ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۲۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

با هر سختی و ناراحتی ، از کوره در می رفت و سریع می گفت: من دیگه نماز نمی خونم، و حالت افسرده می گرفت. یه بار بهش گفتم: نمیشه که با هر ناملایمتی اینقدر به خودت سخت بگیری. یکمی نیمه پر لیوان رو ببین. چرا همیشه از خدا طلبکاری؟ این همه نعمت داری تا یه چیزی مطابق میلت پیش نمیره یادت می افته که خدا دوست نداره؟ تازه خیلی وقت ها بعد دیدی که اون چیزی رو که از اتفاق افتادنش ناراحت بودی واقعا برات خیلی خوب بوده. قال الله تعالی :…عَسی أن تکرَهوا شَیئاً وهو خیرٌ لکم وَعسی أن تُحِبّوا شیئاً وهو شَرٌّ لکم1 کمی از این حالت بیرون بیا و با دید باز تری به اتفاق های اطرافت نگاه کن.

روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم براش خوندم که فرمودند:

علامت شخص صابر و شکیبا سه چیز است: 

1. سست و بی حال نیست.

2. ملول و محزون نمی باشد.

3. از پروردگار متعال شکایت نمی کند.

زیرا شخص وقتی کسل و سست شد حقوق دیگران را ضایع نموده و وقتی ملول و محزون گردید اداء شکر نمی کند و هر گاه از پروردگار شاکی شد عصیانش را می نماید2.

ان شاالله که همیشه بتونیم قدردان نعمات الهی باشیم و در برابر ابتلائات کوچک و بزرگ صابر باشیم.

منبع:

1.سوره بقره/ آیه 216

2.علل الشرایع، ج 2، ص 498


۲۹
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: هنوز مرددم، نمیدونم به کی رای بدم؟

گفتم: بنظرت دشمن دوست داره کی تو مملکت ما رای بیاره؟ چرا شبکه های ماهواره ای اینهمه از یک جریان خاص داخل کشور حمایت می کنند؟ چرا اینهمه به این ها امید بستند؟ 

این جریان چه خصوصیت قابل توجهی دارن که دشمن هم ترجیح میده با اون ها کار کنه؟ 

آیا بنظرت کارنامه درخشان و قابل قبولی دارن؟ آیا توانایی حل مشکلات کشور رو دارن؟ 

مهم تر از همه آیا تقوا دارن؟ آدم با تقوا هر کاری نمیکنه که رای بیاره چون اون میز ریاست براش مهم نیست، بلکه تکلیف الهی براش مهمه، اما آدم بی تقوا به هر راهی چنگ می زنه تا رای بیاره...

ان شاالله که امروز به موقع سر صندوق های رای حاضر می شیم و به به فرموده رهبری کار نیک رو زود و به موقع انجام میدیم. 

ان شاالله اون کسی انتخاب بشه که برای کشور باعث خیر و برکت هست.

۲۷
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: من که می گم بهتره ریاست جمهور 8 ساله باشه. خب ایشون خیلی برنامه ریزی ها داشته که هنوز نتونسته به سرانجام برسونه.

گفتم: اتفاقا خیلی بهتر که ریاست جمهور 4 ساله هست. چهار سال وقت کمی نیست برای سیاست گذاری های درست و برنامه ریزی های دقیق. چهار سال وقت کمی نیست برای ایجاد اشتغال و کمک به سازندگی کشور. اما اگر توی این چهار سال بخاطر ضعف و عدم بینش صحیح نتونن کشور رو در مسیر درست هدایت کنن، پس همون بهتر که زودتر اون چهار سال تموم بشه تا خسارت های وارد شده به کشور کمتر بشه.

وقتی مردم دوباره پای صندوق های رای میان و میخوان تصمیم بگیرن که دوباره این رییس جمهور رو انتخاب کنن یا فرصت تغییر رو به کشور بدن، باید به این توجه کنند که آیا با این انتخاب در راستای حل معضلات و مشکلات کشور گام بر میدارن یا اینکه با رای خودشون بدتر به اون مشکلات دامن می زنن...

خیلی از مشکلاتی که الان گریبان کشور رو گرفته، ناشی از ترس از دشمن هست. دشمنی که منتظره از ما نقطه ضعف ببینه تا قوی تر به ما دندون نشون بده. وقتی در اول ریاست جمهوری اعلام میکنن که خزانه خالی شده، یا وقتی وزیر امور خارجه خیلی راحت قدرت دفاعی رو زیر سوال می بره و میگه آمریکا می تونه با یه بمب ما رو نابود کنه، دشمن هم به فکر تهدیدهای بیشتر می افته، تحریم ها رو اضافه می کنه و زندگی برای قشر آسیب پذیر جامعه بیشتر میشه وگرنه وزرا و مدیران که حقوق های آنچنانی شون رو میگیرن و مشکلی ندارن.

بعضی وقت ها راه خیلی واضحه فقط کافیه که چشم هامون رو باز کنیم.

ان شاالله جمعه با حضور پر شور و قدرتمند، آینده ای زیباتر و پر امیدتر رو برای کشورمون رقم می زنیم و چشم طمع دشمن رو کور می کنیم.

۲۶
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: من که اصلا رای نمیدم. وقتی این انتخابات ها همه نمایشی و فرمالیته هستن و از قبل نتیجه مشخصه ما برای چی باید خودمون رو الکی ضایع کنیم؟

گفتم: مشخصه؟ چطور؟ شما می دونی کی قراره رییس جمهور بشه؟ 

گفت: چه میدونم از اونایی که قراره اسمشو دربیارن بپرس...

خوبه قبل از اینکه اینقدر مطمئن درباره حرف هایی که مطمئن نیستیم حرف بزنیم، کمی فکر کنیم. 

چرا همیشه باید صحبت های شبکه های ماهواره ای رو بدون فکر کردن بهشون ، تکرار کنیم؟

اگه نتایج انتخابات از قبل مشخص می بود، پس همیشه باید کشور دست یه جناج خاص می بود ، در حالیکه این طور نبوده و این نشون می ده که نظر مردم کاملا در این تغییرات مشهود هست. 

بعد هم اگه از پیش تعیین شده بود، چرا کاندیداها برای یکی دو رای بیشتر این همه تلاش می کنند؟ اگه میدونستن که از قبل همه چی مشخصه پس اینهمه زحمت و تکاپو برای چیه؟ اگه هم نمیدونن چطور شما خبر دارید بعد اون ها خبر ندارن؟

این شبهه ها رو کسایی طرح می کنن، که دارن تلاش می کنن شما رو از نظام دلسرد کنن و شما نیای رای بدی تا بگن مردم نظام رو قبول ندارن و از گزینه های روی میزشون بگن به بهونه آزاد کردن ملت ایران از دست نظام... 

اتفاقا با همین رای ندادن های شما، حق خودتون رو از دست میدید برای انتخاب اون کسی که به نظرتون اصلح هست. و باعث این میشه که بقیه بیان و رای بیشتری بدن و نتیجه رو به نفع خودشون تغییر بدن.

ان شاالله که با حضور حداکثری پای صندوق های رای و رای به بهترین گزینه، آینده ای پر از موفقیت برای کشورمون رقم بزنیم. 



۲۴
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: شنیدی آقای روحانی چقدر از فساد های آقای قالیباف و رییسی رو به مردم گفت؟

گفتم: فقط حرف های بدون سند و مدرک ایشون رو شنیدی؟ تو شبکه های مجازی اسناد تخلفات جناب رییس جمهور و معاونینشون رو ندیدی؟ آیا بواسطه شنیدن یک سری ادعای پوچ و واهی همه حرف ها رو قبول می کنید؟ 

گفت: یعنی میگی رییس جمهور مملکت دروغ میگه؟

یعنی برای انتخاب به این مهمی ما نباید ، تحقیق بیشتری داشته باشیم؟ 

انتخابی که سرنوشت چهار ساله ی یک کشور رو رقم می زنه، نباید با صحبت های یک جناح خاص تعیین بشه. باید به کارنامه 4 ساله این دولت توجه بیشتری داشته باشیم. می تونیم نکات مثبت و منفی این کارنامه رو بنویسیم و ببینیم آیا حاضریم به این وضعیت ادامه بدیم؟

آیا ما با این نوع از دیپلماسی به افتخار می رسیم؟ آیا تحریم ها برطرف شد؟ آیا سفره های مردم بزرگ تر شد؟ آیا فعالیت های اقتصادی گسترده تر شد یا به سمت رکود و تعطیلی رفت؟ آیا به صحبت های مقام معظم رهبری بها داده شد و طبق اون ها عمل شد؟ آیا...

ان شاالله که بهترین انتخاب رو داشته باشیم...


برای مطالعه بیشتر درباره شبهات وارد شده به اقای رییسی به سایت ایشون مراجعه بفرمایید.

۲۲
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز آخرین مناظره انتخاباتی بود. راستش امروز بیشتر از همیشه احساس کردم که، سیاست واقعا فضای کثیفی داره... 

خیلی راحت توی چشم همدیگه نگاه می کنن و همدیگه رو به اخلاق دعوت می کنن، اما خیلی راحت تر به هم تهمت می زدن و جلوی چشم مردم بی اخلاقی می کنن... آیا این پست های دنیوی انقدر مهمه که به خاطرش به ارزش ها پشت کنیم و بی اخلاقی رو در جامعه رواج بدیم؟

امام علی علیه السلام می فرمایند: دل بستگى به دنیا، عقل را فاسد مى ‏کند، قلب را از شنیدن حکمت ناتوان مى ‏سازد و باعث عذاب دردناک مى ‏شود1.

رییس جمهور خیلی راحت میگن من با رییس جمهور سابق مناظره نمی کنم اما حاضرم با اقای رییسی که ربطی به دولت قبل ندارن مناظره کنم. واقعا چرا؟ 

چون می دونن تو مناظره با رییس دولت قبل واقعا کم میآرن و تمام کم کاری هاشون برملا می شه اما همونطور هم می دونن آقای رییسی خیلی اخلاقی هستن و مثل خودشون به راحتی به دیگران تهمت نمی زنن...

پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله فرمود: فاسق چهار نشانه دارد: (اشتغال به) لهو، لغو، دشمنی و بهتان2.

ان شاالله که بتونیم بهترین گزینه موجود رو برای این کشور انتخاب کنیم.

منابع:

1. مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 12 ، ص41: حُبُّ الدُّنیا یُفسِدُ العَقلَ وَ یُصِمُّ القَلبَ عَن سَماعِ الحِکمَةِ وَ یوجِبُ اَلیمَ العِقابِ

2. بحار الانوار، ج 1، ص 120: ... وَ أَمَّا عَلامَةُ الفَاسِقِ فَأَربَعَةٌ: اَللَّهوُ، وَ اللَّغوُ، وَ العُدوَانُ، وَ البُهتَانُ 


۲۱
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم 

بعد از شب قدر، یکی از برترین شب ها، شب نیمه شعبان است. 

امشب رو قدر بدونیم، تمام تلاشمون رو بکنیم و در این فرصت بسیار عالی تلاش کنیم، تا کیسه ثواب ها رو پر کنیم برای روز حساب.

امشب از خدا اول از همه ظهور حضرت حجة بن الحسن علیه السلام رو بخوایم. برای مردم مظلوم یمن و بحرین و سوریه و فلسطین و عراق و افغانستان و... دعا کنیم.

دعا کنیم خدا خیر و صلاح مملکت رو در این انتخابات قرار بده و انتخابات در امنیت کامل برگزار بشه و عده ی قلیلی سعی در برهم ریختن آرامش کشور نکنند. 

۲۰
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: مگه سند 2030 چی بود که رهبری وارد ماجرا شد و با گلایه از مسئولین کشور خواست، این موضوع رو خاتمه دهند؟

گفتم: طبق این سند، آموزش و پرورش ایران باید به چندین قضیه متعهد شود. 

اول: آموزش های جنسی به کودکان و حذف مفاهیم قرآنی به بهانه حذف خشونت 

دوم: طبق این سند ایران موظف است؛ به کودکان از کلاس دوم دبستان به بعد تا قبل از سن بلوغ، آرام آرام روش سکس کامل را آموزش دهد.

سوم: فرهنگ شهادت و جهاد و کلا فرهنگ دینی باید تا سال 2030 به طور کامل از کتاب های درسی حذف شوند...

این سند بندهای بیشتری دارد که طبق آن باید از کودکانمان کودکانی سکولار بسازیم.

آیا این بود آرمان های امام؟ آیا با این وضعیت می خواهند باز هم ادامه دهند؟ چرا این سند بدون اراده به مجلس و بدون توجه به تذکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا شد؟ 

چه کسانی اصرار دارند از فرزندان این کشور دین و دینداری و غیرت و حیا را بگیرند؟ 

آیا چنین کسانی برای اداره کشور مناسب هستند؟ 

ان شاالله که در انتخابات پیش رو کسی رو انتخاب کنیم، که با تقوا باشه و هم جلوی اشتباهات رو در کشور بگیره و هم مانع امضای چنین اسنادی بشه.

برای مطالعه بیشتر درباره سند 2030 به اینجا  مراجعه بفرمایید. 

امضای چه کسی زیر سند 2030 است؟ کلیک کنید.


۱۹
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

دور هم جمع شده بودیم و از هر دری صحبت به میون می اومد. یکی از دوستان اصرار می کرد که چرا من باید تا این حد به والدینم احترام بگذارم و اشتباهات اون ها رو در قبال خودم، به اسم دونستن خیر و صلاح بدونم و هیچی بهشون نگم؟ بعد شروع کرد به تعریف خاطرات درباره دعواهایی که با پدر و مادرش داشته و فحش هایی که بهشون داده و باعث شده به خواسته هاش برسه...!!! 

گفتم: حالا به خواسته هات رسیدی؟ پس این همه مشکلی که تو زندگی داری چیه؟ 

سکوت کرد و گفت: گاهی فکر می کنم بخاطر آه اون هاست...

گفتم: اگر احترام به پدر و مادر اینقدر مهم نبود، بعنوان بزرگترین واجبات1 ازش نام برده می شد؟ 

آیا واقعا اون ها بیشترین تلاش رو برای سعادت و خوشبختی تو نکردن؟ 

آیا اون ها همیشه آرزوهای تو رو مقدم بر آرزوهای خودشون نکردن؟ 

آیا موفقیت تو همیشه برای اون ها با ارزش نبوده؟

آیا اون ها تو رو از جان خودشون، دوست تر نداشتند؟

بله جواب همه ی این ها رو میدونی، اما چون الان در سن اون ها نیستی و متوجه نگرانی ها و صحبت های اون ها نمیشی و فقط به فکر رسیدن به خواسته های خودت به هر قیمتی هستی، به خودت اجازه می دی که هر مدلی که دوست داری باهاشون برخورد کنی... 

امام صادق علیه السلام فرمود:

کسی که از روی نفرت به پدر و مادرش که باو ستم کرده اند نگاه کند، نمازش در درگاه الهی پذیرفته نمی شود2.

خیلی مواظب برخوردهامون با پدر و مادرهامون باشیم.


منابع:

1.میزان الحکمة، ج 10، ص 709: بر الوالدین اکبر فریضة. امیر المؤمنین علی(ع) فرمود: بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.

2.اصول کافی، ج 4، ص 50 : من نظر الی ابویه نظر ماقت، و هما ظالمان له، لم یقبل الله له صلاة

۱۸
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

وارد مسجد که شدم، جوان با صدای بسیار دلنشینی مشغول تلاوت قرآن بود. با دیدن این صحنه یاد این حدیث زیبای امام صادق علیه السلام افتادم که می فرمایند:

هر جوان مؤمنى که در جوانى قرآن تلاوت کند ، قرآن با گوشت و خونش مى آمیزد وخداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روزقیامت ، خواهد بود1

حدیث رو به بچه های مسجد دادم تا با خطی زیبا بنویسند و در تابلوی مسجد نصب کنند. 

ان شاالله که به همراه خوندن قرآن در معانی زیبای اون هم تامل کنیم و از بصیرت معنوی هم بهره مند شویم. 

روز جوان بر همه دوستان عزیز مبارک.

منبع:

1.کافى ، ج 2، ص 603 ، ح 4 :مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ  هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ  دَمِهِ وَ  جَعَلَهُاللّه ُ عَزَّوَجَلَّ مَعَ الْسَّفَرَةِ الْکِرامِ الْبَرَرَةِ ، وَ  کانَ الْقُرآنُ حَجیزا عَنْهُ یَوْمَ الْقیامَةِ ؛


۱۷
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت دوست دارم یه کار خاص بکنم تا آماده بشم برای رمضون امسال. دلم می خواد امسالم با هر سال فرق داشته باشه و دست پر وارد میهمانی خدا بشم. 

پرسیدم چه برنامه ای داری؟

گفت: تصمیم گرفتم از امروز تا شب قدر،شروع کنم به چله ترک گناه. گناه بارزی رو که میدونم انجام می دادم، ترک می کنم ، به این امید که خدا هم از همه گناهانم بگذره. 

می تونیم یه چله بگیریم از امروز تا شب قدر به هر نیتی که دارید و با هر چیزی که راحت تر هستید. چله زیارت عاشورا، چله سوره یاسین، چله حدیث کسا، چله ذکر صلوات و ....

ان شاالله که بتونیم انجام بدیم و نتایجش رو ببینیم.

۱۶
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

با نزدیک شدن زمان انتخابات، بازار شایعات هم داغ شده. خیلی راحت درباره اموال نامزدها صحبت می کرد و می گفت: من مطمئنم که فلان مقدار ثروت داره و فلان مقدار دزدی کرده!!! در حالیکه اصلا همچین چیزی واقعیت نداره.

چرا اینقدر راحت در هر موردی اظهار نظر می کنیم؟ اون هم در مواقعی که واقعا اطلاعاتی نداریم.... 

بعضی وقت ها افرادی درباره بعضی مسائل اظهار نظر می کنن که در اون مورد تخصص و اطلاعات لازم و کافی رو دارند، اما بحث درباره مسائل مالی و شخصی نامزدهای انتخاباتی مساله ای نیست که ما درباره اون قضاوت کنیم... اگر واقعا فسادی مرتکب شده باشند دستگاه های قضائی پیگیری خواهند کرد، لازم نیست ما بار گناهان خودمون رو بیشتر کنیم... 

امام علی علیه السلام می فرمایند: 

(نشانه) ایمان، این است که راستگویى را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویى، گرچه به سود تو باشد، ترجیح دهى1.
این روزها مواظب ایمانمون باشیم.

منابع:
1.نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 556 ، حکمت 458: (علامة) اَلایمانُ أَن تُؤثِرَ الصِّدقَ حَیثُ یَضُرُّکَ عَلَى الکَذِبِ حَیثُ یَنفَعُکَ
۱۴
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: چه کنم که بهشتی شوم؟ گفتم: پاسخ شما قبلا داده شده.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

شش چیز را براى من ضمانت کنید تا من بهشت را براى شما ضمانت کنم، راستى در گفتار، وفاى به عهد، بر گرداندن امانت، پاکدامنى، چشم بستن از گناه و نگه داشتن دست (از غیر حلال)1.

واقعا دین داری کار سختی نیست، فقط کافیه به اخلاقیات پایبند باشیم. دستورات دینی ما اکثرا تاکید به اخلاق و خوبی هاست چرا باید از اون ها دوری کنیم؟

این روزها برخی به خاطر کسب رای بیشتر و رسیدن به قدرت، طوری به مردم دروغ میگن که انگار فراموش کردن که آخرتی هم هست و همه چیز در سود دنیا خلاصه نمیشه. کاش برخی مسئولین به آراء مردم به چشم امانت نگاه می کردند و در این 4 سال همه تلاش خود را می کردند که به عهدهای خود وفا کنند. 

منبع:

1.معدن الجواهر ص 53 - نهج الفصاحه ص 216 ، ح321:  اضْمَنُوا لِی سِتَّةً مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَضْمَنْ لَکُمُ الْجَنَّةَ اصْدُقُوا إِذَا حَدَّثْتُمْ وَ أَوْفُوا إِذَا وَعَدْتُمْ وَ أَدُّوا إِذَا اؤْتُمِنْتُمْ وَ احْفَظُوا فُرُوجَکُمْ وَ غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ وَ کُفُّوا أَیْدِیَکُم‏

۱۲
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

دوستان عزیز اعیاد شعبانیه و روز معلم مبارک باد.

۱۲
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

برای انجام کاری به اداره ای رفته بودم، کارمند اداره طوری با مراجعینشون برخورد می کردن که انگار ایشون یکی از بلند مرتبه ترین افراد روی کره زمین هستن و فقط آفریده شدن برای نشستن در گوشه ای و احترام دیدن از خلق الله...

اما واقعیت اینه که این دوستان باید بدونن که حقوقی که میگیرن برای خدمت به همین ارباب رجوع هست. اگه این دوستان از این راه رزق و روزی برای خونواده شون می برن، وظیفه دارن به بهترین شکل ممکن با مردم برخورد کنند. اگه این مردم نبودن که ایشون هم کاری نداشتند و بیکار بودن، اگه علاقه ای به انجام کارشون ندارن اتفاقا خیلی های دیگه هستن که با دل و جون حاضر هستن هر کاری انجام بدن، اما شغلی داشته باشن که از درآمد حاصل از اون بتونن زندگی رو بگذرونن. 

متاسفانه این مدل برخورد در خیلی پایه های مدیریتی کلان کشور هم دیده میشه. وقتی برخی از دولت مردان به راحتی به خاطر موقعیت شغلی که دارن به دیگران توهین می کنن یا خیلی کارهایی رو که وظیفه دارن درست انجام بدن، انجام نمیدن هم در برابر خدا مسئول هستن و هم در مقابل مردم باید پاسخگو باشند. 

امام صادق علیه السلام : از پیامبر صلی الله علیه و آله سؤال شد : دوست داشتنى ترینِ مردم در نزد خداوند کیست؟ 
 فرمود : «آن که براى مردم ، سودمندتر باشد1» .

دولت باید خدمتگزار باشد. 

ان شاالله که در انتخابات بتونیم بهترین تصمیم گیری رو داشته باشیم و به فردی رأی بدیم که واقعا به مردم خدمت کنه و مشکلات اون ها رو حل کنه.


منابع:

1.الکافی : ج 2 ص 164 ح 7 : سُئِلَ رَسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله : مَن أحَبُّ النّاسِ إلَى اللّه ِ؟ قالَ : أنفَعُ النّاسِ لِلنّاسِ .

۰۹
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه پر فضیلت شعبان هم با اعیاد دوست داشتنی از راه رسید.

این ماه پر عظمت مقارن شده با روزهای انتخابات و فضای انتخاباتی حاکم بر کشور.

 در این روزها دیده میشه، بین بعضی جوون ها بحث هایی شکل میگیره و ناراحتی هایی پیش میاد. اما باید بدونیم که نباید با اصرار حرف خودمون رو حق بدونیم و دیگران رو ناحق... هر کسی طبق عقاید و اولویت های خودش به نتیجه می رسه که کدوم کاندیدا اصلح و قابل اعتماد برای سپردن آینده  یک کشور هستند.

وظیفه ما فقط شناسوندن کاندیدایی که به نظرمون اصلح هست به مردمه اما دیگه نباید با رفتارهامون کسی رو آزرده خاطر کنیم. 

ان شاالله این روزها به این حدیث زیبای امام حسین علیه السلام عمل می کنیم و بهشتی می شویم: 

هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود1.

ان شاالله در روز میلاد امام عاشقان حضرت امام حسین علیه السلام، بعنوان عیدی از حضرت، فرج حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه رو بخوایم. 


منابع:

1.کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33: أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة

۰۸
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

برای اینکه ارزش کاندیدای مورد نظر خودش رو بالا ببره به راحتی به کاندیداهای دیگه ،تهمت می زد و به دروغ براشون پرونده درست می کرد. 

این روزها متاسفانه بعضی ها برای تصاحب حتی چند رای بالاتر برای کاندیدای مورد علاقه شون، به انواع و اقسام بی اخلاقی ها متوسل میشن تا بتونن صندلی های قدرت رو تصاحب کنن. یا از طرف کاندیداهای رقیب نظرات دروغ جعل می کنند، یا اون ها رو به دروغگویی متهم می کنند، یا دائما دولت های گذشته رو مقصر مشکلات میدونن و یا ...

خیلی باید حواسمون باشه که به خاطر دنیای دیگران، آخرت خودمون رو به باد ندیم و هر نقل قولی رو بدون اطمینان به دیگران منتقل نکنیم.

امام باقر علیه السلام می فرمایند:

به راستى که خداوند عزوجل براى شر قفل هایى گذارد و کلید آن قفل ها را شراب قرار داد و دروغ از شراب بدتر است1.

مقام معظم رهبری در نماز جمعه بهمن ماه سال 90 درباره فضای رقابت در آستانه انتخابات تاکید فرمودند: «آنچه در انتخابات لازم  است، رقابت سالم است؛ رقابتِ بدون تهمت‌زنی و بدگوئی به یکدیگر است. فضای انتخابات باید سالم باشد.2»


منابع:

1.کافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 339، ح 3:  إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِیحَ تِلْکَ الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْکَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَابِ.

2. 1390/11/14


۰۷
ارديبهشت
بسم الله الرحمن الرحیم
همیشه در حال ایراد گرفتن از دیگران بود. تا وارد جمع می شد، شروع می کرد به آنالیز شخصیت افراد حاضر و غائب در جمع، و کاری به غیبت و یا حتی تهمت، بودن حرف هاش نداشت. گاهی هم ایرادهایی که از دیگران می گرفت به وضوح در خودش هم پیدا بود، اما انقدر که درگیر دیگران بود، اشتباهات خودش رو از یاد برده بود...
امام على علیه السلام می فرمایند: 
در شگفتم از کسى که عیبهاى مردم را بد مى داند، در حالى که خودش از همه پُر عیب تر است و آنها را نمى بیند1.

کاش بتونیم بیشتر تمرین کنیم برای سکوت کردن، اینکه در هر موضوعی و درباره هر کسی نظری داشته باشیم نفعی به حالمون نداره...
وقت زیادی تا ماه رمضان باقی نمونده،اگه میخوایم که از این ماه رمضون استفاده کامل کنیم ،کمی بیشتر به خودسازی بپردازیم. اشتباهاتمون رو فراموش نکنیم و سعی در جبران اون ها داشته باشیم...




منبع:
1.میزان الحکمه، ج۸، ص۳۲۳
۰۶
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

در مسجد مشغول نماز بودیم که بچه ای وارد صفوف نماز شد و مهر یکی از نمازگزارن رو چند متر آن طرف تر پرتاب کرد. سریع نماز رو شکست و بعد از چند غرغر که به بچه کرد، دوباره شروع به نماز خوندن کرد. 

اما باید بدونیم که در هر حالتی ما جایز نیستیم که نماز رو بشکنیم. در این مورد می شد چند لحظه بدون اینکه ذکری بگویند کمی جلوتر بروند و مهر را بردارند. اگه این کار شدنی نبود می تونستند از تسبیح تربتی که کنارشون بود استفاده کنند. اگر مهر تربت نبود می شد از دستمال کاغذی، سنگ یا چوب یا کاغذ استفاده می کرد. 

امام خمینی- فاضل-  خوئی تبریزی - صافی مساله 1084 : اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد یا اگر دارد بواسطه سرما یا گرمای زیاد و مانند اینها نمی‏تواند بر آن سجده کند باید به لباسش اگر از کتان یا پنبه است‏سجده کند و اگر از چیز دیگر است بر همان چیز سجده کند و اگر آن هم نیست باید بر پشت دست و چنانچه آنهم ممکن نباشد به چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید.

۰۵
ارديبهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: چرا اینقدر اصرار دارید که دین رو با سیاست حتما گره بزنید. پیامبر نیومده بود برای حکومت کردن، فقط اومده بود برای درس اخلاق به مردمی که در اون زمان در اوج بی فرهنگی زندگی می کردند. عقیده ش این بود که شما با این کار باعث زده شدن مردم از دین میشید. شما باید چهره ی رحمانی دین رو به مردم نمایش بدید و سیاست رو به سیاست مداران واگذار کنید.

گفتم: چطور همچین فکری می کنید وقتی یکی از مهمترین کارهای دوران پیامبر، جنگ های ایشان با کفار و معارضین بود1. آیا کسی که حکومتی در دست نداره میتونه به تنهایی به جنگ بره؟ 

پس اون آیاتی از قرآن که اشاره به قدرت نظامی می کند2 رو چطور توجیه می کنید؟ اگر حکومت کردن دلیلی نداشت مسلمین چطور باید قدرت نظامیشون رو تقویت می کردند؟ 

اگر حکومت معنی نداشت، چرا امیرالمومنین علیه السلام فرماندار تعیین می کردند و برای اون ها توصیه نامه می نوشتند3 و خط و مشی حکومت رو به اونها یادآوری می کردند؟

اینکه ما به جنبه های اخلاقی اسلام برسیم اصلا دلیل بر عدم سیاسی بودن دین نیست. این امر اصلا تعارضی با هم ندارند.

چرا بدون فکر کردن به عمق مسائل، به راحتی شبهه های ماهواره ها رو قبول می کنیم؟ 

کمی بیشتر تامل کنیم...

منابع:

1.برای مطالعه بیشتر درباره غزوات پیامبر اینجا را کلیلک کنید.

2. سوره انفال، آیه 60: و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدواللّه و عدوکم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم اللّه یعلمهم و ما تنفقوا من شی ء فی سبیل اللّه یوفّ الیکم و انتم لا تظلمون.

3. برای مطالعه نامه های امیرالمومنین علیه السلام به اینجا مراجعه کنید.