ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت

🔈



 انگیزه های منفی در ازدواج🔈


قبل ازهرچیز به این سئوال فکر کنیم: چراازدواج؟ پاسخ صحیح ما راازگرفتاری دردام انگیزه های منفی نجات می دهد.



۳۱
ارديبهشت

👀درک متقابل👁


 🔹انگار شور زندگی را از دست داده و منزوی شده بود. احساس می کرد همسرش ارزش کارهای او در خانه را نمی داند. دوست داشت، گاهی همسرش وقتش را با او تنظیم کند، یا به خاطر کارهای او از بعضی برنامه های خودش بگذرد؛ کاری که او همیشه برای همسرش انجام می داد. 

🔸اگر در زندگی درک متقابل وجود داشته باشد، زندگی نشاط و آرامش پیدا کرده و راه تعالی را در پیش خواهد گرفت. یکی از راه های درک متقابل، سپاسگزاری است. سپاسگزاری  یکی از راههایی است، که می توانیم به همسر بفهمانیم؛ ارزش کارهای او را می فهمیم. ارزش سپاسگزاری انقدر زیاد است که خداوند در قرآن دلیل انحراف انسان ها را شکرگزار نبودن اعلام می کند1.


🔻منبع:

1.  سوره اعراف، آیات 16_17: قال فبما اغویتنی لاقعدن لهم صراطک المستقیم ثمّ لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم و لاتجد اکثرهم شاکرین

2.  شیطان گفت: «پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندی، من هم برای فریفتن آنان، حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست. آنگاه ، از پیش رو و از پشت سرشان و و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها می تازم، و بیشترشان را شکرگزار نخواهی یافت.»


۳۱
ارديبهشت

 بهانه های جواب رد! 

رد کردن خواستگارها به دلایل واهی غضب الهی را در پی دارد.

با واقع نگری و تحقیقات برای کسب شناخت کافی، فرصت سوزی نکنیم!

۲۸
ارديبهشت

◀️آفتِ محبت▶️


🔹با کوچکترین بی توجهی همسرش به هم می ریخت و عصبانی می شد. وقتی هم عصبانی می شد، ملاحظه ی هیچ چیز را نمی کرد. اگر تنها بودند یا در جمع فرقی نداشت، خیلی راحت هر چه می خواست به همسرش می گفت. 

🔸یکی از آفت های محبت، بی احترامی است. شخصی که به همسرش بی احترامی می کند، با رفتارش به او می گوید تو برای من ارزشی نداری. چرا که اگر ارزش داشت، هیچ موقعیتی باعث نمی شد، تا به خود اجازه ی بی احترامی بدهد. اگر احترام می خواهیم، باید متقابلا احترام طرف مقابل را حفظ کنیم. 

🔹همانطور که خوش رویی و خوش زبانی باعث محبت است، بی احترامی باعث کدورت و حتی دشمنی می شود1. 


🔻منبع:

1.  الکافی، ج 2، ص 638: امام باقر علیه السلام (یا امام صادق علیه السلام) می فرمایند: ترش رویی، موجب دشمنی است.


۲۱
ارديبهشت

 


شریک زندگیم را آنگونه که اولیای دینم فرمودند انتخاب میکنم.


۲۰
ارديبهشت

مادر از آخرین روزهای مجردی دخترش استفاده می کرد و نکته های مهم را به او گوشزد می کرد. ناگهان مثل اینکه حرف مهمی را به یاد آورده باشد، گفت: هر دوی شما کم سن و سالید. تجربه زندگی مشترک رو ندارید. ممکنه اوائل براتون سوء تفاهم هایی پیش بیاد. 

▫️همیشه به همسرت حسن ظن داشته باش. هیچوقت به شک و شبهه ها دامن نزن. رفتارهای همسرت رو از جهت مثبت نگاه کن.

 وقتی کسی را دوست داشته باشیم، کارهای او را به بهترین نحو توجیه می کنیم.  پس حسن ظنّ پیام آور محبت و دوستی ست. به همین دلیل است؛ که مردم به چنین انسانی محبت می ورزند1. 


🔻منبع:

1.  غرر الحکم و درر الکلم، ص 253: امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: کسی که به مردم حسن ظنّ داشته باشد، از آنان محبت خواهد دید.


۱۹
ارديبهشت

از ازدواج با این افراد منصرف شوید اینها شرایط زندگی مشترک ندارند...

۱۷
ارديبهشت

😑سکوتِ به جا  😑


🔸دوباره بحث شدیدی شروع شده بود. می توانست مثل همیشه، حرفی بزند که تا عمق وجود همسرش را بسوزاند و دل خودش خنک شود؛ اما بحث بالا بگیرد و قهر کنند و چند روزی فضای خانه متشنج شود؛ اما راه دیگری هم پیش رو داشت. می توانست چند لحظه سکوت کند و این موضوع بی اهمیت را بدون تشنج، تمام کند. 

🔹تصمیم گرفت راه دوم را انتخاب کند. وقتی سکوت را یاد گرفت، خیلی از مشکلات بینشان حل شد. 

🔸گاهی لازم است برای حفظ آرامش خود و همسرمان بعضی جاها سکوت کنیم.

 🔹بعضی حرف ها، جز ناراحت کردن طرف مقابل و زخمی کردن روحش سود دیگری ندارد.

 🔸 سکوتِ به جا1 را یاد بگیریم. 


🔻منبع:

1.  کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 113: امام رضا علیه السلام می فرمایند:  مِنْ عَلَامَاتِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ وَ الصَّمْتُ إِنَّ الصَّمْتَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْحِکْمَةِ إِنَّ الصَّمْتَ یَکْسِبُ الْمَحَبَّةَ إِنَّهُ دَلِیلٌ عَلَى کُلِّ خَیْراز نشانه های فهم عمیق و درست، بردباری، دانش و سکوت است. سکوت دری از درهای حکمت است. سکوت محبت می آورد و راهنمای هر خیری است.



۱۶
ارديبهشت

💐محبت، کلید حل مشکلات💐


▪️تازه عقد کرده و هنوز اول راه بودند. اطلاعات زیادی از تفاوت های وجودی زن و مرد نداشتند. با کوچکترین اختلاف سلیقه ای از هم ناراحت و دلگیر می شدند و سکوت می کردند. سکوت مطلق...

 اما نباید به این زودی به این مرحله می رسیدند؛ پس شروع به مشاوره و مطالعه کردند. 

▫️نتایج بسیار جالب بود. اگر قرار است برای هم آرامش1 باشیم؛ پس باید با هم حرف بزنیم. محبت کنیم؛ حتی محبت کلامی.

▪️گاهی همین سکوت، باعث بوجود آمدن سوء تفاهم های زیادی می شود. صحبت کردن، علاوه بر، برطرف کردن سوء تفاهم موجود، باعث ایجاد محبت و دوستی هم می شود. 


🔻منبع:

1. سوره روم، آیه 21: و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها...



۱۰
ارديبهشت


زندگی با دو عقیده کاملا متفاوت، آنهم زیر یک سقف عاقبت خوشی ندارد. یا قید دین را میزند یا ...



۰۴
ارديبهشت

🔵محبت شرطی ممنوع🔴


▪️بعضی رفتارهای همسرش آزارش می داد. می خواست غیر مستقیم، رفتار درست را به او نشان دهد.

 ▫️برای این کار از سلاح محبت استفاده کرد. اما مقداری ناشیانه عمل کرد و این طرز تفکر برای همسرش بوجود آمد که: «محبت می کند تا من را تغییر دهد؛ پس من در مقابل این محبت با شدت می ایستم.» 

▪️گاهی نیت ما از انجام برخی امور، کاملا خیرخواهانه است؛ اما روش ما برای انجام آن اشتباه و نتیجه خلاف انتظار ما خواهد بود.

▫️اگر قصد انجام چنین کاری داریم، باید اول محبت خالص و بدون چشم داشت خود را به همسرمان نشان دهیم1 و بعد از مدتی، وقتی این محبت، ملکه ی ذهنی برای او شد، آن گاه به حل مشکلات بپردازیم.


🔻منبع:

1. محسن عباسی ولدی، تا ساحل آرامش، ج 2(قایق مهربانی)، ص 144