ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۲۶ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰
آبان
بسم الله الرحمن الرحیم

http://s5.picofile.com/file/8105175250/karbala.jpg
چند شب پیش به دیدن یکی از زوار امام حسین علیه السلام رفته بودیم. عده ای که همیشه تحت تاثیر القائات ماهواره حرف هایی می زنند، طبق معمول در حال سخنرانی بودند. یکی از این بنده های خدا می گفت: من که اصلا درست نمیدونم کسی تو این وضعیت جونش رو کف دستش بگذاره و بره تو اون کشور ناامن!!!
بهش گفتم الان هر روز مردم دارن به عراق میرن و صحیح و سالم برمی گردن. امنیت نجف و کربلا هم که کاملا تضمین شده ست و انفجاری در اون ها اتفاق نمی افته. اون سال هایی که به دستور متوکل شرط زیارت امام حسین علیه السلام قطع شدن دست بود هم مردم دست از زیارت آن حضرت نمی کشیدند الان که شرایط کاملا مهیاست. هم مردم عراق میهمان نواز هستند و هم به لطف خدا و مجاهدت های مدافعین حرم امنیت نجف و کربلا برقرار است. حتی اگه انفجاری هم صورت بگیره، چه مرگی بهتر از شهادت در جوار اباعبدالله علیه السلام؟
امام باقر علیه السلام می فرمایند: کسی که می خواهد بداند آیا اهل بهشت هست یا نه، پس دوستی ما را بر دلش عرضه کند، اگر پذیرفت مومن است. و کسی که دوستدار ماست باید مشتاق زیارت حسین علیه السلام باشد، پس هر کس زائر حسین علیه السلام باشد، او را محبّ خود می دانیم و از اهل بهشت خواهد بود و کسی که زائر حسین علیه السلام نباشد (مشتاق زیارت نباشد) ناقص الایمان است1.
گاهی برخی به بهانه روشنفکری ، خودشون رو در معرض شنیدن و گفتن انواع حرف های بی ربط می گذارن اما، ما شیعه هستیم و در قلب همه ی ما عشق به اباعبدالله علیه السلام موج میزنه.
 ان شاالله که کاری نکنیم که قلبمون زنگار بگیره و خودمون رو از نعمات الهی محروم کنیم.

منبع:
1.کامل الزیارات، ص 193: من اراد ان یعلم أنه من اهل الجنه فیعرض حبنا علی قلبه فان قلبه فهو مومن و من کان لنا محبنا فلیرغب فی زیارة قبر الحسین علیه السلام فمن کان للحسین زوّار عرفناه بالحب لنا اهل البت و کان من اهل الجنة و من لم یکن للحسین زوار کان ناقص الایمان 
۲۹
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتیه که یکی از اقوام دچار بیماری سختی شدن که هم خودشون رو اذیت میکنه و هم برای اطرافیانشون مشکلاتی رو درست کرده. طوری که گاهی ابراز می کنن که مگه ما چه گناهی کردیم که باید همچین مشکلاتی داشته باشیم؟

گاهی بعضی از ما خیلی کم تحمل هستیم. البته بعضی اتفاق ها هم ظرفیت زیادی میطلبه. اما مگه ما نیومدیم تو این نیا که آزمایش بشیم؟ خب آزمایش هر کسی نسبت به ظرفیت اون آدم متغیره. اگه تو زندگی هر اتفاقی رو به چشم آزمایش الهی ببینیم اینقدر اتفاق ها برامون سخت و ناگوار نخواهند بود.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود1.

این دنیا مناسبات جالب و دور از انتظاری دارد. شاید ما زندگی در راحتی رو بیشتر دوست داشته باشیم اما خداوند برای مومنین بلاها رو بیشتر دوست داره و خیر مومنین رو در اون ها قرار داده. چه بسیار اموری که ما فکر کنیم برای ما خیر و نیکو هستند اما هیچ خیری در آن ها وجود نداشته باشد2. امام صادق علیه السلام می فرمایند: ای عبد الله، اگر مومن می دانست که پاداش مصائب و گرفتاری هایش چه اندازه است ، آرزو میکرد با قیچی تکه تکه شود3.

کاش مقداری تحملمون رو بالاتر ببریم. سعی کنیم دیدمون رو وسعت ببخشیم. روزانه به این فکر کنیم که چقدر قراره تو این دنیا بمونیم و چقدر شکرگزار نعمت های الهی بوده ایم؟ نکند ناشکری کنیم و قدردان نعمت ها نبوده باشیم.

ان شاالله که بتونیم از شاکرین باشیم و از امتحان ها سربلند بیرون بیاییم.

http://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e15/11111419_329813210561876_1241818039_n.jpg?ig_cache_key=OTU1NDc5NjIzOTE1ODY2ODkx.2

منابع:

1.اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ،ص255 (باب شدة ابلاء المومن حدیث 14): اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ.

2.سوره بقره آیه 216: وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ

3.اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ،ص255(باب شدة ابلاء المومن حدیث15):  یَا عَبدَ اللهِ لَو یَعلَمُ المُومِنُ مَا لَهُ مِنَ الاَجرِ فِی المَصَائِبِ لَتَمَنَی اَنَهُ قُرَضَ بِالمَقَارِیضُ.

۲۸
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

http://mahdibiya110.persiangig.com/53-%5Bmahdibiya.ir%5D.jpg

داشتم روایات مربوط به آخر الزمان رو میخوندم. شاید اگه پنجاه سال پیش کسی این روایات رو میخوند هنوز متوجه خیلی چیزها نمی شد و با خودش می گفت آخه مگه میشه؟ اما الان با این سرعت پیشرفت علم ما خیلی راحت می تونیم این روایات رو درک کنیم.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: در زمان ظهور قائم علیه السلام یک مومن در شرق عالم است و برادر خود در غرب عالم را مشاهده می کند و او هم برادرش را در شرق عالم مشاهده می کند1.

الان ما این حرف رو راحت باور و درک می کنیم چون انواع نرم افزارهای ارتباطی رو دیدیم و استفاده کردیم، اما خواندن این روایت در پنجاه یا صد سال پیش امری کاملا غیر ممکن و غیر قابل باور بود.  این پیشرفت علم برای ما امری کاملا محسوس و ملموس است طوری که هر روز خبری جدید از اختراع و کشفی جدید در اخبار می شنویم و این در حالیست که در این راستا امام صادق علیه السلام فرمود: علم و دانش، بیست و هفت حرف است و همه آن چه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تاکنون جز با آن دو حرف، آشنایی ندارند و هنگامی که قائم ما قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده، آن را میان مردم نشر و گسترش می دهد2.

البته یکی دیگر از نکاتی که در روایات قابل توجه است این نکته است که هر چقدر این علم پیشرفت می کند در زمان حکومت حضرت مهدی علیه السلام اخلاقیات هم به رشد و کمال می رسند. 

ان شاالله که هرچه زودتر دوران غیبت پایان پیدا کند و ما هم زندگی در دوران امام معصوم علیه السلام رو تجربه کنیم.

منابع:

1.بحارالانوار، ج52، ص 391

2.همان ، ص 326 و خرائج، ج2، ص 841

۲۸
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

بین روزهای هفته جمعه ها از شرافت و قداست خاصی برخوردار هستند. برای ما شیعیان هم جمعه مفهموم مخصوصی دارد. جمعه ها برای ما بوی دلتنگی و انتظار می دهد.

این روز انقدر با فضیلت و پر برکت است که اعمال فراوانی برای آن ذکر شده1. البته جمعه ها چون روز تعطیل ما هست معمولا به گردش و تفریح یا رسیدگی به کارهای عقب افتاده می گذره و شاید خیلی وقتی برای انجام اعمال عبادی نداشته باشیم. اما گاهی انجام دادن بعضی کارهایی که خیلی هم از ما وقتی نمی گیره ، باعث جمع کردن ثواب های زیادی برای ما میشه. مثلا یکی از پر فضیلت ترین اعمال روز جمعه صلوات فرستادن هست. میتونیم در حال انجام کارهامون یا در گردش و تفریح آروم آروم صلوات بفرستیم. گاهی شیطان با تلقین خستگی و بی حوصلگی و کلافگی ما رو از هر کاری منصرف میکنه، این تلقین ها معمولا در غروب جمعه خیلی روی همه مون جواب میده. وقتی دائم به خودمون تلقین کنیم که الان غروب جمعه ست و دلمون گرفته و حوصله نداریم و... در این صورت معمولا حوصله انجام هیچ کاری رو هم نداریم اما اگه با خوندن دعا و نماز و ذکر به جنگ این بی حوصلگی بریم ان شاالله هم باعث نشاط روحی میشه و هم توشه ای برای آخرت و هم ضربه ای به شیطان و درهم شکستن مکر او.

http://saeidrezaei25.persiangig.com/image/%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB/%D8%B4%D8%A8%20%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87/kanoon-basirat.blogfa.com.jpg

چه خوبه که در جمعه ها که برای ما رنگ و بوی انتظار داره ، خودمون رو واقعا شبیه به منتظران واقعی نشون بدیم و تمام تلاشمون رو برای تموم کردن این غیبت کبری انجام بدیم.


1.برای اطلاع از اعمال روز جمعه کلیک کنید.

۲۶
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتیه سریالی از تلویزیون پخش میشه، که داره ایمان یک پیرمرد خیلی مومن رو که تا به حال حتی دروغ هم نگفته به چالش میکشه. شیطان برای هر کسی طور خاصی ظهور میکنه، برای هر کسی نقطه ضعفش رو نشونه می گیره. تو این سریال هم از طریق فرزندش داره ایمان اون پیرمرد رو ازش میگیره طوری که حاضره به خاطر پسرش دروغ بگه و حق رو ناحق کنه. خداوند در آیه 28 سوره انفال می فرماید: و بدانید که اموال و فرزندان شما وسیله آزمایش اند و نزد خدا پاداشى بزرگ هست1.

اگه خودمون رو درگیر مال و فرزند کنیم همون ها برامون آزمایش هایی میشه برامون که شاید نتونیم از اون آزمایش ها راحت بیرون بیایم.

امام علی علیه السلام می فرمایند: هرگاه خداوند سبحان، بنده ای را دوست بدارد، دارایی را مورد نفرتش قرار می دهد و آرزوهایش را کوتاه می گرداند2.

امشب داشتم به این فکر می کردم که اگه ما مورد آزمایش قرار بگیریم چه عکس العملی خواهیم داشت؟

داشتم فکر می کردم که کاش هر چند وقت یک بار خودمون رو باید محک بزنیم و خودمون رو در موقعیت آزمایش ها قرار بدیم. باید تمام تلاشمون رو بکنیم که از آزمایش های الهی سرافکنده بیرون نیایم.

البته به نظر من حتی ایمانمون رو هم باید از خود خدا بخواهیم. خوبه که زیاد تو نمازها و بعد نمازها ازخدا درخواست کنیم که ما رو تنها نگذاره . الهی لاتَکِلنی اِلی نَفسی طَرفَةَ عیناََ اَبدا


http://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/13151023_1261800397183129_787006858_n.jpg?ig_cache_key=MTI0Njg4NzUyNDAyODUyMTUyOQ%3D%3D.2


منابع:

1.انفال 28: وَاعْلَمُوا أَنَّما اَمْوالُکُمْ وَاَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللّهَ عِنْدَهُ اَجْرٌ عَظیمٌ

2.غررالحکم ، ص4110: إذا أحب الله سُبحانه عَبدا بغض الیه المال و قصِّر منه الآمال

۲۵
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیا تا به حال دقت کردید که کسانی که انقدر اعمالشون رو خوب انجام میدن علتش چیه؟ مثلا کاسبی که از با مردم با انصاف برخورد میکنه چرا این کار رو میکنه ؟

در قرآن 6236 آیه داریم که از این تعداد حدود دو هزار آیه درمورد توحید و اسماء و صفات الهی است ، حدود دو هزار ایه درباره نبوت و امامت است و دو هزار ایه درباره معاد است و مابقی راجع به فروع دین است. مثلا 98 بار کلمه صراط ، دو آیه راجع به حجاب1 و یک ایه راجع به غیبت2 است.

این مطلب نشون میده که در قرآن توجه به اصول دین و اعتقادات چقدر بیشتر از فروع دین است. و این نشون میده اگه ما اعتقادات قوی تری داشته باشیم در نتیجه اعمالمون رو به بهترین شکل ممکن انجام میدیم. و این جواب اون سوالی هست که اول پرسیدیم، اعتقادات قوی باعث میشه که اعمال رو به بهترین شکل ممکن انجام بدیم.

 شاید تا به حال همه ما بارها و بارها قرآن رو خونده باشیم اما چندبار تا حالا با تفسیر و تفکر به اون آیات خوندیم؟ چرا غیر مسلمون ها وقتی مسلمون میشن اینقدر قشنگ مسلمونی می کنن؟ چون با تدبر دین رو درک کردن.
چه خوبه که خودمون رو مقیّد کنیم روزانه یک صفحه قرآن بخونیم اما اون یک صفحه رو با ترجمه و تفسیر و تدبر بخونیم.

ان شاالله که بتونیم اون طوری که شایسته شیعیان امیرالمومنین علیه السلام هست مسلمونی کنیم.


http://ahlolbait.com/files/65/image/goran-karimm11.jpg

منابع:

1.سوره احزاب ایه 59، سوره نور ایه 31

2. سوره حجرات آیه 12: یا اَیُّهَا الذَّینَ آمَنوُا اجْتَنِبُوا کَثِیْراً مَّنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنَّ إثْمٌ وَلاتَجَسَّسُوا وَلایَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضَاً أیُحِبُّ أحَدُکُمْ أنْ یَأکُلَ لَحْمَ أخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللهَ إنَّ اللهَ تَوَّابُ رَّحِیمٌ

۲۳
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها دائما از پیاده روی اربعین خبرهایی می شنویم و یا در اخبار صحنه های بسیار زیبایی دیده میشه. مردم عراق که خانه و غذای زوار را تأمین می کنند و خیلی از مردم ایران که در راه به زوار کمک کرده و هر کاری که از دستشان بر می آید برای راحتی و کمک به مردم انجام می دهند. واقعا زیباترین تجمع میلیون ها نفر از مسلمین که اسلام واقعی را به مردم نشان می دهند.


http://danakhabar.com/files/fa/news/1392/10/1/64106_594.jpg

اما ای کاش همیشه و در همه مراحل زندگی و در برخورد با همه مردم در کشور خودمون هم همینطور بودیم. ای کاش همیشه به پیرترها احترام می گذاشتیم. ای کاش تا نیازمندی رو می دیدیم با تمام وجود برای کمک به او می شتافتیم. امام صادق علیه السلام می فرمایند:
شش (صفت) در مؤمن نیست: سخت گیرى، بى خیرى، حسادت، لجاجت، دروغگویى و تجاوز1.

دقیقا همین صفاتی که این روزها در زوار کربلا و صاحبان موکب ها دیده نمی شود. خوشا به سعادتشان که از مومنین واقعی هستند. چقدر زیباست که وقتی این اخلاقیات در تمامی ما نهادینه شود.

امام رضا علیه السلام می فرمایند:
هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد2.

اگر از همین اربعین شروع کنیم به تربیت نفس خودمون و فرزندانمون، کم کم می توانیم جامعه ی خود را به سمت جامعه آرمانی پیش ببریم.

ان شاالله که همین اربعین و همین خودسازی ها زمینه ای برای ظهور حضرت مهدی ارواحنا فداه باشد.


منابع:

1.وسایل الشیعه ،ج15 ،ص349 - تحف العقول، ص 377: سِتَّةٌ لاتَکونُ فِى المُؤمِنِ: اَلعُسرُ وَالنَّکَهُ وَالحَسَدُ وَاللَّجاجَةُ وَالکَذِبُ وَالبَغىُ

2.اصول کافى(ط-الاسلامیه)، ج 2، ص 200: مَـن فـَرَّجَ عَن مُـومِـنٍ فَـرَّجَ الله عَن قَلبه یـَومَ القِیامَةِ

۲۲
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم


http://www.welayatnet.com/sites/default/files/media/photogallery/welayatnet4.jpg

یکی از خوبی های تلگرام(در کنار معایب فراوانش) اینه که ارتباط ما رو با دوستان بیشتر از قبل کرده و بیشتر از قبل می تونم تغییرات و برخی تفکراتشون رو بفهمم. مثلا بعضی ها دائما دنبال بهانه جویی از دین و اسلام هستن. همون هایی که فکر میکنند که خیلی روشنفکر هستند و در مقابل هر حرفی سریع موضع گیری می کنند.

"چند روز پیش پیام داد که اگه راست میگی جواب این سوال رو بده. و حدیث پایین رو برام فرستاد.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: بر ثروتمندان لازم است که سالی دو بار به زیارت حسین علیه السلام بروند و بر فقیر سالی یک بار1.

کسی که به نون شبش هم محتاجه چجوری سالی یکبار به زیارت بره؟"

گفتم اولا که بین فقیر و مسکین فرق هست. اون کسی که منظور شماست ، بهش میگن مسکین. فقیر کسی هست که کسب و کار دارد اما نیاز مالی هم دارد اما مسکین کسی است که وضعیت سخت تری از فقیر دارد و از دیگران هم کمک می گیرد2.

ثانیا من اینقدر دور و برم دیدم کسانی رو که واقعا نیاز مالی دارند، اما هر سال برای اربعین و پیاده روی حتما خودشون رو می رسونن ، به قول خودشون هم خیلی هزینه ای براشون نداره و هم از برکات زیاد این سفر بی بهره نیستن.

امام صادق علیه السلام می فرمایند:
زیارت امام حسین علیه السلام را ترک نکن وبه دوستان و یارانت نیز همین را سفارش کن! تا خدا عمرت را دراز و روزى و رزقت را زیاد کند و خدا تورا با سعادت زنده دارد و نمیرى مگر شهید3.

روایات زیادی هم درباره افزایش رزق و روزی در اثر زیارت امام حسین علیه السلام داریم.

امام باقر علیه السلام می فرمایند:
اگر مردم مى ‏دانستند که چه فضیلتى در زیارت مرقد امام حسین (علیه السلام) است از شوق زیارت مى‏ مردند4.

ان شاالله که خدا بهمون توفیق بده که زیارت امام حسین علیه السلام رو ترک نکنیم.


منابع:

1.کامل‌الزیارات/293 :حَقٌّ عَلَى‏ الْغَنِیِ‏ أَنْ‏ یَأْتِیَ‏ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی السَّنَةِ مَرَّتَیْنِ وَ حَقٌّ عَلَى الْفَقِیرِ أَنْ‏ یَأْتِیَهُ فِی السَّنَةِ مَرَّة؛

2.قاموس قرآن ، سید علی اکبر قرشی ، ماده فقر و سئل

3.وسائل الشیعه ج 14 ص431 :لَا تَدَعْ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع- وَ مُرْ أَصْحَابَکَ بِذَلِکَ یَمُدُّ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ وَ یَزِیدُ فِی رِزْقِکَ وَ یُحْیِیکَ اللَّهُ سَعِیداً وَ لَا تَمُوتُ إِلَّا شَهِیداً

4.کامل الزیارات ص142 - مستدرک الوسایل ج 10 ، ص 309:لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقا

۲۱
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

با حالتی گرفته و خسته ازم پرسید تا کی باید با اقواممون ارتباط داشته باشیم؟ چرا اینقدر روی صله ی رحم تاکید شده؟ وقتی این ارتباط های پر از نیش و کنایه من رو خسته و عصبی می کنه، چرا من باید باز هم باهاشون ارتباط داشته باشم؟

در روایات ما تأکید فراوانی به صله ی رحم شده. شاید یکی از مهمترین دلایل این تأکید این باشه که ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم و ارتباط های ما بر هم تأثیر می گذارد پس چه بهتر که ما مسلمین ارتباطاتمون رو با هم حفظ کنیم تا دشمن نتونه به جای ما به خونواده ها نفوذ کنه. از امام صادق علیه السلام درباره مکارم الاخلاق سئوال شد، فرمودند: گذشت از کسى که به تو ظلم کرده، رابطه با کسى که با تو قطع رابطه کرده، عطا به آن کس که از تو دریغ داشته است و گفتن حق اگر چه بر ضد خودت باشد1.

وقتی برخی از نزدیکان زبان خوبی ندارند، سعی کنیم ما با رفتار خوبمون اون ها رو تحت تأثیر قرار بدیم؛ یا اینکه به این قضیه به چشم یک امتحان الهی نگاه کنیم. ما باید مهارت زندگی در اجتماع رو پیدا کنیم، باید بتونیم با مردم و اخلاقیات مختلفشون به خوبی کنار بیایم و زندگی کنیم، تا کم کم جامعه رو به سمت مدینه فاضله ببریم.امام صادق علیه السلام می فرمایند:
هر که برای خدا برادرش را زیارت کند ،خدای عزوجل می فرماید: به زیارت من آمدی و پاداش تو بر عهده من است و من غیر از بهشت برای تو، به پاداش دیگری راضی نمی شوم2.

برای صله ی رحم لازم نیست هر روز به اقوام سر بزنیم، گاهی یک تلفن زدن یا احوالپرسی کردن هم از مصادیق صله رحم حساب می شود. امام باقر علیه السلام می فرمایند:
صله رحم اعمال را پاکیزه، اموال را بسیار، بلا را دفع، حساب (قیامت) را آسان مى کند و مرگ را به تأخیر مى اندازد3.

گاهی بعضی از کارها اینقدر ثواب های زیادی دارند، که به خاطر خودمون هم که شده، خوبه سختی هاش رو تحمل کنیم و اون ها رو انجام بدیم تا از نتایج دنیوی و اخروی اون کار بهره مند بشیم، صله رحم یکی از همون کارهاست.

یکی از دوستانمون پانزدهم هر ماه تو خونه ش روضه میگیره و فامیل رو هم دعوت می کنه ، اینجوری با یک تیر دو نشون می زنه هم صله رحم و مجلس روضه و دعا تو خونه برگزار میشه. اینجوری وقتی همه جمع هستن هم خیلی اون کسایی که زبون آزار دهنده ای دارند معمولا نمیتونن خیلی کاری از پیش ببرن.

ان شاالله که بتونیم آداب اسلامی رو در خودمون و خونواده هامون نهادینه کنیم و از کسانی باشیم که باعث افتخار امام حاضرمون باشیم نه باعث دلشکستگی و ناراحتیشون.


http://bayanbox.ir/view/4635282951235075402/69547285025693625781.gif

برای مطالعه بیشتر درباره احکام صله رحم کلیک کنید.


منابع:

1. منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه(خویی) ج6 ، ص218: و َقَد سُئِلَ عَن مَکارِمِ الخلاقِ: اَلعفوُ عَمَّن ظَلَمَکَ وَصِلَةُ مَن قَطَعَکَ و َإعطاءُ مَن حَرَمَکَ و َقَولُ الحَقِّ و َلَو عَلى نَفسِکَ

2.کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص176: مَن زَارَ أخاهُ فِی اللهِ قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إیّایَ زُرتَ وَ ثَوَابُکَ عَلَیَّ وَ لَستُ أرضَی لَکَ ثَوَاباً دونَ الجَنَّة ِ

3.کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص150 - تحف العقول، ص 299: صِلَةُ الاَرحامِ تُزکى اَلاَعمالَ و َتُنمى اَلاَموالَ و َتَدفَعُ اَلبَلوى وَ تُیَسِّرَ الحِسابَ و َتُنسِئُ فِى الاَجَلِ

۱۹
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

معمولا وقتی کار بدی انجام می دیم بعدش خیلی عذاب وجدان می گیریم و ناراحت می شیم،بسته به درجه بدی کارمون حتی گاهی چند روز هم درگیر اون فعل اشتباهمون هستیم و دائم نگران از عکس العمل ها و اتفاقات بعد از اون.


http://s5.picofile.com/file/8115922226/%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87_%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87.jpg

رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم می فرمایند:

چهار چیز در گناه از خود گناه هم بدتر است:

1. کوچک شمردن گناه

2. افتخار کردن به گناه

3. شادمانی کردن به گناه

4. اصرار بر گناه1.

گاهی باخودمون میگیم بابا من که کاری نکردم کار من در مقابل اون کسی که اختلاس میلیاردی میکنه چیزی نیست یا اینکه بیشتر در گناه پیش میریم و خودمون رو زرنگ و باهوش میدونیم که به راحتی تونستیم گناهی انجام بدیم که دیگران ازش باخبر نشدن اما اینها فقط زنجیرهای شیطان هستند که دست و پای ما رو محکم تر می بندن و ما رو بیشتر به سمت گمراهی میکشانند.

اگه همیشه موقع انجام یه کاری اون رو با معیار رضایت امام حاضر و ناظرمون بسنجیم ، احتمالش خیلی کمتره که گناه کنیم. اگه واقعا به این ایمان داشنه باشیم که پرونده اعمالمون رو دائما به امام زمان علیه السلام عرضه می کنند احتمالش خیلی کم میشه که حاضر بشیم گناه کنیم. کاش بتونیم سر عهدی که بستیم بمونیم. نکنه کاری کنیم که مانع ظهور حضرت ما باشیم.

ان شاالله که هیچ وقت کاری نکنیم که قلب مقدس اماممون از ما رنجیده خاطر بشه.

منبع:

1.مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 11، ص 349: أربعةََ فی الذنب شرُُ من الذَّنب، الإستحقارُ و الإفتخارُ و الإستبشارُ و الإصرار.

۱۸
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم


مدتیه که تو گروه خونوادگی مون یه رسم قشنگ گذاشتیم. هربار یه چله میگیریم و گاهی دوتا گروه چهل نفره جمع میشن و همه هر روز متعهد میشن که به نیت تعجیل در ظهور و رفع حوائج اعضاء یه دعا رو بخونن. این کار خیلی خوبی ها داره هم باعث میشه بعضی افراد که شاید خیلی مقید به خوندن دعاهای روزانه نبودن هر روز یه دعا بخونن و هم باعث معنوی شدن جوّ گروه شده. طوری که با تموم شده دوره ی چله دوباره همه پیشنهاد میدن حالا یه دعای جدید رو بخونیم. از زیارت عاشورا گرفته تا حدیث کساء و ختم ناد علی و...

طوری شده که به طرز زیبایی تغییراتی تو رفتارهای بعضی افراد گروه مشخصه که نشون میده این ختم ها واقعا اثر داره.

اگه بتونیم همچین رسم هایی رو تو خونواده ها مرسوم کنیم ، کم کم میتونیم این چله گرفتن ها رو به سمت برنامه های خودسازی بکشونیم و چه اثرات سازنده ای دارند این چله نشینی ها.

ان شاالله که بتونیم با این طرح ها خونواده هامون رو تو مسیر بندگی خدا بیاریم و کاری کنیم که از بلاهای آخر الزمان در امان بمونن.

http://nmedia.afs-cdn.ir/v1/image/Ycxl6xk10FFpOvsA3EXGqzEsQpFESGkgrz-smVHepU-Xme7Og_ed1w/s/w535/

۱۷
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم


http://www.tarafdari.com/sites/default/files/contents/user138345/content-sound/6028048508099135046.jpg

این روزها هر کسی از اطرافیان رو که می بینیم در حال تدارک برای سفر اربعین هستند. انقدر شوق امام حسین علیه السلام در دل هاشون هست که به هیچ کدام از سختی های راه حتی فکر هم نمی کنند. روایات بسیار زیبایی از معصومین علیهم السلام درباره شوق زیارت و محبت امام حسین علیه السلام نقل شده که امشب چندتاش رو اینجا می نویسم.

 

امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین علیه السلام و حب زیارتش را در قلب او می‌اندازد و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد1.

الحمدلله که ملت ما جزء اون کسانی هستند که خدا خیرشون رو خواسته. خوش به سعادت اون عده ای که امسال به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف می شوند. دوتا مسأله در مورد اربعین شنیدم که دوست داشتم اینجا هم بگم شاید برای دوستان هم کارآمد باشه.

اول اینکه از اینجا هدایایی هرچند کوچک برای موکب هایی که به اونها وارد میشید ، همراه خودتون ببرید تا از مهمون نوازی و لطف اون ها تشکر کرده باشید.

دوم اینکه حاج آقای پناهیان می فرمودند کاش دو بیت شعر برای تشکر از صاحبان موکب ها آماده کنیم از هر موکبی که خارج می شویم همه باهم این دو بیت رو بخونیم و هم عرض ارادتی به امام حسین علیه السلام کرده باشیم و هم از صاحب اون موکب ها تشکر کرده باشیم. اینطوری دل های شیعیان به هم نزدیک تر میشه و اون ها هم خوشحال میشن.

یکی دیگر از احادیثی که با خوندنش واقعا لذت بردم و حسرت خوردم که از زائرین امام حسین علیه السلام نیستم این بود:
از امام صادق علیه السلام روایت شده: هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می کند ای کاش امام حسین علیه السلام را زیارت کرده بودم، آن هنگامیکه می بیند که با زوار امام حسین علیه السلام چه می کنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می شوند2.

ان شاالله که زیارت بامعرفت نصیب همه ی دوستداران امام حسین علیه السلام بشه.

برای مطالعه بیشتر در مورد زیارت امام حسین علیه السلام کلیک کنید.



منابع:

1.وسائل الشیعه/ج14/ص496: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ

2.وسائل الشیعه/ ج14/ص424: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ


۱۶
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

با دیدنش ناخودآگاه لبخند به لب می آمد، فقط کافی بود وارد جمعی شود و احساس کند کسی ناراحت و غمگین است فورا شروع به جک گفتن و شوخی کردن می کرد؛ طوریکه کاملا فضا عوض می شد و دیگر خبری از ناراحتی نبود.

http://cdn.lahidjan.com/wp-content/uploads/2016/04/%D8%B4%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%85%D9%88%D9%85%D9%86.jpg
امام رضا علیه السلام
می فرمایند: هرکس اندوه مومنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می زداید1.
واقعا دین ما زیبایی های زیادی دارد که اگر به همه ی آن ها عمل کنیم هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
واقعا گاهی کاری از دست ما برمیاد که به نظر ما بی اهمیت و کوچک است، اما همان کار، می تواند مشکل یک نفر را حل کند. چقدر خوب می شد اگر از کنار هم بی تفاوت عبور نمی کردیم و به فکر حل مشکلات دوستان و همنوعان خود می بودیم.
امام باقر علیه السلام می فرمایند:

به درستی که محبوب‌ترین اعمال نزد خدای متعال "ادخال سرور" در قلب مومن است2.
ان شاالله که بتونیم با کارهایی هرچند کوچک که از دستمون برمیاد، راهی به سوی رضوان الهی برای خودمون باز کنیم.

منابع:
1.الکافی، ج2، ص200

2.همان
، ص 190: إِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ
۱۵
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها هرکسی رو که می بینیم درحال تدارک سفر کربلا ست. بعضی هم که طبق معمول در حال ایراد گرفتن و غر زدن هستند. که چرا تو این شلوغی میخواید برید؟ چرا با این وضعیت نا امنی عراق میخواید برید؟ و چرا و چرا و چرا....

اصلا چرا اینهمه به اربعین اهمیت می دید؟


http://www.sibtayn.com/fa/media/com_hwdmediashare/files/fe/12/af/05879f20a8e5cdecd6efb678f7f11725.jpg

شاید در پاسخ به این حرف جواب های زیادی قابل طرح باشه اما اون حرف هایی که به ذهن من میرسه اینهایی هست که در ادامه میخونید:

اول که این شلوغی اتفاقا خیلی هم خوب هست و این اجتماع عظیم مسلمین به دشمن نشون میده که مسلمون ها هنوز پای اعتقاداتشون می ایستند و نقشه های اونها و کارشکنی هاشون نمیتونه اون ها رو از آرمان هاشون دور کنه. همونطوری که پارسال چندتا از نشریه های آمریکایی از جمعیت بیست و دو میلیونی مسلمین در اربعین ابراز تعجب و ترس کردند.

دوم این که شاید بعضی از شهرهای عراق ناامن باشند اما خدا رو شکر و به لطف نیروهای سپاه ایران و حتی خود عراق این سال ها هیچ اتفاقی برای زائرین کربلا نیفتاده و این مراسم در امنیت کامل برگزار شده.

سوم این که مراسم اربعین برای ما نماد مبارزه با ظلم و ایستادگی در برابر ظالم است، در چنین شرایطی که در اطراف کشور ما ظالمان منطقه ای چشم به حرکات ما دارند، با شکوه انجام شدن این مراسم برای آن ها پیام های متعددی دارد.

چهارم این که غربی ها که سعی در القای این موضوع دارند که نسل های بعد از انقلاب از دین و معنویت دور شده اند و تمایلی به آن ندارند، پیاده روی اربعین که اکثریت اعضاء آن جوان ها هستند، نشان می دهد که نه تنها جوان ها از معنویت دور نشدند بلکه دائم در حال رشد و ترقی هم هستند.

و آخرین نکته اینکه امام کاظم علیه السلام می فرمایند: کمترین ثواب و اجری که به زائر امام حسین علیه السلام می دهند، این است که گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزند، مشروط به اینکه حق ولایت آن حضرت را بشناسد1.

ان شاالله که توفیق زیارت اربعین نصیب همه مون بشه.

برای مشاهده عکس العمل رسانه های خارجی به اینجا مراجعه کنید.


منبع:

1.کامل الزیارت، ص 153

۱۴
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

مدتی بود که هربار منزل یکی از دوستان دعوت می شدیم و هربار اتفاقی می افتاد که نمیتونستم برم. این بار که زنگ زد و دعوت کرد گفتم این دفعه هرطور که شده حتما میرم و از این شرمندگی نجات پیدا می کنم؛ اما باز هم اتفاقی افتاد که نتونستم حرفم رو عملی کنم و برم...

از امیرالمومنین علیه السلام پرسیدند: خدا را چگونه شناختی؟ حضرت فرمودند: خداوند را به وسیله فسخ شدن تصمیمها گشوده شدن گره ها و نقض اراده ها شناختم1.

کلام حضرت خیلی زیباست. گاهی ما هرچقدر هم که تلاش کنیم مانع انجام کاری شویم می توانیم، یا گاهی فکر می کنیم تمام درها به روی ما بسته شده و هیچ راه نجاتی نداریم که از جایی که فکرش را هم نمی کنیم گشایشی می شود. این نشان می دهد که عاملی بزرگتر و قدرتمند تر از اراده و توان ما وجود دارد که همه ی امور ما را اداره و سرپرستی می کند.

وقتی چنین خدای بزرگی داریم چرا از ناملایمات و گرفتاری ها نگران و اندوهناک شویم؟


http://uupload.ir/files/zb3y_5.jpg


منابع:

1.نهج البلاغه کلمات قصار شماره 250: عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم و حل العقود و نقض الهتم

۱۳
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم


http://blog.bamilo.com/wp-content/uploads/2015/01/Happy-Sad.jpg

خبر داشتم که مشکلات مالی شدیدی داره. چند بار غیرمستقیم بحث رو کشیدم به اون سمت اما هربار حرف رو عوض کرد. طوری خودش رو نشون می داد که کسی متوجه مشکلاتش نشه. همیشه آرامش خاصی در چهره اش موج می زد.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: چهار چیز از گنج های بهشت است: پنهان داشتن ناداری، پنهان داشتن صدقه، پنهان داشتن مصیبت و پنهان داشتن درد1.

بعضی افراد هستند با کوچکترین پیش آمدی اعتراض می کنند و از عالم و آدم شکایت می کنند، درحالیکه پسندیده ترین صفت از نظر بزرگان دینی ما پنهان داشتن غم و غصه هاست. امام علی علیه السلام می فرمایند: شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است2.

ان شاالله که بتونیم مثل مومنین واقعی رفتار کنیم.


منابع:

1.میزان الحکمة ، ج 10، ص 494

2.مجموعه رسایل در شرح احادیثی از کافی ج 2 ،ص 241 : اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ

۱۱
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر در باغ میوه قدم زده باشید حتما دیده اید میوه هایی رو که وقتی روی درخت هستند بسیار زیبا و دلبرانه چشم ها رو به خودشون متوجه می کنند. گاهی وقتی به بعضی از این میوه های خوش رنگ و جذاب نزدیک می شیم و اون رو از شاخه جدا می کنیم، می بینیم که ای بابا! این میوه کرم خورده است و فقط از دور زیبایی و جذبه داره.

دینداری برخی از ما هم مثل میوه های کرم خورده دچار آفت شده. یکی از آفات ایمان عُجب است. وقتی فکر می کنیم که خیلی پیش خدا عزیز هستیم و برتر از ما کسی وجود ندارد و بقیه مردم همه گناهکار و دچار خسران ابدی هستند.


http://www.hawzah.net/Image/telegram/quran95-02-27.jpg

یکی از راه های شیطان برای ایجاد عُجب این است که ما را به کارهای مستحبی تشویق میکند و وقتی که از این کار حسابی به خود مغرور شدیم هر کسی را ببینیم او را پایین تر از خود می بینیم. حالا گاهی این را به زبان می آوریم و باعث مشکلات بعدی می شویم یا به زبان نمی آوریم و در دل خود را بالاتر از او می بینیم.

امام علی علیه السلام می فرمایند:

خطایی که باعث ناراحتی تو شود، نزد خداوند از کار نیکی که باعث عجب تو شود بهتر است1.

البته باید توجه کنیم، از این حدیث برداشت منفی نکنیم که پس حضرت اجازه گناه کردن دادند، نه ؛ این حرف مقایسه ی درجه بدی بین گناه و عُجب است. شخصی که گناهی می کند و بعد بلافاصله پشیمان می شود و توبه می کند مطمئنا بهتر است از کسی که گرفتار خودبزرگ بینی شده و فکر میکند که بهترین اعمال را دارد در حالی که اعمال این فرد همه آفت زده و به دردنخور هستند.

برای اینکه از این صفت به دور باشیم باید منیت رو در خودمون بکشیم. باید اینقدر خود را در مقابل خدا ناچیز و کوچک بدانیم که دیگر چیزی برای عرضه به او را، بزرگ نبینیم.

ان شاالله که هیچوقت دچار این صفت نکوهیده و زشت نشیم و همیشه اعمالمون رو صحیح و سالم و بدون آفت تحویل دهیم.

برای مطالعه بیشتر درباره عجب به اینجا مراجعه فرمایید.


منبع:

1.نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص477: سَیِّئَةٌ تَسُوءُکَ خَیْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُک‏


۱۰
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

دیروز با یکی از دوستان خیلی خوبم قرار داشتم. از همون افرادی که با دیدنشون آرامش وجود آدمو پُر می کنه و کلی خاطرات خوب به ذهن می رسه. از همونایی که با دیدنشون ایمانت بیشتر میشه و یاد خدا می افتی.

چقدر خوبه که آدم یه همچین دوستانی داشته باشه و دائم باهاشون در ارتباط باشه. تا دائم یاد خدا بیفته و عملش رو درست کنه.


http://bashiran.ir/wp-content/uploads/2015/02/mohammad2.jpg

امام علی علیه السلام می فرمایند:

بهترین برادرانت (دوستانت)، کسى است که با راستگویى اش تو را به راستگویى دعوت کند و با اعمال نیک خود، تو را به بهترین اعمال برانگیزد1.

گاهی ما افرادی رو برای دوستی انتخاب می کنیم که اصلا صلاحیت دوستی ندارند، حتی دوستی کردن به نیت درست کردنشون هم اشتباهه چون اصلاح پذیر نیستند. وقتی دو نفر مدت زیادی باهم باشند یا خیلی باهم صمیمی باشند خواه ناخواه روی هم اثر میگذارن و معمولا اگه اعتقاداتشون خیلی مستحکم نباشه ممکنه به جای اثر گذاشتن روی دوستشون از اونها اثر بگیرن.
اگه دوستانی دارید که رفتارهاشون خدایی نیست اگه مطمئن هستید که میتونید روشون اثر مثبت بگذارید باهاشون صمیمی بشید و دوستی رو ادامه بدید وگرنه اگه حتی به اندازه ی ذره ای هم احتمال می دید که ممکنه شما رو هم به راه خودش ببره، ازش دوری کنید.
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
با خوبان معاشرت کن تا از آنان باشى و از بدان دورى کن تا از آنان نباشى2.
دوستان خوب شما چه ویژگی هایی دارند؟


منبع:

1.تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص417 :خَیرُ اِخوانِکَ مَن دَعاکَ اِلى صِدقِ المَقالِ بِصِدقِ مَقالِهِ وَ نَدَبَکَ اِلى اَفضَلِ العمالِ بِحُسنِ اَعمالِهِ

2.نهج البلاغه(صبحی صالح)  نامه 31 ،ص 402:قارِن اَهلَ الخَیرِ تَکُن مِنهُم وَ بایِن اَهلَ الشَّرِّ تَبِن عَنهُم

۰۸
آبان

بسم الله الرحمن الرحیم

چند روزی هست که ذهنم درگیر این شده که چه کارهایی میتونم انجام بدم تا برام باقی بمونه و بعد از مرگم هم عمل خیری باشه که به من برسه.

گاهی با یاد دادن قرآن خوندن یا یک ذکر به یکی از دور و بری هامون میتونیم هم کلی ثواب الان جمع کنیم و هم تا هر وقت که بعد از ما اون فرد قرآن خوند ما هنوز هم ثواب ببریم. یا اینکه میتونیم توی مساجد چیزهایی که لازم دارند رو وقف کنیم مثلا قرآن و مفاتیح یا مهر تربت (مثلا من خودم هربار میرم مسجد دنبال مهر تربت میگردم) یا حتی چادر نماز... یا هر چیزی که فکر کنیم مردم به اون نیاز دارن و الان موجود نیست و در صورت وجودش گره ای از کار مردم باز میشه و ما رو دعا خواهند کرد.


http://hw11.asset.lenzor.com/lp/5155860-7163-l.jpg

اما به نظر من مهمترین کاری که میشه انجام داد تربیت صحیح فرزند هست چون قراره اون ها هم نسل بعدی رو تربیت کنند. وقتی با بچه هامون هستیم به این فکر کنیم که اگه ما خوب بچه هامون رو تربیت کنیم بعد از مرگ ما بهترین باقیات الصالحات برامون هستن. یکی از دوستان میگفتن یه جوری بچه تربیت کنید که وقتی بعد از مرگتون بچه تون رو دیدن براتون فاتحه بفرستن نه اینکه بهتون بد و بیراه بگن!!

به نظر من بهترین روش برای تربیت فرزند اینه که حرف و عمل خودتون یکی باشه. بچه ها از عمل ما بزرگ ترها یاد میگیرن نه از حرف هامون چون قهرمان کودکان والدینشون هستن، پس سعی کنیم بهترین باشیم تا اونها هم بتونن بهترین بشن.


۰۷
آبان
بسم الله الرحمن الرحیم
چند روزی هست که یکی از اقوام فوت کردند. امروز که برای مراسمشون سر خاکشون رفتم، با دیدن قبرهای خالی به خودم لرزیدم. قبرهایی تنگ و کوچک که منتظر مسافران خود هستند.
 

http://bashiran.ir/wp-content/uploads/2014/08/bahjat3245.jpg
واقعا چقدر خودمون رو برای مرگ آماده کردیم؟ چقدر به مرگ فکر می کنیم؟ موقع انجام کارهای درست و نادرست چقدر به فکر مرگ و برزخمون هستیم؟
امام علی علیه السلام می فرمایند:
رساترین پندها، عبرت گرفتن از آرامگاه هاى مردگان است1.
اگر خودمون رو مقید کنیم هفته ای یک بار به زیارت قبور بریم خیلی اثرات خوبی بر روی نفسمون داره. هم اموات رو یاد می کنیم و براشون توشه ای می فرستیم و هم برای نفس ما خیلی موثر است. امام صادق علیه السلام می فرمایند:

یاد مرگ، خواهش هاى نفس را مى میراند و رویشگاه هاى غفلت را ریشه کن مى کند و دل را با وعده هاى خدا نیرو مى بخشد و طبع را نازک مى سازد و پرچم هاى هوس را درهم مى شکند و آتش حرص را خاموش مى سازد و دنیا را در نظر کوچک مى کند2.
 از حالا چه توشه هایی برای خودمون فرستادیم؟ خانه ی قبرمون روشنه یا ظلمانی؟ چطور می تونیم برزخمون رو خوب بسازیم؟ چون می دونیم اگه این دنیا کاری برای خودمون نکنیم دیگه بعد ز مرگ کاری از دستمون برنمیاد.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند:
با مرگ انسان، رشته عملش قطع مى شود، مگر از سه چیز: صدقه جارى (وماندگار)، دانشى که مردم از آن بهره‌مند شوند، و فرزند نیکوکارى که برایش دعا کند3.
چه خوب میشه از حالا به فکر دنیای بعد از مرگمون باشیم و دل به این دنیای فانی نبندیم. میتونیم به صدقات جاریه ای که میتونه بعد از مرگ هم برامون توشه بفرسته فکر کنیم و با وقف و کارهای حسنه خانه ی برزخی خودمون رو آباد کنیم.


منابع:
1.
شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج2 ، ص423: أبلَغُ العِظاتِ الاعتِبارُ بِمَصارِعِ الأمواتِ
2.
بحار الأنوار(ط-بیروت) ج6، ص133، ح32 - {شبیه این حدیث در مصباح الشریعه ص171 }: ذِکرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ ، و یَقلَعُ مَنابِتَ الغَفلَة ِ، و یُقَوّی القلبَ بمَواعِدِ اللّه ، و یُرِقُّ الطَّبعَ ، و یَکسِرُ أعلامَ الهَوى و یُطفِئُ نارَ الحِرصِ ، و یُحَقِّرُ الدُّنیا
3.میزان الحکمة، ح 14287: إذا ماتَ الإنسانُ انقَطَعَ عَمَلُهُ إلاّ مِن ثَلاثٍ : إلاّ مِن صَدَقَةٍ جاریَةٍ أو عِلمٍ یُنتَفَعُ بِهِ أو وَلَدٍ صالِحٍ یَدعُو لَهُ