ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۲۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


از امروز قصد دارم ان شاالله درباره ی منجی و ظهور و آخر الزمان و .... مطلب بگذارم. ان شاالله که معرفتمون نسبت به این قضیه بالا بره و بتونیم نقش منتظر رو بازی کنیم و خودمون رو آماده ی ظهور کنیم.

همان طور که می دانیم بحث منجی فقط برای ما مسلمان ها نیست از ابتدای تاریخ تمام انبیاء الهی به آمدن منجی در آخر الزمان وعده داده اند. حتی پیشگوهای غیر الهی و ادیان غیر توحیدی نیز به آمدن منجی و نجات دهنده ی بشریت زمانی که عالم پر از ظلم شده، خبر داده اند. از امروز بحث منجی در ادیان مختلف را بررسی می کنیم.

منجی در یهود
یهودیان هم مانند پیروان دیگر ادیان الهی به موعود معتقد هستند و در کتاب های مقدس آن ها به تکرار از ان یاد شده است. پیامبران آن ها بارها از آینده ای که دوران عظمت یهود است سخن گفته اند و محور این آینده روشن ماشیح است که از سوی خداوند مامور نجات بنی اسرائیل است.


یهود خود را قوم برگزیده می دانند زیرا معتقدند که یَهُوَه (نام خداوند به زبان عبری) با پیامبران خود پیمان بسته است که سرزمین مقدس را به آنان ببخشد. این سرزمین مقدس کنعان است که بعد اسرائیل نام گرفت. موعود یهودیت همان کسی است که می آید و آن عهد خدا و موسی را محقق می کند و آنان را به سرزمین مقدس می رساند.

انتظار مسیحا در عصر حاضر

حدود صد سال پیش متفکران یهود گفتند که ما دیگر ای این همه ظلمی که به ملت یهود شده خسته شدیم و میخواهیم خود را آماده ی ظهور منجی کنیم پس با تبلیغات زیاد یهودیان را از سرتاسر جهان به فلسطین اشغالی برده و دولت غاصب اسرائیل را تشکیل دادند. البته هنوز هستند یهودیانی که با صهیونیست مخالفند و معتقدند که این دولت غاصب است اما اکثر یهودیان صهیونیسم را با جان و دل پذیرفته اند و آن را راهگشای ظهور ماشیح می دانند.

منبع: نگین آفرینش ، اقایان بالادستیان،حائری پور، یوسفیان

بشارت موعود در کتاب مقدس یهود

مهم ترین مژده در کتاب اشعیای نبی آمده است آنجا که می گوید:

نهالی از تنه ی یسّی (پدر داوود) بیرون آمده ، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت ... خوشی او در ترس از خداوند خواهد بود... مسکینان را به عدالت ، داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد نمود... گرگ با برّه سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید... و طفل شیرخواره بر سوراخ مار، بازی خواهد کرد ... و در تمامی کوه مقدس من ضرر و فسادی نخواهند کرد؛ زیرا که جهان از معرفت خداوند پُر خواهد بود ؛ مثل آب هایی که دریا را می پوشاند.

إشعیا 11: 1-9.

آخر الزمان و جهان پیش از ظهور

از دیدگاه کتاب مقدس جهان پیش از ظهور جهان پلیدی و ناپاکی است. جهانی که در آن ظلم و بی بند و باری رواج دارد.

در بخشی از تلمود آمده است:

جوانان به پیران بی احترامی کرده ، آنان را خجالت خواهند داد و پیران در جلوی جوانان به پا خواهند ایستاد. دختر با مادر ، و عروس با مادر شوهر مخالفت خواهد کرد و فرزند از پدر خود خجالت نخواهد کشید. محل تحصیل و مطالعه به اماکن فساد تبدیل شده و دانش ِ دبیران ، فاسد خواهد شد و کسانی که از خطا کردن بترسند ، منفور خواهند بود.

تلمود بابلی ، سنهدرین 97 الف


تقریبا تمام پیشگویی هایی که در آیین های مختلف آمده جهان پیش از ظهور را جهانی مملو از بدی و پلیدی معرفی کرده و موعود و منجی نجات دهنده ی کل جهان است با این تفاوت که برخی ادیان تحریف شده مثل یهودیت این منجی را منحصر به قوم خود می دانند و قرار است منجی فقط در خدمت آنها باشد برخلاف دین اسلام که اعلام می کند منجی ، مصلحی برای کل عالم است و همه را نجات می دهد و کل دنیا را نجات می دهد.


ان شاالله که از منتظرین واقعی اون حضرت باشیم و بتونیم به بهترین وجه خودمون رو آماده ی ظهور اون حضرت بکنیم و بتونیم ظهورشون رو درک کنیم.

۳۰
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم



دوستان عزیز عیدتون مبارک.

هر کدوم از ائمه علیهم السلام در برآوردن برخی حاجات معروف تر هستند. امام جواد علیه السلام هم مشهور هستند به برآوردن حاجات مادی و دنیوی. ان شاالله که در روز میلادشون اگه حاجتی دارید ازشون بگیرید که از خاندان جود و کرم هستند و کسی رو دست خالی روانه نمی کنند.

ان شاالله که بتونیم در این ماه عزیز به مقام این بزرگواران معرفت پیدا کنیم و شرمنده شون نشیم.

التماس دعا

۲۹
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

 یکی از مطالبی که این روزها خیلی زیاد و فراگیر شده  این بحث هست که  هر کسی رو توی قبر خودش میخوابونند و  نتیجه گیری می کنند که پس امر به معروف یا نهی از منکر نکنید چرا که ربطی به شما نداره و شما قرار نیست جواب کارهای ما رو بدید..... در ادامه چند روایت می گذارم تا بدونیم که اتفاقا این طور نیست که اگر ما نسبت به گناهانی که اطرافمون اتفاق می افته بی تفاوت باشیم پس ما از اون گناه ها در امان هستیم و لطمه ای نمی بینیم.


ما در یک اجتماع زندگی می کنیم و تمام رفتارهای ما در این جامعه تاثیرگذار است. گاهی با یک اشتباه ما و ساده گذشتن از کنار یک اشتباه هم باعث ریخته شدن قبح گناه و هم قرار گرفتن ما در کنار عامل به آن گناه می شود. بیاییم از این پس بیشتر به رفتارهامون توجه کنیم.شاید اگر به این فکر کنیم که با برداشتن گام های کوچک باید کم کم جامعه مون رو آماده تشریف فرمایی حضرت حجت ارواحنا فداه کنیم ، از امر به معروف و نهی از منکر خجالت نکشیم و نترسیم...


امام صادق علیه السلام:

ستمکار ، همکار وی و کسی که راضی به ستم باشد ، هر سه نفر اینان در این ستم شریکند.

اصول کافی ، ج 4 ، ص 28

خداوند کشته شدن پیامبران زمان بنی اسرائیل را به یهودیان نسبت می دهد زیرا راضی به این کار بودند.

آیات 181 و 182 سوره آل عمران


خداوند تارکان امر به معروف و نهی از منکر را شریک جرم گناهکاران می داند.

آیه 163 سوره مائده

رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
گناه براى غیر گناهکار نیز شوم است، اگر گنهکار را سرزنش کند به آن مبتلا مى شود،اگر از او غیبت کند گنهکار شود و اگر به گناه او راضى باشد، شریک وى است.

نهج الفصاحه ، 1623

رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله و سلم:

 إِذَا لَمْ یَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ یَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لَمْ یَتَّبِعُوا الْأَخْیَارَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ شِرَارَهُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُهُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ.

هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود .

کافی ج 2 ، ص 374
رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله و سلم :

مَن رَأى مِنکُم مُنکَرا فَلیُغَیِّرهُ بِیَدِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِلِسانِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِقَلبِهِ و َذلِکَ أضعَفُ الإیمانِ؛

هر کس از شما منکرى ببیند باید با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغییر دهد، که پائین‏ترین درجه ایمان همین (تغییر قلبى) است.

نهج الفصاحه ص 768


ان شاالله که ما جزء آمرین به معروف باشیم.



۲۸
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

در احادیث و سخن بزرگان همیشه تاکیدات ویژه ای به نماز و بجا آوردن آن در اول وقت وجود داشته. بسیاری از بزرگان آثار زیادی را برای نماز اول وقت ذکر کرده اند. گاهی وقتی از عالمی دستورالعملی برای خلاصی از مشکلی درخواست می شد در جواب، امر به نماز اول وقت می کردند.

آیت الله اراکی و آیت الله بهجت در جواب این سؤال که برای اِزدیاد محبت به حضرت حق و ولی عصر (عج) چه کنیم؟ مرقوم فرمودند: گناه نکنید و نماز اول وقت بخوانید. 

حیات عارفانه‎ی فرزانگان، ص 68

امام علی علیه السلام فرمودند:

إختَبِروا شِیعَتی بِخصلَتَین فإن کانَتا فیهِم فهُم شِیعَتی: مُحافَظَتُهُم عَلی اَوقاتِ الصَلواتِ وَ مُواساتُهُم مَعَ اِخوانِهم المُومِنینَ بِالمالِ و إن لَم تکونا فیهِم فأعزبَ ثمَّ أعزبَ ثمَّ أعزبَ

شیعیان مرا به دو خصلت امتحان کنید که اگر دارای این دو خصلت بودند ، شیعه اند:  اهمیت به نماز در اول وقت و دستگیری برادران دینی خود با مال ، اگر این دو در آن ها نبود پس از ما دورند از ما دورند از ما دورند.

وقتی حضرت با این تاکید می فرمایند از ما دورند ، خیلی باید مواظب باشیم نکند مصداق آن افراد شویم...


همچنین از رسول گرامی اسلام نقل شده که فرمودند:

از من نیست کسی که نماز را سبک بشمارد. به خدا قسم هر کس نماز واجبش را از اول وقت ، به تاخیر بیندازد، در حوض کوثر نزد من نخواهد آمد و شفاعت من در روز قیامت نصیب او نمی گردد.

روایات در این زمینه بسیار است و وقت محدود. ان شاالله که با یادآوری این روایات جزء محرومین از شفاعت معصومین علیهم السلام نباشیم.

۲۷
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم



ان شاالله که ما هم از ساجدین باشیم.

۲۶
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


قد افلح المؤمنون، الّذین هم فی صلاتهم خاشعون.
مؤمنان رستگار شدند، آن‌هایی که در نمازشان با خشوع هستند.

« مؤمنون ، 1 و 2»



خشوع یک حالت درونی است که در برون اثر می‌گذارد. پیشوایان بزرگ اسلام چنان خشوعی در حالت نماز داشتند که به کلی از ما سوی الله بیگانه می‌شدند.

 پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ گاه به هنگام نماز به آسمان نظر می‌کرد اما هنگامی که آیه فوق نازل شد دیگر سر بر نمی‌داشت و دائماً به زمین نگاه می‌کرد.


اگر رکوع و سجود و قرائت و تسبیح را جسم نماز بدانیم حضور قلب و توجه درونی به حقیقت نماز و کسی که با او راز و نیاز می‌کنیم روح نماز است. خشوع نیز در واقع چیزی جز حضور قلب توأم با تواضع و ادب و احترام نیست و به این ترتیب روشن می‌شود که مؤمنان تنها به نماز به عنوان یک کالبد بی‌روح نمی‌نگرند بلکه تمامی توجه آن‌ها به باطن و حقیقت نماز است.


از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ روایت شده: به خدا پناه ببرید از خشوع نفاق. پرسیدند: خشوع نفاق چیست؟ فرمود: این که ظاهر بدن خاشع دیده شود ولی در قلب خشوعی نباشد.

تفسیر المیزان، ج 15، ص 15.


شیخ مرتضی رحمت الله علیه با نماز انس خاصی داشت و با خضوع و خشوع تمام نماز را بجا می آورد و از نماز خواندن لذت می برد. اما در اواخر عمر شریفشان وصیت کرده بودند که نمازهایشان را اعاده کنند. وقتی از ایشان دلیل این کار پرسیده شد پاسخ دادند: من عشق و علاقه ی خاصی به نماز دارم و می ترسم این نمازها همه به خاطر لذت بردن از این نمازها بوده باشد نه به خاطر خدا. به خاطر همین می خواهم تمام اعمالم خالص به سوی خدا بالا برود و چیز دیگری در آن شریک نباشد.

آیا ما اصلا از نماز خود لذت می بریم؟ چه برسد به اینکه ....


راهکارها:

توجه به کارهای پراکنده و مختلف معمولاً مانع تمرکز حواس است و هر قدر انسان، توفیق پیدا کند که مشغله‌های مشوش و پراکنده را کم کند به حضور قلب در عبادات خود کمک کرده است.

پرهیز از گناه نیز عامل مؤثری است زیرا گناه قلب را از خدا دور می‌سازد و از حضور قلب می‌کاهد.

۲۵
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

بعد از وقفه ای چند روزه ادامه ی بحث حضور قلب در نماز را با چند آیه و روایت پی می گیریم.  

بسم الله الرحمن الرحیم

فَوَیلٌ لِلمُصَّلین

 الَّذینَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهُون

وای بر نمازگزاران / کسانی که از نماز خود غافلند

(ماعون / آیه 4 و 5)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم می فرمایند ویل یکی از درکات جهنم است. و وعده ی جهنم به آنانی که نماز نمی خوانند داده نشده بلکه به کسانی داده شده که نماز می خوانند ولی نسبت به نماز خود غافل هستند. و عدم حضور قلب در نماز یکی از مصادیق غفلت در نماز است.

قال رسول الله صلى الله علیه و آله وسلم :
اَسرقَ السراق مَن سَرقَ مِن صلاتِه یعنى لایُتِم رکوعها و سجودها.

دزدترین دزدها کسى است که از نماز خود مى دزد، از رسول خدا سؤ ال شد چگونه از نماز مى دزدد؟ فرمود: رکوع و سجود آن را تمام و کامل انجام نمى دهد.

بحارالانوار، ج 81، ص 264.

گاهی اوقات چنان نماز را با سرعت می خوانیم که نه تنها به حضور قلب توجه نداریم بلکه حتی اذکار رکوع و سجود را نیز در حال حرکت به سمت سجده یا برخواستن از رکوع می خوانیم.


آخرین سخن
ابا بصیر که یکى از شیعیان امام صادق (علیه السلام ) است مى گوید: در هنگام شهادت امام صادق (علیه السلام ) در مدینه نبودم ، وقتى داخل شهر شدم ، خبر رحلت آن حضرت را به من دادند. براى عرض ‍ تسلیت به خانه ، ام حمیده همسر آن حضرت و مادر امام موسى رفتم .
وقتى چشم ام حمیده به من افتاد بى اختیار اشک هایش جارى شد و من هم گریه کردم .
همین که گریه ام حمیده تمام شد. به من گفت : اى ابا بصیر! تو در ساعت احتضار و جان دادن امام صادق (علیه السلام ) حاضر نبودى که چه قضیه عجیبى اتفاق افتاد.
ابو بصیر از او پرسید: اى ام حمیده ! چه قضیه مهمى در آن ساعت رخ داد؟
گفت : اى عبا بصیر! در آن لحظات آخر عمر، پلک هاى چشم هاى امام صادق (علیه السلام ) روى هم افتاده بود. ناگهان پلک هاى چشم خود را از روى هم برداشت و فرمود:
همین الآن همه اقوام و خویشاوندان مرا حاضر کنید که با آنان وصیتى دارم :
ام حمیده گفت : به دستور آن حضرت ، تمام خویشان و عموزادگان ایشان را جمع کردیم و کسى از نزدیکان باقى نماند که حاضر نشود. همه آنان منتظر و آماده بودند که امام صادق (علیه السلام ) در این لحظه حساس مى خواهد چه کند و چه بگوید؟
همین که امام همه را حاضر دید جمعیت را مخاطب قرار داد و چنین فرمود:
شفاعت ما خانواده ، هرگز شامل حال کسانى که نماز را سبک مى شمارند و به آن اهمیت نمى دهند نخواهد شد.

طرائف الحکم یا اندرزهاى ممتاز، متن‏ج‏2، ص: 451

همان طور که می دانید عدم حضور قلب یکی از مصادیق سبک شمردن نماز است.

حضور قلب در نماز اینقدر با اهمیت است که امام صادق علیه السلام در آخرین لحظات عمر شریف و با برکتشان به این قضیه تأکید فرمودند. نکند خدایی نکرده کاری کنیم که خود را از شفاعت حضرات معصومین علیهم السلام محروم کنیم.

معرفی کتاب:

یکی از زیباترین کتاب ها درباره ی نماز کتاب صلاة الخاشعین شهید آیت الله دستغیب می باشد.امید است که بعد از مطالعه ی این کتاب دید جدیدی نسبت به نماز و حضور قلب بیشتری در نماز پیدا کنیم.

۲۳
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


۲۱
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


۲۱
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


فرا رسیدن ماه رجب رو خدمت تمامی دوستان عزیز تبریک عرض می کنم. در فضائل ماه رجب احادیث بسیاری وارد شده. بزرگان اخلاق می فرمایند اگر میخواهید ماه رمضان را خوب درک کنید و استفاده ی کامل بکنید از رجب خودتان را آماده کنید.

برای ماه رجب اعمال زیادی ذکر شده و معروف هست به ماه استغفار. ان شاالله که بتونیم از این ماه استفاد ی کامل رو بکنیم و خودمون رو آماده ی ماه میهمانی خدا بکنیم.

یکی از اعمال این ماه که در مفاتیح الجنان آمده خواندن شصت رکعت نماز در این ماه است.

از حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند: کسی که این عمل را بجا آورد  ؛ حق تعالی دعای او را مستجاب گرداند و ثواب شصت حج و شصت عمره به او عطا فرماید.

و نماز به این صورت است که شبی دو رکعت نماز بجا آورده می شود و در هر رکعت حمد یک مرتبه ، قل یا ایها الکافرون سه مرتبه ، قل هو الله احد یک مرتبه و وقتی سلام داد دست ها را بلند کند و بگوید:


لا اله الّا اللهُ وحدَهُ لا شریکَ لَه ؛ لَهُ الملکُ و لَه الحَمد یُحیی و یُمیت و هو لا یَموتُ بِیدهِ الخَیر و هو علی کُل شی ءٍ قدیرٌ و الیه المصیرُ و لا حَولَ ولا قوةَ الا باللهِ العَلیِ العظیم اللهمَ صلِّ علی محمدٍ النبیِ الاُمِّی و آلِه.


و بکشد دست ها را به صورت خود.

التماس دعای فراوان


۲۱
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


۲۱
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم




۲۱
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


در ادامه بحث قبلی به عامل درونی عدم حضور قلب در نماز می رسیم که از عامل بیرونی بسیار فراگیرتر و درمان آن سخت تر است. شاید برای همه ما پیش آمده باشد که هرچیزی را که گم کرده باشیم موقع نماز پیدا می کنیم و یا تمام فکرهای زندگی و دنیایی سر نماز به ذهنمان خطور می کند. چطور می توان این پرنده ی خیال را از پرواز در افکار و اشتغالات ذهنی باز داشت و به معبودی که در محضر او ایستاده متوجه کرد تا ادب حضور را رعایت کرده باشیم.

در حدیث قدسی خداوند به بنده خود می فرماید:

بنده من هنگامی که تو به نماز می ایستی من چنان به تو توجه می کنم که انگار فقط همین یک بنده را دارم و تو چنان با من رفتار می کنی که انگار صد معبود دیگر به جز من داری!!!

وقتی که تلویزیون نگاه می کنیم و یا با شخص مهمی صحبت می کنیم ، به طور کامل به او توجه کرده و مواظب حرکات و رفتار خود هستیم و چقدر برای خود ما هم اذیت کننده است اگر کسی موقع حرف زدن ما حواسش به جایی بجز صحبت های ما باشد.

علت اصلی حواس پرتی در نماز توجه به امور دنیوی است و در روایت آمده «حبُّ الدنیا رأسُ کلِّ خطیئة» حب دنیا عامل اصلی تمام گناهان است. انسان به هر چیزی که بیشتر علاقه مند باشد ، بیشتر به یاد آن می افتد و با همان نیز محشور می شود!


پیامبر اکرم می فرمایند:

"اِنَّ مِنَ الصَّلاةِ لَما یُقبَلُ نِصفُها وَ ثُلثُها وَ رُبعُها وَ خُمسُها إلی العُشرِ، وَ اِنَّ مِنها لَما یُلَفُّ کَما یُلَفُّ الثُّوبُ الخَلِقُ فَیُضرَبُ بِها وَجهَ صاحِبِها، وَ اِنَّما لَکَ مِن صَلاتِکَ ما اَقبَلتَ عَلَیهِ بِقَلبِکَ"

نمازی هست که نصف آن پذیرفته می شود و یا یک سوم آن و یا یک چهارم آن و یا یک پنجم آن پذیرفته می گردد، و بالأخره نمازی هست که یک دهم آن پذیرفته می شود و برخی از اقسام نماز چون جامه کهنه در هم پیچیده شده به صورت نمازگزار زده می شود.

مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 59

راهکارها:

یکی از راهکارهای اصلی حضور قلب در نماز ، توجه کمتر به امور دنیوی و تلاش و همّ و غم در این مقوله ی پست است و بهتر است بیشتر به خدا توکل کنیم.

یکی دیگر از راهکارهای حضور قلب در نماز توجه به معانی حمد و سوره و اذکار نماز است.



۱۹
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


عوامل عدم حضور قلب در نماز به دو بخش بیرونی و درونی تقسیم می شود.
در این پست به بررسی عوامل بیرونی عدم حضور قلب در نماز می پردایم.


عوامل بیرونی بیشتر شامل مکان نماز گزار می شود. 

بهترین مکان برای نمازگزار ، نماز در مسجد و به جماعت است و در غیر این صورت نماز اول وقت را در مکانی آرام و دور از شلوغی و خالی از هرگونه اشیایی باشد که جلب توجه می کنند مانند تلویزیون، رادیو، لب تاب، تابلو و فرش های منقش و بهتر است که از سجاده برای نماز استفاده کنیم. 

بهتر است هنگام قیام به محل سجده ، در هنگام رکوع به بین دو قدم و هنگام تشهد به دامن خود نگاه شود و از نگاه به اطراف پرهیز شود.


عَن أبی حمزه الثُمالی قال: رأیتُ علی بن الحسین (علیه السلام) یُصَلی فسَقَط رداوهُ عَن مِنکبه قال فلم یُسَّوِه حتی فَرغَ مِن صلاتِه قال فَسأله عن ذلک
فقال و یحَک أتدری بینَ یدی مَن کنتُ إنَّ العبدَ لایُقبَلُ منه صلاةٌ الا ما اقبلَ منها
فقلت جُعِلتُ فِداک هَلَکنا فقال کلا إنَّ اللهَ مُتَمِمٌ ذلک للمؤمنین بِالنوافل

ابی حمزه ثمالی گفت امام زین العابدین (علیه السلام) را دیدم که مشغول خواندن نماز بود و در آن حال نماز، رداء از کتفش افتاد و آن حضرت توجهی نکرد، نمازش را ادامه داد و رداء را درست نکرد تا اینکه نمازش تمام شد ابی حمزه گفت پس از آن حضرت سؤال کردم که چرا رداء خود را درست نکردی سپس، امام (علیه السلام) فرمود وای بر تو آیا نمی دانی که من در مقابل چه فردی بودم به تحقیق که نماز انسان قبول نمی شود مگر اینکه انسان توجه داشته باشد به نماز و حواسش به چیزی دیگر مشغول نباشد، گفتم فدایت شوم پس ما هلاک شدیم حضرت فرمودند: نه، چنین است بدرستی که خدا نمازهای مؤمنین را تمام و تکمیل و کامل می گرداند بوسیله نمازهای نافله که می خوانند.
راهکار:
همانطور که در حدیث آمده یکی از راهکارهای جبران عدم حضور قلب در نماز ، خواندن نوافل است که یکی از نشانه های پنجگانه ی شیعیان است. ( 4 نشانه ی دیگر : سر به خاک گذاشتن، پوشیدن انگشتر عقیق در دست راست، بلند بسم الله الرحمن الرحیم گفتن در نماز و زیارت اربعین هستند).
نافله ی نماز صبح ، دو رکعت قبل از آن است که ثواب آن از نماز وتر نماز شب برتر است.
نافله ی نماز ظهر ، چهار دو رکعتی قبل از نماز ظهر (جمعا 8 رکعت)
نافله ی نماز عصر ، چهار دو رکعتی قبل از نماز عصر (جمعا 8 رکعت)
نافله ی نماز مغرب ، دو رکعت بعد از نماز مغرب
نافله ی نماز عشاء ، دو رکعت بعد از نماز عشاء
نماز شب هم یازده رکعت که 4 دو رکعتی با نیت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر است.
نکته: شاید خواندن این همه نماز نافله سخت به نظر بیاید اما شرایط خواندن نماز نافله بسیار آسان تر از نماز واجب است چون نماز نافله را می توان بدون رعایت قبله و بدون خواندن سوره توحید وحتی در حرکت بجا آورد.
پسر آیت الله العظمی بهجت میگفتند در این اواخر که کارهای ایشان زیاد شده بود بعضی از نوافل را در مسیر رفتن به مسجد می خواندند.

 



۱۹
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

مراحل باطنی نماز بنا بر نظر اساتید اخلاق و عرفا 6 مرحله است.

1: حضور قلب

2: تفهم(فهم معنای آیات و اذکار نماز)

3: تعظیم (درک عظمت خدا در نماز)

4: هیبت

5: امید

6: حیا

بحثی که ما درباره حضور قلب شروع کردیم تازه اولین گام از مراحل 6 گانه ی باطنی نماز است.



قال الصادق علیه السلام:

إنَّ العبدَ اذا صَلَّی الصلاة لوقتِها، و حافظ عَلیها إرتَفَعَت بَیضاء نقیة، تَقول: حفظتنی حَفظَک الله، و اِذا لَم یَصِلُها لِوقتِها، و لَم یُحافِظ عَلیها رَجَعَت عَلیه سَوداء مُظلمَة، تَقول: ضَیَعتَنی ضَیَّعَکَ الله.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هنگامی که بنده ای سر وقت به نماز بایستد و مراقب آن باشد (با شرایط کامل و حضور قلب) بصورت پاره ای نور سفید بالا می رود و می گوید: تو مرا حفظ کردی خدا تو را حفظ کند، ولی وقتی نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد آن نماز بصورت لکه سیاه و تاریکی بر می گردد و می گوید: مرا ضایع کردی خدا تو را ضایع نماید.

محجة البیضاء، ج 1، ص 340


راهکار:

به توصیه ی بزرگان برای پیدا کردن حضور قلب در نماز ، طوری نماز بخوانید که انگار آخرین نمازی است که می خوانید.

بزرگان اخلاق می فرمایند هرکس که به مقامات عرفانی رسیده اول در نمازش تغییراتی حس کرده ... همه چیز از نماز شروع می شود.

برای اینکه بهتر نماز را درک کنیم لازم است که آگاهی ما نسبت به نماز بیشتر شود و این امر حاصل نمی شود جز با مطالعه راجع به نماز ِ کامل که از آیات و روایات و بزرگان برای ما به ارث رسیده. یکی از کتاب هایی که در این راه ما را کمک می کند کتاب اسرار الصلاة میرزا جواد آقای ملکی تبریزی است که از اوتاد و بزرگان عرفان می باشند.


۱۸
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

ان شاالله از امروز بحثی رو درباره حضور قلب در نماز شروع می کنیم که خیلی همه مون بهش احتیاج داریم. سعی میکنیم هر جلسه راهکاری از احادیث یا علمای اخلاق بگذاریم تا برامون کاربردی تر باشه این مباحث.


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: لا صلوةَ الا بحضورِ القلب ؛ هیچ نمازی (مورد قبول) نیست مگر با حضور قلب. (احقاق الحق ،ج 2 ،ص318)

و همچنین حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند: إنَّ العَبدَ لایُقبَلُ مِنه صلاةٌ إلا ما اَقبلَ منها؛ نماز بنده قبول نمی شود مگر به اندازه ای که در آن حضور قلب داشته باشد. (وسائل الشیعه ، ج 4 ، ص688)


روزی یکی از اصحاب پیامبر در باغ خود مشغول نماز خواندن بود که در همین حال پرنده ای بر روی شاخه درخت نزدیک او نشست. مرد وقتی به خود آمد متوجه شد که مدتی است حواسش به پرنده است ، بعد از نماز شخص تصمیم گرفت بخاطر این سهل انگاری در نماز باغ خود را فروخته و پول آن را در راه خدا صدقه بدهد.


چقدر ما به حضور قلب در نماز توجه داریم؟

آیا ما هم حاضریم برای حضور قلب در نماز هزینه کنیم یا حداقل وقت بگذاریم و مقداری مطالعه کنیم؟


یکی از راهکارهای حضور قلب در نماز ، وضوی کامل با توجه به دعاهای آن قبل از نماز است.

بیاییم در سال نو یک دعای جدید به دعاهامون اضافه کنیم و حضور قلب در نماز رو از خدا بخواهیم.

۱۷
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


سفارش حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شیعیان:

هر یک از شما باید عملی را انجام دهد که سبب نزدیکی به ما و جذب محبت ما گردد. و باید دوری کند از کرداری که ما نسبت به آن
، ناخوشایند و خشمناک می باشیم، پس چه بسا شخصی در لحظه ای توبه کند که دیگر به حال او سودی ندارد و نیز او را از عقاب و عذاب الهی نجات نمی بخشد.

بحارالانوار / ج 53 / ص 176                             

بحث توبه ، بحث بسیار مفصل و طولانی هست. احادیث زیادی درباره کیفیت توبه ، جایگاه توبه کننده ، زمان توبه و ....

احادیث بسیاری در مورد توبه در جوانی نقل شده. هیچکس از زمان مرگ خود آگاه نیست. مدتی پیش با یکی از دوستانم صحبت می کردم بحث به توبه رسید ، میگفت به نظر من بهتره آدم تا جوونه از فرصت استفاده کنه و حسابی خوش گذرونی کنه و از زندگی لذت ببره وقتی هم که پیر شده یه سفر کربلا یا مکه بره و توبه کنه و جبران کنه /: 

اینکه این نظریه چجوری به ذهنش رسیده بود که جای خود داره اما جواب هایی که به ذهن من می رسه اینه که مگه ما میدونیم تا کی زنده هستیم؟ بعد هم این خودش یکی از وسوسه های شیطان هست که تا جایی که میتونه ما رو مشغول گناه کنه بعد دیگه اگه عمری هم باشه معلوم نیست انسان اصلا بتونه سراغ توبه بره وقتی اون همه آلوده شده باشه از کجا معلوم دیگه دلش بخواد توبه کنه، از کجا معلوم که خدا این لیاقت مکه و کربلا رفتن رو نصیبش بکنه؟  موقع مرگ هم که دیگه توبه کردن فایده ای نداره...

کاش اینقدر راحت خودمونو تسلیم افکار شیطانی نکنیم.

کاش یادمون بمونه که ما برای هدف والاتری به این دنیا اومدیم.

کاش یادمون بمونه الان یه نفر منتظره تا ما توبه کنیم و به طرفش برگردیم تا بتونه ظهور کنه.

کاش یادمون بمونه که خدا منتظر ما نمیمونه اگه ما به خودمون نیایم و خودمون رو لایق نکنیم خدا هم حجتش رو برای ما نمی فرسته و ایشون رو برای نسل های بعد از ما می فرسته برای کسایی که خودشون رو آماده ی اومدنشون کرده باشن.

کاش این اراده رو تو خودمون تقویت کنیم...

کاش ما زمینه سازان ظهور باشیم...

کاش....

۱۶
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

در روایات بسیاری به یاد مرگ سفارش شده.

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أفضَلُ الزُّهدِ فی الدّنیا ذِکرُ المَوتِ ، و أفضَلُ العِبادَةِ ذِکرُ المَوتِ ، و أفضَلُ التَّفکُّرِ ذِکرُ المَوتِ ، فمَن أثقَلَهُ ذِکرُ المَوتِ وَجَدَ قَبرَهُ رَوضَةً مِن رِیاضِ الجَنّةِ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : برترین بى رغبتى به دنیا، یاد مرگ است. برترین عبادت، یاد مرگ است و برترین اندیشیدن، یاد مرگ است. پس، هر که یاد مرگ وجودش را پر کند، گور خود را باغى از باغ هاى بهشت بیابد .

اگر روزانه چندین بار به یاد مرگ بیفتیم کمتر دل میشکنیم ، کمتر به دنیا وابسته می شویم ، بیشتر به فکر کسب رزق اخروی می افتیم و کلا بهتر می شویم. دیدید کسایی که دکتر بهشون میگه مدت کوتاهی بیشتر زنده نیستید ، کلا با قبلشون متفاوت میشن سعی میکنن همه ی کارهای اشتباهشون رو جبران کنند ، سعی می کنند از خودشون تو ذهن بقیه خاطره ی خوب بگذارن ، خیلی از مسائل دنیا براشون بی مزه و بی اهمیت میشه ، بیشتر به فکر قبر و قیامت می افتن... کاش دائم یادمون بیفته که مردنی هم هست...


«مردی از ابوذر غفاری سبب ترس از مرگ را پرسید. ابوذر پاسخ داد، به خاطر اینکه تمام همت شما صرف آباد کردن دنیای محدود و فانی می شود و برای آباد کردن جهان بعد از مرگ، فرصتی برای شما باقی نمی ماند. پس حال که می خواهید به هنگام مرگ از محلی آباد به مکانی ویران که به دست خود ویرانی آن را فراهم کرده اید، بروید، می ترسید؛ چون رفتن از محل آباد به جای خرابی که راه بازگشتی ندارد، ترس و وحشت دارید».


ملا محسن فیض کاشانی، محجّه البیضاء، ج 8، باب «موت»، ص 120


۱۵
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

چشم هایی که در قیامت گریان نیستند
روایت از حضرت باقر است که می فرمایند:
کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا ثَلَاثَةً عَیْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ سَهِرَتْ فِی طَاعَةِ اللَّهِ وَ عَیْنٌ بَکَتْ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ؛1
طبق این روایت همة چشم ها روز قیامت گریان است، مگر سه چشم.
اول، گروهی که چشم‌های خود را از محارم الهی کنترل بکنند و به نامحرم نگاه نکنند.

یکی از عرفا میفرمودند که چهل سال است نگاهم به هیچ نامحرمی نیفتاده. اگر ما هم از همین جا شروع کنیم خیلی از اتفاقاتی که الان در جامعه خیلی عادی شده و قبح خودشون رو از دست داده ، دیگه اتفاق نمی افته.


طایفه دوم، کسانی که شب و نصف شب، بلند شدند، دعا خواندند، قرآن خواندند، ذکر گفتند و با خدا انس گرفتند. چشم های این اشخاص هم گریان نیست؛ همین که شب بیدار باشید خودش اثر دارد لازم نیست حتما مشغول دعا و مناجات باشید. بیدار باشید و به عظمت خدا فکر کنید. البته که دعا و مناجات اثر فوق العاده ای دارد و روایات بسیار زیادی در باب نماز شب وارد شده اما اگر حتی حال خوندن نماز شب رو هم نداشتیم چندتا ذکر بگیم یا اینکه کمی به خدا فکر کنیم و با امام زمان درد و دل کنیم هم کافی است. اینها خودش کم کم باعث میشه که حال دعا و مناجات هم بوجود بیاد.


طایفه سوم، کسانی هستند که در دل شب، از خوف خدا گریه می کنند.

شعر معروفی هست که میگه : گر خدا خواهد که غفاری کند       میل بنده جانب زاری کند.


1. کافی، ج 2، ص 482.

ان شاالله که ما هم بتونیم مصداق این سه دسته باشیم.



دیگر لبم برای دعا وا نمی شود

روحم شکسته بال و پرش، پا نمی شود

من را جواب کرده گمانم طبیب شهر

این شعر پر شده همه اش با (نمی شود)

آنقدر گریه می کنم و ناله می زنم ...

یا می شود گشوده دری یا نمی شود

از تحبس الدعا شدنم رنج می برم

این بار هم ببخش خدایا ... نمی شود؟

راه نجات من به خدا جز حسین نیست

گفتم کسی برای من آقا نمی شود

حسین ایزدی
۱۴
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم


امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند:

آزاری که حضرت مهدی علیه السلام از جاهلان آخر الزمان می بینند ، بسیار سخت تر از آزاری است که حضرت محمد صلی الله علیه و آله از مردم در زمان جاهلیت دید.

غیبت نعمانی / ص 308

ان شاالله که ما از کسانی نباشیم که باعث آزار امام زمان هستند.

چند روز پیش بحثی بود در مورد اینکه آیا ظهور نزدیک هست؟ یا اینکه چقدر نشانه هایی که در روایات گفته شده با وضعیت کنونی جامعه ی ما همخوانی دارد؟ و ... برای من جالب بود که ما که اینقدر علاقه مند هستیم که سید خراسانی همون رهبر ما باشند و نیروهای داعش همون سفیانی و .... چقدر خودمون رو برای ظهور آماده کردیم؟ چقدر برای امام زمان کار کردیم؟ چقدر برای زمینه سازی ظهور تلاش کردیم؟ چقدر سعی کردیم که به امام زمان آزار نرسانیم؟ چقدر ........

نکنه غرق در علائم و نشانه های ظهور بشیم و فراموش کنیم که ما هم وظیفه داریم؟

آقای پناهیان توی یکی از سخنرانی هاشون می گفتن امروز وقت این نیست که بگی من دین خودم رو حفظ می کنم کافیه در عصر ظهور خدا از ما انتظار داره که برای دین خدا کار کنیم ، دین خدا رو یاری کنیم...

ان شاالله که بتونیم دین خدا رو یاری کنیم و به بهترین نحو ولی خدا رو شاد کنیم.