ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

چطور یک حافظ قرآن ، قاتل می شود؟

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
ابن ملجم از قاریان قرآن بود که در جنگ صفین همراه حضرت علی علیه السلام جنگیده بود. اما چرا کارش به جایی رسید که به خاطر شبهه ی یک دختر و عشق او امام زمانش را کشت؟؟! ابن ملجم دو مشکل بزرگ داشت.
1.عدم بصیرت ومعرفت نسبت به امام زمان خود
شبهه ای که قطام به ابن ملجم وارد کرد این بود که ، علی علیه السلام عدالت ندارد ؛ چرا که پدر و عمو و برادرش در جنگ کشته شده بودند.
2.عدم رعایت حدود الهی
 نباید وارد خانه قطام  میشد ونگاه حرام به او می کرد چرا که او در خانه تنها بود و شیطان آنجا حاضر بود واو در دام افتاد وبرای رسیدن به معشوق خود حاضر شد شقاوت ابدی را برای خود بخرد.
بابا طاهر چه زیبا گفته :
ز دست دیده و دل هر دو فریاد    که هرچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد     زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

گاهی ممکن است تصور کنیم که یک نگاه حلال است ، اما ابن ملجم هم یک نگاه کرد و این یک نگاه، مقدمه ای برای ادام ی اشتباهات و گناهان او بود که منجر به کشتن امام زمانش شد.

مثلا در همین شبکه های مجازی ، ممکن است برخی تصور کنند که اینجا که اشکالی ندارد نه کسی ما را می شناسد و نه ما کسی را می شناسیم به همین دلیل به راحتی هر عکسی را نگاه می کنیم یا روی هر فیلمی کلیک می کنیم ، اما باید خیلی مواظب باشیم که ما هم دچار عاقبت ابن ملجم نشویم نکند با گناهی که فکر می کنیم اشکالی ندارد و چیز بزرگی نیست ، در ادامه به خیانتی بزرگ دست بزنیم.
ان شاالله که در این شب های بزرگ به خدا قول بدهیم که دیگر حتی گناهان کوچک را هم کنار بگذاریم.

نظرات  (۱۱)

آیا واقعا قضیه ی قطام سندیت داره؟
پاسخ:
بله سندیت داره
دانشنامه اسلام می‌نویسد وجود شخصیت قطامه انکار نشدنی است و برخی منابع نام پدر و برادر و اطلاعاتی دیگر از وی را می‌دهند. برخی منابع مانند بلاذری و مبرد نام پدرش را به جای شجنه، علقمه (یا شاید هم علفه باشد چرا که ابن درید می‌گوید قطامه خواهر هلال و مستورد است که دو تن از خوارج بودند)، در منابع دیگر نام پدرش به نام‌های چون اخدر بن شجنه (بلاذری معتقد است که اخدر برادر قطامه بوده که در نهروان کشته شده)، سبخه بن علی بن عامر بن عوف بن ثلعبه بن سعد بن ذهل بن تیم الرباب آمده است. تنها مسعودی معتقد است که قطامه دختر عموی ابن ملجم بود و از قبیله تیم الرباب نبود. در کتاب استیعاب بیان شده که قطامه از قبیله بنی عجل بن لخیم است. شهرآشوب نام برادر قطامه را که در نهروان کشته شد را اصبغ می‌نامد. ابن ملجم پس از ازدواج با قطام داشت از تصمیمش مبنی بر کشتن علی منصرف می‌شد که قطامه وی را دوباره تشویق کرد. ابن کثیر روایتی دارد که در کتب دیگر نیست که می‌گوید قطامه همراه ابن ملجم به مسجد اعظم رفت و برایش خیمه‌ای مهیا کرد. در منابع شیعی (ابن شهر آشوب) روایت شده که قطامه برای سه تن غذا یا دارو فراهم کرد و وردان از جاسوس عمرو عاص مقداری پول دریافت نمود.
  • سربازکوچولو ...
  • سلام واقعا درسته
    ملتمس دعا
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از حضورتون
    محتاجیم به دعا
  • علیرضا رحیمی
  • متن و نظرات بسیار عالی بود....
    پاسخ:
    ممنون از حضور شما
  • ....مسعود ....
  • ممنون.خوب بود
    پاسخ:
    ممنون از همراهیتون
  • علی رحمانی پور
  • واقعا ممنون از مطلب مفید و زیباتون
    بله دقیقا همینجوره
    پاسخ:
    ممنون از حضور شما
  • همسر سید علی
  • سلام 
    یکی از دلایلی که ابن ملجم قاری قرآن و عاشق امام تبدیل شد به ابن ملجم قاتل امام ، نوع تفکرات خوارج گونه ای که داشت بود ... تفکراتی که درسته که الان به اون صورت و در اون شکل در جامعه ما نیست ولی روح این تفکر هنوز در جامعه ما جریان داره ... حتی در بین عاشقان امام ...
    پاسخ:
    سلام
    بله همینطوره متاسفانه
  • محمد دهقانی
  • خیلی تاثیرگذار بود
    تشکر فراوان
    پاسخ:
    ممنون از حضورتون
    میدونم که همچین شخصیتی بوده، منظورم نقشش در قتل امام هست. چون جوری که به نظر میرسه قتل امام برنامه ریزی خوارج برای از میان برداشتن همزمان معاویه عمروعاص و امام بود و این برنامه به قطام ربطی نداشت و به عشق قطام دست به قتل نزد. علاوه بر این در همین متنی که برام گذاشتین گفته شده که ابن ملجم پس از ازدواج با قطام داشت از قتل امام منصرف می شد! در نتیجه اصلا قضیه ی عشق و عاشقی در قتل امام مطرح نبوده.
    علت قاتل شدن ابن ملجم دیدگاه خوارج گونه و عدم پذیرش امام به امامت و ولایته، نه دل دادن به یک دختر باعث بشود امام زمانش را بکشد! اصلا او امام علی را به عنوان امام زمان قبول نداشت.
    پاسخ:
    ببینید دوتا نقل تاریخی هست: من این قسمت مطلب رو از یکی از سخنرانی های اقای پناهیان استفاده کردم، اما بعضی از نقل های تاریخی هم اون بحث خوارج بودن رو مطرح کردن. اما به نظرم این دوتا با هم منافات ندارن ، اون آدم میتونسته عاشق قطام شده باشه و طبق عشق قطام کمر به قتل امام ببنده و بعد هم که خواست امام رو بکشه با بقیه ی خوارج هم همکاری کنه.
    تو اون نقلی که من خوندم در مورد عشق قطام ، وقتی قطام از ابن ملجم میخواد که امام رو بکشه اولش قبول نمی کنه و داد و فریاد می کنه و میگه تو اصلا میدونی علی کی هست اما قطام دوباره عاشقی رو یادش میندازه و ...
    آره خب اینم حرفیه. یادمه تو فیلم امام علی هم همین صحبت شما رو نمایش داد.
    پاسخ:
    البته من فیلم امام علی رو یادم نبود ؛ مثل اینکه با نویسنده ش هم نظر بودم
    و همچنین شمر بن ذی الجوشن که حافظ قرآن بود و 16 بار پیاده تا مکه رفته بود!!!

    ایمان و اعتقاد خوبه که همراه با بصیرت و ولایت پذیری باشه

    انشاءالله
    ممنون از مطالب خوبتون
    پاسخ:
    دقیقا همینطوره
    ممنون از توجهتون

  • گرافیست ارشد
  • به نظر من فقط حفظ کردن قرآن مهم نیست ، باید درک کنیم و به آموزه هیا آن نیز عمل کنیم .
    پاسخ:
    بله همینطوره
    تشکر از حضورتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی