخشی از این تحقیقات تقدیم حضور شما دوستان عزیز می شود.

خداوند در آیه 41 سوره انفال می فرماید:

وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (٤١)

و بدانید آنچه از اشیا و اموال ( به وسیله جنگ با کفّار یا هر اکتساب و استفاده دیگر ) به غنیمت بردید پس مسلم است که یک پنجم آن از آن خدا و از آن فرستاده او و از آن خویشاوند رسول و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است ( راه هر هدف دینی و دنیوی لازم برای اسلام و مسلمین که راهیانش نیاز به آن دارند ) ( خدا مالک حقیقی آن ، و رسول و خویشاوند به عنوان امام امت مالک اعتباری طولی آن ، و گروه های سه گانه از خاندان رسول مستحقین انفاق از آنند ) 

این آیه ، در قرآن معروف به آیه خمس است. خمس که یکی از فروعات دین است ، مثل نماز و روزه بر مسلمین واجب است و کسانی که خمس پرداخت نکنند اجازه تصرف در اموال خود را ندارند چون اموال آنها مخلوط به حرام است.

امام مهدی علیه السلام فرمودند:


لعنت خدا و فرشتگان و تمامی مردم بر کسی باد که درهمی از اموال ما را حلال بداند1.( منظور حضرت از اموال ما، سهم امام است که باید کسی که خمس بر او واجب است بپردازد و اگر نپردازد، شامل این لعنت می شود.)

ممکن است این سوال به ذهن برسد که چطور مردم کسی که خمس نمی دهد را لعنت می کنند؟ برای نمونه می توان به این نکته اشاره کرد:
در فرازهای آخر زیارت عاشورا می خوانیم: اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک2 : خداوندا لعنت کن اولین ظالمی را که در حق محمد و آل محمد ظلم کرد و هر کسی که در این کار از او تبعیت کرد.
از جمله حق های آل محمد، فدک بود که آن را غصب کردند و این جزء اموال و حق های حضرت زهرا سلام الله علیها بود و در ادامه می فرماید و آخرتابع له : یعنی تا روز قیامت هر کسی حق و اموال محمد و آل محمد را غصب کند و ادا نکند ، شامل این لعن می شود؛ که خمس نیز از جمله حقوق و اموال امام زمان علیه السلام است. لذا برخی از عرفا توصیه می کنند آنهایی که در روز عاشورا ، زیارت عاشورا را با صد لعن و سلام می خوانند، صدقه کنار بگذارند، که این لعن شامل خود آن ها نشود.
بعضی فکر می کنند که چون قسط دارند یا حقوق کمی دارند، به اموال آن ها خمس تعلق نمی گیرد اما هرچند که به این افراد، خمس هم تعلق نگیرد اما باید حتما سال خمسی داشته باشند. مثلا سال خمسی کارمند اولین روزی است که حقوق می گیرد که علما تا یکسال به آنها برای خرج کردن حقوق فرصت داده اند.




منابع:

1.بحارالانوار ، ج 53،ص183 :لعنةُ الله و الملائکةِ و النّاسِ أجمعینَ علی مَن استَحَّلَ مِن اموالِنا دِرهَما

2. مفاتیح الجنان ، زیارت عاشورا

۲۶
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم
گاهی خدا با کارهای بسیار کوچکی ، ثواب های بزرگی به ما می دهد. بعضی اعمال روزها یا برخی دعاهای کوچک که ثواب های بسیار بزرگی را به همراه دارند؛ انگار خدا فقط دنبال بهانه می گردد که به بنده هایش ثواب بدهد. پس چه بهتر که ما هم از این فرصت استفاده کنیم و از این ثواب های آسان استفاده کنیم و برای روز های سخت جواب پس دادن ، ذخیره هایی را از قبل فرستاده باشیم.

یکی از این اعمال به ظاهر ساده ولی پر فضیلت 4 کاری است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت زهرا سلام الله علیها یاد دادند. 4 کار بسیار ساده اما بسیار پر فضیلت.
حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: وقتی که بستر خواب را گسترده بودم، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر من وارد شدند و فرمودند: ای فاطمه نخواب مگر آن که چهار کار را انجام دهی:
1. قرآن را ختم کنی،
2. پیامبران را شفیعت گردانی،
3. مومنین را از خود راضی کنی،
4. حج و عمره ای را به جا آوری.

این را فرمود و مشغول خواندن نماز شد. صبر کردم تا نمازش تمام شد، گفتم یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودی در حالی که بر آنها قادر نیستم!
آن حضرت تبسمی کرد و فرمود:
چون قل هو الله را سه بار بخوانی مثل این است که قرآن را ختم کرده ای
چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستی، شفاعت کنندگان تو در روز قیامت خواهیم بود،
چون برای مومنین استغفار کنی، آنان همه از تو راضی خواهند شد،
و چون بگویی: سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر حج و عمره ای را انجام داده ای1.
و چقدر همین کارهای ساده برای آخرت و روزی که همه از هم فرار می کنند؛ توشه ی خوبی خواهد بود.
ان شاالله که سعی کنیم هر روز خود را ملزم کنیم که مقداری توشه برای آخرت بفرستیم؛ با دعا و قرآن و ذکر و...

منبع:
مفاتیح الجنان بخش باقیات الصالحات باب ششم و کتاب بهجة ، ج 1، ص 287

۲۵
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

بعضی ها هستند که از خدا می خواهند خدایا ما را در آتش جهنم نسوزان، اما موقع عمل حاضر به گذشتن از لذات مادی و دنیوی نیستند، یا اینکه بعضی ها موقع خاطره تعریف کردن با لذت تمام از بعضی کارهای خود یاد می کنند و بعد هم خیلی معمولی می گویند خدا ما را ببخشد، یا اینکه عده ای موقع امر به معروف شدن سریع جواب می دهند که هر کسی رو توی قبر خودش می گذارند پس شما نگران اعمال ما نباشید، ما پاسخگوی خدا هستیم. امروز حدیثی دیدم که خیلی قابل تأمل و تأثیرگذار بود.

حضرت رضا علیه السلام می فرمایند:

1. کسی که به زبان استغفار کند و در دل پشیمان نباشد ، خود را مسخره کرده،

2. کسی که از خدا توفیق بخواهد و کوشش نکند، خود را مسخره کرده،

3.کسی که بهشت خواهد و بر سختی ها صبر ننماید، خود را مسخره کرده،

4.کسی که از آتش به خدا پناه برد و از لذت دنیا دست نکشد، خود را مسخره کرده،

5.کسی که مرگ را یاد کند و آماده آن نشود، خود را مسخره کرده،

6.کسی که خدا را یاد کند و مشتاق دیدار او نباشد، خود را مسخره کرده،

7.کسی که در گناه اصرار ورزد و بدون توبه از خدا طلب عفو بخشش کند، خود را مسخره کرده است1.

حدیث خیلی تکان دهنده و قابل تأمل بود. شاید افرادی رو بشناسیم که دائما از خدا توفیق بخواهند اما هیچ تلاشی در ین راستا نمی کنند که به فرموده ی امام رضا علیه السلام خود را مسخره کرده اند.

امام زمان علیه السلام می فرمایند: آنچه که موجب جدایی ما و دوستانمان گردیده و آنان را از دیدار ما محروم نموده است ، گناهان و خطاهای آنان نسبت به احکام الهی است2.

کاری نکنیم که هم به فرموده ی امام رضا علیه السلام خود را مسخره کرده باشیم و هم به موجب آن رفتار از دیدار امام زمان علیه السلام محروم شویم.


منابع:

1.تحریر المواعظ العددیه، ص:470: سبعة اشیا من الاستهزاء: من استغفرالله بلسانه و لم یندم قلبه فقد استهزأ بنفسه ، و من سأل الله التوفیق و لم یجتهد فقد استهزأ بنفسه، و من سأل الله الجنة و لم یصبر علی الشدائد فقد استهزأ بنفسه، و من تعوذ بالله من النار و لم یترک شهوات الدنیا فقد استهزأ بنفسه، و من ذکر الموت و لم یستعد له فقد استهزأ بنفسه و من ذکر الله و لم یشق الی لقائه فقد استهزأ بنفسه و من اصر علی المعاصی و طلب العفو من ربه و لم یتب فقد استهزأ بنفسه

2.احتجاج طبرسی ، ج 2، ص 600

۲۴
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

لقمان حکیم بسیار سکوت می کرد. وقتی علت آن را پرسیدند پاشخ داد: خداوند برای من دو گوش و یک زبان قرار داده، برای اینکه شنیده هایم بیش از گفته هایم باشد.

احادیث بسیار زیادی درباره گناهان زبان وجود دارد. یکی از ویژگی های مومنین این است که دیگران از زبان او در امان باشند1. خیلی وقت ها اتفاق می افتد که بدون داشتن هیچ منظوری حرفی می زنیم که موجب ناراحتی نزدیکان ما می شود؛ اگر به این نکته توجه کنیم که بیش از حرف زدن گوش کنیم بسیاری از مشکلات رخ نمی دهند و ما مرتکب بسیاری از گناهان نمی شویم.

امام علی علیه السلام می فرمایند:
پیش از آن که زبانت تو را به زندان طولانى و هلاکت درافکند، او را زندانى کن، زیرا هیچ چیز به اندازه زبانى که از جاده صواب منحرف مى شود و به جواب دادن مى شتابد، سزاوار زندانى شدن دراز مدّت نیست2.

بزرگان دین ما همیشه به حفظ زبان تأکید ویژه ای داشتند و می فرمودند که بدون حفظ زبان به جایی نمی رسید.

ان شاالله از همین حالا به بعد، بیشتر مراقب حرف زدن هامون باشیم.

برای مطالعه ی گناهان زبان از زبان حاج آقای قرائتی به اینجا مراجعه کنید.


منابع:

1.امالی(طوسی) ص 683: إِنَّ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ [أَرْبَعَ عَلَامَاتٍ وَجْهٍ مُنْبَسِطٍ وَ لِسَانٍ لَطِیفٍ وَ قَلْبٍ رَحِیمٍ وَ یَدٍ مُعْطِیَةٍ]

2. تصنیف غررالحکم و دررالکلم  ص 214: اِحبِس لِسانَکَ قَبلَ أَن یُطیلَ حَبسَکَ وَ یُردىَ نَفسَکَ فَلا شَىءَ أَولى بِطولِ سَجنٍ مِن لِسانٍ یَعدِلُ عَنِ الصَّوابِ و َیَتَسَرَّعُ إِلَى الجَوابِ




۲۳
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

 امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:

مَنْ ظَلَمَ أَفْسَدَ أَمَرَهُ وَ مَنْ جَارَ قَصُرَ عُمُرُه‏

هر کس ظلم کند، امرش فاسد و عمرش کوتاه مى شود1.

طبق فرموده ی حضرت امیر علیه السلام، خاندان کودک کش آل سعود ، با ظلم های هر روزه ی خود در یمن و بحرین و فلسطین، حکم نابودی خودش را امضا می کند.

ان شاالله که هر چه زودتر شاهد ریشه کن شدن خاندان منحوس و ملعون و ظالم آل سعود و ظهور حضرت حجة ارواحنا فداه باشیم و روزی را ببینیم که با دستان خود ما برای ائمه ی مظلوم بقیع، گنبد و بارگاه بسازیم و موقع اذان از مناره های آن ، صوت زیبای اشهد آن علیا ولی الله را بشنویم.


منبع:

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل  ج 12 ، ص 99


۲۲
تیر
بسم الله الرحمن الرحیم

بهش گفتمː

-<تو خیلی خوبی,بیا حجاب رو هم به خوبی های دیگه ات اضافه کن…> گفتː

-<من حجابم کامله,فقط یه کم از موهام بیرونه,نه آرایش می کنم,نه لاک می زنم,نه

صندل می پوشم…>.

سال بعد وقتی او را دیدم هم لاک زده بود,هم آرایش داشت و فقط یک کم از موهایش

زیر روسری بود.

اگر اجازه بدهیم که نفس ما به گناه عادت کند، دائما در آن گناه پیشروی می کند و آن گناه، برای ما عادی می شود؛ اما اگر سعی در ترک گناه داشته باشیم و آن را قبیح بدانیم؛ بعد از انجام گناه ، عذاب وجدان داریم و همین عذاب وجدان باعث ترک آن گناه می شود.

پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم از جبرئیل پرسیدند: آیا ملائکه ، گریه و خنده هم دارند؟ گفت: آری. از سه کس از روی تعجب می خندند و بر سه کس از ترحم و دلسوزی می گریند؛

... اما سومین جایی که می خندند: از زنی که در زندگی، خود را از بیگانه مپوشیده پس از مرگ او را در قبر نهند و بدنش را بپوشانند که از دیده ها پنهان باشد؛ ملائکه خندند وگویند:

هنگامی که مورد رغبت بود او را نهان نکردید، اینک مستور کنید که مورد نفرت و انزجار است1.



منابع:

1. تحریر المواعظ العددیه ، ص 243: سأل نبیا صلی الله علیه و آله عن جبرئیل علیه السلام: هل تضحک الملائکة و تبکی؟ قال: نعم، تضحک فی ثلاث تجبا، و تبکی فی ثلاث ترحما.... أما الثالث المرأة البارزة إذا ماتت فیسجّی قبرها حتّی یسوّی علیه اللّبن لئلّا یطّلع علی حجمها، فتضحک الملائکة و تقول : حین کانت مشتهاة فما سجّیتموها ، و الآن صارت منفّرة فسجّیتموها؟!


۲۱
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت روز عفاف و حجاب به نظرم رسید که به شبهه ای درباره ی حجاب بپردازم. شبهه ای که مطرح می شود این است که مگر به ما نمی گویند: حجاب داشته باشید تا محفوظ باشید و مشکلی برای شما پیش نیاید؛ پس چرا در خارج از کشور، که حجابی هم نیست، مشکلی نیست و آزادانه زندگی می کنند؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت: اصلا چه کسی گفته که در خارج از کشور که حجاب وجود ندارد هیچ مشکل و تجاوزی هم صورت نمی گیرد؟ برای جواب این سوال به آمارهای خود کشور آمریکا مراجعه می کنیم:
اداره آمار وزارت دادگستری آمریکا (۱۹۹۹) تخمین زد که ۹۱٪ از قربانیان تجاوز زن و ۹٪ مرد هستند و ۹۹٪ از متجاوزین مرد هستند1.روی هم رفته بعضی از انواع تجاوز جنسی از گزارش‌های رسمی حذف می‌شوند، (برای مثال در تعریف FBI همه انواع تجاوز به جز تجاوز به زور به زنان حذف می‌شود) زیرا شمار زیادی از تجاوزهای جنسی حتی اگر جزو موارد قابل گزارش باشند گزارش نمی‌شوند و همچنین موارد زیادی از تجاوزاتی که به پلیس گزارش می‌شوند منجر به پیگرد قانونی نمی‌شوند2. بر اساس اسناد Criminal Victimization (میزان قربانی شدن واقعی) وزارت دادگستری امریکا، در سال ۲۰۰۵ به طور کلی ۱۹۱۶۷۰ تجاوز یا خشونت جنسی گزارش شده‌است3.تنها ۱۶٪ از تجاوزهای و خشونت‌های جنسی به پلیس گزارش می‌شوند.(تجاوز جنسی در امریکا: گزارشی به ملت. ۱۹۹۲ و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، ۲۰۰۰a)3] بدون در نظر گرفتن موارد گزارش نشده، تنها ۵٪ متجاوزان جنسی حداقل یک روز را در زندان می‌گذرانند4.یک ششم زنان امریکایی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند5. بیشتر از یک چهارم زنان در سنین کالج تجربه مورد تجاوز قرار گرفتن از سن ۱۴ سالگی را ذکر می‌کنند.6
جالب اینجاست که برخی ستارگان و هنرپیشه ها و خوانندگان غربی که در همین کشورهای آزاد و بی بند و بار ، بزرگ شده اند و زندگی کرده اند بعد از مسلمان شدن و با حجاب شدن ، از این حجاب بسیار استقبال کرده و اعلام می کنند که حالا احساس آزادی و امنیت بیشتری داریم.
یکی از روانشناس های معروف می گفتند: مدتی در یکی از زندان ها تحقیقی انجام می دادم ، با افرادی که جرم آن ها تجاوز به عنف بود صحبت می کردم؛ از همه ی آن ها این سوال را می پرسیدم که چگونه افراد را انتخاب می کردید؟ تقریبا همه ی آن ها این جواب رو دادند که هر کسی که پوشش نامناسب تری داشت او را انتخاب می کردیم؛ چون حتما مایل بودند که اینطور لباس پوشیده بودند.
ان شاالله که جوون های کشور ما ارتباطشون رو با خدا هر روز بیشتر از پیش زیاد کنند و نقشه های دشمن را نقش بر آب کنند.
برای مطالعه بیشتر در مورد امار تجاوز در کشورهای اروپایی اینجا را مطالعه کنید.
 


منابع:
1/
a b «UCSC Rape Prevention Education: Rape Statistics». www2.ucsc.edu.. Retrieved 2008-۰۱-۰۱. The study was conducted in Detroit, USA.
2/
Haws, D (1997). «The Elusive Numbers on False Rape». Columbia Journalism Review 3۶ (۴): ۱۶–۷. Archived from the original on March 3, 2008.
3/United States Department of Justice document, (table 26)
4/
Sexual Assault Statistics. Men Against Sexual Assault. University of Rochester. February 20, 2003
5/
«Colorado Coalition Against Sexual Assault: Statistics». Ccasa.org. 199۲-۰۴-۲۳. Retrieved 201۰-۱۲-۳۱
Kolivas, Elizabeth; Gross, Alan (2007). «Assessing sexual aggression: Addressing the gap between rape victimization and/6 perpetration prevalence rates». Aggression and Violent Behavior 1۲ (۳): ۳۱۵–۳۲۸. doi:10.1۰۱۶/j.avb.200۶٫۱۰٫۰۰۲
۲۰
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام می فرمایند: کسب حرام ، در نسل انسان آشکار می شود1.

مشک را پر کرد، دید سیبی بر آب روان است، گرفت و اولین گاز را به سیب زد. با خود گفت: قطعا این سیب مالک داشته ؛ بی اجازه او چرا تصرف کردم؟

حرکت کرد، مسیر آب را گرفت به بالا، رفت تا رسید به جاییکه آب از باغی که درخت سیب داشت بیرون می آمد. به صاحب باغ گفت: سیبی که بر آب روان بود را خوردم.

_از من راضی می شوی؟

_ابدا راضی نیستم.

_قیمتش را می دهم

_راضی نمی شوم

_حاضرم کارگری تو را بکنم تا راضی شوی

صاحب باغ گفت: من به یک شرط از تو راضی می شوم و آن اینکه دختری دارم کور و کچل و لال و گنگ و مفلوج از پا. اگر حاضری با او ازدواج کنی من از تو راضی می شوم.

صیغه عقد جاری شد. جوان وارد اتاق شد. در گوشه ی اتاق دختری دید که از زیبایی مانند حورالعین بود ، سریع از اتاق خارج شد و به نزد پدر دختر رفت و گفت: دختری که به من گفتی این نیست. پدر گفت: این همان است ، چون دیدم جدیت داشتی که رضایت بگیری برای خوردن یک سیب و من مدت ها انتظار داشتم که این دختر را به شخصی مثل شما شوهر دهم.

اما گفتم کور است یعنی هنوز چشمش نامحرم را ندیده و گفتم کچل است یعنی مویش را نامحرم ندیده و گفتم لال است یعنی با مرد بیگانه سخن نگفته و گفتم مفلوج است از پا یعنی تنها از خانه بیرون نرفته.

از این وصلت مقدس شخصی به دنیا آمد که جزء بزرگترین مراجع تقلید شد. کسی که امام زمان علیه السلام به دیدنش می آمد. کسی که بین مردم معروف بود به حضرت آیت الله العظمی مقدس اردبیلی

امام صادق علیه السلام می فرمایند: هرکس بخواهد دعایش مستجاب شود ، باید کسب خود را حلال کند و حق مردم را بپردازد.
دعای هیچ بنده ای که مال حرام در شکمش باشد یا حق کسی بر گردنش باشد،به درگاه خدا بالا نمیرود2.


منابع:

1/ کافی، ج 9، ص 680، باب المکاسب الحرام: کسب الحرام یبین فی الذریة

2/بحارالانوار،ج93،ص 321


۱۹
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

داشتم مطالعه می کردم که به حدیثی برخورد کردم که برای من بسیار جالب بود. پنج نکته ی طلایی که پیامبر اکرم صلی الله برای سعادت ما و پیدا کردن بصیرت ما فرمودند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:

پنج چیز در مقابل پنج چیز است. پرسیدند : یعنی چه یا رسول الله ؟

فرمودند:

1. ملتی که پیمان شکنند؛ خدا ، دشمن را بر آنها مسلط فرماید ،

2. مردمی که به غیر حکم خدا قانون تصویب کنند و حکمی دهند، فقر و تنگدستی میانشان زیاد شود،

3. در هر قومی که زنا زیاد شد، مرگ هم فراوان گردد،

4. هرجا کم فروشی آمد، گیاه نروید و به قحطی دچار شوند،

5. و هرگاه خمس و زکات ندهند؛ باران نبارد1.

این موارد ، اموری اجتماعی هستند که عقوبات آن ها هم گریبان اجتماع را می گیرد. یکی از نکاتی که می توان از این حدیث برداشت کرد این است که اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنیم ، تبعات بعدی آن گریبان خود ما را هم خواهد گرفت و به قول معروف تَر و خشک باهم می سوزند.


منابع:

1/ تحریرالمواعظ العددیه، ص 384:


۱۸
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

احادیث فراوانی وجود دارد که در آخرالزمان فتنه های زیادی اتفاق می افتد و تعداد اندکی از این فتنه ها در امان می مانند. رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: فتنه هایی خواهد بود که در اثنای آن، مرد به صبح مومن باشد و به شب کافر شود , مگر آنکه خدایش به علم زنده دارد

اگر بخواهیم که از این فتنه ها در امان بمانیم ؛ باید هم از نظر دینی و بصیرتی خود را تقویت کنیم و هم دائما از خدا بخواهیم که ما در دسته ی گمراهان قرار نگیریم.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند که :

در آینده شبهات و فتنه ها به سوی شما هجوم می آورند و گناهان زیاد می شوند (مانند گناهان چشم و گوش و زبان و...) و شما بدون نشانه و راهنما و پیشوای هدایت کننده می مانید ونجات نمی یابد در آن شبهه مگر کسی که بخواند دعای غریق را.

گفتم چگونه است دعای غریق؟

فرمود: می گویی

یا اللهُ یا رحمانُ یارحیمُ یا مُقَلِّبَ القُلوبِ ثَبِّت قَلبی عَلی دینِکَ



منابع:

1/ نهج الفصاحه ص 522 ، ح 1734: ستکون فتن یصبح الرّجل فیها مؤمنا و یمسی کافرا إلّا من أحیاه اللَّه بالعلم‏

2/ مفاتیح الجنان بعد از زیارت وارث و قبل از زیارت حضرت عباس

۱۷
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت موسی علیه السلام در راهی شیطان را دید و در ضمن گفتگویی از او پرسید: چه گناهی است که اگر انسان آن را انجام دهد ، تو بر او آنچنان مسلط می شوی که هر کجا بخواهی او را می کشانی؟

شیطان گفت: انسانی که از عمل نیک خود خوشحال باشد و آن را بسیار تصور کند، ولی گناهانش را کوچک و ناچیز بشمرد ، من بر او مسلط هستم.

مثل این است که کسی یک گچ چند گرمی رو به سر شما بزنه و عذرخواهی نکنه شما هیچوقت اون رو نمی بخشید اما اگر کسی با صد کیلو وزن پایش را روی دست شما بگذارد و بعد از شما عذرخواهی کند ، شما همانجا او را می بخشید.

امام رضا علیه السلام : گناهان کوچک راههایى به سوى گناهان بزرگند وکسى که ازخداوند دراندک ترس نداشته باشد، در زیاد نیز از اونمى ترسد1.

سعدی می گوید:

گنه کار اندیشناک از خدای              بسی بهتر از عابد خودنمای

که آن را جگر خون شد از سوز درد    که این تکیه بر طاعت خویش کرد

ندانست در بارگاه غنی                 سرافکندگی به زکبر و منی

بر این آستان ، عجز و مسکینیت      به از طاعت و خویشتن بینیت
ان شاالله که ماه رمضان باعث شده باشه که ما از گناهان کوچک هم خودداری کنیم.


برای مطالعه ی احادیث بیشتر درباره ی دوری از گناهان به اینجا مراجعه کنید.


منبع:

1/ بحارالانوار ، ج 55 ،ص : 353: الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الکبائرِ ، ومَن لَم یَخَفِ اللّه َ فی القَلیلِ لَم یَخَفْهُ فی الکثیرِ

۱۶
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه رمضان هم با همه ی سختی ها و گرسنگی ها و تشنگی ها ، تمام شد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه ‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم1 . حالا که خدا وعده داده که در پایان این ماه ، ما را می آمرزد پس سعی کنیم از این پس مواظبت کنیم که دوباره در دام شیاطین جن و انس نیفتیم.  امام باقر علیه السلام می فرمایند: ای بندگان خدا کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود ، این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آن ها ندا می دهد : هان! بشارتتان باد ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد! پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید2.

دوستان من یکی از جدی ترین مسائلی که دشمن ما برای از بین بردن دین ما تدارک دیده همین فضاهای مجازی است. خیلی از ما گاهی بدون اینکه بخواهیم ، چنان در این فضاها غرق می شویم که فراموش می کنیم بعضی مسائل رو. اینکه در این فضاها هم محرم و نامحرم وجود دارد ؛ در این فضاها هم حق نداریم به هر چیزی نگاه کنیم؛ در این فضاها هم باید حرمت دین را نگه داریم؛ در این فضاها هم باید یادمان باشد که ما صاحب داریم، ما بنده ایم...

ان شاالله که از فردا بیشتر مواظب اعمالمون باشیم و کاری نکنیم که بعدا پشیمان شویم.



منابع:

1/ کافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 67:  هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار

2/ میزان الحکمة ، ج 7 ، صص 131-132 : عبادالله ان ادنی ما للصائمین و الصائمات إن ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان : إبشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستإنفون

۱۵
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم


یکی از احکام اسلام که بسیار به آن توصیه شده زکات است. اگر همه ی ما این واجب الهی را رعایت کنیم و خمس و زکات اموال خود را بپردازیم؛ دیگر در جامعه شاهد ختلاف طبقاتی های وحشتناک نخواهیم بود. اگر واقعا به احکام اسلام عمل کنیم ، جامعه ای آرمانی خواهیم داشت؛ اما امان از هوی نفس و خودخواهی...

اولویت برای دادن زکات ، خویشاوندان فقیر هستند. اگر در اقوام کسی رو میشناسید که تمکن مالی ندارد بهتر است که فطریه هاتون رو به او بدهید. امام باقر علیه السلام می فرمایند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند2.

ان شاالله که این عید برای همه ی مسلمین جهان پر از خیر و برکت باشد.

التماس دعا


منبع:

1/ من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 183:  إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّکَاةِ یَعْنِی الْفِطْرَةَ کَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ یُؤَدِّ الزَّکَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَکَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَکَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله)

2/من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 66 : اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنفیانِ الفَقرَ وَ یَزیدانِ فِى العُمرِ وَ یَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعینَ میتَةَ سوءٍ

۱۴
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی که به آخرت فکر می کنم ؛ خیلی می ترسم. از خودم و اعمالم می ترسم. از اینکه تو این چند سالی که از خدا عمر گرفتم ؛ دقیقا چه کار مثبتی انجام دادم که به درد آخرتم بخورد یا اینکه اصلا کارهایی که کردم آیا هنوز هستند یا بواسطه ی گناهانم از بین رفتند؟

کاش از حالا برنامه ریزی داشته باشیم برای اعمالمون، که وقتی ازمون سوال شد؛ جوانی رو در چه راهی صرف کردید؟ پاسخی برای این سوال داشته باشیم. کاش سرمون رو پایین نیندازیم و اون روز پشیمون نشیم.

داشتم فکر می کردم اگه مثل بقیه ی کارهامون که براشون اولویت بندی می کنیم و تو برنامه ریزی هامون حتما جاشون میدیم برای خدا هم وقت مشخصی بگذاریم و روزانه ساعت خاصی را اختصاص بدهیم به دعا و قرآن و هرکاری که موجب رضایت خدا باشد. می تونیم اسمش رو بگذاریم ساعت خدا.

تو ساعت خدا می تونیم هرکاری بکنیم اما فقط و فقط مخصوص جلب رضایت خدا باشه. میتونیم تو خونه به پدر و مادرمون کمک کنیم؛ به نیت رضایت خدا. یا اینکه تو اون ساعت بریم برای جلب رضایت خدا به همسرمون کمک کنیم یا کاری رو که از ما خواسته انجام بدیم یا ....

اما وقتی این کار رو کردیم باید مواظب باشیم که ثواب هامون رو به قول آقای مجتهدی تو کیسه ی سوراخ نریزیم و خیلی مواظب باشیم که اعمالمون رو به باد ندیم. نکنه اون روز که خیالمون از اعمالمون راحته وقتی به نامه ی اعمالمون می رسیم؛ ببینیم که خالیه از هر ثوابی...

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: روز قیامت فردى را مى‏ آورند و او را در پیشگاه خداوند نگه مى‏ دارند و کارنامه‏ اش را به او مى‏ دهند، اما حسنات خود را در آن نمى ‏بیند. عرض مى‏ کند: الهى! این کارنامه من نیست! زیرا من در آن طاعات خود را نمى‏ بینم! به او گفته مى ‏شود: پروردگار تو نه خطا مى ‏کند و نه فراموش. عمل تو به سبب غیبت کردن از مردم بر باد رفت. سپس مرد دیگرى را مى‏ آورند و کارنامه ‏اش را به او مى ‏دهند. در آن طاعت بسیارى را مشاهده مى‏ کند. عرض مى‏ کند: الهى! این کارنامه من نیست! زیرا من این طاعات را بجا نیاورده‏ ام! گفته مى‏ شود: فلانى از تو غیبت کرد، حسنات او به تو داده شد1.

 این حدیث فقط در مورد غیبت بود ، گناهان دیگر هم باعث از بین رفتن حسنات و نیکی ها می شوند.

ان شاالله که در این ماه عزیز بیشتر به فکر زندگی جاودانه ی پس از مرگ باشیم و برای آن توشه کنار بگذاریم.



 منابع:

1/جامع الاخبار(شعیری) ص 147: یُؤتى بِاَحَدٍ یَومَ القیامَةِ یوقَفُ بَینَ یَدَىِ اللّه‏ِ وَ یُدفَعُ إِلَیهِ کِتابُهُ فَلایَرى حَسَناتِهِ فَیَقولُ: اِلهى لَیسَ هذا کِتابى فَاِنّى لا اَرى فیها طاعَتى! فَیُقالُ لَهُ: اِنَّ رَبَّکَ لا یَضِلُّ وَ لایَنسى ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغتیابِ النّاسِ ثُمَّ یُؤتى بِآخَرَ وَ یُدفَعُ اِلَیهِ کِتابُهُ فَیَرى فیهِ طاعاتٍ کَثیرَةً فَیَقولُ: اِلهى ما هذا کِتابى فَاِنّى ما عَمِلتُ هذِهِ الطّاعاتِ فَیُقالُ: لاَنَّ فُلانا اغتابَکَ فَدُفِعَت حَسَناتُهُ اِلَیکَ؛

۱۳
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

پرسید چرا باید به همه ی دستورات خدا عمل کنیم؟

گفتم: وقتی یه وسیله می خرید که طرز استفاده ش رو بلد نیستی چیکار می کنی؟ گفت : خب معلومه برگه ی راهنماش رو میخونم. گفتم چرا؟ خب هر جور که دلت میخواد ازش استفاده کن. گفت : خب اونی که سازنده ش بوده بهتر می دونه چطور باید ازش استفاده کنم که هم بهتر کار کنه و هم خراب نشه.

گفتم :جواب همینه . خدا که خالق و آفریننده ی ما هست؛ بهتر می دونه چی برای ما خوبه و چی بد یا اینکه خودمون بهتر می تونیم تشخیص بدیم؟ وقتی اون سازنده ی ما هست با ابعاد وجودی ما آشنایی بیشتری داره به همه ی مکان ها و زمان ها اشراف داره و بهتر درک می کنه که خیر و صلاح ما در چه کاری هست؟

اطاعت محض و گوش کردن به همه ی دستورات دین ،همان تعبد است که دلیلی عقلی دارد؛ که خدا که خیر مطلق و عقل مطلق است بهتر می داند چه چیز را کجا واجب کند و چه چیز را کجا نهی کند.

از این مطلب می توان برای تمامی شبهات مطرح در دین استفاده کرد؛ اگرچه که هر شبهه ای جواب خودش را هم دارد.


۱۲
تیر

بسم الله الرحمن الرحیم

سر سفره افطار نشسته اند و تند تند مشغول صحبت هستند. درباره ی نفر سومی صحبت می کنند که در جمع حضور ندارد. یکی پشت سر دیگری حرف می زند و نفر مقابل هم دائم تأیید می کند. روزه شان را با گوشت برادر مسلمان خود افطار کردند1 و تمامی حسناتی که جمع کرده بودند برای او هدیه فرستادند؛ به خیال خودشان هم حسابی دلشان خنک شد. پیامبر اکرم می فرمایند:
روز قیامت فردى را مى آورند و او را در پیشگاه خدا نگه مى دارند و کارنامه اش را به او مى دهند، اما حسنات خود را در آن نمى بیند. عرض مى کند: الهى! این کارنامه من نیست! زیرا من در آن طاعات خود را نمى بینم! به او گفته مى شود: پروردگار تو نه خطا مى کند و نه فراموش. عمل تو به سبب غیبت کردن از مردم بر باد رفت. سپس مرد دیگرى را مى آورند و کارنامه اش را به او مى دهند. در آن طاعت بسیارى را مشاهده مى کند. عرض مى کند: الهى! این کارنامه من نیست! زیرا من این طاعات را بجا نیاورده ام! گفته مى شود: فلانى از تو غیبت کرد و من حسنات او را به تو دادم.2

 پیامبر مکرم اسلام می فرمایند:
آیا مى دانید غیبت چیست؟ عرض کردند: خدا و پیامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: این که از برادرت چیزى بگویى که دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گویم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گویى در او باشد، غیبتش کرده اى و اگر آنچه مى گویى در او نباشد، به او تهمت زده اى3.
مسأله ی مهم تری که در بحث غیبت وجود دارد بحث شنونده ی غیب است که پا به پای غیبت کننده در این گناه شریک است4. اگر فرد شنونده طوری اعلام نارضایتی کند یا به غیبت کننده از خوبی های شخص غایب بگوید یا مجلس را ترک کند اصلا غیبتی شکل نمی گیرد. امام باقر علیه السلام می فرمایند: کسى که در حضور او از برادر مؤمنش غیبت شود و او به یاریش برخیزد، خداوند در دنیا و آخرت او را یارى دهد و کسى که در حضور او از برادر مؤمنش غیبت شود و او ـ با آن که مى تواند یاریش کند ـ به یارى او برنخیزد و از وى دفاع نکند، خداوند او را در دنیا و آخرت پَست گرداند5.
ان شاالله سعی کنیم ما هیچوقت به دیگران اجازه غیبت کردن ندهیم و خود را گناه آن ها شریک نکنیم.





منابع:
1/ حجرات آیه 12:
وَ لا یغْتَبْ بَعْضُکمْ بَعْضاً ایحِبُّ احَدُکمْ انْ یأْکلَ لَحْمَ اخیهِ مَیتاً فَکرِهْتُمُوه. «... و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ به یقین همه شما از این امر کراهت دارید»
2/
جامع الأخبار(شعیری) ص 147:یُؤْتَى بِأَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُوقَفُ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ یُدْفَعُ إِلَیْهِ کِتَابُهُ فَلَا یَرَى حَسَنَاتِهِ فَیَقُولُ إِلَهِی لَیْسَ هَذَا کِتَابِی فَإِنِّی لَا أَرَى فِیهَا طَاعَتِی فَیُقَالُ إِنَّ رَبَّکَ لَا یَضِلُّ وَ لا یَنْسى‏ ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتِیَابِ النَّاسِ ثُمَّ یُؤْتَى بِآخَرَ وَ یُدْفَعُ إِلَیْهِ کِتَابُهُ فَیَرَى فِیهِ طَاعَاتٍ کَثِیرَةً فَیَقُولُ إِلَهِی مَا هَذَا کِتَابِی فَإِنِّی مَا عَمِلْتُ هَذِهِ الطَّاعَاتِ فَیَقُولُ إِنَّ فُلَاناً اغْتَابَکَ فَدُفِعَتْ حَسَنَاتُهُ إِلَیْکَ.
3/مجموعه ورام ج 1 ، ص 118:
هَلْ تَدْرُونَ مَا الْغِیبَةُ قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهُ قِیلَ أَ رَأَیْتَ إِنْ کَانَ فِی أَخِی مَا أَقُولُ قَالَ ص إِنْ کَانَ فِیهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ فِیهِ فَقَدْ بَهَتَّه‏
4/تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 221: اَلسامِعُ لِلغیبَةِ کَالمُغتابِ
5/ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص148:مَنِ اغْتِیبَ عِنْدَهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فَنَصَرَهُ وَ أَعَانَهُ نَصَرَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنِ اغْتِیبَ عِنْدَهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فَلَمْ یَنْصُرْهُ وَ لَمْ یُعِنْهُ وَ لَمْ یَدْفَعْ عَنْهُ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَى نُصْرَتِهِ وَ عَوْنِهِ إِلَّا خَفَضَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ.