ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

نفقه زن کارمند

شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

زن و شوهر هر دو شاغل بودند. به نظر می رسید، زندگی خوب و خوشی دارند؛ اما خانم خونه می گفت: همسرم به من برای مخارج عادی خودم پولی نمیده و میگه تو خودت حقوق می گیری دیگه من برای چی بهت پولی بدم؟

همسرش نمی دونست که خانمش هرچقدر هم پول داشته باشه، باز هم نفقه ش به عهده ی مرد هست و این وظیفه ی شرعی اون آقاست که نفقه همسرش رو پرداخت کنه.
اگر زن درآمد کافى داشته باشد، آیا شوهر مى تواند از پرداخت نفقه به  همسرش امتناع ورزد؟

همه مراجع: خیر؛ هر چند زن درآمد کافى نیز داشته باشد، باز نفقه او بر شوهر  واجب است1.

بهتره که روزانه قسمتی از وقتمون رو بگذاریم برای خوندن چندتا مساله از رساله مرجع تقلیدمون.  اینجوری بهتر مسائل رو رعایت می کنیم و زندگی مون هم رنگ و بوی خدایی می گیره.

ان شاالله که زندگی هامون سرشار از معنویت و نور خدا باشه.


http://ahlolbait.com/files/field/image/nafaghe.jpg

منبع:

1.امام، تحریرالوسیلة، ج 2، النفقات، 19 ؛ صافى، هدایه العباد، ج 2، م 19 ؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج  2، م 1418 ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 1418 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 1310 ؛ سیستانى، منهاج الصالحین، ج 3، م 433 و دفتر: خامنه اى، نورى، مکارم و بهجت.(احکام روابط زن و شوهر، پرسمان).


نظرات  (۳)

نگاه کنید من میگم زن و شوهر جای دم زدن از قانون شرعی 
یا پیش کشیدن حق و حقوق و بند و تبصره و قانون اساسی
اول با همدیگه توافق کنند که خدایی نکرده قول و قرارهاشون
برای یک عمر زندگی خصوصا تعمین معاش دروغ از آب در نیاد.

دوم اینکه زن به شوهر هر چقدر هم به این قضایا با دید اینکه
وظیفشه اومده خواستگاری خودش فکرشو کرده لابد و باید بده
نگاه کرده باشه باز هم سر زندگی که رسید نباید حتما بگه این
نفقه من چی شد.بهتره کمک خرج شوهرش و منصف باشه.:)

بله مرجع تقلیدی که میگه : خیر... باید فکر این رو بکنه که این
شغلی که اون خانوم اشغال کرده بجای تلمبار شدن پول رو هم
میتوانست یک نان آور دیگه برای یک زندگی دیگه توسط یه مرد
دیگر درست کنه و چون داره این شغل اشغال میشه باید منصف
باشیم و بگیم این شغل باید خرج نیاز ضروری خانواده ای باشه.

و دیگر این نکته که مراجع تقلید دارند خصومت ایجاد می کنند با
این حکم شرعی و باید بعد از گفتن این حکم یه خط هم خودش
اضافه می کرد آقای مرجع تقلید که این زندگی و خونه مشترکی
که زن و شوهرا دارند نشان از شریک بودن هست پس نبایست
چیزی باعث جدا شدن این شراکت بشه.زن و شوهر شریک اند.

اما با پتک کردن این قوانین و نادیده گرفتن دیگر ابعاد قضیه و نیز
با زود و ساده رد شدن از کنار اینکه این خانم یک شغل توی این
بی شغلی و مشکلات اقتصادی اشغال کرده بدون نیاز ضروری و
در واقع حق یک مرد بیکار دیگه رو گرفته مراجع دارن اشتباه میگن.

در کل با حقی که پیامبر اسلام و خدا گذاشته موافقم اما سطحی
نگری مراجع متعجبم کرد که چرا با یه خط تکرار بخشی از شرع از
کنار مسئله عبور می کنند و بیشتر دقت نمی کردند که هر مسئله
ممکنه چند بعد و زاویه داشته باشه و از هر طرفی نگاه کنید حقی
بر گردن یکی هست و باید کامل اشاره کنند در جواب ها تا حق یه
نفر هم ضایع نشه و یکی خوبترین و یکی بدترین و یکی(1 بیکار)
نادیده گرفته نشه در این قضیه و امثال این قضایا.باید بیشتر شرع
رو و قرآن رو و احادیث رو مطالعه کنند تا از ابعاد مختلف قضایا رو با
دقت و حوصله جواب بدهند.وگر نه من یکی که در آخرت نمی گذرم.

پاسخ:
سلام
علی اقا مثل اینکه از نظر شما توافق زن و شوهر مهم تر از وظایف شرعی اون ها هست!
ببینید اولا که مراجع تقلید فتاواشون رو طبق روایات و احادیث میدن نه مطابق میل شخصیشون که شما می فرمایید سطحی نگر هستن!!
ثانیا اینکه اون خانم جای یک آقای دیگه رو گرفته چه ربطی به همسرش داره؟ مرد موظفه که نفقه رو بده. اصلا ممکنه خانم کار نکنه و ارثی بهش رسیده باشه و دوست داشته باشه اون ارث رو یکجا قرض بده. همسرش باید بگه شما پولداری و من بهت نفقه نمی دم؟
بله بد نیست که زن و شوهر کمک حال هم باشن اما این هم درست نیست که آقایون محبت و بزرگواری همسرشون رو به پای وظیفه اون ها بگذارن و از وظیفه شرعیشون شونه خالی کنند.
ما یا تابع موازین شرعی هستیم یا نیستیم. اگه هستیم که سمعا و طاعتا اگه هم نیستیم که تکلیف مشخصه...اما نمیشه که نومن ببعض باشیم و نکفر ببعض...
اثاثیه منزل را که خود زن میاره!
البته نه همه ی شهرها
پاسخ:
خب واجب نیست که بیاره. بله هم جنوب هم بعضی شهرهای خراسان شمالی اصلا رسم جهیزیه دادن برای دختر ندارن و این کار رو توهین به دخترشون میدونن.
بعد هم لوازمی هم که بعد از گذشت چند سال نیاز هست خریداری بشه هم منظور هست.
خب پس با این حساب از اول زندگی باید حساب اونجا رو بکنند،
و مردی که میخواد وقتی زنش شاغل شد و یا ارث بهش رسید
بگه نفقه رو پرداخت نمیکنم (با گناهش کاری ندارم) از اول بگه.

تا وقتی به اونجا رسید از هم سر این بهونهء بچگانه، جدا نشن.

در ضمن هنوز هم سر حرفم هستم و مراجع سطحی نگری در
پاسخ به این مسئله و سوالات می کنند و سعی نکردند موردی
به قضایا بپردازند.

چون مطمئن هستم و شک ندارم یک خانوم شاغل با یک خانوم
غیر شاغل فرق داره باید به حکم کلی جزئیاتی اضافه می کردند
که این مبلغ نفقه بسیار ناچیز تر از حقوقی هست که خانوم و آقا
هر ماه می گیرند وبحث سر این مقدار از نظر عقلی بچگانه ست.

بعدم (این هم اضافه کنند) به قول آخوند ها : ولو اینکه نفقه حقه.


و همچنین درباره سطحی نگری به قضایایی که مطرح میشه مثل
همین زاویه که گفتم هم دقت عمل به خرج نمیدن و تنها به زاویه
ای که فرد میخواد توجه می کنند نه زاویه ای که باعث مشکلشه
یا در کنار پاسخ به اون زاویه زاویه ای که نادیده گرفته شده رو طرح
نمی کنند به عنوان یک سر راه حل بین این زوجین و این رد شدنه.

مراجع از کنار این قضایا بدون موضع رد میشن چطور از من انتظاری
میره که موضع یک جانبه بگیرم وقتی مرجع تقلید ها از کنار بیکاری
و اشتغال زنانی که ضرورتی نداره (که هیچ بلکه مشکل آفرینه) رد
شده و موضعی رو از دیدگاه خودشون نسبت به آیات و روایات و ...
اتخاذ و اعلام نمی کنند.والسلام دیگه حرفی ندارم.خداحافظ شما

پاسخ:
کمتر پیش میاد بخاطر همچین چیزی کسی بخواد جدا بشه!
برای وجوب نفقه از آیات و روایات دلایل زیادی موجود هست که علما بر اساس اون ها فتوا میدن.
از جابر بن عبدالله روایت شده است که رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) در خطبه ی حجةالوداع ارشاد فرمود:
«إتقوا اللهَ فی النساءِ فإنَّکُم أخذتُمُوهُنَّ بأمانةِ اللهِ وَ استَحلَلتُم فُروجَهُنَّ بکلمَةِ اللهِ و لَهُنَّ ﻋﻠﻴﻜﻢ رِزقُهُنَّ وَ کِسوَتُهُنَّ بِالمَعروفِ».(
«درباره ی حقوق زنان از خدا پروا دارید، زیرا شما آنان را به عنوان امانت الهی در اختیار گرفته اید و کامجویی از آنان را با کلمه ی الهی(عقد و نکاح) بر خود حلال ساخته اید؛ تأمین شایسته ی خوراک و پوشاک آنان بر عهده ی شماست».
﴿الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلی النِساءِ بمِا فَضَّلَ اللهُ بَعضَهُم علی بَعضٍ و بمِا أَنفَقُوا مِن أَموالهِم﴾
«مردان بر زنان سرپرستند(و در جامعه ی کوچک خانواده حق رهبری دارند و صیلنت و رعایت زنان بر عهده ی ایشان است) بدان خاطر که خداوند(برای نظام اجتماع، مردان را بر زنان در برخی از صفات برتریهایی بخشیده است و) بعضی را بر بعضی فضیلت داده است و نیز بدان خاطر که(معمولاً مردان رنج می کشند و پول به دست می آورند و) از اموال خود (برای خانواده) خرج می کنند».
با توجه به این آیه، شأن و ارزش مرد به خاطر عهده دار بودن امر سرپرستی، تهیه ی معاش و زندگی و صیانت از اعضای خانواده می باشد و گرنه برای مردی که احساس مسئولیت نمی کند و به خانواده توجهی ندارد، چه شأنی می توان قایل شد!
در مورد مراجع هم : قال الامام الکاظم - علیه السّلام - : عَظِّمِ العالِمَ لعِلمِهِ و دَعْ مُنازَعَتَهُ.
«بحارالانوار، ج 78، ص 309»
امام کاظم - علیه السّلام - فرمود: عالم را به جهت علم و دانشی که دارد تعظیم و احترام نما و با او منازعه و جدال منما.
بعد هم اینجا اصلا بحث ما اشتغال زنان نیست اون هم در موردش باید در یک پست جدا صحبت کنیم.
موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی