ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

حق الناس

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۴۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:

ظلم سه قسم است: ظلمى که خدا نمى ‏آمرزد، ظلمى که مى ‏آمرزد و ظلمى که از آن نمى‏ گذرد، اما ظلمى که خدا نمى‏ آمرزد شرک است. خداوند مى ‏فرماید: «حقا که شرک ظلمى بزرگ است» و اما ظلمى که خدا مى ‏آمرزد، ظلم بندگان به‏ خودشان میان خود و پروردگارشان است اما ظلمى که خدا از آن نمى ‏گذرد ظلم بندگان به یکدیگر است1.

زیاد شنیده ایم که می گویند خدا از حق خودش می گذرد و حق الله را می بخشد، اما از حق الناس نمی گذرد. این حدیث هم، به همین قضیه تاکید می کند. در سیره علما زیاد شنیده ایم که چه رعایت های خاصی بر روی حق الناس داشته اند و تا چه حد روی این قضیه حساس بوده اند.

اما نکته ای که این روزها خیلی درگیر آن هستیم، بی خیال شدن برخی مردم نسبت به این موضوع است. تمسخر ، غیبت ، تهمت،اسراف و موارد این چنینی گاهی در برخی جاها امری کاملا رایج و بدون اشکال است. گاهی به بهانه ی بحث سیاسی حق هرگونه تهمت و افترایی را به خود می دهیم؛ درحالیکه گاهی غافلیم از اینکه فقط درحال فرستادن ثواب های خود برای آن افرادی که نسبت به آنها نقد داریم، هستیم.

ان شاالله که سعی کنیم از این به بعد بیشتر به رفتارهای خود حساس باشیم.




منابع:
1.نهج الفصاحه ص 561 :اَلظُّلْمُ ثَلاثَةٌ: فَظُلْمٌ لایَغْفِرُهُ اللّه‏ُ وَ ظُلْمٌ یَغْفِرُهُ وَ ظُلْمٌ لا یَتْرُکُهُ، فَأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لا یَغْفِرُ اللّه‏ُ فَالشِّرْکُ قالَ اللّه‏ُ: «إنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ» و َأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى یَغْفِرُهُ اللّه‏ُ فَظُلْمُ الْعِبادِ أَنْفُسَهُمْ فیما بَیْنَهُمْ و َبَیْنَ رَبِّهِمْ و َأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لا یَتْرُکُهُ اللّه‏ُ فَظُلْمُ الْعِبادِ بَعْضُهُمْ بَعْضا

  • منتظر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی