ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۶۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۰
خرداد

تصمیم گرفته بود بعد از ماه رمضان، اخلاق خوبش را نگه دارد.

شروع کرد به نوشتن خصلت های خوبی که در ماه رمضان رعایت کرده بود و در ماه های دیگر اهمیت چندانی به آن ها نمی داد.

اولین خصلتی که به ذهنش رسید؛ خوش گفتاری بود. باید کاری می کرد تا برایش ملکه شود.

با خطی زیبا روی کاغذ نوشت: وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا... بقره 831.

  کاغذ را بالای سرش در مغازه نصب کرد. روی صفحه موبایلش هم همین آیه را گذاشت، تا هربار گوشی را روشن کرد، برایش یادآوری شود.

از روحانی مسجد شنیده بود: بهترین سخنی که دوست دارید مردم به شما بگویند؛ به آن ها بگویید2.

احساس می کرد تغییر گفتارش در شخصیتش هم موثر بوده.

منابع:

1.     سوره مبارکه بقره، آیه 83: ...و با مردم با خوش زبانی سخن بگویید...

2.     کافی، ج 2، ص 165، ح 10: امام باقر علیه السلام: قولوا للناس أحسن ما تحبّون أن یقال لکم.

3. منبع صحیح تصویر: تحف العقول، ص 111


۳۰
خرداد


 گفت: خدای من مهربون تر از اینه که بخواد به خاطر نماز نخوندن منو ببره جهنم.

گفتم: اتفاقا خدای همه مون یکیه. همون که مهربون تر از مادر به بنده هاست1.

اما من یه سوال دارم: اگه موقع راه رفتن یه تیکه شیشه زیر پات باشه و من بهت بگم، آیا مهربونی کردم یا نامهربونی؟

 اگه شما باتوجه به این که من قبلا بهت گفتم، اما بازم پات رو روی شیشه بذاری آیا به خودت بد نکردی؟

 مثَل ما و اعمالمون تو این دنیا همینه. خدا بهمون هشدار رو داده2، ما با بی توجهی از کنارش رد می شیم. غافل از اینکه هر کاری اینجا انجام بدیم، تجسم یافته اش رو در قیامت خواهیم دید: فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ3.

منابع:

1.       بحارالانوار، ج 67، ص 24: رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) بر زنیکه آتش تنور روشن کرده بود و نان مى پخت گذشتند. این زن طفلى داشت که پهلوى خود نشانیده بود.همینکه چشمش به آن حضرت افتاد عرض کردیا رسول الله شنیده ام که شما فرموده اید: ان الله ارحم بعبده من الوالده بولده یعنى خداوند مهربان تر است به بنده خود از مادر نسبت به فرزند خود.آیا راست است؟ گفت: بلى.زن عرض کرد: مادر طفل خود را در این تنور نمى اندازد خدا چگونه بنده خود را به جهنم مى برد؟فبکى رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) و قال:ان الله لا یعذب بالنار الا من انف ان یقول لا اله الا الله پس رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلمبنا کرد گریه کردن و فرمود:خدا به آتش کسى را عذاب نمى کند مگر اینکه از گفتن لا اله الا الله پرهیز کند، یعنى تکبر کند.

2.       سوره مبارکه ص، آیه 26 : وَ لاَ تَتَّبِعِ الْهَوَیَ فَیضِلَّک؛ هرگز متابعت هوا مکن که تو را از راه خدا گمراه می کند.

3.       سوره مبارکه زلزال، آیات 7 و 8:  فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ؛ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ .  پس هر که هموزن ذرّه‏اى نیکى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دیدو هر که هموزن ذرّه‏اى بدى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید.

 

 


۲۸
خرداد

یادمه یه موقعی مرغ خیلی گرون شده بود. سوار تاکسی شدم، مسیر کوتاه همیشگی رو به طرز عجیبی گرون تر ازم گرفت. وقتی دلیل این افزایش قیمت رو پرسیدم، جواب شنیدم که مگه خبر از گرونی مرغ نداری؟!! انگار تو تاکسی مرغ سِرو می کردن!

وقت هایی که بعضی ها از بی عدالتی ها می گن؛ این آیه به ذهنم می رسه: إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ 1

وقتی خود مردم به هم رحم نمی کنن؛ چطور انتظار دارن، دلال های پول پرست بهشون رحم کنن؟

وقتی چیزی گرون می شه ما هم نباید مثل بقیه پامون رو، روی گلوی مردم فشار بدیم، می شه به خاطر خدا به مردم رحم کنیم2.

منبع:

1.     سوره مبارکه رعد، آیه 11: خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند. 

2.     نهج الفصاحه، ص745 ، ح2885 : از پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) نقل شده که فرمودند: هر کس به مسلمانان رحم نکند، خداوند به وی رحم نمی کند.


۲۷
خرداد


هربار که به شهرش برمی گشت؛ خانواده برخورد بدی داشتند. فکر می کردند به خاطر تغییراتش اُمل و متحجر شده. هر بار به گونه ای با زبان یا عمل آزارش می دادند و از آمدن پشیمان می شد؛ اما هر بار با خود می گفت: پیامبر هم بیشترین اذیت را تحمل می کرد و به امید هدایت امت، صبر می کرد1؛ اگر می خواهم از شیعیان ایشان باشم، باید در همه مراحل زندگی ایشان را الگو کنم2. پس من هم با اخلاق نیکو با خانواده برخورد می کنم3.

بعد از مدتی نه تنها رفتارها خوب شد، بلکه کم کم تغییراتی هم در دین داری خانواده حاصل شده بود.

رمز موفقیتش را صبر و اخلاق خوب می دانست.


منابع:

1.     سوره مبارکه شعرا، آیه 3: لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ: (ای رسول ما) تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمی‌آورند هلاک سازی!

2.     سوره احزاب، آیه 21: لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا: البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند.

3.     مکارم الاخلاق، ج 1، ص 51: امام علی علیه السلام می فرمایند: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بخشنده ترین، راست گو ترین، خوش عهد و پیمان ترین و نرم خو ترین مردم بود و رفتارش از همه بزرگوارانه تر بود. نظیر او را در گذشته و حال ندیدم.


۲۶
خرداد

مدتی بود احساس پوچی و بیهودگی می کرد. نمازها را فقط طبق عادت می خواند.

حوصله هیچ کاری نداشت. همینطور که در ماشین مشغول عوض کردن شبکه های رادیو بود، مقداری از آیه ای را شنید : ...فاقرءوا ما تیسر من القرآن1 ...

با خود فکر کرد، آخرین باری که قرآن خواندم کی بود؟ مگر می شود این همه دوری از قرآن؟ اگه معتقدم قرآن راه هدایت من هست؛ پس چرا انقدر از آن دورم؟

حتی قسمتی از یک آیه هم می تواند به ما کمک کند؛ اگر واقعا اهل تدبر و تفکر باشیم.

سعی کنیم با آیات قرآن مأنوس باشیم و به آن ها عمل کنیم.

منبع:

1.     سوره مزمل، آیه 20: ...پس آنچه را از قرآن برای شما میسر است، بخوانید...

۲۵
خرداد

می گفت: مدتی دائم اوضاع مالی بهم ریخته ای داشتم. تا کمی احساس راحتی می کردم، مشکلی پیش می آمد، که نگرانم می کرد و سریع دست به دامان خدا می شدم.

مدتی ذهنم مشغول بود؛ چرا این اتفاق ها برای من می افته؟

همینطور که قرآن رو باز کردم و مشغول تلاوت آیات بودم، چشمم به این آیه افتاد: اگر خدا رزق را بر بندگانش وسعت دهد، در زمین سرکشی و ستم کنند، ولی آنچه را بخواهد به اندازه نازل می کند1.

بعد از آیه سه بار گفتم: صدق الله العلی العظیم

من خودم رو می شناختم و خدا من رو بهتر از خودم می شناخت.

منبع:

سوره شوری، آیه 27: وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَلَٰکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا یَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ: و اگر خدا روزی بندگان را وسیع و فراوان کند در روی زمین ظلم و طغیان بسیار کنند لیکن به اندازه‌ای که بخواهد (و صلاح داند) نازل می‌گرداند، که خدا به احوال بندگانش آگاه و بیناست

۲۴
خرداد

فقرای زیادی می شناخت و قصد کمک کردن به همه آن ها را داشت؛ اما وضعیت مالی خودش هم چندان مناسب نبود. به دوستان و آشنایان سپرده بود، از هر کسی که می توانند زکات فطریه را بگیرند تا او به فقرا بدهد. از دوستانش در شهرهای دیگر هم کمک خواست.

اما نمی دانست، مورد مصرف فطریه در همان شهر است.

نظر امام خمینی ره در این باره:

مسألة 3 - الأحوط عدم نقلها بعد العزل الى بلد آخر مع وجود المستحق.

بنا بر این: در صورتی که در شهر مستحق وجود داشته باشد، به احتیاط واجب زکات فطره را بعد از جدا کردن نمی‌توان به جاى دیگر انتقال داد1.

منبع:

1.     تحریر الوسیلة؛ ج‌1، ص: 319 

 مقام معظم رهبری: اگر در محل و شهر خودش مستحق پیدا نشود، مى‌‏تواند آن را به شهر دیگرى ببرد.

آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب اگر در شهر شما فقیر وجود دارد نمی توانید زکات فطره را به شهر دیگری ببرید .

رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، مسأله ۱۷۳۱ـ احتیاط واجب آن است که زکات فطره را در همان محل مصرف کند، مثلاً نمى تواند براى بستگانش که در شهر دیگرى هستند بفرستد، مگر این که در آن محل مستحقى پیدا نشود و هرگاه با وجود مستحق فطره را به جاى دیگرى ببرد و تلف شود ضامن است، ولى حاکم شرع مى تواند با توجه به مصالح نیازمندان اجازه دهد آن را به محل دیگرى ببرند.

(خوئی )، (گلپایگانی )، (فاضل )، (نوری )، (تبریزی )، (صافی ): اگر در محل ّ خودش مستحق ّ پیدا شود، احتیاط واجب آن است که فطره را بجای دیگر نبرد.


۲۳
خرداد

هر بار خطایی می کرد و نگران فاش شدنش می شد؛ با خودش می گفت: کی می خواد بفهمه. به این می گن جوونی کردن، اشکالی نداره....

همینطور که مادر با تلویزیون قرآن می خواند، یک لحظه نگاهش به صفحه تلویزیون افتاد: یوم التبلی السرائر : روزی که رازها فاش می شود1.

خشکش زد.

تا به حال کارهام رو از کی مخفی کردم؟ از همونی که همه چی رو می دونه یا از خونوادم؟

خونوادم می خوان بهم کمک کنن یا اونی که همه دنیا دستشه؟

گاهی با یک تلنگر کوچک، خیلی چیزها رو با عمق وجودمون درک می کنیم.

ان شاالله که تو این ماه مبارک بتونیم متحول بشیم.

منبع:

1.     سوره مبارکه طارق، آیه 9.


۲۲
خرداد

دائم در تکاپو بود. تا جایی که توانایی مالی داشت، به کمک کردن به افراد مستحق می پرداخت. گروهی را شناسایی کرده بود که از کمترین امکانات رفاهی هم برخوردار نبودند.

گروهی تشکیل داده بود و ماهانه مقداری پوا از فامیل به عنوان صدقه اول ماه می گرفت و برای این افراد خرج می کرد.

معتقد بود اگر قرآن می خوانیم، باید به آن عمل کنیم. وقتی قرآن در آیات متعدد به انفاق و صدقه دادن تاکید کرده1، پس ما هم عمل کنیم؛ که این کمک ها باعث افزایش رزق مادی و معنوی در زندگی خود ما خواهد شد2.

یا ایها الذین آمنوا انفقوا ممّا رزقناکم3....

منابع:

1.     بقره: 195 ، 272-274، 261 ؛ اسراء : 29

2.     بقره ، 261: مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ: مثل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند به مانند دانه‌ای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد، و خداوند از این مقدار نیز برای هر که خواهد بیفزاید، و خدا را رحمت بی‌منتهاست و (به همه چیز) داناست.

3.     بقره، 254: ای اهل ایمان، از آنچه روزی شما کردیم انفاق کنید پیش از آنکه بیاید روزی که نه کسی (برای آسایش خود) چیزی تواند خرید و نه دوستی و شفاعتی به کار آید، و کافران (دریابند که) خود ستمکار بوده‌اند.


۱۸
خرداد

چند روزی بود، برنامه جدیدی نصب کرده بود. با این برنامه1 هربار صفحه گوشی را روشن می کرد، یک آیه قرآن بر روی صفحه ظاهر می شد و می توانست به تناسب استفاده از گوشی، ظرف مدتی قرآن را ختم کند.

از وقتی با این برنامه قرآن می خواند، مواظب بود هر فیلم و عکسی را باز نکند. عضو هر کانالی نمی شد. از قرآن حیا می کرد. احساس می کرد، از وقتی قرآن می خوانَد، مواظبت بیشتری بر اعمالش دارد.

او از گروهی بود که دوای شفابخش قرآن را بر دل بیمار خود گذاشته بود2.

 

منابع:

1.     نرم افزار قرآنی نختم، برای نصب به اینجا مراجعه کنید:  https://myket.ir/app/com.karim.khatma

2.     کافی، ج 2، ص 627، ح 1: قُرّاء القرآن ثلاثة: رجل قَرأ القرآن فاتخذه بضاعةو استدر به الملوکو استطال به علی الناس، و رجل قرأ القرآن و حفظ حروفه و ضیع حدوده، و رجل قرأ القرآن  فوضع دواء القرآن علی داء قلبه...

3.      امام باقر علیه السلام می فرمایند:قاریان قرآن سه گروهند: 1. کسی که قرآن می خواند تا به عنوان حرفه از آن بهره گرفته و از پادشاهان اجرت بگیرد و بر مردم فخر فروشی نماید. 2. کسی که قرآن می خواند و الفاظ آن را حفظ نموده ، ولی به حدود آن عمل نمی کند. 3. کسی که دوای شفابخش قرآن را بر دل بیمار خود نهاده {تا شفا ببیند}.


۱۷
خرداد

همیشه وقتی روضه خون، از کربلا می گه، همه مون با خودمون می گیم، ای کاش ما هم در کربلا همراه اماممون بودیم و خودمون رو فدای اون حضرت می کردیم.

حالا این روزها اماممون پس پرده غیبت منتظر بازگشت ما به سوی اوست. اما ما چنان در دنیا شدیم؛ که حتی به فکر چگونه برگرداندن امام نیستیم.

خیلی از ما هیچ برنامه ای برای ظهور نداریم. کاری نمی کنیم تا ظهور را نزدیک کنیم. خیلی وقت ها با کارهامون باعث تاخیرش هم می شویم.

یکی از علائم ظهور، صیحه آسمانی در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است1.

با دعا کردن می توان ظهور را نزدیک کرد2. امشب با تمام وجود دعا کنیم.  

منابع:

1.     تاریخ ما بعد الظهور/176 ـ کشف الغمه ج3،  ص 260 ، وافی، ج 2، ص 445 ـ 446، کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص 435 و454 و453 – ارشاد، ج2، ص 371؛ کمال الدین / 651 بحار الأنوار، ج52، ص204-288-290؛ منتخب الاثر، ص 459، غیبت نعمانی/254: امام باقر (ع) می فرماید: ندا کننده ای از آسمان نام قائم را ندا می کند پس هر که در شرق و غرب است آن را می شنود و از وحشت این صدا خوابیده ها بیدار و ایستادگان نشسته و نشستگان بر دو پای خویش می ایستند رحمت خدا بر کسی که از این صدا عبرت گیرد و ندای وی را اجابت کند زیرا صدای نخست، صدای جبرئیل روح الأمین است.آنگاه می فرماید: این صدا در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان خواهد بود در این هیچ شک نکنید و بشنوید و فرمان برید، در آخر روز شیطان فریاد می زند که «فلانی مظلوم کشته شد» تا مردم را بفریبد و به شک اندازد. و امام صادق (ع) می فرماید: در ابتدای روز گویند ه ای در آسمان ندا می دهد که آگاه باشید که حق با علی و شیعیان اوست. پس از آن در پایان روز شیطان که لعنت خدا بر او باد از روی زمین فریاد می زند که حق با عثمان و پیروان اوست پس در این هنگام باطل گرایان به شک می افتند هرگاه گوینده ای از آسمان نداء بزند که حق با اولاد محمد(ص) است در آن هنگام ظهور مهدی(عج) به سر زبانها می افتد به گونه ای که غیر از او یاد نمی کنند.

2.     اصول کافی، ج 4، ص 216: امام محمدباقر(علیه‌السلام):

الدّعاُ یَرُدُّ القضاءَ وَ قَد اُبرِمُ اِبراماً :دعا (آنچنان است) که مقدّرات حتمی الهی را دگرگون می‌کند!


۱۷
خرداد


رسم شده بود، بعد از هر میهمانی افطار، یکی از حاضران، آمادگی خود را برای میهمانی بعد اعلام می کرد.  بلند شد و گفت: مهمونی بعدی خونه ما اما به صرف افطار ساده.

بعضی میهمانی های این روزها، طوری پر تجمل برگزار می شن؛ که مشخص نیست دقیقا برای سنت حسنه اطعام در ماه مبارک رمضان برگزار شدن1، یا سنت غیر حسنه تشریفات و اسراف2!!!

بعضی از کارها علاوه بر اینکه خودشون کارهای پسندیده ای نیستند، نتایجی هم در بر دارند که نتایج قابل قبولی نیست. افطاری تشریفاتی، بجز اینکه احتمالا باعث اسراف می شود، باعث به سختی افتادن افراد ضعیف تر فامیل هم می شود.

منابع:

1.        المحاسن : ۲/۱۴۵/۱۳۸۱:امام صادق علیه السلام فرمودند  مَن أطعَمَ مُسلِما حتّى یُشبِعَهُ لَم یَدْرِ أحَدٌ مِن خَلقِ اللّه ِ ما لَهُ من الأجرِ فی الآخِرَةِ، لا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ و لا نَبِیٌّ مُرسَلٌ إلاّ اللّه ُ ربُّ العالَمینَ ··· ثُمّ تَلا قولَ اللّه ِ تعالى : «أَو إِطعامٌ فی یَومٍ ذِی مَسْغَبَةٍ» :هرکه مسلمانى را غذا دهد تا سیر شود ، از پاداش آخرت او جز خدا، پروردگار جهانیان، هیچ کس ، حتى فرشته مقرّب و پیامبر مرسل ، خبر ندارد ··· سپس این سخن خداوند متعال را تلاوت کرد : «یا اطعام کردن در روز گرسنگى

    2.  مقام معظم رهبری، خطبه های نماز عید فطر سال 1392: یک سنت خوب هم امسال بیش از سال‌های دیگر دیده شد، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و در خیابان‌ها بود در بیشتر شهرهای کشور - که بسیار کار شایسته‌ای است - در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای که شنیده شد، دانسته شد که بعضی‌ها به بهانه‌ی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می‌دهند و به جای اینکه در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق می‌کنند. نمی‌خواهیم بگوئیم که اگر در افطار، کسی غذای مطبوعی مصرف کرد، این کار ممنوع است؛ نه، در شرع اینها ممنوع نیست؛ اسراف ممنوع است، زیاده‌روی ممنوع است، ریخت‌وپاش فراوانی که گاهی در اینجور مجالس انجام می‌گیرد، ممنوع است. چه بهتر که کسانی که می‌خواهند افطاری بدهند، با همین سنتی که رائج شده است، افطاری بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانی را که مایلند از افطاری استفاده کنند، در این سفره‌های رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستی، در کوچه‌ها، در خیابان‌ها، در حسینیه‌ها، افطاری می‌دهند

۱۵
خرداد


گفت: من که امشب مسجد نمیام! اصلا خوشم نمیاد یه عده دور هم جمع می شن و دعا می خونن. این کارا همش ریا هست.

گفتم: نظر شما برای خودتون کاملا محترمه؛ اما انقدر راحت نمی تونید درباره رفتار دیگران قضاوت کنید. ریا یه فعل درونی هست. این افراد با خلوص نیت و به خاطر احادیثی که درباره مستجاب بودن دعاهای دسته جمعی1 شنیدن، به مساجد می آیند.  

خداوند در قرآن کریم می فرمایند: ادعونی استجب لکم2

در روایات متعدد هم معصومین علیهم السلام برای حاجات مهم خود دسته جمعی دعا می کردند3؛ با جمع آیات و روایات به این نتیجه می رسیم که برای مهم ترین شب سال، دسته جمعی دعا کنیم و از خدا درخواست کنیم.

منابع:

1.     المستدرک على الصحیحین: ج 3 ص 390 ح 5478، کنز العمّال: ج 2 ص 107 ح 3367: رسول اللّه صلى الله علیه و آله: لا یَجتَمِعُ مَلأٌ فَیَدعُوَ بَعضُهُم، و یُؤَمِّنَ البَعضُ، إلّا أجابَهُمُ اللّهُ: هرگاه جماعتى گِرد هم آیند و برخى دعا کنند و برخى‏شان آمین گویند، حتما خداوند، دعایشان را اجابت مى‏کند.

2.     سوره غافر، آیه 60: وَ قالَ رَبُّکمُ ادْعونی اسْتَجِبْ لَکمْ انَّ الَّذینَ یسْتَکبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ»؛ پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا دعای شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من تکبّر می ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می شوند!

3.     الکافی: ج 2 ص 487 ح 3: کانَ أبی علیه السلام إذا حَزَنَهُ أمرٌ، جَمَعَ النِّساءَ وَ الصِّبیانَ، ثُمَّ دَعا و أمَّنوا.: امام صادق علیه السلام: پدرم [امام باقر علیه السلام‏]، هرگاه پیشامدى اندوهناکش مى‏ساخت، زنان و کودکان را گِرد مى‏آورد، سپس دعا مى‏کرد و آنها «آمین» مى‏گفتند.

 


۱۴
خرداد

روی در مغازه نوشته بود: تخفیف ویژه 

قیمت ها را بالاتر از قبل برده بود و حالا با چند درصد تخفیف با همان قیمت قبل به فروش می رساند.

مشتری با اصرار تلاش می کرد تخفیف بگیرد و او به خدا و قرآن قسم می خورد؛ که ما تخفیف ویژه ای داریم و اصلا جایی برای تخفیف نداریم.  

باید بدونیم که با قسم دروغ نمی تونیم، روزیمون رو زیاد کنیم و با این کار برکت رو از زندگی مون کنار می زنیم2.

یادمون باشه فقط خوردن و آشامیدن نیست که روزه رو باطل می کنه، هر فعل حرام3 باعث از دست رفتن روزه می شه. 

منابع:

  1. سوره نحل آیه 5: انما یفتری الکذب الذین لا یومنون بایات الله و اولئک هم الکاذبون: فقط کسانب یه خدا و پیامبر دروغ می بندند که به آیات خدا ایمان ندارند، و اینانند که دروغ گوی واقعی اند.

  2. کنز العمّال : ۴۶۳۸۱ : الیَمینُ الکاذِبَةُ مَنْفَقَةٌ للسِّلْعَةِ مَمْحَقَةٌ للکَسْبِ . پیامبر اکرم می فرمایند: سوگند دروغ، کالا را رونق مى دهد امّا برکت را از کسب مى برد 

  3. بحار ج 93 ص 249: الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب.
    امام علی علیه السلام فرمود: روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز می کند.


۱۳
خرداد

از اول ماه مبارک رمضان، منتظر شب های قدر بود. از روحانی مسجد شنیده بود: در شب های قدر، کار نیک، هزار برابر ثواب دارد1. می خواست امسال طوری از شب های قدرش استفاده کند؛ که برای یک سال آینده خود را بیمه کند2. از اول ماه شروع به خودسازی کرده بود؛ می گفت: اگر روزه هایم واقعا درست باشند و همه چیز را رعایت کرده باشم؛ آن وقت است که می توانم شب قدر را در حد خودم درک کنم.

بزرگترین آرزویش، بودن در رکاب امام زمان علیه السلام بود. می خواست مثل دیگر منتظران فقط  امامش را از خدا طلب کند3.

منابع:

1.     وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2 : کیف تکون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدراز امام صادق (علیه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است

2.     همان، ص 258: راس السنة لیلة القدر یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنةامام صادق (علیه السلام) فرمودآغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته می شود

3.     سوره مبارکه غافر، آیه 60: وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ؛ و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم.


۱۲
خرداد

با آب و تاب شروع کرد به صحبت کردن درباره تخلفات یکی از روحانیون برجسته نظام.

با تعجب پرسیدم: مطمئنی؟

نگاه عاقل اندر سفیهی کرد و گفت: خبر نداری؟ همه کانال های تلگرامی معروف!!! از این موضوع حرف می زنند.

گفتم: نکنه منظورت همون کانال هایی هست، که هر چند روز یک بار بعد از تکذیب اخبار دروغشون، مجبور می شن بدون عذرخواهی از دنبال کننده ها، مطلب رو حذف کنند؟!

کاش در این ماه مبارک، تمرین کنیم؛ قبل از مطمئن شدن درباره صحت اخبار، اون ها رو انتشار ندیم، این کار به جز اینکه تهمت زدن1 هست و مخرب روزه، باعث بی اعتمادی مردم به نظام هم خواهد شد و این دقیقا همان چیزیست، که دشمن می خواهد.

منبع:

1.      الکافی، جلد 2، صفحه 361: امام صادق علیه السلام می فرمایند: إذَا اِتَّهَمَ المُؤمِنُ أخَاهُ اِنمَاثَ الإیمَانُ مِن قَلبِهِ کَمَا یَنمَاثُ المِلحُ فی المَاءِ: هرگاه مؤمن به برادر (دینی) خود تهمت زند، ایمان در قلب او ناپدید می شود همچنان که نمک در آب حلّ می‏شود.


۱۱
خرداد


با بی حوصلگی گفت: وقتی معنی قرآن رو نمی فهمم، چرا باید بخونم؟!

گفتم: خب چرا قرآن رو عربی می خونی؟ چرا معنی قرآن رو نمی خونی؟

گفت: مگه اون جوری هم ثواب داره؟

هر عقل سلیمی تایید می کند؛ وقتی کتابی برای هدایت بشر آمده است، پس باید فهمیده شود؛ به همین دلیل است که روایات زیادی درباره تدبر در قرآن آمده است.

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل  مرده را زنده مى کند و از فحشاء و زشتى  باز مى دارد1.

آیا این ویژگی ها بدون فهمیدن معنی قرآن محقق می شود؟

 

منبع:

1.       البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 19: یا بُنَىَّ لاتَغفُل عَن قِراءَةِ القُرآنِ- إذا أصبحت، و إذا أمسیت- فَاِنَّ القُرآنَ یُحیِى القَلبَ المیت وَ یَنهى عَنِ الفَحشاءِ و َالمُنکَرِ

 


۰۷
خرداد

 احساس های غیر عاقلانه سطحی و زود گذرند و غیر قابل اعتماد.پس مراقب دلمان باشیم.



۰۷
خرداد

یادمان باشد احساس به تنهایی کافی نیست، و باید عقل را هم در انتخاب دخیل کرد.


۰۷
خرداد

احساسی درست است که پس از تحقیقات کامل حاصل شود.