ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
شهریور

بسم الله الرحمن الرحیم

شیطان، یکسال گذشته هر تلاشی از دستش برمیومد انجام داد تا مردم کمتر به سمت معنویت قدم بردارند و بیشتر به سمت گناه کشیده بشن؛ اما معبود ما انقدر مهربون و بخشنده است که از هر موقعیتی برای ما یک فرصت برای بخشیده شدن ساخته. حالا هم در آخرین روز سال قمری، نمازی برای ما قرار داده که با خواندن آن شیطان از ناامیدی ناله سر می دهد. 

ماه ذی الحجه آخرین ماه قمری است. یکی از اعمال آخرین روز این ماه که از مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل شده است، این است که، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى: 


اَللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ، 

خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى 

وَنَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ، وَدَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ، اَللّهُمَّ فَاِنّى 

و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى و مرا به بازگشت بسویت خواندى پس از دلیرى کردنم بر تو خدایا من از آن 

اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى، وَما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَنلْهُ مِنّى

اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول کن 

وَلا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ. 

و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار. 
وقتى چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد1!

گاهی به سادگی از کنار این نماز و دعاها می گذریم و فقط درباره شون میخونیم، اما همین نمازها و دعاهای ساده به عنوان توشه در کارنامه اعمالمون ثبت می شن و روزی که ناامید از همه جا فقط منتظر یک نقطه مثبت در نامه ی اعمالمون هستیم، به کمکمون میاد.

منبع:
1.اقبال ، ص 530
۲۹
شهریور

بسم الله الرحمن الرحیم

همیشه مُحَرَم برامون حال و هوای خاصی داره، سعی می کنیم هر سال برامون با سال گذشته فرق داشته باشه. دوست داریم اثر بیشتری داشته باشه و انرژی بیشتری بهمون بده. با بهتر استفاده کردن از محرم ، اون سال برامون بیمه میشه.  

تو اتاق نشسته بودم و داشتم فکر می کردم چقدر خودمو برای محرم آماده کردم؟ 

یادم افتاد مدتیه که یه کتاب خریدم اما هنوز تو صف کتاب ها مونده و خونده نشده. به نظرم بهترین فرصت برای خوندن کتاب بود. 

کتاب نامیرا 

بیش از هر چیز اسم کتاب است که خواننده را مشغول می کند؛ ابتدا به ذهن می رسد «نامیرا» فقط اسمی هنری است که برای جلب مخاطب انتخاب شده و یا ناشر و نویسنده خواسته اند ابهام داستان را زیاد کنند. اما کتاب را که تا انتها بخوانی معلوم می شود «نامیرا» ریشه در مفهوم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» دارد. مفهومی که می گوید پهنه ی سرزمین کربلا به اندازه ی کل زمین وسعت پیدا کرده و عاشورا همیشه نمیراست.
«نامیرا» داستانی شخصیت محور است؛ رمانی با خرده روایت هایی از تغییر روش، هدف، آرزو و عاقبت آدم ها. این روزگار است که آدم ها را در محک انتخاب شدن و انتخاب کردن می گذارد و نویسنده ی نامیرا فقط تصویرساز صادق این رویدادهاست. نویسنده ی کتاب را به سبک رمان های کلاسیک با شروعی آرام آغاز می کند، تصویرسازی می کند، شخصیت ها را یک به یک وارد داستان می کند، آن ها را معرفی می کند و با داستان پیش می برد. «نامیرا» اسیر اختلاف روایت های تاریخی نشده و البته از عقبه ی تحقیقی درستی بهره برده است. 
این اثر درباره دختر و پسری جوانی است که بین سرداران بزرگ برای حمایت از امام حسین علیه السلام و یزید تردید دارند؛ در ادامه داستان، این دو جوان طی استدلال های مختلف به حقانیت امام حسین علیه السلام پی می برند.
نویسنده، رمان «نامیرا» را در قالب یک فیلمنامه پانزده قسمتی نوشت و برای نوشتن این داستان آثار تحلیلی که درباره امام حسین علیه السلام و قیام او نوشته شده و کتاب های مقاتل را مطالعه کرده است1.

دوستان اگه فرصت مطالعه دارید، این کتاب رو از دست ندید. داستان کربلا برای ما همیشه عبرت آموز هست. شاید خوندن این کتاب تلنگری برای ما و انتظارمون برای حضرت ولی عصر روحی فداه باشه. 

منبع:

1. برگرفته از سایت پاتوق کتاب فردا