ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

مومنین آینه ی یکدیگر

جمعه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰۵:۴۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

صحبت امروزم رو با حدیثی بسیار زیبا و کاربردی از پیامبر مهربانی ها حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم شروع می کنم که می فرمایند: مومن آینه برادرش است زمانی که در او عیبی ببیند، اصلاحش می کند1.

یکی از نکات مهم در سبک زندگی اسلامی همین توجه به اخلاقیات است. وقتی در جامعه ی اسلامی همه ی مومنین یکدیگر را برادر هم بدانند و سرنوشت تک تک آن ها برای هم مهم باشد، هر کسی دوست دارد که علاوه بر خودش برادران ایمانی اش هم خالص و مومن باشند ، پس با مشاهده ی کوچکترین انحراف یا اشتباهی سریعا به دوست خود تذکر داده و او را از اشتباهش مطلع می کند (البته با رعایت تمامی نکات : در خفا و دوستانه و ...) اگر این حرکت تبدیل به یک فرهنگ شده باشد، دیگر نه جایی برای ناراحتی و دلخوری هست و نه باعث جدایی و قهر می شود، بلکه در چنین وضعیتی دوستان از هم تشکر هم می کنند. به قول شاعر : آینه چون عیب تو بنمود راست    خود شکن، آینه شکستن خطاست2.

چقدر خوب می شه ، وقتی با دوستامون صحبت می کنیم به جای اینکه دائم از حرف های هم برداشت منفی کنیم و از هم ناراحت بشیم، کمی به عمق حرف ها و اثرات اون ها فکر کنیم. ما باید کم کم خودمون رو به زندگی با فرهنگ اسلامی عادت بدیم.




منبع:

1. نهج الفصاحه ، حدیث 3102 :المؤمن مرآه أخیه اذا رای فیه عیبا اصلحه

2. مخزن الاسرار، نظامی گنجوی

نظرات  (۵)

  • ✿✿سرباز شیعه✿✿
  • متشکر

    ممنونم
    پاسخ:
    ممنون از حضور شما
    دیروز دوستی از من انتقاد کرد...
    ناراحت که نشدم هیچ...
    خوشحالم شدم...
    چون صادقانه عیبم رو گفت...
    پاسخ:
    سلام
    چقدر خوب
    ان شاالله که همه مون این صفت رو یاد بگیریم
  • سیّد محمّد جعاوله
  • احسنت
    چه پست خوبی
    خداقوت
    پاسخ:
    ممنونم از لطف شما
    سلام علیکم
    بسیار عالی
    استفاده کردیم
    تشکر
    پاسخ:
    علیکم السلام
    ممنونم از لطف شما
    فرهنگش نیست متاسفانه وقتی بگی همه ناراحت بشن بعضی ها هم که به طعنه و کنایه میگن.کلا عیب ها برای بعضی ها سلاح برای در هم کوبیدن دیگرانه.
    کاش هممون یاد بگیریم و رعایت کنیم.
    راستی عیدتون هم مبارک
    موفق و مانا باشید
    یاعلی
    پاسخ:
    باید ماها از تو خونواده هامون شروع کنیم به فرهنگ سازی. اگه واقعا نیاز به جامعه ی آرمانی داریم و دلمون یه زندگی راحت میخواد باید شروع کنیم به فرهنگ سازی
    عید شما هم مبارک
    ممنونم
    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی