ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

گام به گام تا رسیدن به معبود

ترنم معرفت

بسم الله الرحمن الرحیم
به گفته ی احادیث در آخر الزمان نگه داشتن دین سختتر از نگه داشتن آهن مذاب در دست است. هدف از ایجاد این وبلاگ تقویت باورهای دینی و اعتقادی و پاسخ به سوالات اعتقادی ، احکام و هرگونه سوالات دینی است. باشد که مورد رضایت حضرت ولی الله الاعظم روحی لتراب مقدمه فداه قرار گیرد و به اندازه ی ساعتی باعث تعجیل در امر فرجشان شود.
آمین.

از بین برنده گناهان....

دوشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۵، ۰۱:۵۴ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


http://www.azmezohoor.lxb.ir/upload/a/azmezohoor/image/azmezohoor%20(15).jpg

هربار که شروع به نماز خواندن می کرد، همه ی خانه را زیر نظر داشت. گاهی حتی حواسش به اخبار تلویزیون هم بود و بعد از اتمام نماز راجع به بعضی خبرها مطالبی هم می گفت؛ اما مدتی بود که در فکر بود. ابراز ناخرسندی می کرد از نمازهایش.

برایش این روایت را خواندم:

امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کسی که دو رکعت نماز بخواند و بداند در آن ها چه می گوید، نمازش که تمام شد، گناهی بین او و خداوند باقی نمی ماند1.

روایت را که شنید، چهره اش عوض شد. گفت از این به بعد مواظب تک تک جملات نمازهام هستم. سعی می کنم در اتاقی تنها و به دور از شلوغی ها با خدا خلوت کنم. تمرین می کنم که حضور قبل داشته باشم. تصمیم گرفته بود، نمازهایش را به بهترین شکل بخواند.

یکی از بهترین راه های حضور قلب در نماز، توجه به معنی نماز است. هر عبارتی رو که به زبان میاریم، به معنی و مفهومش هم توجه کنیم، اینطوری دیگه موضوعات دیگه مجال جلوه نمایی پیدا نمی کنند.

یکی دیگر از راه ها هم داشتن جای مخصوص نماز در اتاقی خلوت و آرام است. اینکه اتاق خالی باشه ، کمک بزرگی به حضور قلب می کنه، چون دیگه وسیله ای نیست که ما رو یاد خاطره یا مطلبی بیاندازه و حواسمون رو پرت کنه.

ان شاالله که نمازهامون مورد قبول درگاه احدیت قرار بگیره.

برخی پرسش و پاسخ ها درباره اهمیت و شرایط نماز اینجا هست، اگه شما هم سوال هایی دارید میتونید سری بزنید.


منبع:

1.الکافی، ج 12، ص: 266: مَن صَلّی رَکعَتین یَعلمُ ما یقولُ فیهما اِنصَرفَ و لیس بینه و بینَ اللهِ ذنبٌ

نظرات  (۹)

  • ....مسعود ....
  • حضور قلت معضلی شده برامون 
    ممنون از مطابتون 
    پاسخ:
    بله همینطوره
    ممنونم از همراهیتون
  • ♥سرباز شیعه♥
  • مثلا همیشه فوق العاده
    پاسخ:
    مثل همیشه نظر لطف شماست
    نمازهاتون قبول درگاه حق
    پاسخ:
    همچنین
    ممنونم از حضورتون
    عارف در نماز چه می جوید؟

     مرحوم علامه طهرانی نقل می کنند که در زمانی که توفیق نصیب شهید مطهری شد که به فیض دیدار مرحوم آسد هاشم حداد نائل شود، آسد هاشم از شهید مطهری پرسید که موقع نماز به چه چیز توجه می کنی؟

    شهید مطهری پاسخ می دهد که به معنای آیات و اذکاری که می گویم توجه می کنم. مرحوم سید در پاسخ می گوید پس چه وقت به خدا توجه می کنی؟
    با گفتن این کلام، شهید مطهری تا ساعت ها گریه می کرد و نمی توانست آرام بگیرد و بعد از گذشتن چندین ساعت ما به کنارش رفتیم و با او صحبت کردیم و کم کم آرام گرفت.
    بهره انسان از نماز به قدر خضوع و خشوعی است که در مقابل حق تعالی از خود نشان می دهد. این خشوع هم بایستی ظاهری باشد و هم باطنی
    برای رسیدن به خشوع ، اعمالی باید انجام گیرد.
    1- هنگام وضو گرفتن با آرامش وضو بگیرد و دعاهای وضو را بخوانید.
    2- قبل از نماز مقداری در سجاده نشسته تا بدن آرام گیرد.
    3- وقتی در سجاده نشسته دو عمل مفید است. ذکر و فکر. اذکاری که باعث رفع اوهام (مربوط به عقل) و رفع وسوسه (مربوط به قلب) می شود مثل ذکر یا الله و ذکر لا اله الا الله مفید است. و همچنین تفکر و تامل در سوره حمد قبل از این که شروع به نماز کند. «الحمدلله رب العالمین (توحید) مالک یوم الدین (معاد) . اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت ... (مسئله راهنما و نبوت). همچنین تفکر در احادیثی که فلسفه نماز را ذکر کردند مفید است.
    4- در هنگام نماز در حال ایستاده نظر به مهر خود کند تا از چرخیدن چشم جلوگیری شود. دست را روی ران پا بگذارید . این حالت بهترین حالت جهت یافتن آرامش است.
    5- رعایت ادب در اداء الفاظ نماز که شامل آهسته خواندن نماز و با تمانینه ..
    6- مراحل قبلی همه مربوط به خضوع ظاهری بود اما مرحله ششم مربوط به خضوع باطنی است و آن بدین نحو است که فکر را رام کند و هر لحظه متوجه باشد که در مقابل حضرت حق ایستاده است. هر بار که ذهن جولان کرده دومرتبه او را به سمت حق توجه بدهیم تا به مرور عنان ذهن در دست گرفته شود.
    منبع http://rasekhoon.net
    پاسخ:
    ممنونم از مطلب خوبتون


  • علی حقیقی
  • سلام علیکم
    بسیار عالی...
    تشکر
    پاسخ:
    علیکم السلام
    ممنونم از حضورتون
  • سیدمحمدمهدی زیدی
  • متشکرم
    پاسخ:
    ممنونم از همراهی شما
  • سیّد محمّد جعاوله
  • با تشکر از پست خوبتون.
    پاسخ:
    ممنونم از حضور شما
  • علیرضا رحیمی
  • ممنون... ادم وقتی رکوع میره باید احساس کنه داره برای خداوند خم میشه و وقتی سجده میره باید احساس کنه داره برای خداوند به خاک می افتد نه اینکه فقط خم و راست شود...
    پاسخ:
    بله دقیقا همینطوره
    ممنونم از حضورتون
    سلام
    مطالب شما خیلی عالی هستند. احسنت.
    شما به چه امیدی اینها را می نویسید؟!
    به امید اینکه مردم بخوانند و منتشر کنند و عمل کنند تا فراگیر شود و مشکلی از جامعه برطرف شود.
    ما هم راجع به حجاب به این نتیجه رسیده ایم.
    اگر همه وبلاگها ، سایتها تابلوها بنرها و پوسترها و تلگرام و امثال اینها پر از مطالب مثبت راجع به حجاب بشوند قطعا موجی از تفکر مثبت به جامعه منتقل شده و بر عده زیادی اثر خواهد گذاشت . هم بر خود زن ها و دخترها و هم بر خانواده ها و هم بر مسئولین مخصوصا مسئولین فرهنگی و مرتبط.
    و من یتوکل علی الله فهو حسبه 

    پاسخ:
    سلام
    نظر لطف شماست.
    بله ان شاالله که اینطوری بشه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی