ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

مرنج و مرنجان

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتیه که بین چندتا از دوستان کدورتی پیش اومده که هیچ کدوم حاضر به کوتاه اومدن نیستن. اصل قضیه هم از یه مسأله ی خیلی پیش پا افتاده شروع شده و مشکل اصلی به نظرم اینه که هیچ کس حاضر نیست کمی از غرورش رو کم کنه یا انتظار بیش از حدی از دیگران داره.

آقای دولابی در یک توصیه اخلاقی به کسی که ازشون سوال کرده بود گفته بودند: مرنج و مرنجان.

در مورد این قضیه خیلی فکر می کردم که مگر می شود از دیگران نرنجیم؟ میتونیم بگیم من سعی خودم رو می کنم تا کار خطایی نکنم و حرفی نزنم که کسی از من آزرده خاطر شود اما چطور می شود که من از دیگران ناراحت نشوم؟


http://mp313.ir/i/attachments/1/1389678345877172_large.jpg

به این نکته رسیدم که اگر هدف رسیدن به خداست و همه ی کارها رو بخاطر خدا انجام می دهیم هیچ وقت نباید از کسی انتظار داشته باشیم. اگر انتظار داشتن رو از ذهنمون حذف کنیم تا حدّ زیادی در این راه پیش رفته ایم و در صورت قدرنشناسی طرف مقابل اصلا اذیت نمی شویم.

قسمت بعدی این است: فردی که ما را آزرده خاطر می کند میتوانیم به چشم یک بیمار به او نگاه کنیم. هیچ کس از شخص بیمار انتظاری ندارد، چون می دانند او حالت عادی و طبیعی ندارد و حتی در مقابل اذیت های او احساس ناراحتی و دلسوزی هم می کنیم. پس اگر فکر کنیم شخصی که ما را آزرده هم بیمار است هم از او رنجیده خاطر نمی شویم که بخواهیم غیبت کنیم و به گناه های دیگر رو بیاوریم و هم برای او دعا می کنیم تا از رذایل اخلاقی و بیماری های روحی نجات پیدا کند.

ان شاالله که بتونیم نیاتمون رو برای خدا خالص کنیم و به همه ی تعالیم پر مغز دینمون عمل کنیم.


نظرات  (۶)

  • کوثر متقی
  • بسیار عالی
    سپاس فراووون
    پاسخ:
    ممنونم از حضور شما
    سلام

    آره درسته این مرنجش از مرنجانش سخت تره !

    من الآن تو فکر برخورد با یکی بودم که حقی از ما ضایع کرده ...

    بعد دیدم وبلاگ شما با این مطلب اومد !!!!

    توکل بر خدا
    پاسخ:
    سلام
    ان شاالله که خیره شاید این مطلب وسیله ای بوده ...
  • سیدمحمدمهدی زیدی
  • تشکر.
    پاسخ:
    ممنون از حضور شما
    من به شخصه خودم امتحان کردم ؛ توقعاتم رو که اوردم پایین زندگیم راحت تر شده , کمتر از دیگران ناراحت میشم و دلخوریم از اشنا ها و دوستان کمتر شده , در عوضش سعی میکنم معرفت خودم و کارهای مختلف مثل احوال پرسی و ... رو بیشتر انجام بدم.
    موفق و مانا باشید
    یاعلی
    پاسخ:
    واقعا همین که ادم توقع نداشته باعث میشه که راحت تر زندگی کنه
    ممنونم از حضورتون
    یاعلی

  • علیرضا رحیمی
  • آدم اگه برای خداوند مراقب اعمالش باشه و دنیا رو کوچیک بدونه نمیرنجه ... البته انتظار زیادی هست که حتی نرنجیم ... بنظرم آدم طبیعتا ناراحت میشه ولی نباید عصبانیت نشون بده یا در مقابل برنجونه یا قهر کنه و ... 
    پاسخ:
    بله کاملا صحیح می فرمایید اگه دائما مراقبه داشته باشیم که دیگه مشکلی نیست.
    ان شاالله که بتونیم اینطوری باشیم
    ما در وجودمان روح خدایی را داریم که در تمام سوره های قرآنش با دو نام بخشنده و مهربان بودنش قرآن و سوره ها رو شروع کرده است و اینقدر بزرگ است بخشنده بودن را از خدا یاد بگیریم
    پاسخ:
    ممنونم از حضورتون 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی